Människor

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Zorakier består av en överklass pennerna och en i stort livegen underklass legerdierna (enligt EA)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Zorakier består av en överklass pennerna och en i stort livegen underklass legerdierna (enligt EA)
Aah, just det. Fler kommenterar?
Användarens profilbild
Didra
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 94
Blev medlem: 2007-03-10 00:15
Ort: Umeå

Inlägg av Didra »

Spelknepe skrev: Torshem - Öhh..?
Jag är inte så påläst om Torshem men så vitt jag vet så finns det åtminstone två typer av människofolk som huserar där. Howather som är ursprungsbefolkningen med ursprung från narguriska barbarer samt Jorer som härstammar från kejsardömet Jorpagna.
Spelknepe skrev: Kardien - Kard/Echter(?)
Du har även Ker-Bosh som urbefolkningen i trakterna kring Marsklandet kallar sig själva.
Spelknepe skrev: Trakorien - Trakorier
Kargomiter (vet ej om de ska kallas ett eget folkslag). Finns säkert fler avvikelser från de klassiska trakorierna oxå men minnet sviktar just nu.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Jag skulle verkligen behöva er hjälp nu killar!
Min tanke är att försöka kategorisera folkslagen och se lite vilka som kan klassas om "samma" folkslag.

T.ex. kan man säga att en Ransard och en Jorduashur är samma folkslag?
Vilka lands folk skulle kunna klassas som Jorer?


Barbia - Barbier - Nordbarbarer, Habuloner
Berendien - Berendier
Caddo - Dalker
Cereval - Cerevalier
Efaro - Efarer
Erebos - Ereboser
Felicien - Felicier
Hynsolge - Hynsolgier
Jorduashur - Jordakaerler
Jorpagna - Jorpagner
Kardien - Kard/Echter, Ker-Bosh
Kasenu - Kasenubarbar
Klomellien - Klomeller
Krun - Krunier
Krystillerna - Krystiller
Ljusna - Ljusnier (hmm)
Magilre - Magiller
Mereld - Merelder
Mirel - Mireler
Morelvidyn - Morelvidyner
Nargur - Nargurier (Howather)
Nidland - Nidlänning
Niferland - Niferlänning
Palinor - Palinorer
Pokti - Poktier
Ransard - Ransarder
Sivoa - Sivoer
Solkuhn (?) - Solkunher
Sombatze - Sombatziner
Thelgul - Thelguler
Torshem - Howather, Jorer
Trakorien - Trakorier, Kargomiter
Traxilme - Traxilmer
Zorakin - Zorakiner - (Penner, legerdierna)
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Spelknepe skrev:Jag skulle verkligen behöva er hjälp nu killar!
Min tanke är att försöka kategorisera folkslagen och se lite vilka som kan klassas om "samma" folkslag.

T.ex. kan man säga att en Ransard och en Jorduashur är samma folkslag?
Vilka lands folk skulle kunna klassas som Jorer?
Alla är ju människor. Jag tycker nog att skillnaderna ska bli större. Ta de trakoriska tolgulderna, de är kanske inte människor men alla andra är det.

Eller vad jag menar är, vad är syftet med uppdelningen?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Psipo: Syftet är egentligen någon som jag försöker kombinera med vår (min spelgrupps) regler, och som något som kan användas här av oss..

I vår spelgrupp så har alla människor samma grundegenskapsvärde (3T6). Jag gör således ingen skillnad på Barbier eller Trakorier. Däremot har de olika grundfärdigheter baserade på vart de kommer från... och det är väl denna indelningen jag försöker få till... fast det känns som om jag är ute och snurrar i det blå.

Antingen så får de färdigheter baserade på landet, eller så får de färdigheter baserade på "region". Tredje alternativ är att de skiljer sig rent etiskt, som romer, samer, balt, saxare, germaner, etc.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Spelknepe skrev:Däremot har de olika grundfärdigheter baserade på vart de kommer från... och det är väl denna indelningen jag försöker få till... fast det känns som om jag är ute och snurrar i det blå.
Det tycker jag inte. Att ge olika folk olika grundläggande kunskaper beroende på var de kommer ifrån är inte alls konstigt, tvärtom. Du menar alltså att nordbor kan få Skidåkning och Överlevnad: Vinter och sånt och en dalkier får Långbåge o.s.v.

Jag tycker att det är en bra idé. Att fästa regler i världen är alltid att föredra när det finns en sådan stor värld som Ereb.

Så, för att svara på din fråga så bör ju kulturell indelning vara det vettigaste. Lysande vägen länder för sig, Kopparhavsländer för sig (även om de båda sammanfaller) o.s.v. Felicier, Ransarder är ju unika. Trakorier bör ha vissa saker gemensamt med mereldier och magilrer. Ja, jag vet inte. Känns som det blir ganska omfattande jobb så det får du nog göra själv. Presentera en lista så kommenterar jag gärna den istället. :)
Användarens profilbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Inlägg av Otvin Käkslite »

Detta borde ju införas på alla raser då (som inte redan har det, dvärgar-geologi t.ex.). HLM växtologi, orcher brottning, alver zoologi kanske, råttmän fly(?), kattman akrobatik, kentaur astrologi, vargman brottas med djur. jaja, jag freestylar bara lite snabbt men ni fattar vad jag menar.

Och så länge det håller sig till väldigt specifika färdigheter med bra ankring i rasens/folkslagets liv och leverne så är jag lätt med.



//M
"Do not meddle in the affairs of dragons, for you are crunchy and good with ketchup..."
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Visst, men jag sr gärna att detta ligger utanför projektet. Regler är ett helt eget kapitel och jag tycker inte att vi är redo att föra in sådana än.

Kulturella skillnader bör ju såklart påvisas i respektive text.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Spelknepe skrev:[/i]
Palinor - Palinorer
Palinor är lite klurigt etnografiskt. Riddarna tillhör en jorisk blandbefolkning, stammarna är nargurer och bondebefolkningen är en jorisk-nargurisk blandning. Så två eller tre nationaliteter bör finnas. Egentligen är väl varje nargurisk stam sin egen "nation", och jag kan tänka mig att det finns ickenarguriska barbarstammar i palinor och annorstädes i nargur också.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9042
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Spelknepe skrev:Jag skulle verkligen behöva er hjälp nu killar!
Min tanke är att försöka kategorisera folkslagen och se lite vilka som kan klassas om "samma" folkslag.
Vad tror du/ni om min indelning som jag startade denna tråden med?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Skall jag vara helt ärlig förstår jag inte riktigt syftet med att katalogisera. Nationsbeskrivningarna fyller väl i huvudsak funktionen att ge en översikt över grupper och etniciteter. Det känns som om det bara är begränsande och missvisande att dela in människokulterer i "grupper" - både i Ereb och i verkligheten.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

birkebeineren skrev: Vad tror du/ni om min indelning som jag startade denna tråden med?
Haha, jag visste att jag hade sett den, men inte vart. Lustigt att det var i samma tråd! Tycker den är hur bra som helst! :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9042
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Jag skal gå igenom hela tråden och försöka få in allas åsikter.

En poeng med att uppdela och gruppindela Altors mänskliga folk är i mitt tycke ett hjälpmedel om man vill sätta inn ett folk i en sammanhang historiskt och kulturellt.
Om man vill beskriva ett folks säregenheter och inte vill vara bunden av att dalkiska folk är på ett bestämt vis med exempelvis ett bestämt utseende, så ändrar man på det och sätter in någon historisk händelse som en ny folkinvandring med annat blod eller en religös/teknologisk/klimatisk påverkning.

Flera mänskliga folk med undergrupperingar av blandad härkomst och olikt ursprung gör bara ett land/folk mer komplext. Gillar till exempel din befolkningsbeskrivning i Palinor mäster Peter :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag tycker detta är lite tidigt i projektet då fler länder/områden än Aidne bör ha den diveristeten av folkgrupper. KAnske skall vi börja med de länder som är klara och avvakta vad som skrivs framöver. Det är mitt förslag. 2. är att Kardier är en slags nationalitet medan Echter osv är folkgrupper, etnicitet om man vill...detta stämmer kanske inte för alla länder. Efarer är i olika stammar men inte nödvändigtvis olika folk, eller vissa folk har klaner vilka inte annars ser skillnaderna.
Skriv svar