Nargur

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Nargur

Inlägg av birkebeineren »

Bild
Nargur ny

Bild
Nargur gammal

Ansvarig: Birkebeineren

/Spelknepe
Senast redigerad av birkebeineren den 2009-10-18 20:37, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

birkebeineren skrev:Jag har en hel del tankar om Nargur och skulle kunna ta på mig ansvar för dessa djupa skogar och de barbarer mm som lever här.

Om det "räcker till" återstår å se men jag skal försöka samla mina spridda och spretiga alster.

Det jag först och främst har tankar ikring är hur alle dom länder som på nåt vis beskrivs i EA som narguriska hänger ihop.
Vad är gemensamt för dom alla?
Hur är deras historia?
Varför ser deras språkträd ut som det gör?
Hur har deras likheter (och olikheter) utväcklats?

Kort sagt, mycket baserad på det som står i EA, men kopplat ihop.

Hur låter detta?

Innan en början skulle jag dock villja försöka samla det (lilla?) vi vet om Nargur så att allt kommer med. Jag har nämligen för tillfället inte tillgång till mina böcker.

Så; vad vet vi?
Utmärkt. Jag ska försöka svara på dina frågor. Ska först lägga upp en "karta" över Nargur, samt skriva upp dig som ansvarig för Nargur.

Ser fram emot detta. ;)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Vad vi vet om befolkningen i Nargur:

Inget står skrivet om folket i själva Nargurs skogar, bara om olika omkringliggande länder där befolkningen nämns som nargurisk.

I EAs kampanjboks olika kartor tillhör området den öst-narguriska språkfamiljen och Asir-dyrkan är dominerande religion. Det ges grundegenskaps data för nargurer (tror jag?) och i historen om Altor står det kort om Norra Erebs barbarer. Nargurer (tjuger) verkar ochså finnas norr om Ereb, i Orghin.

I EAs spelarbok nämns barbarklaner i beskrivningen av Blodsalverna.

I EAs spelledarbok står det om befolkningen i Jorduashur, Ransard, Cereval och Hynsolge men dessa ligger inte i själva skogarna.

I EAs spelarbok står det om Barbia som väl(?) ochså förstås som nargurisk med tanke på kartorna i kampanjboken och i historiens "norra barbarer".

I modulerna Barbia och Torhem som ligger utanför de narguriska skogarna men i nära anknytning, står det om befolkningen i dessa områderna. I Ivanhoe-modulen står det ochså om kasener, sydnargurier (åter igen kartorna i kampanjboken).


Detta är vad jag vet, men då jag än så länge skriver direkt ur minnet kan jag ha missat nåt (eller även komma ihåg fel).

Jag har själv en beskrivnig av skogens barbar befolkning(er) baserad på all denna information (med små modifikationer) och mina egna ideer, men tänkte se först om nån annan har mer officielt material innan jag vädrar dessa mina.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Bara ett litet caveat: Nargurerna har ett skriftsystem, som tycks skilja sig från det "civiliserade"/joriska. Detta ställer en del frågor: var kommer detta skriftsystem ifrån? Har nargurerna varit en högkultur? Eller ett viktigt handelsfolk? Eller finns det ännu mer häpnadsväckande eller skrämmande förklaringar i folkets förhistoria.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Jag har absolut för mig att barbaralfabetet sägs stamma från de alfabeten som används i Akrogal...

F.ö. tycker jag att vi borde revidera detta alfabete lite. Det känns lite b att jorerna skriver med runor samtidigt som barbarerna skriver med grekiska tryckbokstäver... Man skulle kanske kunna använda sig av de riktigt gamla (förklassiska) grekiska bokstavsformerna. På så sätt hade inte tecknens form förändrats. De hade bara kännts lite mer barbariska.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Nargurisk skrivkonst.

I Barbia-modulen (som jag bygger mycket av mitt material på) står det att skrivkonsten nådde barbarerna precis innan den tredje Konfluxen. Om man bygger vidare på detta finns en "officiell" förklaring till hur nargurerna fick sin runrad, via Babor i Barbia.

Vart den kom ifrån kan antingen vara från Akrogal (ligger ju rätt nära så kontakter åt det hållet "måste" ju ha förekommit), jorerna i Kopparhavsområdet, eller kanske från båda kulturområderna?

Nargurerna i det senare Torshem kan ha utveklat ett annat skriftspråk influerade av alverna i Landori.

Att den joriska skriften i EAs kampanjbok känns mer runaktig tycker jag ochså, så en lösning vore ju att lite "obemärkt" :roll: flytta den till nargurerna (i mitt huvud gjorde jag det för länge sen)?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Jag tycker inte att vi ska flytta om bland skriftsystemen. Vad jag föreslog var att ha kvar det narguriska alfabetet fast att använda sig av äldre varianter av samma tecken från vår egen värld som inte är lika uppenbart grekiska...
Här finns lite inspiration:
http://webspace.ship.edu/cgboer/evolalpha.html
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Varför inte köra på det feniciska skriftsystemet, det ser ju att kunna funka.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Ungefär min tanke... Jag sätter mig nog ner och ritar lite på det sen... Det gäller ju att alfabetet stämmer med språkljuden också...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Min tanke var inte att ändra på själva språken, bara på bokstävernas utformande, och då kändes den joriska runraden mer... tja, runig!

Vi kan gärna använda gåde grekiska och feniciska tecken, futharken behöver ju inte vara given bara för att det handlar om runer.

Men.
Det narguriska alfabetet används i just det narguriska kulturområdet (iallafall huvudsakligen kan vi väl anta) och detta kännetecknas som lite mer primitivt, där förutsättningarna för att utföra själva skrivandet kanske inte innefattar bläck, fjäderpennor, pergament och papyrus. Tecknen ritsas, skärs eller huggs i näver, trä och sten, och detta förutsätter mest raka linjer. Alfabetet är ganska enkelt och inte så utvecklat då användarna förmodligen består av hövdingar, sjamaner, lagkunniga, kanske magiker.

Ha gärna detta i åtanke ved ett evt utformande av nya tecken. :)
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Min tanke var inte att ändra på själva språken, bara på bokstävernas utformande, och då kändes den joriska runraden mer... tja, runig!
Ehm... ja... Det var väl skrivtecknen vi diskuterade och inte språken...? Annars gäller väl det där med att inte ändra i onödan.
Anledningen till att jag ville ändra på Nargurs alfabetet från första början var att jag tyckte att det inte passade så bra att barbarer skriver snygga moderna tryckbokstäver, utan att de borde använda tecken som är mer lämpade för den teknologi som de har... :?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Mitt första förslag till ett uppdaterat narguriskt alfabete:
http://hem.passagen.se/adragoor/DoD/narguralfabete.gif
Senast redigerad av Adragoor den 2007-03-03 15:40, redigerad totalt 1 gånger.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Adragoor skrev: Ehm... ja... Det var väl skrivtecknen vi diskuterade och inte språken...? Annars gäller väl det där med att inte ändra i onödan.
Anledningen till att jag ville ändra på Nargurs alfabetet från första början var att jag tyckte att det inte passade så bra att barbarer skriver snygga moderna tryckbokstäver, utan att de borde använda tecken som är mer lämpade för den teknologi som de har... :?
Precis vad jag menade, fast jag uttryckte mig lite otydligt. :)

Dock verkar det inte finnas nån link till ditt förslag?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Hmmm... Bilden syntes tydligen bara hemma hos mig... Har ändrat det till en länk nu...
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Adragoor skrev:Mitt första förslag till ett uppdaterat narguriskt alfabete:
http://hem.passagen.se/adragoor/DoD/narguralfabete.gif
Perfekt. Förutom att man kanske skall droppa maur-runan :P

(Antar att vi får mainstreama den slutgiltliga runraden så att den ung. motsvarar våra moderan ljudvärden: så att man faktiskt kan skriva åtm. namn med den på ett smidigt sätt.)
Skriv svar