Morëlvidyn

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Ser fram emot kartan jag med, ett ganska så okänd land börjar träda fram.. :)

Gillade skrönorna!

Hade nånstans en ide om att öknen i ett annars fuktigt djungelrikt Morëlvidyn är "skapad" (eller har uppstått som en följd) av Zinnkultister (en av demonfurstarna i Oktagonen) som foljde med från Ormsjön. Kan detta vara nåt?

En annan ide var om en urbefolkning i Morëlvidyn med ett annat utseende (och kultur) än det invandrade Ormsjöfolket. Detta for att få med den kvinnliga legosoldaten Wifi som sist sågs sparra drogpåverkad med en tolguld bakom nöjesetablissementet i Na Yoh (Kristalltjuren).
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Mikael: Ska jag använda de namn och platser du har på din "gamla" Morelvidyn karta?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Birke: Öknens tillväxt pga Zinnkult är registrerad och kommer.
Urbefolkningen lite annat utseende. Tänkte se om jag kunde finna beskrivningar och namn på morveldyner i olika källor. Kanske du kan ge mig citat ur Svavelvinterserien att jobba med? :oops: :?: Wifi!?

Spelknepe: Genrellt ja, är nöjd med namnen. Endast Lillbum som jag funderar på att byta ut (ett av romerska lägren i Asterix), vad säger ni andra :?:
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Trevligt läsning Mikael. Några små saker som jag lagt märke till bara. Först en liten smaksak, men för mig känns det lite stämningsdödande med meterangivelserna för bergstopparna, kanske du kunde komma på ett annat sätt att beskriva deras strävan mot himmelen? Den andra petitessen är gäller vad den gamle legosoldaten säger om den nidländska reningen... :shock: tudum, men nu ser jag att han iställer pratar om det hynsolgiska kriget, så du upptäckte väl själv problemet med att det inte passa med vårt mål att utgå från 610 eO.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Spelknepe: Genrellt ja, är nöjd med namnen. Endast Lillbum som jag funderar på att byta ut (ett av romerska lägren i Asterix), vad säger ni andra Question
Nu känner jag ju inte till alla namn du ämnar använda, men ett namn som sticker mig lite i ögat är: Sasasquash-öknen, jag vet inte om det är korrekt men är inte det väldigt likt ett indianskt? namn på Bigfoot, sen så får jag även associationer med squash/zucchini, vilket ju rimmar illa med en öken. :P
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Uppdatering:

• Har lagt till en karta över Morelvidyn (första inlägget).
• Ändrade "Sasasquash" öknen till "Saqasha öknen"
• Ändrade "Lillbum" till "Lirbum"

Mikael: Säg bara till ifall det är något som inte stämmer, inklusive de ändrade namnen.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

För mig duger det gott med de namnändringar som Spelknepe gjort. Ett litet förslag till är dock att ändra namnet Cadiz också. Cadiz är ju namnet på en stad och region i Spanien. Att använda sig av ett av det slaget är för mig lika fantasifullt som att döpa en stad i Ereb till t.ex. Paris... Så modifiera gärna det namnet också... hehe, hoppas du har överseende med allt mitt tjat Mikael. :P

:oops: Bah... vilket blindstyre man är det står ju Cadez. Då kan du ju bortse från mitt pladder. Men det är onekligen rätt likt Cadiz... så kanske en liten modifikation till som t.ex. Chadez. Eller så bara bortse från mitt yrande.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Tackar, tvärtom vad man ju kan frukta så är jag intresserad av era åsikter då det hela ju skall vara ett samarbete. Namnen passar bra, men Cadez tycker jag kan vara kvar. Skall ändra meterangivelserna till någotmindre iögonfallande.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Ett par saker med kartan:
Skulle bergen där Cadez flod Habonez kommer ner och de berg som ligger vid Almeria kunna vara en bergskedja?
Skulle också vilja att bergskedjan vid Santander sträcker sig till ö i öknen.
Och vad har hänt med floden Habonez, den ser ut att ha torkat upp närmast Cadez?

När du får tid Spelis! :P
Användarens profilbild
Excellentium
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 89
Blev medlem: 2007-08-05 04:01
Ort: Åkersberga

Inlägg av Excellentium »

Med risk för att stöta mig med den allsmäktiga massan så tycker jag också Cadez är lite för likt Cadiz. Chadez är väl ett utmärkt förslag? Sedan är ju även Almeria och Santander spanska namn; en provins och en stad, rentav en fotbollsklubb...

Ledsen om jag djävlas! Vänligen förbise mitt inlägg om det verkar småaktigt... :twisted:
"That is not dead which can eternal lie and with strange aeons even death may die".

- Necronomicon by Abdul Alhazrad
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

DD kryllar av lika eller snarlika namn, jag tycker inte det gör något så länge de inte associerar till någon speciell företelse för fantasy eller så. Minas Tirith uteslutet, Cadiz likaså, men lite öppen för namn som rullar bra av tungan tycker jag. Khartotum tex, (synonym till Khartoum i Sudan), Casso by som ligger i Italien, Arno flod i Italien, ja tom Caddo är namnet på en indianstam...
Samtidigt är jag inte så känslig att namnen inte kan ändras, men tycker det är lite petigt. :twisted:
Senast redigerad av Mikael den 2007-08-13 21:28, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Excellentium
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 89
Blev medlem: 2007-08-05 04:01
Ort: Åkersberga

Inlägg av Excellentium »

Jag är känd för att vara petig, men jag förstår ditt resonemang fullständigt. Det var därför jag tyckte det hela kunde struntas i! Jag ville bara lufta min personliga åsikt. Cadez och Almeria har jag väl egentligen inga problem med, men Santander känns snett (fast det kanske beror på att jag följer La Liga varje säsong och får värsta fotbollsvibbarna i ett så charmigt land som Morelvidyn). Jag känner nog att jag är alldeles för ny på det här forumet för att väcka debatt om enkla namnbyten. Ville som sagt bara säga det rakt ut... :wink: Jag ber om ursäkt för det...
"That is not dead which can eternal lie and with strange aeons even death may die".

- Necronomicon by Abdul Alhazrad
Användarens profilbild
Excellentium
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 89
Blev medlem: 2007-08-05 04:01
Ort: Åkersberga

Inlägg av Excellentium »

Svar till Mikael:
Wifi!?
Nu citerar jag ur boken (Kristalltjuren) och hoppas att inte Birkebeineren tar illa upp för att jag "snor" frågan. Allt för att få processen att gå framåt för Morelvidyns huvudansvarige... :)

RISK FÖR EVENTUELL SPOILER OM MAN VILL SPELA KRISTALLTJUREN!!!.

"Wifi är en snedögd kvinnlig krigerska/tjuv/lönnmördare från Morelvidyn. Hon tar sin karriär mycket allvarligt och reser över Ereb för att lära sig nya användbara tekniker. För tillfället är hon livvakt åt krystalokraten Huriems tillsammans med Zahembra (utanför citatet: från Efaro). Kvinnan sköter tankearbetet åt de två.

Wifi missbrukar zinkakla-drogen från Traxilmes öknar. Drogen accelerar kroppens nervsignaler så att omvärlden tycks röra sig i ultrarapid.

Wifi är mycket mån om att utveckla sina färdigheter, speciellt vad gäller strid och tjuvkonster. Hon vill gärna träna med alla skickliga yrkesmän hon möter och drar sig inte för att fråga. I Na Yoh (utanför citatet: Trakorien) sparrar hon tolgulden Bax för att lära sig slåss mot större varelser. Hon brukar också stå bakom madam Savirans elaka åsna Maximilian, peta på den med en käpp och glida undan när den slår med bakhovarna.

En intressant möjlighet är en allians mellan Wifi och Rafler/Dahobny. De två kvinnorna har mycket gemensamt och Wifi skulle utan tvekan lämna både Zahembra och herr Merinor för möjligheten att lära sig några av RhabdoRanas hemligheter. SL kan starta en liten spelgrupp vid sidan av med de två.

Utseende: Wifi ser mycket utländsk ut, med brett ansikte, rött hår och sneda ögon. Hon varken kan eller försöker förklä sig eftersom tjuvar agerar mer öppet i hennes hemland. Hon är liten till växten, men muskulös för sin storlek och i en envig en mycket svår motståndare, speciellt när hon ätit zinkakla-drogen.

Wifi klär sig i löst sittande sidenkläder, en omlottjacka, knälånga hosor och hårband. Helst går hon barfota om bara vädret tillåter. Runt halsen innanför jackan hänger ett rep med korta läderremmar som impregnerats med zinkakla-drogen. När hon behöver skärpa sig, tuggar Wifi under en halvminut på en av remmarna. Drogen verkar inom ytterligare en minut och effekten avklingar efter 6+1t6 minuter. Hennes SMI ökar med 7 när hon är påverkad, vilket även påverkar några SMI-baserade färdigheter.

Karaktär: Wifi är alltid på sin vakt och släpper ingen inpå livet. Hon förstår inte utlänningarnas seder eller humor.

STY 13 SMI 17/24 KAR 6
STO 8 INT 16 KP 10
FYS 12 PSY 15

Färdigheter: Drogkunskap 12, Tala jori B2, Dra kortsvärd 12/20, Kortsvärd 15/22, Klyka* 13/17, Avväpna med klyka 7/15, Gömma sig 17, Klättra 18/22, Smyga 15/22, Upptäcka fara 17/22, Simma B3, Sjökunnighet 14, Överlevnad 14

*Klykan är en liten morelvidynsk sköld med två utskjutande spetsar. Dessa kan köras in i motståndaren under närstrid eller användas för att fånga upp en attack och vrida vapnet ur motståndarens händer."

//Slut citat

Lite nyttig information finns med där som kanske missats vid tidigare surr om Morelvidyn...
"That is not dead which can eternal lie and with strange aeons even death may die".

- Necronomicon by Abdul Alhazrad
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Det var värst vad du var snabb Exellentium! :wink:

Har precis letat fram Kristalltjuren och tänkte beskriva fröken Wifi och hennes gelikar.. men kan istallet kompletera med lite tankar:

Ursprungsmorëlvern (djungelmorëlv kallade jag dessa i "mitt" Altor) är kortvuxen, ljushyad (fast oftast solbrun i det varma klimatet), rödhårig och grönögd. Markerande anletsdrag är sneda ögon och breda kindben.
Benkläderna är korta och djungelmorëlven gillar att gå barfota och känna fuktig träskmylla mellan tårna. Numera är de flesta av dessa Morëlvidyns urinvånare väl integrerade i samhället men det finns fortfarande små byar ute i träsken där de lever på ursprunglig vis med trädgårdsodling och samlande.

Detta var mina tankar om ett folk i Morëlvidyn men det är helt upp till dig mäster Mikael om du vill använda nåt. Trevligt dock att du gillade Zinnkultisterna! :)
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Excellentium, alla åsikter är lika värda här på forumet, bara de dåliga är vi helst utan. :P Så du behöver inte tro att dina är "mindre" värda bara för att du är ny här. Sen så har väl den ansvarige det sista ordet i frågan, även om jag antar och hoppas att man som ansvarig böjer sig om en klar majoritet av forumet tycker annorlunda i en fråga.

Det sagt så över till namnfrågan. Att "DD kryllar av lika eller snarlika namn" tycker jag personligen inte är ett tillräckligt bra skäl för att göra om samma misstag som redan begåtts. Vill vi verkligen ha Morelvidynska motsvarigheter till de Zorakinska Jonkope och Baros, som ju var på tapeten i Zorakintråden. Där var ju åtminstone namnen ändå mer förändrade men gav ändå tydliga associationer, iofs kanske tack vare beskrivningarna av städerna. Nää, personligen ser jag gärna att om du vill ta namn från vår världskarta till Morelvidyn, så arbeta om dem lite. Att Kruns Stabul t.ex. är taget från Istanbul är ju inte så svårt att räkna ut, men det är åtminstone såpass omarbetat att det inte sticker riktigt så mycket i ögonen. Sen så är det ju skillnad på om man använder sig av en liten obskyr håla i Rumänien eller namn som London och Paris.

Så jag tycker nog onekligen att det inte behövs någon större arbetsbörda eller fantasi för att omarbeta namnen lite och slippa dessa problem. Petigt eller inte.

Almeria, kanske skulle kunna vara Alamera, Almaera osv.
Santander, Asander, Sasander, osv.

Sen så en liten annan fråga, har du någon bakomliggande tanke när det gäller namnen? För mig känns de lite spretiga i stil och det göra att det inte känns som om de skulle härstamma från samma språk. Men om de inte gör det är det ju inte något problem.
Skriv svar