Kalklanden

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Magister Economicus skrev:Kalksten bildas ofta av sediment från koraller och snäckskal. Föreställ er tanken att hela detta område en gång var ett stort delta eller en insjö fyllt med olika vattenlevande varelser såsom jättesnäckor, enorma korallrev osv. Av någon anledning torkade området upp/dränerades eller dyl. Kvar blev lämningar av årtusenden av döda skaldjur m.m. Dessa har gett upphov till mycket märkliga formationer och grottor. Tänk er korallpelarna på Gotland fast i jätteformat.
Det där skulle nog kunna kopplas ihop med tankarna ikring urhavet Abzu men om detta vet förhoppningsvis mäster Brior mer att berätta om? :)

Sen, Magister Economicus (tungt namn det där, så du blir förmodligen förkortad :wink: ), vi är alltfor få som är ute och cyklar men alltfor många som är tysta!!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Kalklanden - vit fläck annekterad

Inlägg av birkebeineren »

Brior skrev:
birkebeineren skrev:
Efriten Basenaji, vad har egentligen denna existens for ursprung? Elementär (som en luftvarelse i "Svavelvinter")? Naturande? Utomaltorier?
Jag föreställer mig honom mer som en elementar av hög rang än som ande och han hör definitivt till Ereb. Sambarsynd Coria kommer i boken att redovisa animisternas syn på olika varelsers tillhörighet till elementen. För övrigt är "andar" ett lite vagt och förrädiskt ord som jag tror förtjänar en egen rubrik, kanske under "religion" eller det föreslagna "metafysik".
En elementär låter riktigt Erebskt så det borde bli bra.

Funderar således på att koppla ihop flygöar med elementärkrafter...
Användarens profilbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Inlägg av Otvin Käkslite »

Magister Economicus skrev: ... ... Föreställ er tanken att hela detta område en gång var ett stort delta eller en insjö fyllt med olika vattenlevande varelser såsom jättesnäckor, enorma korallrev osv. Av någon anledning torkade området upp/dränerades eller dyl. Kvar blev lämningar av årtusenden av döda skaldjur m.m. Dessa har gett upphov till mycket märkliga formationer och grottor.

Är fontänerna tillverkade i kalksten liksom stora delar av Stockholms centralstation? Har folket lärt sig gjuta ett cementliknande material av kalkstenen?

Detta är mitt första inlägg i detta fantastiska forum. Säg till om jag är ute och cyklar och borde vara tyst.
Jag gillar absolut idén med den föredetta insjön/deltat. Riktigt nice. Betyder detta att hela området är en stor sänka? Har någon djurart överlevt dreneringen? Någon form av amfibie... Sköldpaddor? Krokodiler? Amöbor kanske?

Gillar också dina frågor om hur byggnadskonsten påverkats av förekomsten av kalksten. Har dock inga svar då jag besitter ringa kunskaper i ämnet.

Du är absolut inte ute och cyklar. Som det sagts tidigare på andra ställen, all input är bra input.



//M
"Do not meddle in the affairs of dragons, for you are crunchy and good with ketchup..."
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Legenden om Morgind

Inlägg av Brior »

Magister Economicus skrev:Föreställ er tanken att hela detta område en gång var ett stort delta eller en insjö fyllt med olika vattenlevande varelser såsom jättesnäckor, enorma korallrev osv. Av någon anledning torkade området upp/dränerades eller dyl. Kvar blev lämningar av årtusenden av döda skaldjur m.m. Dessa har gett upphov till mycket märkliga formationer och grottor. Tänk er korallpelarna på Gotland fast i jätteformat. Världens längsta grottor är kalkstens grottor osv.
Jag fick ett infall inspirerat av det utmärkta inlägget från Magus (Magister Economicus ekonomiserat) : Antag att gudarna i urtiden utplånade en förharmlig Yndarisk stad (ganska vanligt på den tiden). Dess pulvriserade gudomliga runa virvlade ut i etern och regnade ner på ritningen över kalklanden som då fortfarande var ett floddelta. Resultatet blev att slätten kalcifierades och eroderade med kalkklippor spontant formade till hus, gator, torn och triumfbågar - lätt förvridna men klart stadsliknande. Därför finns i Kalklandens inre en milsvid vit stenstad kallad "Morgind" som ingen längre vet upphovet till. Man har försökt kolonisera de naturliga husen men bland dem har även fallit missformade rester av de ursprungliga innevånarna ... Alternativt finns ingen stad utan de husliknande formationerna är spridda här och var över hela landet.

Fan, nästan Lovecraftianskt ju!
Magister Economicus skrev:
Detta är mitt första inlägg i detta fantastiska forum. Säg till om jag är ute och cyklar och borde vara tyst.
Oroa dig inte som sagt utan ös på! Här är du bland likasinnade.
Senast redigerad av Brior den 2007-09-07 11:05, redigerad totalt 1 gånger.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Spännande! Men kanske hade man ett horn i sidan till någon annan än just Yndar...igen? Någon ännu inte avslöjad förharmlighet.
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Mikael skrev:Spännande! Men kanske hade man ett horn i sidan till någon annan än just Yndar...igen? Någon ännu inte avslöjad förharmlighet.
Det är sant. Kanske är det ännu mer spännande om man inte vet varifrån staden kommer.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Legenden om Morgind

Inlägg av birkebeineren »

Brior skrev:Jag fick ett infall inspirerat av det utmärkta inlägget från Magus (Magister Economicus ekonomiserat) : Antag att gudarna i urtiden utplånade en förharmlig Yndarisk stad (ganska vanligt på den tiden). Dess pulvriserade gudomliga runa virvlade ut i etern och regnade ner på ritningen över kalklanden som då fortfarande var ett floddelta. Resultatet blev att slätten kalcifierades och eroderade med kalkklippor spontant formade till hus, gator, torn och triumfbågar - lätt förvridna men klart stadsliknande. Därför finns i Kalklandens inre en milsvid vit stenstad kallad "Morgind" som ingen längre vet upphovet till. Man har försökt kolonisera de naturliga husen men bland dem har även fallit missformade rester av de ursprungliga innevånarna ... Alternativt finns ingen stad utan de husliknande formationerna är spridda här och var över hela landet.

Fan, nästan Lovecraftianskt ju!
...och under runkalken finns resterna av det som fanns innan ..och det försöker ta sig upp! :twisted:

En stor stad på en plats, men kanske några enstaka hus eller stadskvarter lite här och var?
Delanoir
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 129
Blev medlem: 2007-08-26 17:27
Ort: Helsingborg

Re: Legenden om Morgind

Inlägg av Delanoir »

Magister Economicus skrev:Föreställ er tanken att hela detta område en gång var ett stort delta eller en insjö fyllt med olika vattenlevande varelser såsom jättesnäckor, enorma korallrev osv. Av någon anledning torkade området upp/dränerades eller dyl. Kvar blev lämningar av årtusenden av döda skaldjur m.m. Dessa har gett upphov till mycket märkliga formationer och grottor. Tänk er korallpelarna på Gotland fast i jätteformat. Världens längsta grottor är kalkstens grottor osv.
Brior skrev:Jag fick ett infall inspirerat av det utmärkta inlägget från Magus (Magister Economicus ekonomiserat) : Antag att gudarna i urtiden utplånade en förharmlig Yndarisk stad (ganska vanligt på den tiden). Dess pulvriserade gudomliga runa virvlade ut i etern och regnade ner på ritningen över kalklanden som då fortfarande var ett floddelta. Resultatet blev att slätten kalcifierades och eroderade med kalkklippor spontant formade till hus, gator, torn och triumfbågar - lätt förvridna men klart stadsliknande. Därför finns i Kalklandens inre en milsvid vit stenstad kallad "Morgind" som ingen längre vet upphovet till. Man har försökt kolonisera de naturliga husen men bland dem har även fallit missformade rester av de ursprungliga innevånarna ... Alternativt finns ingen stad utan de husliknande formationerna är spridda här och var över hela landet.

Fan, nästan Lovecraftianskt ju!
birkebeineren skrev:...och under runkalken finns resterna av det som fanns innan ..och det försöker ta sig upp!

En stor stad på en plats, men kanske några enstaka hus eller stadskvarter lite här och var?
Jag gillar verkligen de här idéerna! Ett sådant naturfenomen utgör naturligtvis en ytterst spännande äventyrsplats - spöklikt och exotiskt på en och samma gång. Vad sägs om väldigt stora fossila lämningar från tex monstruösa skaldjurs-/insektsliknande varelser lite här och där...? Det skulle onekligen kunna göra området än mera bisarrt och kusligt för besökare...
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Den vita fläcken är ett enormt område. Är kalklanden det enda som finns där? Inga områden med skog eller jordbruk som kan föda folket eller?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Jag funderar på att sätta ut Kalklanden på kartan (som jag just nu håller på att förbättra och uppdatera). Som Mikael frågade, ska kalklanden täcka ett helt område utan skog eller jordbruk? Förslagsvis så kanske en skog blev kalkifierad och står nu som en spökskog, vit och kuslig...
Jerry
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 27
Blev medlem: 2007-04-28 15:38

Inlägg av Jerry »

Den här tråden blir bara mer och mer spännande. :D

En alternativ teori om stadens skapelse kan vara att en mindre gud utan skaparmandat i ett obevakat ögonblick klottrade dit stadens runa, men istället för den gudomliga pennan användes ett simpelt stycke krita. Följden blev att hela staden och dess invånare blev mineralitiskt. Gudarna torkade bort den misshagliga runan så gott de kunde, men slutade när de insåg att väven kunde skadas av deras gudomliga gnuggande och lät därför det sista av kritfläcken vara kvar.

Morgind är den mest oskadade delen av runan, men har blivit deformerad och inkomplett, med husruiner som är är så opraktiska att de är obeboeliga, gator som emellanåt flyter upp längs en husvägg, ett halvt huvudtorg med en omöjlig fontän, osv. Dessutom kan man ibland råka på fragment av stadsbefolkningen som aldrig blev: religiösa processioner som bara syns i motljus, diskussioner som bara hörs om man lyssnar med ett halvt öra, en plötslig doft av främmande och förbjudna maträtter...
Mikael skrev:Den vita fläcken är ett enormt område. Är kalklanden det enda som finns där? Inga områden med skog eller jordbruk som kan föda folket eller?
Även om ytan är ofruktsam kanske det finns bördiga raviner och klippskrevor här och var, där det ursprungliga, bördiga landskapet kommer i dagen. Sorgligt få och mörka djupbrunnar där man kan odla vattenbetor och tröstlösa soppmaneter.
Användarens profilbild
Ahnìon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 121
Blev medlem: 2007-12-25 22:43
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Ahnìon »

Underbart. Inspirationen bara glimrar runt möjligheterna!

Skall tveklöst inkludera detta område i efterspelet till mitt Klomellien-scenario. (Stackars spelare.)


Lovecraftianskt utan tvekan. Ereb Altor behöver mer sådant. Lite mörkare, lite råare än den standardiserade klafshögfantasyn.
Ingen kan förneka stridsgaffelns överlägsenhet!
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Norr och nordost om Kalklanden vad finns det där?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Norr och nordost om Kalklanden vad finns det där?
På vijes kladdkarta i Mirel-tråden döpte han ett område till Ormvidderna och lät Oxpiskarleden korsa detta (och jag skrev senare något om att denna delvis följde den gamla Via Drylo).
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Kanske Morgind kan vara något i stil med Cappadocia?
En bild

En till

Ännu en

Underjordiskt


Landskap
Skriv svar