Vita fläckar - Allmän diskussion
Angående namnet på halvön är jag av den åsikten att den inte bör heta något med Lasutyp, den var en dela av området Lasutyp, men att den skall ärva namnet känns bara konstigt. Då Lasutyp var ett rätt sort området, hela Nidland och lite till, borde halvön haft ett eget namn under Lasutyperan enligt mitt tycke, och jag tycker att halvön fortfarande kunde heta det den kallades innan, alt. fått ett nytt nidländskt namn. En annan anledning till att ge halvön ett eget namn är att vi då minskar riskerna att förvilla läsare med att ha "två" olika Lasutyp.
Absolut, knotiga, krumma och eländiga träd som tränger fram och sakta återerövar halvön låter ju utmärkt. Halvön håller på att utvecklas till en riktigt exotisk plats för ruinäventyrande.Konceptet känns lagom. Och om man vill kan man ju tona ner sotmarkerna till att vara begränsade till olika områden medan naturen sakta håller på att återhämta sig på andra håll. Men drakeld är ett gift och träd som bryter upp ur marken är knotiga, krumma och eländiga.
Det bästa med att inte skriva för mycket om halvön är väl att man kan lämna en hel del för speledarna att själva utforma sina halvöar, så då kan du ju alltid trycka in dina örnar och alver som inte längre finns på "din" halvö.Jag gillar mina alver på stora Örnar som inte längre finns
Står det inte Lasutyp på den stora kartan man fick i EA boxen? Skall vi betrakta det som en okunnig kartritares felskrivning?Bergdahl skrev:Angående namnet på halvön är jag av den åsikten att den inte bör heta något med Lasutyp, den var en dela av området Lasutyp, men att den skall ärva namnet känns bara konstigt. Då Lasutyp var ett rätt sort området, hela Nidland och lite till, borde halvön haft ett eget namn under Lasutyperan enligt mitt tycke, och jag tycker att halvön fortfarande kunde heta det den kallades innan, alt. fått ett nytt nidländskt namn. En annan anledning till att ge halvön ett eget namn är att vi då minskar riskerna att förvilla läsare med att ha "två" olika Lasutyp.
Öhh... på min karta står inte Lasutyp iaf, det är ju ett vitt område och de är väl inte så ofta namngivna vad jag vet. Enligt EA-kampanjboken heter hela området där Nidland, Hynsolge och halvön ligger Cerlonia. Lasutyp förekommer vad jag vet så här på rak arm i Hynsolges (se EA-speledarbok sid. 49-50, årtalen 139 och 468) historia som namnet på Nidland innan Vicotnic och landet/området fick då ett nytt namn, Nidland. Läs bl.a "Ett nödrop från Nidland" i EA-spelarboken sidan 36-37.
OK, endast ett historiskt namn.Bergdahl skrev:Öhh... på min karta står inte Lasutyp iaf, det är ju ett vitt område och de är väl inte så ofta namngivna vad jag vet. Enligt EA-kampanjboken heter hela området där Nidland, Hynsolge och halvön ligger Cerlonia. Lasutyp förekommer vad jag vet så här på rak arm i Hynsolges (se EA-speledarbok sid. 49-50, årtalen 139 och 468) historia som namnet på Nidland innan Vicotnic och landet/området fick då ett nytt namn, Nidland. Läs bl.a "Ett nödrop från Nidland" i EA-spelarboken sidan 36-37.
-
- Admin
- Inlägg: 9214
- Blev medlem: 2007-02-27 07:25
Jag gillar Bergdahls tankar där namnet Lasutyp är det historiska namnet på Nidland och att vi lämnar halvön ganska löst beskriven. Dock behövs väl ett namn om vi inte skal lämna området som en "vit fläck" och frågan är då vilket?
"Cerlonia" har jag alltid tolkats som att första delen av namnet anspelar på cererna i Cereval och har i "mitt" Ereb låtit en annan östnargurisk stam kallad "lonerna", ge förklaringen till den andra delen av namnet.
Mina loner har varit ett barbarfolk bosatt på halvön närmast den nidländska muren (det är delvis dessa som muren skyddar mot), och pga. denna har de varit rätt isolerade från övriga Ereb.
Den enda kontakten är med berendiska handlare som nått området via älvarna längs Hynsolges och Cerevals gränser.
Det är förövrigt denna närvaro som efter Vicotnics fall får Berendien till att ta ansvar över norra Nidlands ockupationsstyre.
"Cerlonia" har jag alltid tolkats som att första delen av namnet anspelar på cererna i Cereval och har i "mitt" Ereb låtit en annan östnargurisk stam kallad "lonerna", ge förklaringen till den andra delen av namnet.
Mina loner har varit ett barbarfolk bosatt på halvön närmast den nidländska muren (det är delvis dessa som muren skyddar mot), och pga. denna har de varit rätt isolerade från övriga Ereb.
Den enda kontakten är med berendiska handlare som nått området via älvarna längs Hynsolges och Cerevals gränser.
Det är förövrigt denna närvaro som efter Vicotnics fall får Berendien till att ta ansvar över norra Nidlands ockupationsstyre.
-
- Admin
- Inlägg: 9214
- Blev medlem: 2007-02-27 07:25
De Vita områderna; hur gör vi?
Skal vi utveckla dessa till "nyofficiella" områden eller skal vi lämna det likt Äventyrspel till den enskilde SL att göra?
Nu har vissa områden, som halvön mellan Zorakin och Jorpagna, fått en beskrivning, men sådana skulle kanske kunna göras på så vis att de är möjliga att ta bort eller använde beroende på hur respektive SL tycker? Då skulle vi också kunna beskriva olika lösningar/varianter på samma vita område?
Detta står det självklart varje SL fritt att göra oavsett vad vi i detta projektet bestämmer, men det jag menar är att vi här, på erebaltor.se, lägger fram olika varianter på beskrivningar av de Vita områderna att välja emellan!
Förstår ni hur jag tänker, och i så fall; vad tycker ni?
Mäster Spelknepe har lovat en karta över områderna så att det skal bli lätt att se avgränsningarna.
Skal vi utveckla dessa till "nyofficiella" områden eller skal vi lämna det likt Äventyrspel till den enskilde SL att göra?
Nu har vissa områden, som halvön mellan Zorakin och Jorpagna, fått en beskrivning, men sådana skulle kanske kunna göras på så vis att de är möjliga att ta bort eller använde beroende på hur respektive SL tycker? Då skulle vi också kunna beskriva olika lösningar/varianter på samma vita område?
Detta står det självklart varje SL fritt att göra oavsett vad vi i detta projektet bestämmer, men det jag menar är att vi här, på erebaltor.se, lägger fram olika varianter på beskrivningar av de Vita områderna att välja emellan!
Förstår ni hur jag tänker, och i så fall; vad tycker ni?
Mäster Spelknepe har lovat en karta över områderna så att det skal bli lätt att se avgränsningarna.
Jag tycker att vi ska beskriva så mycket som möjligt
det här att lämna det upp till SL har jag aldrig gillat
man ändrar ju ändå på precis vad man vill utan så mycket mer jobb
dom kreativa fixar det nog utan problem och dom inte så kreativa dom kan väl få en färdig värld
det här att lämna det upp till SL har jag aldrig gillat
man ändrar ju ändå på precis vad man vill utan så mycket mer jobb
dom kreativa fixar det nog utan problem och dom inte så kreativa dom kan väl få en färdig värld
The Artist Formerly Known as Boris
-
- Admin
- Inlägg: 9214
- Blev medlem: 2007-02-27 07:25
Precis det jag menar med min ide, att vi beskriver de olika Vita områderna och det i olika varianter.Hans skrev:Jag tycker att vi ska beskriva så mycket som möjligt...
Flera olika utgåvor av samma område!
Detta ger fler möjligheter att skriva samt att författare med länder som inte har någon annan plats att lägga dem kan göra det här, både i "sin" variant av Ereb och här till projektet. Kanske även lättare för nykomlingar att bidra och delta i projektet om denna möjlighet ges?
Kriteriet för att skapa en variant av ett Vitt område skulle vara att det går att smälta inn i den omgivande världen, huvudsakligen kanske politisk men också historisk, samt att det inte binder upp företeelser som har stor betydning för den officiella världen. En utmaning men en trevlig sådan!
Eller?
White is the colour of magic
Nu har den vanliga diskussionen om att de vita fläckarna på kartan var något slags missöde inte kommit upp här på forumet vilket tyder på en välinformerad krets, men bara för tydlighetens skull: De vita fläckarna på Ereb-kartan liksom den fjärde konfluxen i historien lämnades med flit tomma för att varje SL skulle kunna fylla dem med valfritt innehåll.
Oavsett om man gillar konceptet så var det en del av det klassiska Ereb så kanske det är fel att fylla områdena på ett enhetligt sätt? Jag har själv ingen egentlig åsikt, men det skulle som Birkebeineren föreslår kännas naturligt att tillåta olika förslag varav inget sanktioneras som "det rätta".
Bara mitt marackel i diskussionen.
Oavsett om man gillar konceptet så var det en del av det klassiska Ereb så kanske det är fel att fylla områdena på ett enhetligt sätt? Jag har själv ingen egentlig åsikt, men det skulle som Birkebeineren föreslår kännas naturligt att tillåta olika förslag varav inget sanktioneras som "det rätta".
Bara mitt marackel i diskussionen.
*host* *Gömmer halmhatten och paraplydrinken*Mäster Spelknepe har lovat en karta över områderna så att det skal bli lätt att se avgränsningarna.
Ja just det ja, öh.. det har jag lovat. Den är... *host* snart färdig.
Håller för övrigt med Birke, alternativt att vi låter de vara vita och obeskrivna, alternativt att vi endast låter små vaga rykten cirkulera kring de vita fläckarna.
det låter riktigt brabirkebeineren skrev:
Flera olika utgåvor av samma område!
Detta ger fler möjligheter att skriva samt att författare med länder som inte har någon annan plats att lägga dem kan göra det här, både i "sin" variant av Ereb och här till projektet. Kanske även lättare för nykomlingar att bidra och delta i projektet om denna möjlighet ges?
Kriteriet för att skapa en variant av ett Vitt område skulle vara att det går att smälta inn i den omgivande världen, huvudsakligen kanske politisk men också historisk, samt att det inte binder upp företeelser som har stor betydning för den officiella världen. En utmaning men en trevlig sådan!
Eller?
The Artist Formerly Known as Boris
-
- Admin
- Inlägg: 9214
- Blev medlem: 2007-02-27 07:25
Vita områden tomma alltså, officiellt sett!Spelknepe skrev:Håller för övrigt med Birke, alternativt att vi låter de vara vita och obeskrivna, alternativt att vi endast låter små vaga rykten cirkulera kring de vita fläckarna.
...men sen så kan ju olika interesserade propagera för varianter de själv gillar genom lite ryktesspridning från olika håll!
När nu kartan dyker upp skulle vi kunna lista upp de olika vita områderna och under varje sådant lägga in alternativ, kanske bäst i wikin?