Palinor

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Spelknepe skrev: Vart kan jag hitta detta? Detta skulle definitivt lugna mig ifall de redan har kopplingar till Nekromani i den utsträckning du presenterar.
Jag har själv inte sett referensen, utan läst om den i den här tråden. (Har inte heller erebboxen tillhanda just nu). Hursomhelst, om så INTE skulle vara fallet gäller ju fortf. mitt argument nummer två.
Spelknepe skrev: Instämmer, men med Krilloan handlar det om kontrollerad form i en stad. Palinor är ett helt land!
Krilloan är med största sannolikhet större befolkningsmässigt än Pallinor, som ju är ett litet land i en glesbefolkad del av världen. Dessutom är nekromantin i Pallinor i högsta grad kontrollerad och en del av samhället.
Spelknepe skrev: Absolut, men hitta på innebär inte nödvändigtvis att man måste försämra eller göra något drastiskt. Jag försöker hitta andra alternativ. Ett Nekromanti-land skulle för mig hellre kunna vara en ö som ligger lite mer avsides. Men Palinor... det känns för centralt och för stort

Om jag hittar på att alla i Ljusna ska ha sköldpaddshattar och att de har en teknologi som ligger på stenåldern bara för att sätta en Twist på landet så skulle du väl uppfatta det som en ganska drastisk förändring. (Dålig liknelse, jag vet ;) )
Jag ser inget löjligt eller absurt i mitt förslag. Visst, det är en djupgående kulturell särprägel som ger pallinor en egen identitet. Men anledningen att pallinor saknade sådan tidigare var helt enkelt att landet knappt beskrivits. Jag har helt enkelt fördjupat pallinor, vilket jag trodde var en del av syftet med det här forumet. Sedan är väl mitt förslag långt ifrån perfekt eller strålande i sig. Men just nekromantigrejen tycker jag är fräck.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Spelknepe skrev:
Psipo skäller...
Är majoriteten överens om att detta är en god idé så böjer jag mig.
:lol:

Ja, om din roll är att vara konservativ och kritisk så får väl min bli att vara reaktionär och ifrågasättande. :)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Återigen väljer du värsta tänkbara tolkning. Ingen menar att hela Palinor är ett land genomsyrat av Nekromanti. Kungen har en hovmagiker och kanske några andra och med dessa hjälp kan han kommunicera med, och i extrema fall återuppväcka, rikets fornhjältar
.

Fel... Peter förespråkar inte "extrema" fall i detta ämnet. Han förespråkar att det ska vara väldigt officielt och använt. JAG förespråkar extrema fall. Ifall det skulle ske i VÄLDIGT liten skala och under extreme fall så vore JAG nöjd.
Jag begriper inte hur du kan gå igång så här så fort du känner att ditt Ereb är hotat.
Detta är varken ditt eller mitt Ereb. Dock är som nämt tidigare mitt mål att så många som möjligt ska kunna finna detta vettigt.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Ja, om din roll är att vara konservativ och kritisk så får väl min bli att vara reaktionär och ifrågasättande. :)
...och så ska vi finna balans. :)
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Så här tycker jag:
Jag vill inte att palinors folk i stort ska vara stora framstående nekromantiker, eller att nekromanti är en del av vardagen. Jag har inget emot att den härskande eliten använder en begränsad del av nekromantin för att hjälpa landet i krig. Tvärtom tycker jag att idéen att låta gamla hjältar få slåss igen för ett land dom älskar är mycket bra, faktiskt riktigt bra.

Jag vill inte att Palinor ska framstå som direkt ont, inte heller ett särskilt gott land. Lite grå sådär, eller vad man ska kalla det. Dom har en bestämt uppfattning om Lysande vägen som är deras, och den påtvingar dom andra genom "korståg". När nöden kräver det så har kungen/stormästaren möjlighet att låta gamla hjältar komma till liv under ett slag för att rädda dom.

Jag säger inte att Palinor inte har nekromantiskolor, men jag vill inte att dom är extrema i sitt användande av den. Att dom håller på att animera skelett och liknande. Dom är bara lite mer likgiltiga inför den än andra, mer "goda" länder.

En lite mer nertonad variant helt enkelt. En sällsynt, men inte främmande företeelse. =)
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Spelknepe skrev:
Återigen väljer du värsta tänkbara tolkning. Ingen menar att hela Palinor är ett land genomsyrat av Nekromanti. Kungen har en hovmagiker och kanske några andra och med dessa hjälp kan han kommunicera med, och i extrema fall återuppväcka, rikets fornhjältar
.

Fel... Peter förespråkar inte "extrema" fall i detta ämnet. Han förespråkar att det ska vara väldigt officielt och använt. JAG förespråkar extrema fall. Ifall det skulle ske i VÄLDIGT liten skala och under extreme fall så vore JAG nöjd.
Såsom varande magi skall det givetvis inte vara vardagsmat, men samtidigt måste det vara tillräckligt utspritt och accepterat för att ses som en del av den pallinorska kulturen. Det är alltså en balansgång.

En variant är att man inte använder sig av sina döda vid strid, men väl i viktiga religiösa ceremonier. En parad av odöda helgon vid vårdagsjämningen, eller så kanske alla landets döda Stormästare kröner den näste i deras led.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Håller med Gunther...

För att åter igen förtydliga:

Vi ska skapa en produkt som omkring 90% är överens om. Inte 50, 60 eller ens 70%

I detta fallet tror jag INTE att 90% av Ereb Altors folk är överens. Det är DÄRFÖR jag sätter mig emot stora förändringar som dessa. Mitt mål är inte att detta ska rikta sig mot en målgrupp på 50% som tycker det är skitballt med nekromantiker i Palinor. Mitt mål är hellre att 90% tycker det är helt ok och acceptabelt än att 50% tycker det är skitcoolt och resten tycker det är skit.

Tona ner det bara... då är det okej för mig.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Gunther skrev: Jag säger inte att Palinor inte har nekromantiskolor, men jag vill inte att dom är extrema i sitt användande av den. Att dom håller på att animera skelett och liknande. Dom är bara lite mer likgiltiga inför den än andra, mer "goda" länder.

En lite mer nertonad variant helt enkelt. En sällsynt, men inte främmande företeelse. =)
Detta kan jag definitvt köpa. "Inte främmande" är den springande punkten för mig. Därutöver vill jag slå ett slag för begränsad vardagsnekomanti: "Tala med Död" är en jordnära och stämningsfull besvärjelse som t.ex. vanliga riddare i orden kan använda sig av.

Min variant av Palinor styrs alltså av en orden riddarmunkar likt solriddarorden. Min tanke är att det är i deras inre krets nekromanti lärs ut, allt eftersom de initieras i ordens mysterier. Tänk frimurare och tempelriddare. Magiskolor känns främmande för något som antagligen är en isolerad och barbarisk trakt.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

En variant är att man inte använder sig av sina döda vid strid, men väl i viktiga religiösa ceremonier. En parad av odöda helgon vid vårdagsjämningen, eller så kanske alla landets döda Stormästare kröner den näste i deras led.
Ok... DET var en mycket bättre idé. Kan även tänka mig att en (eller två, tre) kända odöda hjältar, härförare, etc återuppväcks innan ett slag för att gjuta mod och sporra den Palinoriska armen till strid. Bara ingen Army of Darkness så blir jag nöjd.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Spelknepe skrev:
En variant är att man inte använder sig av sina döda vid strid, men väl i viktiga religiösa ceremonier. En parad av odöda helgon vid vårdagsjämningen, eller så kanske alla landets döda Stormästare kröner den näste i deras led.
Ok... DET var en mycket bättre idé. Kan även tänka mig att en (eller två, tre) kända odöda hjältar, härförare, etc återuppväcks innan ett slag för att gjuta mod och sporra den Palinoriska armen till strid.
Egentligen passar det nog bäst med båda delarna.

Hur de odöda skulle fungera vid en strid är en intressant fråga. Som ett kärngarde av erfarna hjältar, en murbräcka av elittrupper som inte fruktar döden eller som inspirationskälla för de egna soldater? En variant är att de fungerar som kommissarer som går bakom linjerna och manar på de egna soldaterna. De är ändå odöda och fasansfulla, och de stackars pallinorska ofräsle speciellt kan finna sig bokstavligen fångade mellan döden på fiendevapen och de egan odöda....
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Jag tror kanske t.o.m. att man inte använder sig av begreppet nekromanti. Kanske man bara har utövat vissa valda besvärjelser ur den skolan sedan långt tillbaka och kallar dom något annat? Lite mer magitradition än just att några är nekromantiker.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Spelknepe skrev:Ok... DET var en mycket bättre idé. Kan även tänka mig att en (eller två, tre) kända odöda hjältar, härförare, etc återuppväcks innan ett slag för att gjuta mod och sporra den Palinoriska armen till strid. Bara ingen Army of Darkness så blir jag nöjd.
Hehe, det var precis så jag uppfattade det från början. :)

Men som Peter skriver är det viktiga att det vävs in i en social kontext. Det viktiga är inte hur ofta man kommunicerar eller väcker upp gamla hjältar utan vilka och när (ja, kanske lite hur ofta).

En kröningsceremoni med odöda är klockrent!
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Nej, jag är inte heller ute efter Army of Darkness. Odöda härar är sällan stämningfullt, inte ens i sagan om ringen filmerna :P Det skulle snarare röra sig om en krydda till en krigskampanj.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Jag tror vi är något på spåret mina herrar! Bara vi håller det lite så här...ereb-lugnt...så är det OK. 8)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Egentligen passar det nog bäst med båda delarna.

Hur de odöda skulle fungera vid en strid är en intressant fråga. Som ett kärngarde av erfarna hjältar, en murbräcka av elittrupper som inte fruktar döden eller som inspirationskälla för de egna soldater? En variant är att de fungerar som kommissarer som går bakom linjerna och manar på de egna soldaterna. De är ändå odöda och fasansfulla, och de stackars pallinorska ofräsle speciellt kan finna sig bokstavligen fångade mellan döden på fiendevapen och de egan odöda....
Jag skulle säga inspirationskälla. Kanske har de Palinoriska soldaterna och riddarna hört otaliga berättelser om Yttarix - Härföraren och hans korståg. Det måste vara en rejäl push när Yttarix, klädd i en helrustning rider sida vid sida med den nuvarande härföraren för att mana soldaterna till strid och ingjuta mod i deras kroppar. Han behöver kanske inte säga så mycket, men blotta åsynen av honom får de palinoriska riddarna att trotsa berg och död för sitt mål...

...samtidigt som andra odöda helgon kanske används vid religiösa högtider.

Kan vid närmare eftertanke även se Yttarix slåss sida vid sida under stridens gång. (Problemet är bara att plocka upp resterna när han har blivit nerhackad av arga och vettskrämda Ransarder).

Kort och gott. Nekromantin ska inte vara en avgörade faktor rent fysiskt i den Palinoriska armen. Snarare är det en tradition, inspirationskälla för soldaterna och något som används i ceremonier och ritualer. Befolkningen i Palinor tycker det är lite läskigt samtidigt som de beundrar och respekterar traditionerna. Alla skulle vilja se Yttarix i strid, men ingen skulle vilja ha han i hemmet över en kopp kaffe...
Senast redigerad av Spelknepe den 2007-03-01 16:10, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar