Trakorien

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Ön Bzegusta utanför Mereld och Magilre tillhör vad jag minns Trakorien.

Något mer vi vet om denna ö?
Användarens profilbild
Didra
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 94
Blev medlem: 2007-03-10 00:15
Ort: Umeå

Inlägg av Didra »

birkebeineren skrev:Ön Bzegusta utanför Mereld och Magilre tillhör vad jag minns Trakorien.

Något mer vi vet om denna ö?
Tja, att den fram till 100-150 eO tillhörde Magilre men då erövrades av klavykerna. Klavykerna anlade en maffig flottbas där så den har nog en ganska viktig militärisk position.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Trakoriens relationer med Mereld, Bzegusta och Magilre sägs det inte mycket om. Vad har vi för tankar kring detta? Trakoien är ju stormakten i norra ereb, men vilken roll spelar övriga? Ransard är ju huvudfienden och där har vi ganska bra koll. Ja, klomellien är ju också relativt outforskat. Dessa 6 områden bildar en politisk sfär som är väldigt intressant, för vi vet så lite om den.

Är det kanske dags att låta den trakoriska svaveltraden spela en betydligt större roll i Ereb. I romanen sägs den stå för 1/3 av rikets inkomster.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Jag har tänkt en del på trakoriens relation till Palinor? Finns en sådan? Rimligtvis föreligger ett realpolitiskt intresse av att bekämpa den gemesamme fienden Ransard, men samtidigt kan det vara så att Palinor lider av Trakoriens säkert aggressiva handelspolitik. Hur som helst tror jag inte på några starka band, men däremot kanske viss påverkan.
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Psipo skrev:Är det kanske dags att låta den trakoriska svaveltraden spela en betydligt större roll i Ereb. I romanen sägs den stå för 1/3 av rikets inkomster.
Vad var det nu man gjorde med svavlet igen, var det vinsvavling eller pestmedicin? Jag har svårt att se det förra inbringa så stora inkomster (eller?) och det senare skulle innebära pestepidemier i Ereb och det figurerar väl inte.

Krut konstaterades väl vara lite för kontroversiellt, så vad kunde då vara ett bra användningsområde för svavlet? Jag planterar gärna en efterfrågan på svavel i Mirel.

Kanske medicinspåret är rätt väg? Svavlet har diverse undergörande effekter mot allt från dålig andedräkt till gikt och lunginflammation, därtill håller det ondsinta andar borta och skänker lycka och belåtenhet och alla och envar som strör det över axeln i gryningen.... i alla fall enligt de trakoriska svaveltradarna... Hmm
Användarens profilbild
Excellentium
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 89
Blev medlem: 2007-08-05 04:01
Ort: Åkersberga

Inlägg av Excellentium »

Psipo skrev:
Trakoriens relationer med Mereld, Bzegusta och Magilre sägs det inte mycket om. Vad har vi för tankar kring detta? Trakoien är ju stormakten i norra ereb, men vilken roll spelar övriga? Ransard är ju huvudfienden och där har vi ganska bra koll. Ja, klomellien är ju också relativt outforskat. Dessa 6 områden bildar en politisk sfär som är väldigt intressant, för vi vet så lite om den.
Magillerna är ju uppenbart fortfarande mycket sura över förlusten av Bzegusta. De medverkar i varenda krigståg mot Trakorien med förstärkande legosoldater. Det verkar även som att de dömer ut hela Trakorien för något som klavykerna gjorde, vilket talar om en del ointresse för hur det faktiskt är på de trakoriska öarna. Samtdigt vill man ge en knäpp på näsan tillbaka, eftersom man så villigt ställer upp med soldater i allianser med andra nationer (främst då Ransard).

Den politiska situationen i Magilre ser ju ut som så att det finns mängder av små baronier, som lyder under sju olika hertigdömen istället för kungen. Kungen är rakt nedstigande ättling till stamfadern för kungalinjen i Magilre. År 151 eO kröns den första kungen i denna ättelinje, Capaz I, och han svär vid kröningen att han och hans ättlingars främsta mål är att återta Bzegusta. Det löftet tycks ättelinjen försökt infria i och med allt vapenskrammel i samband med utländska krigståg mot Trakorien.

Det som främst slår mig är att inte alla magiller behöver ha samma syn som kungen. Eftersom kungen bara kontrollerar 35 av 98 baronier, bör det finnas rätt många hertigar och baroner som funnit det mer fördelaktigt att idka handel eller skaffa diplomatiska förbindelser med Trakoriens folk. Trakorien är ju stormakten i nordvästra Ereb, och magiller är inte dumma i huvudet, bara för att landets kung måste hålla löften från någon gammal förfader. Jag ser alltså goda möjligheter till rävspel här, där somliga magiller ingår förbund och allianser med Trakorien, kanske för att underminera kungens roll, etc., medan de magiller som stödjer kungen är mer trångsynta. Detta bekräftas även av de diplomatiska förbindelserna i EA-Kampanjboken, där det nämns att det är just goda kontakter länderna emellan. Jag vågar nästan sticka ut näsan och påstå, att precis så ligger det till! Hur kan annars ett land ha goda kontakter med någon som de även sänder legostyrkor till pga ett äldre löfte?! :?

Kan det här arbetas in i relationen Trakorien-Magilre mån tro?
"That is not dead which can eternal lie and with strange aeons even death may die".

- Necronomicon by Abdul Alhazrad
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Angående svavel (från Wikipedia):

Användning

Svavel används mest extensivt inom industrin. Några användnings områden är batteritillverkning, paperstillverkning och vulkanisering av gummi, den kommersiella användningen består huvudsakligen av gödningsmedelstillverkning. Svavel ingår också i vissa rengöringsmedel, svampbekämpningsmedel, insektsgifter, liksom i krut och tändstickor.

Svavelsyra är en mycket vanlig kemikalie som har många industriella användningsområden. Svavelsyra är den mest producerade kemikalien i världen och dess konsumeringssiffror används ofta som en nationell indikator på industriell utveckling.

-------------------------------

Ereb då. Cruta har vi väl? Den magilerska krutklonen har vi väl slagit fast att den finns även om inte eldvapen finns? Explosiva ämnen i fantasivälrd känns inte som något helgerån direkt. :)

Tändstickor kan jag se i ereb, gödningsmedel med. Vad var det där med pestmedicin? Även om inte Ereb är en uttalat pestsmittad kontinent får vi anta att farsoter är relativt vanliga, säkert mindre utfbrott flera ggr/år och ordentliga epidemier mer sällan. Men vem vill stå utan medicin? Svavel kan nog vara eftertraktat inom alkemi med. Insektsgifter och svampbekämpning är ganska intressant. Kanske är Erebs jordbruk på sina håll ganska effektivt? Anakronism har Ereb aldrig varit främmande för. Och så vinsvavlning då.

Allt detta, och de jag missat, borgar för att Trakorien kan vara en svavelmakt, förutsatt att svavel inte finns på andra håll. 1/3 av BNP gäller romanen. I Ereb har Trakorien mycket annat att leva av, men det är nog dags att låta Marjura bli den där viktiga kolonin som den beskrivs som. Svavelvinter är trots allt en officiell produkt. :)

Så, kan vi exportera svavel till Magilre, Klomellien, Mirel, Staden O, Ransard, Palinor, Barbia, Mereld och så klat de vinproducerande länderna i söder (Felicien, Caddo, Zorakin m.fl) så räcker det ju gott och väl. Minst sagt. Att ha monopol på en vara är alltid bra, även om efterfrågan inte är enorm.

Excellentium:
Kan det här arbetas in i relationen Trakorien-Magilre mån tro?
Absolut. Jag tycker att Magilre mer och mer framstår som ett Italien innan inandet, med furstestater o.dyl. Men det kan vi ta i den tråden.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Nej inte tändstickor. Cruta finns men oerhört okännt och ovanligt. Magilre är de som vet något om et'....ev dvärgar.
Sjukdomsbekämpning för kreatur, insektsgifter, vinklarning, svavelrök är hälsosamt det vet ju alla.öö...
Svavel känns inte som en exportvara man kan bygga ett rikes existens på år 610. Det är den ny exportvaran vars kapasitet ännu inte fullt ut förståtts av ereb...
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Cruta finns väl egentligen inte i vårt Ereb Altor? Det känns som något som var spelgrupp kan hantera som den finner bäst: antingen genom att införa Cruta, genom att hålla sig borta från krut, eller kanske genom att köra på den där skruvade lösningen med flygande galärer eller vad det var som finns i någon Sinkadus...
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Peter skrev:Cruta finns väl egentligen inte i vårt Ereb Altor? Det känns som något som var spelgrupp kan hantera som den finner bäst: antingen genom att införa Cruta, genom att hålla sig borta från krut, eller kanske genom att köra på den där skruvade lösningen med flygande galärer eller vad det var som finns i någon Sinkadus...
Finns o finns, på tråden sas väl att det är så okänt att vi inte behöver ta med det i beräkningarna eller beskriva det...?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Mikael skrev:
Peter skrev:Cruta finns väl egentligen inte i vårt Ereb Altor? Det känns som något som var spelgrupp kan hantera som den finner bäst: antingen genom att införa Cruta, genom att hålla sig borta från krut, eller kanske genom att köra på den där skruvade lösningen med flygande galärer eller vad det var som finns i någon Sinkadus...
Finns o finns, på tråden sas väl att det är så okänt att vi inte behöver ta med det i beräkningarna eller beskriva det...?
Låter bra. Det får gärna finnas Cruta, det var väl bara det att jag var osäker på hur vi skall hantera romanen Svavelvinters info, eftersom den har och förtjänar en egen värld med ett eget paradigm etc.
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Psipo skrev:
Ereb då. Cruta har vi väl? Den magilerska krutklonen har vi väl slagit fast att den finns även om inte eldvapen finns? Explosiva ämnen i fantasivälrd känns inte som något helgerån direkt. :)

Tändstickor kan jag se i ereb, gödningsmedel med. Vad var det där med pestmedicin? Även om inte Ereb är en uttalat pestsmittad kontinent får vi anta att farsoter är relativt vanliga, säkert mindre utfbrott flera ggr/år och ordentliga epidemier mer sällan. Men vem vill stå utan medicin? Svavel kan nog vara eftertraktat inom alkemi med. Insektsgifter och svampbekämpning är ganska intressant. Kanske är Erebs jordbruk på sina håll ganska effektivt? Anakronism har Ereb aldrig varit främmande för. Och så vinsvavlning då.

Allt detta, och de jag missat, borgar för att Trakorien kan vara en svavelmakt, förutsatt att svavel inte finns på andra håll. 1/3 av BNP gäller romanen. I Ereb har Trakorien mycket annat att leva av, men det är nog dags att låta Marjura bli den där viktiga kolonin som den beskrivs som. Svavelvinter är trots allt en officiell produkt. :)

Så, kan vi exportera svavel till Magilre, Klomellien, Mirel, Staden O, Ransard, Palinor, Barbia, Mereld och så klat de vinproducerande länderna i söder (Felicien, Caddo, Zorakin m.fl) så räcker det ju gott och väl. Minst sagt. Att ha monopol på en vara är alltid bra, även om efterfrågan inte är enorm.
Några tankar:

Vinsvavling har förstås sin plats och kan ju ha än större betydelse än i vår värld så att det i praktiken inte går att producera vin utan svavel pga av feljäsningar. (detta förklaras förstås inte genom mikrobiologi utan med humoralteorier om elementens balans i förhållande till planeterna eller så)

Annars satsar jag mest på medicinsk användning av svavel och som komponent i magiskt hantverk. Pesten kommer förmodligen och går med jämna mellanrum såsom den gjorde i Europa under flera hundra år. Trakorierna spelar förmodligen på rädslan för pest oavsett om den är på gång eller ej så att efterfrågan hålls uppe. Jag kommer i romanen att beskriva bränning av svavel i gathörnen för att rena hela städer från smitta. Gödningsmedel är väl heller inte omöjligt, fast då under beteckningar som "Fader Mystalons magiska jordapulver". Gifter är också bra inte minst för att döda skadedjur och ogräs.

Svavelsyra är också bra, men ska förstås kallas Vitriol. Kan användas för att etsa, garva och rena i olika processer när man bearbetar metall eller läder.

Vill man inte ha Cruta så kan man ju åtminstone tänka sig fyrfat eldade med svavelblandningar - gärna kopplat till det medicinska eller för att röka bort vägglöss. Tändstickor är jag personligen skeptisk till - lite för avancerat.

Möjligheterna är oändliga och om man som sagt har monopol så blir det ännu intressantare.
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Excellentium skrev: Magillerna är ju uppenbart fortfarande mycket sura över förlusten av Bzegusta. De medverkar i varenda krigståg mot Trakorien med förstärkande legosoldater. Det verkar även som att de dömer ut hela Trakorien för något som klavykerna gjorde, vilket talar om en del ointresse för hur det faktiskt är på de trakoriska öarna. Samtdigt vill man ge en knäpp på näsan tillbaka, eftersom man så villigt ställer upp med soldater i allianser med andra nationer (främst då Ransard).

Den politiska situationen i Magilre ser ju ut som så att det finns mängder av små baronier, som lyder under sju olika hertigdömen istället för kungen. Kungen är rakt nedstigande ättling till stamfadern för kungalinjen i Magilre. År 151 eO kröns den första kungen i denna ättelinje, Capaz I, och han svär vid kröningen att han och hans ättlingars främsta mål är att återta Bzegusta. Det löftet tycks ättelinjen försökt infria i och med allt vapenskrammel i samband med utländska krigståg mot Trakorien.

Det som främst slår mig är att inte alla magiller behöver ha samma syn som kungen. Eftersom kungen bara kontrollerar 35 av 98 baronier, bör det finnas rätt många hertigar och baroner som funnit det mer fördelaktigt att idka handel eller skaffa diplomatiska förbindelser med Trakoriens folk. Trakorien är ju stormakten i nordvästra Ereb, och magiller är inte dumma i huvudet, bara för att landets kung måste hålla löften från någon gammal förfader. Jag ser alltså goda möjligheter till rävspel här, där somliga magiller ingår förbund och allianser med Trakorien, kanske för att underminera kungens roll, etc., medan de magiller som stödjer kungen är mer trångsynta. Detta bekräftas även av de diplomatiska förbindelserna i EA-Kampanjboken, där det nämns att det är just goda kontakter länderna emellan. Jag vågar nästan sticka ut näsan och påstå, att precis så ligger det till! Hur kan annars ett land ha goda kontakter med någon som de även sänder legostyrkor till pga ett äldre löfte?! :?

Kan det här arbetas in i relationen Trakorien-Magilre mån tro?
Jag har just läst ut en bok om "Imperial Spain" som hade en hel del givande uppslag:

1. Spanien var egentligen aldrig enhetligt under 14-17-talen utan dominerades av Kastilien medan Katalonien, Aragon, Navarra, Andalusien och Portugal ständigt försökte behålla ett oberoende (Nederländerna var rebelliska i en klass för sig). Det påminner inte så lite om Paratornas förhållande till resten av Trakorien.

Emellertid var Kastilierna inga omoraliska Paratornier till sinnes utan aristokratiska, militäriska och religiöst dogmatiska och på det hela taget fast i drömmar om sin tidigare storhet vilket gjorde att de till stora delar missade upplysningstiden och övriga Europas nytänkande. Magillerna skulle kunna ha en sådan ständigt högdragen och förorättad självbild som får dem att alltid söka upprättelse. Deras tillvaro kan handla mycket om heder och dess former till skillnad från Ransard som också är hedersdrivna men mer flexibla och praktiska. En förorättad magillersk aristokrat utmanar sin grannfurste på sirlig duell. Ransardern samlar sina män och bränner hans gård. Nu går dessa länder ihop mot Trakorierna som saknar heder men är lika praktiska som Ransarderna. Vad månne hända ...

2. Spanien hade under 15-16-talen ett ständigt "gratis" inflöde av silver från kolonierna i Amerika, pengar som flöt in utan någon egentlig prestation. Detta var bekvämt men bidrog till landets degeneration eftersom man inte behövde producera något för att få in medlen. Adeln drogs till hovet där man levde flott på gratispengar och skatter. Mellanklasserna försökte köpa sig titlar och ingen brydde sig särskilt mycket om handel eller tillverkning. Resultatet blev kraftig inflation, import av kvalitetsvaror, skuldsättning gentemot utlandet och en uppdelning i stor, onyttig rik adel vs. fattigt vanligt folk men med avsaknad av en entrepenörssinnad borgarklass. Paratorna borde ha levt med en liknande inflationsekonomi under Svaveltradens glansdagar och få stora problem när flödet sinar. Jag kommer att antyda något liknande i romanen där kejsarinnan Heneguya är den enda som inser situationen men motarbetas eftersom hon är utlänning och alldeles för smart och kaxig. Slarvigt hantverk och bristande intresse för tänkande är ju redan etablerat på Paratorna och passar bra med ovanstående.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Förbannat rolig läsning Brior. Låter bra.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

En fråga som dök upp i Jorduashur-tråden:

Det neandertalliknande folket kvurerna som bebor Marjura, fanns de uppe i isödet när crurerna ankom från Yndar eller följde de med när ön flyttades? Namnlikhet bara eller har "tjänarna" tagit efter "herrarna" när det gäller beteckning?

Två olika folk eller är kvurerna degenererade crurer som inte "somnat" i svavelvintern (eller hur man nu skal uttrycka det)?
Skriv svar