Soluna

Samlingsplats för alla länder och platser
Delanoir
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 129
Blev medlem: 2007-08-26 17:27
Ort: Helsingborg

Inlägg av Delanoir »

Tack för länken Adragoor! Det kan nog komma till nytta när det gäller att spåna fram namn på platser och personer här, och för egen del vet jag att jag personligen kommer att ha nytta av den i mitt eget världsbyggarprojekt! :D
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Det enda av mina innofficiella namn (officiella är Menz Gawo, Kwoske, Abn-Haza) som jag är riktigt förtjust i är Rassalambad. Det rrrrullarrr av tungan så gott. :)

Kolla också i Efarotråden där Bergdahl har en hel del idéer.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Angående officiella platsnamn i Soluna kan man i Krilloan finna följande på sidan 25-26.

I Efaro:
Abn Haza, på Efaros nordkust (Kopparhavskusten), genomsnittlig restid med båt från Krilloan 9 dagar.

I Thelgul:
Gêrdonia, 14 dagars seglats från Krilloan
Theon, 22 dagars seglats från Krilloan.

Av det kan man väl dra slutsatsen att Gêrdonia ligger längre norrut än Theon. I Theon finns transportörernas gille, kanske kan det bero på att Theon är Thelguls huvudstad?

I Pokti:
Vestaria, i norra Pokti, 47 dagars seglats
Al'Zindi, 60 dagars seglats från Krilloan.

Transportörernas gille finns i Vestaria, viktig stad i Pokti? Iaf kan man ju dra slutsatsen att Al'Zindi ligger längre söderut än Vestaria.

I Niferland (Om nu Niferland kan räknas som tillhörande Soluna):
Ildar, 15 dagars seglats
Nifaria, 18 dagars seglats

Ej landsplacerade städer (kan alltså även ligga i Samkarna):
Azhulu, 34 dagars seglats från Krilloan. Om staden ligger i Soluna borde den isf finnas placerad mellan Thelgul och Pokti.
Aghadûr, 42 dagars seglats. Samma här borde ligga mellan Thelgul och Pokti om den är placerad i Soluna. Vilket jag tycker den bör vara med tanke på att namnet i mitt tycke låter thelgulskt.
Porto Horyni, 74 dagars seglats, antagligen en av de mest sydliga städerna runt Ormsjön. Med tanke på namnet borde den väl ligga vid Horyns gap, frågan är bara om det är på den solunska eller samkarnska sidan?


Angående Abn Haza, så ställer det ju till lite problem med hebreisk/arameiskklingande namn för Efaro när det finns ett officiellt namn som inte är så hebreisk/arameiskklingande. :cry: Frågan är vad vi kan hitta för gemensam nämnare för Kwoske och Abn Haza, om det inte är så att Kwoske var ett namn som solfararna gav en efarisk stad, alltså att Kwoske inte är ett efariskt namn?
De hebreisk/arameiskklingande namnen skulle man då istället kunna applicera på Thelgul, känns som om de kunde passa där iaf, tillsammans med Gêrdonia och Theon, eller vad tror ni?
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Mikael, du skriver att Menz Gawo är ett officiellt namn kommer du ihåg vart det står nämnt? Skulle vara intressant att läsa texten där staden nämns.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag tycker Niferland tillhör Samkarna.
Alla övriga städer bör ligga i Soluna tycker jag.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Bergdahl skrev:Mikael, du skriver att Menz Gawo är ett officiellt namn kommer du ihåg vart det står nämnt? Skulle vara intressant att läsa texten där staden nämns.
Oj nu satt man på pottkanten. Sitter på jobbet och det dröjer ytterligare några veckor innan jag når mina källor igen. Om jag minns rätt är det i samband med staden Stabul som jag läst det. ("Stabuls systerstad Menz Gawo på andra sidan RassNaram i efaro..." ...något i den stilen :? )
Kan vara där det står att Stabul har en illusionistakademi? (Ibland minns jag fel då det var längesedan jag läste källorna och jag kan ibland blanda ihop det med min bild av Altor, så fortsätt ifrågasätta!)
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Hmm, det var mest för att stilla min egen nyfikenhet. Men jag tror jag letat reda på det mesta om Stabul och kan inte dra mig tillminnes någon systerstad vid namn Menz Gawo, och inget om någon illusionistakademi i Stabul heller, så antingen har jag missat något viktigt i mitt letande eller så mins du fel. Men vi får väl hoppas att någon annan kanske kan hjälpa oss att reda ut detta. För jag är verkligen intresserad av att veta om Stabul har en illusionistakademi...
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Stabul som illusionistakademi ger mig minnesbilder av en sinkadus...tennfigurer finns med? Jag får tyvärr återkomma.

(Om Menz Gawo inte är officiellt så kommer det från Sleepwalks Soluna. Skulle inte förvåna om det är det som spökar :wink: )
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Riktigt bra material killar. Ska genast sätta mig att försöka fylla i kartan så gott det går.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

På Sleepwalks solunakarta står Menz Gawo utplacerat. Vet dock inte om han har fått det från officielt material eller inte.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Azhulu, 34 dagars seglats från Krilloan. Om staden ligger i Soluna borde den isf finnas placerad mellan Thelgul och Pokti.
Jag lägger den på Samkarna, fast det bär emot eftersom namnet påminner om Zulu.
Aghadûr, 42 dagars seglats. Samma här borde ligga mellan Thelgul och Pokti om den är placerad i Soluna. Vilket jag tycker den bör vara med tanke på att namnet i mitt tycke låter thelgulskt.
Eftersom du tycker den påminner om ett solunskt namn, så hamnar den vid gränsen mellan Thelgul och Pokti, på Thelguls sida.
Porto Horyni, 74 dagars seglats, antagligen en av de mest sydliga städerna runt Ormsjön. Med tanke på namnet borde den väl ligga vid Horyns gap, frågan är bara om det är på den solunska eller samkarnska sidan?
Vid samma sträcka på samkarna är där kargt och fullt med ödlor. Så den bör ligga på Soluna.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

När det gäller Porto Horyni så har du helt rätt i att den bör ligga på solunaska sidan. Du kanske bör ta i beaktande att inte lägga staden för nära Horyns gap då det är mycket starka strömmar där.
Sen så när det gäller Azhulu kanske det kan vara värt att nämna att det i EA-kampanjboken står att det "på Samkarnas ostkust nedom Drakryggens berg bor endast isolerade stammar som varken har eller har behov av kontakt med andra än sig själva. Så Azhulu är nog ett slags civilisationens sista utpost i södra Samkarna, som iinte bör ligga söder om Drakryggens berg.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Uppdatering: http://www.erebaltor.se/kartor/soluna/0 ... _light.jpg - 16 mb

• Har lagt till alla städer på Mikaels Efarokarta utom de med anknytning till Sagan om Ringen. (Glöm inte de i östra Sombatze).
• Har lagt till Krilloans hänvisningar till städer som Bergdahl sammanställde.
• Har lagt till Bylos och Caraidon
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Lösa tankar om Traxilme

Inlägg av Brior »

Jag föreställer mig att Traxilme lever nästan uteslutande i sin historia. De skatter som finns i landet har med kunskap av magisk eller alkemisk natur att göra snarare än med varor eftersom landet är sterilt och ligger långt från allfartsvägarna. Man hittar överallt ruiner, ofta på varandra så att man kan gräva sig ner i lager efter lager "bland förbjudna vinklar och ondsinta färger". Hit kommer lärde från hela västra Altor, lockade av sönderfallande pergament för att söka legendariska artefakter och glömda kunskaper. Många förvinner spårlöst men man kan höra deras våldnader sucka under en blodtyngd måne eller skrika ur bottenlösa offerklyftor. Nästan varje kvadratmeter av ökenlandskapet har någon gång för mycket länge sedan varit skådeplats för orgier, demonisk åkallan och blodbad.

Befolkningen är gles, av obestämt ursprung och talar ett språk som inte liknar grannarnas. Ett par större städer finns vid kusten men annars är det långt mellan boningarna där man ser på främlingar med lika delar misstänksamhet och lystnad. Man hittar några urgamla furstendömen åtskilda av ödeland som ingen vill göra anspråk på av ren självbevarelsedrift. Det viskas om hela skuggriken som bara lever upp under speciella månfaser och om mäktiga magiker som har sökt sig till landet för att få vara ifred under sin eviga tillvaro.

Läs som sagt Clark Ashton Smiths noveller om Zothique för en stämningsbild.
Delanoir
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 129
Blev medlem: 2007-08-26 17:27
Ort: Helsingborg

Inlägg av Delanoir »

Traxilme börjar låta väldigt spännande! Anar jag dessutom lite Lovecraft-influenser...? Beskrivningen av "förbjudna vinklar och ondsinta färger" tycks antyda det... Zothique kände jag inte till sedan tidigare men låter som något som skulle vara intressant att kolla upp!
Skriv svar