Felicien

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

PÅ sidan 32 i Ereb Altor - Spelledarboken är där en bild på några feliciska fartyg. Vad är det för typ? Bireme?

Är det vettigt att felicien har denna typ av fartyg?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Tyros - Feliciens huvudstad

I slutet av Koalintviken ligger Tyros - Feliciens huvudstad. Tyros är byggd i en liten bukt där hela staden sluttar uppåt åt söder på en klippa som går jämsides med havet. Högst upp på denna klippa ligger Kejsarplatsen - kungens residens samt boende åt de rika och välbärgade i Tyros. Kungens slott är ett vackert vitkalkat fäste, högt belägen på klippan som störtar rakt ner mot havet i väst. Längst den branta sydvästra sluttningen mot havet är marken täckt av tovor av gräs samt ett enormt fält av vallmo som under början av sommaren ger ett vackert intryck från havet. Sjöfarare kallar detta fält för "Kungens blodbad", då det ser ut som om blod rinner ner från slottet mot havet.

På sluttningen ner mot staden ligger tempelplatsen med vita pelarförsedda tempel. Statyer av gudarna Philas, Paridon, Felis och Galmon står utspridda mellan olika byggnader och här kan man även skåda Pantheos Pelaro - En enorm viträfflad pelare byggd i tre nivåer med Paridon högst upp, Philas under, följt av Felis och Galmon. Philas håller i en enorm fackla som ständigt brinner och fungerar som en fyr åt inkommande fartyg.

Den största delen av staden ligger i höjd med havet. Här kan man hitta kvarter som "Slavtorgen", "Hamnplatsen" och "Pärlplatsen". Husen är i majoritet byggda i sten tillsammans med vit kalksten. Flervåningshusen har ofta ovanvåningen byggda i trä.

På gatorna myllrar det av aktivitet och nästan överallt kan man se mörkhyade slavar från Efaro, Sombatze eller Samkarnas djungler som utför feliciernas grovjobb. Hamnen är ständigt vaken med av- och pålastningar, försäljning av havsdelikatesser som rökt fisk, räkor och musslor, tillsammans med skördar av rödoliver, fikon och frukt. Ibland kan man se beväpnad eskort av kistor, innehållandes pärlor från gerdikk arkipelagen.

-------------------------------------------------------------

Inspiration: Grekland/Italien
Kommentera gärna. :)
Senast redigerad av Spelknepe den 2007-09-11 14:22, redigerad totalt 1 gånger.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Snyggt! Behöver en karta på Tyros och gärna mer mer mer! :D

8)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Trevligt mäster Spelknepe! :)

Får vi mer?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Är det bara jag som har fattat först nu att Felicien är en ripoff på Fenicien, där t.o.m. huvudstaden (Tyros) har samma namn!?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

:)
Jag säger ju det, byt någon bokstav (om ens det) och namnet är ÄS:s Ereb. Jag blandade tom ihop namnen för sådär 20 år sedan
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Spelknepe skrev:Är det bara jag som har fattat först nu att Felicien är en ripoff på Fenicien, där t.o.m. huvudstaden (Tyros) har samma namn!?
Man har kanske anat det tidigare...! :wink:

Fast det är kanske snacket om Grekland (som jag såg) som förvirrade?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Mikael skrev::)
Jag säger ju det, byt någon bokstav (om ens det) och namnet är ÄS:s Ereb. Jag blandade tom ihop namnen för sådär 20 år sedan
Ett klart fall av kalle-ankifiering... Precis som Tando Galiheri som skrev en bok om Altors helvete, eller mitt eget bidrag Arkim Edîs som uppfann den thelgulska vattenskruven... Brior har väl lyckats med en del sådana genom åren också... :) (Precis så ska Altor vara)
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Spelknepe skrev:Är det bara jag som har fattat först nu att Felicien är en ripoff på Fenicien, där t.o.m. huvudstaden (Tyros) har samma namn!?
Nej är det sant!!!!!

Allvarligt talat så har jag, precis som Mikael faktiskt sagt fel ett par gånger, nice då det varit under historielektioner :D
A fat man brings a cushion wherever he goes
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Långullstyger från Dakkilo i Erebos är tydligen ett exklusivt modetyg för vintern. EASL s.28
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

För den som hittat hit men inte till Soluna så kan jag göra uppmärksam på en felicisk koloni som har börjat växa fram här:

viewtopic.php?t=26&postdays=0&postorder=asc&start=45
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Uppdaterad karta på första sidan.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Dubbelyxan i vapenskölden, känns den som ett felicisk tillhygge?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Dubbelyxan i vapenskölden, känns den som ett felicisk tillhygge?
Tycker inte heller den är speciellt Felicisk. Men den kommer från den officiella vapenskölden så...
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Spelknepe skrev:
Dubbelyxan i vapenskölden, känns den som ett felicisk tillhygge?
Tycker inte heller den är speciellt Felicisk. Men den kommer från den officiella vapenskölden så...
Felicienansvarige får finna förklaringen! :)
Skriv svar