Dvärgar

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Dvärgars ursprung

Inlägg av birkebeineren »

Några saker jag funderar över när det gäller dvärgarna:

Uppstod dvärgarna i djupet under Grynnerbergen eller gjorde de det på någon annan plats?

Hur levde dvärgarna innan brytandet och bearbetandet av metaller upptäcktes?

När såg dvärgarna först ljuset, eller med andra ord; överjorden?

Finns det flera olika dvärgraser?

Är dagens dvärgrike i Grynnerbergen, Tharath-Khôn, det ursprungliga riket eller bara ett av flera riken som utvecklades från ett forntida storrike?

Sen har jag gett mina svar på frågorna:

Dvärgarna uppstod någonstans i Akrogal, eller rättare sagt under Akrogal, men mycket tidligt vandrade de västerut genom system av urgrottor. Överjorden var ett okänt begrepp även om de ibland lämnade de djupa urgrottorna och utforskade mindre grottor nära ytan. Dvärgarna var fåtaliga och levde ett hårt men enkelt liv; de skylade nödtorftigt sina kroppar med hår och skägg, de drack källvatten och maten bestod av vilda svampar samt olika mineraler de knackade loss ur berget med enkla stenyxor. Den enda Guden var med dem. När dvärgarna såg Överjorden först gången har sedan räknats ut till att ha varit vid den åttonde fullmånen 6837 fO. Platsen var någonstans i nordvästra Grynnerbergen och den första varelse dvärgarna såg och också den som nedtecknade händelsen var en alv vid namn Tirilion (se EAs Spelarbok sidan 56). Upptäckten av Överjorden var en mycket omskakande händelse för dvärgarna men de anpassade sig och från Grynnerbergen utforskades även denna nya värld. Dvärgarna såg det mesta av Ereb, Akrogal och Soluna både underifrån och ovanifrån, och flera raser/kulturer utveclades, men deras bosättningar var små och utspridda under denna Stenens Ålder. Först när dvärgarna i deras största bosättning under Grynnerbergen lärt sig odla svamp kunde en högkultur utvecklas och snart behärskades konsten att framställa metaller; Bronsets Ålder kunde inledas 3700 fO. Andra bosättningar lärde sig snabbt konsten men Grynnerbergens storrike sågs som det främsta bland jämlika. När järnet upptäcktes 1700 fO var det i Grynnerbergen och nu började denna kultur kraftigt dominera andra dvärgar. Bruket av Grynnerdvärgarnas språk som "allmänspråk" blev nu vanligt. När så förlusten mot människorna kom i "Järnkriget" 1534 fO och dvärgarna förlorade mycket av sin makt, utvandrade många från Grynnerbergens storrike. De dvärgar som blev kvar bildade nya mindre riken, varav ett är dagens Tharath-Khôn. Det äldre riket från Bronsets Ålder ligger numera förseglad (?) djupt nere under de nyare rikena från Järnets Ålder.

Återigen; för er att tycka till om! :D
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Har väldigt lite koll på dvärgarna, men tycker att det låter som en bra grund att stå på. Det intressanta är väl dock vad de dvärgansvariga tycker.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Konstnärlighet och mystik i Küldres

De tomma gruvorna i Küldres är en plats för kontemplation, andlighet och konstnärlighet. Mer än en lovande finsmed eller arkitekt har inspirerats av djupet, rymden och tomheten i de grånande hallarna. Och ensamhetssökande dvärgiska mystiker söker sig allt längre bort ned i de tomma gångarna i sin sökan efter bergets själ. Det var här Röstmagin skapades, när en ensam dvärgmystiker sökte återklang och eko i de ensliga och ensamma skrymtena och schakten. Många röstmagiker från Kûldres påstår att de hört berget svara tillbaka på deras rop, en dov och djup stämma ålderstigen bortom vett och sans.


Küldres är en plats där skärvor av svorna kulturer samlas. Hantverksskicklighet värderas högt för dess egen skull, och många vackra mästerverk härstammar härifrån. De geniala arkitekter och gruvbyggmästare som inspirerats av Küldres klara tomhet och mörka allvar står i hög kurs längre söderut. Küldres har även skickliga glasblåsare. Produktionen beror dock på ett fåtal ensliga mästare, och bosättningen har ingenting av den industriiver och masshantverksskicklighet som sydliga dvärgbosättningar är så bra på.

Küldres vackra hallar, glasverk och finsmiden kännetecknas av lekfullt allvar, dold sorgsenhet och klara, rena former.
Lazarous
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 48
Blev medlem: 2007-03-02 15:08

Inlägg av Lazarous »

Birke: Ungefär så har jag också tänkt. Jag skulle dessutom vilja påstå att fler dvärgriken utvecklats i Akrogal och Soluna, oberoende av Grynnerbergen. Deras vandringar berodde på att de var ett nomadiskt folk, det finns ont om snabbt förnyelsebara födokällor i grottsystemen och stammar av dvärgar vandrade konstant i jakt på föda.

Födan bestod mestadels av olika svampar som växer vilt, mineraler och även djur och varelser som rör sig nere i de djupa gångarna, såsom reptiler, fisk och insekter.

Dvärgarna fann sig även i nästan konstant konflikt med andra djuplevande varelser, vilket hindrade etablering av samhällen. Grynnerbergen var en ganska ostörd plats med endast mindre koncentrationer av andra varelser. Därför föll det sig naturligt att samhällen först etablerades där.

Grynnerdvärgarna var dock inte de enda som nådde Ereb. Från norra Akrogal vandrade några stammar över isen till Norra Ereb och etablerade sig i Norra Ereb. Detta skedde så långt efter Grynnerbergens kolonisering att de ofta misstas som en koloni därifrån.

"Bronsriket" i Grynner är detsamma som "Järnriket", men det är sant att en del städer övergivits och förseglats.

Det stora riket under Grynnerbergen har egentligen alltid varit något av en koalition mellan olika samhällen, det enda som varierat är Storkonungens makt i förhållande till Stadsmästarnas inflytande. Järnkriget resulterade i att Storkonungen tappade nästan allt sitt inflytande och sågs under flera hundra år mest bara som en galjonsfigur.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Hurra!

Dvärgarna lever igen! :D

Vad tror du/ni om min datering av dvärgarnas upptäkt av Överjorden?
Stämmer den eller är det bara ett uträknande av Altors lärde med oviss sanningshalt?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Dvärgarnas namn på deras språk är Gryndur. Vad är namnet på deras skriftspråk? Dvärgiska runor, Gryndur eller något annat passande?
Lazarous
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 48
Blev medlem: 2007-03-02 15:08

Inlägg av Lazarous »

Jag är inte helt haj på originalmaterialet eller vilka uppgifter som existerar, så vilket årtal som helst duger för mig. 6837 låter lika bra som något annat - men passar rätt bra med tankarna om tidigt sammarbete mellan de äldre folken, säg mellan 6500-4500 f.O

Jag skulle dock vilja specificera tidpunkten till när dvärgarna först såg dagsljuset i Grynnerbergen, efter den långa underjordiska migrationen österifrån. Dvärgar har i alla tider vistats delvis ovan jord, även om de alltid återvänt till underjorden.

Adragoor är väl den residente lingvisten. Jag har inte ens uppslag på vad de andra dvärgspråken skulle kunna heta...

Något jag ännu funderar över är hur många dvärgar det ska finnas. Har något specifikt sagts om befolkningsmängder?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Årtalen fungerar bra med officiella årtal. Dvärgarna sägs ha skapats ungefär samtidigt som alver och människor ca 9000 fO.

Samarbetet mellan de "äldre folken" har väl inte diskuterats, men bör väl diskuteras i en separat tråd. För mig är det lite Tolkienstöld och om jag förstått önskan att få med det här så baseras det på äventyren Döda skogen, Maktens Portar och Mörkrets Hjärta (?). Jag ställer mig tveksam till idén.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Årtal för dvärgarnas expansion.

ca 7000 fO. Grynnerbegen (Birkes datum)
1500 fO. Kardbergen
1060 fO. Mörkrets berg (mitt datum)
ca 700 fO. Aidne (mitt datum)
600-talet fO. Dvärgar över isen från Akrogal till Orghin
ca 90 fO. Marjura
177 eO Nidapasset

(Mörkrets berg och Aidnes datum har jag lagt till. Jag har tänkt mig dvärgarnas expansion från Grynner till Mörkrets berg för att sedan drivas därifrån av de ökande antalet svartfolk, för att därefter hamna i Aidnes östra utlöpa som är det officiella riket, enligt Aidne och EA.)

Som synes passar inte de officiella årtalen med en del av den beskrivning som getts på tråden, men vi skall nog kunna böja till historien, och nya historiska händelser kan ju motivera dessa motsägelser. 8)
Lazarous
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 48
Blev medlem: 2007-03-02 15:08

Inlägg av Lazarous »

Årtalen ser rätt bra ut. Kan inte säga att min Ereb-fu är tillräckligt bra för att känna igen alla namn (en karta med platsnamn och berg kunde vara bra).

Skulle dock vilja flytta tidigarelägga koloniseringarna av de norra delarna av Ereb, samt Nidabergen en aning, och möjligtvis senarelägga Aidnebergen.

Aidne ser jag som en plats som alltid varit hårt befäst av svartfolk. Försök att bosätta sig där har gjorts, men nästan alltid slagits tillbaka. Än idag finns inget organiserat rike, utan endast några få, väl befästa boplatser.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Lazarous skrev:Årtalen ser rätt bra ut. Kan inte säga att min Ereb-fu är tillräckligt bra för att känna igen alla namn (en karta med platsnamn och berg kunde vara bra).

Skulle dock vilja flytta tidigarelägga koloniseringarna av de norra delarna av Ereb, samt Nidabergen en aning, och möjligtvis senarelägga Aidnebergen.

Aidne ser jag som en plats som alltid varit hårt befäst av svartfolk. Försök att bosätta sig där har gjorts, men nästan alltid slagits tillbaka. Än idag finns inget organiserat rike, utan endast några få, väl befästa boplatser.
Låter inte omöjligt. Vad sägs om 2 invandringsvågor i norr? Första går till Kardbergen 1500 fO (dvs från Akrogal inte Grynner!), den andra till Orghin 600-talet fO.

Aidne håller jag med om. Jag anser också det har varit för mkt svartfolk och att det legat längst bort från Grynner och Kard, för att befolkas särskillt. Försena Aidne ytterligare har jag inget emot, men före Odo bör det ske. Aidnes enda riktiga dvärgrike är enligt EA i bergen norr om Fristaden och är ofta utsatt för hård press från svartfolk. (EA-kampanj, Aidne och Svartfolk). Kanske kan det finnas fler små välbefästa bosättningar om Aidne-författarna så känner, annars kan jag skippa det med.

Tidigarelägga Nidabergen ser jag som svårare då det är väldigt välgrundat i officiellt material.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Lazarous skrev:Jag skulle dock vilja specificera tidpunkten till när dvärgarna först såg dagsljuset i Grynnerbergen, efter den långa underjordiska migrationen österifrån. Dvärgar har i alla tider vistats delvis ovan jord, även om de alltid återvänt till underjorden.
Min datering tänkte jag skulle gälla just for när dvärgarna kom upp ur Underjorden i Grynnerbergen. Andra dvärgar kan ha hittat upp till Överjorden på andra platser och på andra tidpunkter, men jag tänkte mig en datering som skal gälla for grynnerdvärgarnas kalender och tideräkning (och som alla dvärgar, precis som med "alldvärgamålet" gryndur, åtminstonde känner till).

Jag tycker också att norra Altor kan ha nåtts av två invandringsvågor. Har nämligen lite teorier om ett utdött dvärgarike i Barbia, ett dvärgarike där mitraka sägs ha funnits i stora mängder...

Nidabergens dvärgar är som sagt specifikt daterade så, tja.. Varfor vill du forresten tidigarelägga deras kolonisering Lazarous?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

birkebeineren skrev:
Jag tycker också att norra Altor kan ha nåtts av två invandringsvågor. Har nämligen lite teorier om ett utdött dvärgarike i Barbia, ett dvärgarike där mitraka sägs ha funnits i stora mängder...
?? Är ínte Mitraka en Trudvangmetall?
Lazarous
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 48
Blev medlem: 2007-03-02 15:08

Inlägg av Lazarous »

Ang Nidabergen så är det mest bara en känsla om att de är såpass väletablerade där. Men det är sant att 400 år kanske torde räcka. Sen så är det tanken om att Aidne skulle ha bosatts före Nidabergen, som trots allt ligger närmare. Även att Grynnerbergen skulle vara bosatta i 7000 år, utan att dvärgarna börjat tänka på att gräva ut närliggande berg.

Jag vet inget om Aidne, men tänker mig att det kan finnas en 3-4 fort utspridda längs hela bergskedjan, utan mycket mer än ett eller ett par hushåll vardera.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Lazarous skrev:Ang Nidabergen så är det mest bara en känsla om att de är såpass väletablerade där. Men det är sant att 400 år kanske torde räcka. Sen så är det tanken om att Aidne skulle ha bosatts före Nidabergen, som trots allt ligger närmare. Även att Grynnerbergen skulle vara bosatta i 7000 år, utan att dvärgarna börjat tänka på att gräva ut närliggande berg.

Jag vet inget om Aidne, men tänker mig att det kan finnas en 3-4 fort utspridda längs hela bergskedjan, utan mycket mer än ett eller ett par hushåll vardera.
De två närliggande bergskedjorna Nida och Cer har jag också funderat på. Cer finns det en uppsjö officiella förklaringar till (troll, svertfolk, drakar och dess herrar). Nida bergen då? Tja kanske var det alverna, eller barbarerna eller jorerna som gjorde det välanvända passet så otillgängligt? Kanske saknas de äventyrliga dvärgledare med expansiva idéer om prospektering i nya bergskedjor? Kanske var motgångarna i Cerbergen sådana att dvärgarna trodde Nida skulle vara lika svåra? Kan det skett tidigare försök som misslyckats? Vi får hitt på en förklaring varför Nida är så sen. (Speciellt märkligt kändes det att de vandrat vidare till Kard innan.) Jag har ju sagt att de först koloniserade Mörkrets berg under kejsartiden, för att sedan övrge detta rike för östra Aidne.

Mindre välbefästafamiljefort är ju inte omöjliga i Aidnebergen.
Skriv svar