Traxilme

Samlingsplats för alla länder och platser
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Traxilme

Inlägg av Mikael »

Traxilme
Ansvarig stämningssättare: Brior

Karta dyker upp när den är modifierad enligt ansvarigs önskemål
Senast redigerad av Mikael den 2007-09-21 15:33, redigerad totalt 2 gång.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Brior skrev:Jag föreställer mig att Traxilme lever nästan uteslutande i sin historia. De skatter som finns i landet har med kunskap av magisk eller alkemisk natur att göra snarare än med varor eftersom landet är sterilt och ligger långt från allfartsvägarna. Man hittar överallt ruiner, ofta på varandra så att man kan gräva sig ner i lager efter lager "bland förbjudna vinklar och ondsinta färger". Hit kommer lärde från hela västra Altor, lockade av sönderfallande pergament för att söka legendariska artefakter och glömda kunskaper. Många förvinner spårlöst men man kan höra deras våldnader sucka under en blodtyngd måne eller skrika ur bottenlösa offerklyftor. Nästan varje kvadratmeter av ökenlandskapet har någon gång för mycket länge sedan varit skådeplats för orgier, demonisk åkallan och blodbad.

Befolkningen är gles, av obestämt ursprung och talar ett språk som inte liknar grannarnas. Ett par större städer finns vid kusten men annars är det långt mellan boningarna där man ser på främlingar med lika delar misstänksamhet och lystnad. Man hittar några urgamla furstendömen åtskilda av ödeland som ingen vill göra anspråk på av ren självbevarelsedrift. Det viskas om hela skuggriken som bara lever upp under speciella månfaser och om mäktiga magiker som har sökt sig till landet för att få vara ifred under sin eviga tillvaro.

Läs som sagt Clark Ashton Smiths noveller om Zothique för en stämningsbild.
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Som sagt här kan ni läsa lite om hur jag tänker mig Traxilme i två noveller av Clark Ashton Smith:

"The Empire of the Necromancers" och "Necromancy in Naat"

The legend of Mmatmuor and Sodosma shall arise only in the latter cycles of Earth, when the glad legends of the prime have been forgotten. Before the time of its telling, many epochs shall have passed away, and the seas shall have fallen in their beds, and new continents shall have come to birth. Perhaps, in that day, it will serve to beguile for a little the black weariness of a dying race, grown hopeless of all but oblivion. I tell the tale as men shall tell it in Zothique, the last continent, beneath a dim sun and sad heavens where the stars come out in terrible brightness before eventide.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Mycket gifter va!?
Gift gömd i ökenens sand och i den rosa marmorn. :twisted:
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Brior: Slängde upp en karta med massa röd text. Det är mer en liten hjälp till dig som du kan kika på i din egen takt. Som kartograf vill jag ju givetvis ha så mycket info som möjligt! :D

Som du ser så har jag utökat gränsen enligt ditt och Mikaels önskemål.
Slänger upp hela Soluna kartan (med gränsen) i Soluna tråden.

Bild
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Spelknepe skrev:Brior: Slängde upp en karta med massa röd text. Det är mer en liten hjälp till dig som du kan kika på i din egen takt. Som kartograf vill jag ju givetvis ha så mycket info som möjligt! :D
Tackar så mycket! Vid en snabb titt på kartnamnen kan man konstatera att Traxilmernas sentida ättlingar inte tycks besväras av övermåttlig fantasi ;-)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Brior: Äh... finns där bara en sjö i landet så vet ju alla vilken det är om man säger "Sjön"... ;)
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Låter följande ord/platsnamn traxilmska? Eller är de kanske lite väl Lovecraftiga?

Zhaac Thaash'n
Maar'laafht
Nuc Thaarth
Fthaazh
Zhaash'n
Gnor
Lyrth
Mhásh'n
Cígnh
Shúlhn
Mhush
X'thux
Cuxth
Thaagh
Thyxth
Ráxth
gnaax
ryxth
Maar Thaart
Mhognh-Rháxth
Nhoxth
Delanoir
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 129
Blev medlem: 2007-08-26 17:27
Ort: Helsingborg

Inlägg av Delanoir »

Jag tycker att namnen låter utmärkta, Adragoor! Men det kanske beror på att jag är väldigt förtjust i Lovecraft... :wink: Hur som helst, jag tycker att det låter jättebra; det sätter sin prägel på Traxilme.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Traxilme har lite "ägyptiska" vibbar va? Pyramider...?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Tänkte genast på dessa bilder när du nämde Aejyptisk...
De fyra första länkarna skulle ju lätt kunna vara Traxiliska odöda som vaktar de otaliga ruinerna...

http://www.conceptart.org/forums/attach ... 1164991493

http://www.conceptart.org/forums/attach ... 1164991651

http://www.conceptart.org/forums/attach ... 1165007887

http://www.conceptart.org/forums/attach ... 1165007852

Bild
Bild
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Mikael skrev:Traxilme har lite "ägyptiska" vibbar va? Pyramider...?
Om vi håller oss till Zothique så beskriver Smith själv sina förebilder: "Zothique, as I conceive it, comprises Asia Minor, Arabia, Persia, India, parts of northern and eastern Africa, and much of the Indonesian archipelago.".
Det arabiska inslaget tänker jag mig kulturellt men utan en stark religion av Islamskt snitt. Eftersom jag läst mycket om de gamla Sumeriska / Akkadiska / Babyloniska kulturerna från nuvarande Irak så tänker jag in dem också. Egypten tycker jag också platsar.

Varför inte använda namn i enlighet med Smith, se karta över Zothique. Jag tycker nog att Agdragoors namn blev lite Lovecraftianska, men varför inte använda dem i ett grannland?

Landskapsbilderna ovan var mycket passande!
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Spelknepes bilder var...dödsläckra! De får gärna dyka upp i Traxilme. 8)
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Låter de här namnen bättre? (Modellerade med samma ordstruktur och samma ljud som namnen på Zothiquekartan):

Cyzdraria
Sholain
Zethuel
Ondura
Yavirith
Ungan-Gaith
Yuthlo
Uzhol
Urogia
Yalocam
Yathlysion
Shilaithi
Yeresal
Nevuuth
Chivaat
Vaat
Nacyth
Sataux
Ezaret
Anhaar
Tirish
Thyrtham
Yask-Ythoar
Thal Cotam
Vachaam
Ummab
Qa
Yuroth
Shuruth
Zazdromath
Skriv svar