Caddo

Samlingsplats för alla länder och platser
Mikael
Admin
Inlägg: 5406
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Då behöver inte heller isbarbarerna anges som tjugerna vilket lämnar ursprunget mystiskt och upp till SL att förklara.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1679
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Mikael skrev:Då behöver inte heller isbarbarerna anges som tjugerna vilket lämnar ursprunget mystiskt och upp till SL att förklara.
Förvisso sant, men själv tycker jag att det passar utmärkt med tjugerna. Och ursprunget är ju fortfarande lika mystiskt...
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Uppdatering: Har uppdaterat kartan på framsidan (större), samt lagt till Caddos Kantoner.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1679
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Spelknepe skrev:Uppdatering: Har uppdaterat kartan på framsidan (större), samt lagt till Caddos Kantoner.
Lysande, Spelknepe! Love your magic. :D
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9089
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Har vi så bestämt dalkernas ursprung som Orghin, och att de fördrevs därifrån av de narguriska tjugerna (isbarbarerna)?

Det där med färgblindheten och det vita och blåa isödet har även jag tänkt på...
Läskigt, vi börjar tänka likt; kanske vi inte borde umgås på ett tag? :wink:
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1679
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

birkebeineren skrev:Har vi så bestämt dalkernas ursprung som Orghin, och att de fördrevs därifrån av de narguriska tjugerna (isbarbarerna)?

Det där med färgblindheten och det vita och blåa isödet har även jag tänkt på...
Läskigt, vi börjar tänka likt; kanske vi inte borde umgås på ett tag? :wink:
Jag tycker vi lämnar detaljerna kring sanningen om dalkernas ursprung "åt SL", men nämner att det tycks troligt att de kommer antingen från Orghin eller Sanithsid. Tjugerna föreslår jag att vi spikar.

Och sedan tycker jag nog att vi borde umgås MER eftersom vi jobbar så förbaskat bra ihop. Synergy, guys, synergy! :D
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Mikael
Admin
Inlägg: 5406
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag tycker vi kan behålla beteckningen Isbarbarerna, det ger mer utrymme för SL, men sedan så ÄR ju Isbarbarerna på Ereb.se = Tjugerna.
Orghin, Sanitsidh eller möjligen Erebs nordhavskust.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9089
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Från officiellt material rörande ögruppen Pandarealia så vet vi att denna befolkades av dalker från Caddo. Dessa dalker förde med sig den tro som var vanlig på ön innan Odo och Lysande Vägen spred sig. Har inte de tre modulerna, Härskarserien, tillgänglig men tror denna gamla caddiska tro handlade om olika djurgudar, som åtminstonde på Pandarealia nu innebefattar bärndet av ornamenterade masker.

Någon som har några tankar ikring detta och Caddo?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1679
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

birkebeineren skrev:Från officiellt material rörande ögruppen Pandarealia så vet vi att denna befolkades av dalker från Caddo. Dessa dalker förde med sig den tro som var vanlig på ön innan Odo och Lysande Vägen spred sig. Har inte de tre modulerna, Härskarserien, tillgänglig men tror denna gamla caddiska tro handlade om olika djurgudar, som åtminstonde på Pandarealia nu innebefattar bärndet av ornamenterade masker.

Någon som har några tankar ikring detta och Caddo?
Nu är ju Härskarserien långt ifrån mina favoritäventyr, men eftersom det är officiellt material bör det tas i beräkning. Jag har lagt till koloniseringen av Pandarealia i Caddos tidslinje. I övrigt medför modulen mest en glimt av vad religionen på Caddo var innan LV. Eftersom den är helt utrotad på Caddo nu är den inte av speciellt stor betydelse annat än av historiskt intresse. Dessutom står det inte mycket om denna religion på Caddo, utan om dess nuvarande form på Pandarea - vilken i modulen beskrivs som en "modifierad variant" av caddernas gamla tro.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9089
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Alldrig varit en av mina favoriter häller, även, och kanske just därför, om jag tyckt den skulle kunna ha potensial i modifierad skick. Inget för "ditt" Caddo alltså, men lämnat öppen för SL att använda. Fungerar för mig!
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1679
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Enligt EA-Boxens kampamnjbok ser Caddos internationella relationer ut ungefär så här:

Alver - IK
Barbia - SK
Berendien - GK
Cereval - SK
Dvärgar - GK
Erebos - VF
Felicien - DK
Hynsolge - SK
Jorduashur - SK
Kardien - VF
Klomellien - SK
Krun - GK
Magilre - SK
Nidland - SK
Ransard - SK
Trakorien - GK
Zorakin - VF

IK = Ingen kontakt
SK = Sporadiska kontakter
GK = Goda kontakter
VF = Viss fiendskap
DK = Dåliga kontakter


Jag har planerat att göra två saker angående den här listan. Först och främst beskriva varje internationell relation med åtminstone en paragraf text. För det andra vill jag bygga ut listan att inkludera följande kategorier, och kanske fler:

Morëlvidyn - DK
Efaro
Jorpagna
Ljusna
Mirel
Palinor - SK

1) Kan ni som skriver om dessa sex platser låta mig veta vad ni tycker Caddos relation till dessa borde vara?


2) För att förhindra onödigt lapptäckessyndrom ber jag också var och en som skriver om något av ovanstående länder (även den översta listan) att sammanfatta hur de ser på dess relation till Caddo.
Om fiendeskap råder - hur ter dem sig? Om handel förkommer, hur livlig är den och vad är det som importeras/exporteras? Om det är dåliga kontakter - varför? Om det är goda kontakter - varför, och hur uttrycks denna vänskap? Skulle vara mycket tacksam för hjälp, och jag tror att det skulle gynna ossa alla om vi gör ngt liknande för varje land. Ger oss alla en bra översikt... :wink:
Senast redigerad av anders den 2007-08-21 21:12, redigerad totalt 3 gång.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Palinor

Inlägg av Peter »

SK - Palinorerna försvär sig officiellt till fastlandsgrenen av den Lysande Vägen. Detta innebär inte en fullständig avskärmning mot Caddo - på grund av önationens viktiga roll i handel och internationella kontakter finns det en underjordisk cell av palinoriska lekmannabröder av dalkisk härkomst samt ditvandrade fromma. Dessa sysslar med viss handel samt med mystiskt sökande bland caddos heliga platser.

Möjligen finns även ett sanktionerat (eller knappt tolererat) palinskt kloster över den store mannens grav (osäkert om denne dött på Caddo eller under någon av sina resor)
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1679
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Re: Palinor

Inlägg av anders »

Peter skrev:Möjligen finns även ett sanktionerat (eller knappt tolererat) palinskt kloster över den store mannens grav (osäkert om denne dött på Caddo eller under någon av sina resor)
Är den "store mannen" du syftar till Odo eller Palin?
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Re: Palinor

Inlägg av Peter »

anders skrev:
Peter skrev:Möjligen finns även ett sanktionerat (eller knappt tolererat) palinskt kloster över den store mannens grav (osäkert om denne dött på Caddo eller under någon av sina resor)
Är den "store mannen" du syftar till Odo eller Palin?
:oops: Palin...
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Kardien - VF.
Caddo har ingen officiell ambassad i Kardien, men uprätthåller via handelshusen sporadiska kontakter med kungamakten.
Viss handel förekommer. Echterna gynnar dock systematiskt alla konkurrenter till dalkerna. Dalker tillåts att röra sig fritt i kardien. De får dock inte utöva sin religion och kan räkna med att betraktas som mer eller mindre rättslösa. Ett mord på på en dalkisk köpman klaras sällan upp. Förhållandena är något bättre i de områden som inte domineras av echter. Dalker uppehåller sig sällan längre i Kardien än absolut nödvändigt.

Som kuriosa kan nämnas att ett dalkiskt handelshus i slutet på 400 talet lånde ut stora summor till Greve Morgonstråle. Då denne inte kunde betala erhöll dalkerna ett antal gods som betalning. Detta förargade kung Vidar III som omedelbart beslutade att dra in godsen till kronan. Dalkerna protesterade högljutt men kunde inte annat göra än se kungen belsagtaga deras egendom. Det är sedan dess ovanligt att dalker lånar ut pengar i Kardien. Denna verksamhet sköts istället av landets ankor.
Skriv svar