Råttmän

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Tror Wal fasats ut eller åtminstone bort till någon obskyr myt vi inte talar högt om hos ankorna.

Varråtta finns med någonstans, MII?
Aeodyr
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 13
Blev medlem: 2007-05-01 21:09
Ort: Uddevalla

Inlägg av Aeodyr »

Inspirerad av Narnia har jag alltid tänkt mig råttmän just som överdrivet ridderliga fäktmästare. Plus att jag som SL lät dem ha titelhysteri, redan den enklaste råttman som överlevt ett uppdrag titulerade sig högvälboren riddare, så småningom var rått-RP´n högvälboren riddare av gyllenorden, storslagen ärkehertig och grandios nissebekämpare...
(Det är väl lite som de fina titlarna vi får efter antal inlägg på forumet :) )
Tanken var inspirerad av senmedeltida italiens lättillgängliga adelstitlar som i adelsmän i övriga europa såg ner på, men som ändå kunde göra intryck för den okunnige.
Vid första mötet med SLP-råttisen var RP mycket respektfyllda, när de sedan sett igenom PR-fasaden hade de börjat tycka om råttmannen: titlar som överlevnadsstrategi i mötet med människor, survival of the noblest, eller något sådant.

Risken är, får jag medge, att råttmän med storhetsfixering ger lite crazystämning. Men hur man än gör lockar råttmän och ankor till crazy - det är något av deras charm. :)

/A
Andy
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 55
Blev medlem: 2007-02-08 07:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Andy »

Varför kan inte råttmän vara som Skavens?

Skavens är ganska coola.
Andy
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 55
Blev medlem: 2007-02-08 07:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Andy »

Varför kan inte råttmän vara som Skavens?

Skavens är ganska coola. :wink:
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Mjo... jag gillar också Skavens, och jag har väl inget direkt svar på din fråga mer än att folk skulle peka och säga "Nämen, de har ju kopierat Skavens rakt av, buu vad fattigt"

Vi bör nog stötta oss på grundtanken till Råttmän, utveckla och spinna vidare på det konceptet. Vill man ha Skavens kan man ju spela Warhammer fantasy RPG. :)
Andy
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 55
Blev medlem: 2007-02-08 07:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Andy »

Jag håller med om att det inte ska vara ett plagiat men jag tycker att det är roligare med "skitig-kloakråtte-knivmördar-råttan" än "lilla-sockerpulliga-pilbågs-skogsmusen". :wink:

Jag ser djurmänen mer som "Det susar i säven" än Kalle Anka. :D

Men det där med att rippa Skavens rakt av skulle inte heller vara något problem egentligen. Det är ju inte så att Ereb Altor inte har lånat förut: Orker, mithril, hober och lite sådant.

Men, återigen, jag håller med om att det vore mycket kul att hitta en ny och halvunik infallsvinkel på Råttmännen som bebor Ereb.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Råttmän kan ju få vara råttmän i grund och botten, men visst finns det massvis av de råttmän som lämpar och ägnar sig åt "skitiga-kloakråtte-knivmördar" aktiviteter... ;)
rust
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 25
Blev medlem: 2007-04-23 13:21
Ort: Stockholm

Inlägg av rust »

Fäktaren i Narnia (Ripipip?) är väl en mus, inte sant?
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Vad alla vet
De kom via kloakerna, trängde sig in och översvämmade staden. I gränder kunde man höra tassande. I mörkret kunde man se glimmande ögon. De fanns överallt i de nedgångna kvarteren och hade slagit klorna omkring sitt offer - staden Kandra. Denna maffiafamilj konkurrerade ut andra brottsliga organisationer samtidigt som de råttmän med lägre status bevakade staden och var dess öron. Ingen vet vem som styr råttfamiljen som där alla är nära släkt, kusiner, sysslingar, fjärdebarn, andramammor eller på annat sätt blodsligt bundna till varandra.

Namnet som dock nämns är Snisch, som är deras främsta vapen. Ingen vet vem det är eftersom alla råttmän ser likadana ut. Fast det är inte bara fördelar med att vara råttman. Sällan kan de utföra sina planer utan att behöva använa bulvaner, för så fort en råttman rör vid en sak så folk skyr tingesten som pesten. Alla vet vilka de är men ingen vågar göra något åt det, mycket för lönnmördaren men också för att antalet råttmän i familjen känns otaliga. Vem vet hur många de är. Gör det verkligen någon nytta att röja undan ett par och vem vill sätta livet till för att göra det?

Konsekvenser
Tjuvkonungen Ärnvard Ote är försvunnen och Kandras undre makt har blivit upplöst. Tjuvar och annat pack finns fortfarande på stadens gator, men är inte längre bundna av gillens koder. De är även rädda att hålla ihop på grund av att kunna få råttmännens vrede efter sig. Rollpersoner som är tjuvar kommer inte längre lika enkelt kunna använda sina tjuvkunskaper för att få fram tjänster.

Värdshuset som rollpersonerna håller till på är något som råttmännen vill ta åt. Anledningen till varför de vill ha huset är något som antagligen inget som kommer att komma rollpersonernas vetskap, men värdshusvärden kommer först att bli kontaktad av en köpman (bulvan till råttmännen) som lägger ett (lågt) anbud på huset, sedan kommer han få hot mot sig och till sist kommer hans dotter som är i den lägre tonåren att bli kidnappad.

Rollpersonerna kommer att lägga märke till att det ständigt sitter några råttmän i skänkrummet och de kommer att se råttmän röra sig på stadens gator, på marknader, ölstugor och andra liknande inrättningar. Måhända är de på jakt efter en person eller så väntar de på att någon ska anlända till staden. Rollpersonerna kommer senare att se hur råttmännen följer efter en person som lämnar skänkrummet.

Vad alla inte vet
Familjen består av ett antal delar och är egentligen mer komplext, fast inte ens råttmännen håller reda på det. Allting fungerar fint om man gör den uppgift som blivit tilldelad en.

Klicken: Ingen av råttmännen vet vilka som tillhör klicken och det talas inte om det inom familjen heller, men då och då samlas dessa för att rådgöra med varandra om familjens utbredning och göromål.

Handläggarna: Dessa förmedlar klickens beslut och ser till att planerna går i lås genom att förmedla och organisera på bästa möjliga sätt. De tar även in rapporter och förmeldar vidare till klicken. Notera att ingen vet vilka som tillhör det slutna sällskapet, men meddelandena kommer fram ändå.

Snisch: Visserligen är alla råttmän (för människan) lika varandra, men Snisch särskiljer sig genom att läspa. På hans dolk finns också en symbol som betyder tvilling. Snisch är en ensamvarg som har dragit sig undan från de andra och tillhör med all säkerhet inte klicken, eftersom han endast tar order direkt från dess medlemmar.

Fixarna: Dessa är de mer luriga av råttmännen som med hjälp av sitt eget kunnande ser till att övriga råttmän kan passera oberört med sina göromål. Ett exempel är de som bryter sig in i hus för att släppa fram Snisch för hans nattliga uppdrag.

Kringstrykarna: Öronen och ögonen på stadens gator. De ska mest driva omkring eller sitta på olika positioner. Ett stillsamt, men trist göromål.

Klubbarna: Slagskämparna inom familjen. Brutala, råa och känslokalla.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

...briljant!
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Men, nu är vi ju mitt i skavens. Visst, skavens är tuffa och skulle nog kunna passa in, men varför? Snisch är ju t.o.m. ett skavennamn...:)

Jag skulle hellre göra en mer tydlig koppling mellan råtta och råttman snarare än lönnmördare och opålitlig skurk.

Har ni läst King Rat av China Mievielle? Inte så dum inspiration.
Wade
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 24
Blev medlem: 2007-06-18 15:38
Ort: Umeå

Inlägg av Wade »

bra med en genuin diskursion om det här.

Vad tror ni om iden att göra 2 olik råttmän. en "klassisk" erebaltor råttis. DVS skogsråttisen som ligger nära alverna.

Till det lägger man en "avart" Svartråttor. större och argare råttor med mer djuriska drag (Kaans första skapelse) Dessa skulle då kunna fylla "onding" funktionen (typ skavens).

Vill dock undvika alla "rip-ofs" från GW (spelar GW spel, har till och med en skaven hord) men rent bakgrundsmässigt känns 2000talets GW som rent skit....Så vi kan väll döpa Svartråttorna till något annat, typ ryska/råttiska namn eller något...

Ligger lite på is med mitt skrivand (jobbar natt i 5 dagars skift) men snart kommer det något nytt om råttisarna.
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

Wade skrev:bra med en genuin diskursion om det här.

Vad tror ni om iden att göra 2 olik råttmän. en "klassisk" erebaltor råttis. DVS skogsråttisen som ligger nära alverna.

Till det lägger man en "avart" Svartråttor. större och argare råttor med mer djuriska drag (Kaans första skapelse) Dessa skulle då kunna fylla "onding" funktionen (typ skavens).

Vill dock undvika alla "rip-ofs" från GW (spelar GW spel, har till och med en skaven hord) men rent bakgrundsmässigt känns 2000talets GW som rent skit....Så vi kan väll döpa Svartråttorna till något annat, typ ryska/råttiska namn eller något...

Ligger lite på is med mitt skrivand (jobbar natt i 5 dagars skift) men snart kommer det något nytt om råttisarna.
låter bra låt skogisarna vara de vanliga å så kan dulåta de första mest vara en legend eller mycket ovanliga å onämnbara
The Artist Formerly Known as Boris
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Svart/brunråttor?

Så är det ju på riktigt. Tyvärr känns det lite som att det blir ett nytt ankfolk då (vi måste ha vita råttor också! Som magiker använder i experiment...)
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

(vi måste ha vita råttor också! Som magiker använder i experiment...)
:lol:
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Skriv svar