Palinor

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Gunther skrev:
Psipo skrev:
Peter skrev: Hjältedyrkan!
Fallna pallinorska riddare mumifieras och läggs i heliga kryptor. Har ber riddarna inför de helgia och modiga fäderna inför strid och religiösa högtider. De mäktigaste kämparna åkallas av riddarmästarna i pallinors inre cirkel när rikets behov är stort. Då vaknar de ur sina kryptor och strider sida vid sida med sina släktingar som Dödsriddare. Pallinorska riddarkryptor är hemsökta och fruktansvärda platser. Mer till vardags ägnar sig riddarinitater av pallinor åt olika typer av nekromanti såsom att tala med döda för att få råd inför viktiga beslut i livet. Antagligen har den pallinorska nekromantin kopplingar till de dödskulter som hedningarna i trakten ägnade sig åt innan de underkuvades. Fortfarande ligger det stora högar och kurganer i det pallinorska landskapet. De är ohelgia platser för de trogna, men i krig och nöd har det hänt att de pallinorska nekromantimästarna har kallat på även dessa döda, och skickat smyckesprydda skelett ur kumlen för att fylla ut korstågshärarna.
Fy fan va bra! :shock: Det köper jag rätt upp och ner. MEN, det är viktigt att riddarna inte utmålas som "onda". Här används nekromani på det skönaste sätt! Om sedan en och annan riddare trillar dit efter att ha lekt med svartkonst må väl vara hänt men det är ingen ond dödskult vi snackar om.
Där har vi det! Strålande förslag, men som sagt inte onda, bara av en viss bestämd uppfattning. 8)
Tackar :) Givetvis skall de inte vara onda! Hur roligt vore det? Däremot är de ju lätt användbara som dogmatiska och skoningslösa fiender, om kampanjen faller sig på det viset.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Borde inte grannländerna göra omedelbara korståg mot ett så omoraliskt land som Palinor väldigt snabbt? Hur reagerar de fallnas fruar och barn när deras "far" helt plötsligt kommer till liv och börjar slåss i den palinoriska armén?

Jag gillar klart ideén med att de fallna ska mumifieras och läggas i heliga kryptor. Kanske kan dessa kryptor vara lite åtråvärda att plundra eftersom de innehåller skatter och godsaker.

Är dock lite misstänksam mot hela nekromantibiten. En plats där nekromantin har fritt utövande har ju innan alltid varit Yndar (och lite på Marjura). Att ta ett land som Palinor som ligger väldigt centralt och skapa ett "nytt" Yndar är nog för drastiskt för mitt tycke. Att dödsriddare slåss i den palinoriska armén gör helt plötsligt landet väldigt elakt och ont...

Ett önskemål från min sida är att detta ska tonas ner. Det ses kanske som väldigt omoraliskt att göra något som detta, men det HAR hänt, och det kanske kommer hända igen om Palinor skulle hamna i en kris. Ifall det blir mindre offentligt och mindre utflippat så stödjer jag idéen.
Senast redigerad av Spelknepe den 2007-03-01 15:13, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Jag håller med om att benämning Dödsriddare känns lite fel (visst, samma trollformel). Det handlar väl snarare om att väcka gamla hjältar till liv för att återigen vinna ära på fältet bland sina fränder. Dom behöver inte ens vara mäktigare än dom var i livet?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Spelknepe skrev:Borde inte grannländerna göra omedelbara korståg mot ett så omoraliskt land som Palinor väldigt snabbt? Hur reagerar de fallnas fruar och barn när deras "far" helt plötsligt kommer till liv och börjar slåss i den palinoriska armén?

Jag gillar klart ideén med att de fallna ska mumifieras och läggas i heliga kryptor. Kanske kan dessa kryptor vara lite åtråvärda att plundra eftersom de innehåller skatter och godsaker.

Är dock lite misstänksam mot hela nekromantibiten. En plats där nekromantin har fått fritt utövande har ju innan alltid varit Yndar (och lite på Marjura). Att ta ett land som Palinor som ligger väldigt centralt och skapa ett "nytt" Yndar är nog för drastiskt för mitt tycke. Att dödsriddare slåss i den palinoriska armén gör helt plötsligt landet väldigt elakt och ont...

Ett önskemål från min sida är att detta ska tonas ner. Det ses kanske som väldigt omoraliskt att göra något som detta, men det HAR hänt, och det kanske kommer hända igen om Palinor skulle hamna i en kris. Ifall det blir mindre offentligt och mindre utflippat så stödjer jag idéen.
Jag måste insistera på att det tvärt om skall vara officiellt och i linje med den härskande kulten. Vi vet inte säkert huruvida det var just nekromantin som fick gudarna att vända sig mot Yndar, och i Pallinor existerar i så fall nekromantin som en accepterad del av en förfäderskult.

Vet inte om mitt spånande är klockrent, men hur som helst tycker jag att ett radikalt och tydligt grepp på nekromantin är viktigt för att göra landet intressant. Om inte annat är det ett sätt att visa att olika kulturer har olika värderignar, och att ereb altor inte är tillplattat av moralistiska gudar som sorterar varje rike efter gott eller ont.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Spelknepe skrev:Borde inte grannländerna göra omedelbara korståg mot ett så omoraliskt land som Palinor väldigt snabbt? Hur reagerar de fallnas fruar och barn när deras "far" helt plötsligt kommer till liv och börjar slåss i den palinoriska armén?

Jag gillar klart ideén med att de fallna ska mumifieras och läggas i heliga kryptor. Kanske kan dessa kryptor vara lite åtråvärda att plundra eftersom de innehåller skatter och godsaker.

Är dock lite misstänksam mot hela nekromantibiten. En plats där nekromantin har fått fritt utövande har ju innan alltid varit Yndar (och lite på Marjura). Att ta ett land som Palinor som ligger väldigt centralt och skapa ett "nytt" Yndar är nog för drastiskt för mitt tycke. Att dödsriddare slåss i den palinoriska armén gör helt plötsligt landet väldigt elakt och ont...
Nja, jag tror inte att du har rätt. Hjältedyrkan är ju som Peter säger inte alls konstigt. Att använda nekromani pragmatiskt utan all ond parafernalia och dessutom sparsmakat är klockrent på väldigt många plan. Sedan är nog ditt exempel lite att ta i. :) Det är ju knappast var dag som en hjälte återuppstar, och då har säkert både fru och barn redan dött. Sedan tror jag inte att nakromanti per definition betraktas som ont. Det kan vara det men behöver inte.

Själv ser jag framför mig en frän scen:

En bekymrad konung sitter på ett kallt stengolv i en mörk krypta. Facklor fladdrar och kastar flimmrande skuggor längs väggarna. Några knektar väntar nervöst utanför. Konungen ber. Han ber sin förfäder om hjälp. Han har bara varit här inne en gång tidigare, med sin far för över trettio år sedan. Så får han svar. En tomt ekande röst besvarar hans böner.
Flera timmar sedan kommer konungen ut. Han tas emot av de väntande krigarna. Utmattad, stolt och med nyväckt djärvhet stiger han upp på sin springare.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Gunther skrev:Jag håller med om att benämning Dödsriddare känns lite fel (visst, samma trollformel). Det handlar väl snarare om att väcka gamla hjältar till liv för att återigen vinna ära på fältet bland sina fränder. Dom behöver inte ens vara mäktigare än dom var i livet?
Själv tycker jag tvärt emot att benämningen Dödsriddare är bra. Det är en stark term i Drakar och Demoner med en tydlig image som blir betydligt mer nyanserad om samma besvärjelse och samma sätt att återuppväcka de döda kan användas i ett socialt accepterat sammanhang.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Om de palinorska härskarna väcker sina hjältar till liv så sker det nog väldigt sällan, när allt hopp är ute ungefär. Ta t ex Dimholt från SoR (fast trogna, folkkära hjältar istället).
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Egentligen så påminner det hela om legenden om de sju sovarna eller Kung Arthur, som vilar i sin krypta men skall återuppstå när riket är i fara.

P.s. Om det rör sig om en ordensstat har den kanske en Stormästare snarare än en kung. - eller ännu hellre inte en härskare men väl ett kollegium eller inre råd.

P.p.s. Jag tycker gott det hela kan hända hyfsat ofta. Det är en accepterad del av krigföringen, och nekromanti är en del av den Pallinorska kulturen. Samtidigt skall givetvis inte de gamla kämparna åka jojo ut och in ur kryptan.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

För mig personligen känns detta väldigt fel att låta Palinor förknippas med Nekromanti. För mig och de i vår spelgrupp har alltid Nekromanti förknippats med ondska. Det känns helt enkelt inte bra att låta odöda vara en del av den Palinoriska armen.

Tanken med detta projektet har varit att utveckla det officiella materialet och sammanställa Ereb Altor. Inte göra drastiska förändringar som verkligen kan påverka hur mycket som helst.

Din tolkning av Nekromanti är kanske inte så "ond" som min tolkning av Nekromanti.

Sen är jag inte överens om att man måste sätta en twist och göra allting intressant GENOM stora och välvande förändringar. Tar man fokus på det som redan finns - Palinor är riddare, har fantastiska hästar, gör korståg vart 100'e år mot Ransard och utvecklar detta så kan man säkerligen göra det lika intressant än att blanda in odöda, som för mig är väldigt förbjudet.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Jag tar och numrerar mina motargument : :P

1) Som jag förstod det finns redan nekromanti i pallinor omnämnt. Hur som helst minns jag tydligt att Pallinorerna beskrivs i allt annat än ljusa ordalag i Ereb Altor: snarare fanatiker än hjältar. (Och helt ärligt, sysslar man med korståg är man ju knappast särskilt snäll).

2) Nyanserad nekromanti är något som redan är väldigt förankrat i klassisk Drakar och Demoner. (Jfr Krilloan och Gadrim Drakmästare)

3) Det står nästan ingenting om Pallinor i officiella källor: vi _måste_ hitta på.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Spelknepe skrev: Sen är jag inte överens om att man måste sätta en twist och göra allting intressant GENOM stora och välvande förändringar. Tar man fokus på det som redan finns - Palinor är riddare, har fantastiska hästar, gör korståg vart 100'e år mot Ransard och utvecklar detta så kan man säkerligen göra det lika intressant än att blanda in odöda, som för mig är väldigt förbjudet.
Men Nekromatin är ju en del av den officiella beskrivningen. Twisten finns där redan. Här kan du inte skylla på konservatism för det är rätt ur boken. Du väljer däremot att inte ta all fakta i beaktande för att de inte passar dig, och då är projektets tanke inte lika klar längre för då gäller inte att utveckla utan att revidera så att det passar dig och din spelgrupp. Det kan vara oerhört svårt att veta vad ni gillar. Nä, om något är officiellt så är det. Om du sedan inte gillar det är det en annan sak, men då har det inte med projektet att göra utan dina egna åsikter.

Alltså, att använda befintligt material är inte att göra drastiska förändringar.

Om du nu har en lista med företeelser som du inte tycker passar in i ditt Ereb så kan du väl skriva upp dom någonstans så vi vet vilka källor som är tillårna och vilka som inte är det.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

1) Som jag förstod det finns redan nekromanti i pallinor omnämnt. Hur som helst minns jag tydligt att Pallinorerna beskrivs i allt annat än ljusa ordalag i Ereb Altor: snarare fanatiker än hjältar. (Och helt ärligt, sysslar man med korståg är man ju knappast särskilt snäll).
Vart kan jag hitta detta? Detta skulle definitivt lugna mig ifall de redan har kopplingar till Nekromani i den utsträckning du presenterar.
2) Nyanserad nekromanti är något som redan är väldigt förankrat i klassisk Drakar och Demoner. (Jfr Krilloan och Gadrim Drakmästare)
Instämmer, men med Krilloan handlar det om kontrollerad form i en stad. Palinor är ett helt land!
3) Det står nästan ingenting om Pallinor i officiella källor: vi _måste_ hitta på.
Absolut, men hitta på innebär inte nödvändigtvis att man måste försämra eller göra något drastiskt. Jag försöker hitta andra alternativ. Ett Nekromanti-land skulle för mig hellre kunna vara en ö som ligger lite mer avsides. Men Palinor... det känns för centralt och för stort

Om jag hittar på att alla i Ljusna ska ha sköldpaddshattar och att de har en teknologi som ligger på stenåldern bara för att sätta en Twist på landet så skulle du väl uppfatta det som en ganska drastisk förändring. (Dålig liknelse, jag vet ;) )
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Psipo skäller...
Är majoriteten överens om att detta är en god idé så böjer jag mig.
Senast redigerad av Spelknepe den 2007-03-01 15:43, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Spelknepe skrev: Instämmer, men med Krilloan handlar det om kontrollerad form i en stad. Palinor är ett helt land!
Återigen väljer du värsta tänkbara tolkning. Ingen menar att hela Palinor är ett land genomsyrat av Nekromanti. Kungen har en hovmagiker och kanske några andra och med dessa hjälp kan han kommunicera med, och i extrema fall återuppväcka, rikets fornhjältar.

Jag begriper inte hur du kan gå igång så här så fort du känner att ditt Ereb är hotat.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Det handlar inte helt och hållet om MINA och min spelgrupps personliga inställningar. Det handlar om att vi ska skapa en produkt som 90% är överens om. Inte 50, 60 eller ens 70%

I detta fallet tror jag INTE att 90% av Ereb Altors folk är överens. Det är DÄRFÖR jag sätter mig emot stora förändringar som dessa. Mitt mål är inte att detta ska rikta sig mot en målgrupp på 50% som tycker det är skitballt med nekromantiker i Palinor. Mitt mål är hellre att 90% tycker det är helt ok och acceptabelt än att 50% tycker det är skitcoolt och resten tycker det är skit.
Skriv svar