Sida 2 av 3
Postat: 2011-09-26 11:54
av Alendor
Grisodlar'n skrev:Alendor skrev:Självklart blir det mer variation om man har fler yrken att välja mellan men hur ska vi göra då. Ska varje yrke/livsväg ha sinna färdigheter och sin FV man får fördela? Är vi tillbaks till att varje Livsväg är en tidsperiod?
Man kan ju fortfarande ha detta som bakgrund när man vid 31 års ålder börjar äventyra. Det blir ju en himmla massa Livsvägar att välja ifrån och det kommer antadligen inte va mycke variation mellan i rena färdigheter.
Med färre färdigheter för varje Livsväg så blir det ju variation mellan olika RP. Varje Livsväg har sina karaktäristiska färdigheter. Vi får tänka ut vad som är viktigt att kunna för en viss Livsväg. Att sedan Livsvägar skulle vara i tidsperioder är väl oförändrat?
Ska varje Livsväg bara ha ett fåtal färdigheter, typ 2-3 st och hur fördelar vi FV då?
Postat: 2011-09-28 12:49
av Tobald Lättfot
Grisodlar'n skrev:Alendor skrev:jag ser gärna mer yrken som du skriver upp men problemet är ju att då det är färre färdigheter (vilket ja tycker är bra) så blir det ju färre kombinationer.
Kan man inte ha som Soldat som livsväg och sen i den ge förslag på yrken man kan ha. Man kan ju va Soldat,Livvakt,Stadsvakt,Vagnsvakt och säkert en massa annat efter en färdig "Soldatutbildning".
Men ett Yrke bör ju kunna finnas i fler än en livsväg. Man behöver ju inte va Soldat för att vakta en vagn tex.
Riktiga yrken i vår värld är ju tämligen snäva också. Vilka färdigheter skulle t ex en långtradarchaffis ha? En kontorist? En gruvarbetare? Rollpersonerna blir minst lika varierade, om inte mer, om man har en rik mängd Livsvägar att välja på. Den unge rollpersonen börjar som
Löpare i armén vid 15 års ålder, blir sedan
Menig soldat vid 17 för att sedan befordras till
Befäl vid 21. När RPn lämnar armén är han 25 år. Han tjänstgör sedan två år som
Karavanvakt för att vid 27 års ålder få tjänst som
Livvakt hos en rik köpman i Entika där han blir kvar tills han är 31 år gammal och spelet startar.
Jag gillar idén med Livsvägar och vill verkligen att vi försöker hitta så många Livsvägar som möjligt. Vissa kommer att vara lika, framförallt ur ett Färdighetsperspektiv.
Jag vill oxå att vi undviker skapa renodlade yrkesfärdigheter; tex "Köra Lastbil".
Varje Livsväg bör väl förutom Färdigheter även ge tillgång till unika Förmågor och begränsningar etc?
Postat: 2011-09-28 14:33
av Grisodlar'n
Alendor skrev:
Ska varje Livsväg bara ha ett fåtal färdigheter, typ 2-3 st och hur fördelar vi FV då?
Ja, ett mindre antal iallafall. De som vi bedömer kan vara viktiga. Vissa Livsvägar, som t ex magiker, kan ju vara svåra att banta ned till bara 2-3 färdigheter. Livsvägar som har krav på t ex tidigare Livsvägar bör ju ge ett större utbud av färdigheter.
Hur FV fördelas började vi ju diskutera i en annan tråd.
Postat: 2011-09-28 17:19
av Alendor
Grisodlar'n skrev:Alendor skrev:
Ska varje Livsväg bara ha ett fåtal färdigheter, typ 2-3 st och hur fördelar vi FV då?
Ja, ett mindre antal iallafall. De som vi bedömer kan vara viktiga. Vissa Livsvägar, som t ex magiker, kan ju vara svåra att banta ned till bara 2-3 färdigheter. Livsvägar som har krav på t ex tidigare Livsvägar bör ju ge ett större utbud av färdigheter.
Hur FV fördelas började vi ju diskutera i en annan tråd.
Men då måste man ju byta helatiden för att få ihop lite färdigheter.
Är vi tillbaks till en tideperiod per Livsväg då också?
Ni får gärna göra något exempel =)
Postat: 2011-10-07 06:06
av Alendor
Har nu funderat lite på detta och ser lite brister.
Visst kan det ge mer "färg" till karaktären då man kan välja en massa olika vägar helatiden, byta jobb man har men regelmssigt så tyckerj ainte det är bra.
Många gånger stöter man ju på nå man måste håla på med länge för att det ska bli nå som tex en "Magiker" eller en "Lärdman" och får du då enbart ett fåtal färdigheter så blir du iofs bra på dom men du får ju inte chansen att lära dig nå annat. Lägger man till fler färdigheter blir ju chansen att man får för mycke.
Sen hur ska man bestämma hur många gånger man får byta? Är det olika årtal varje ska ha eller är dom fasta? Är dom fasta för alla så kommer ju problemet att vissa "yrken" lär man sig ju sakerna snabbare medans andra tar längre tid (eller bör iaf).
Jag tycker personligen att man kan göra mer allmänna yrken/livsvägar och sen ge förslag på vad man kan ha gjort innom detta för att skapa mer karaktär, lite mer som Koncept som vissa rpg har ("Clans" i Vampire, "Caste" i Exalted). Även Coriolis har ju nå liknande, bara för att du gör en Soldat betyder det ju inte att du är en Soldat innom någon arme elelr så.
Postat: 2011-10-07 06:29
av Alendor
Man skulle ju kunna göra några "Koncept" (tex: Krigare, Magiker,Lärdman,Tjuv,Jägare...) som är som en grund med ett flertalet färdigheter som man får välja X antal av och sen finns det Livsvägar som kan ge en tillgång till Bonusfärdigheter eller modifikationer på Färdigheter (+ och -), Förmågor och Begränsningar.
Postat: 2011-10-07 12:17
av Grisodlar'n
Har du kollat på Burning wheel och Life paths? Det kan vara bra, för att få en idé om hur allt funkar. Visst får man i regel lite mindre färdigheter än t ex en RP skapad enligt -91 års DoD, men vad är vitsen med att ha 12 yrkesfärdigheter, plus primära färdigheter, om man har typ BC eller FV 3-4 i flera stycken? Hur många färdigheter ska man ha egentligen?
Postat: 2011-10-07 14:15
av Alendor
Grisodlar'n skrev:Har du kollat på Burning wheel och Life paths? Det kan vara bra, för att få en idé om hur allt funkar. Visst får man i regel lite mindre färdigheter än t ex en RP skapad enligt -91 års DoD, men vad är vitsen med att ha 12 yrkesfärdigheter, plus primära färdigheter, om man har typ BC eller FV 3-4 i flera stycken? Hur många färdigheter ska man ha egentligen?
nej det har ja inte. har du någon PDF att skicka eller nå sådant?
Postat: 2011-10-07 17:12
av Grisodlar'n
Kolla här, t ex:
http://www.burningwheel.org/wiki/index. ... :Lifepaths
Där har personer gjort egna Life paths till allehanda spelvärldar/miljöer.
Postat: 2011-10-09 16:45
av Alendor
Kollat igenom lite nu men har inte hel koll på hur systemet isig funkar, väljer man fler livsvägar där också eller är det en man kör på?
Man fick ju inte speciellt mycke färdigheter att välja mellan vilket jag tycker är lite trist, man blir för specialliserad. En krigare kan enbart krigarfärdigheter etc.
Jag vill iaf ha en 6 som jag har ökat och kanske möjligheten att välja bland 4 till (10st totalt att välja mellan) och sen BC i kanske några till.
Visst kan man ha lågt i dom men det krävs ju inte mycke mer FV för att det ska va intressant att använda den i vårat system och som sagt tidigare tycker jag att FV mellan 9-12 är högt och ska va nå som duktiga yrkesfolk ska ha i ett fåtal färdigheter.
Det jag skissat på så är 13 det högsta man kan ha från början och det får man kanske i en eller två färdigheter men sen går det ner.
Har ju exemplet i excell-doc där man har 3 i BC (vilket bör va norlamt för dom färdigheter man vill ha högt i) och då får man följande FV i 6 färdigheter:
13
12
12
11
7
5
Postat: 2011-10-10 17:17
av Grisodlar'n
Alendor skrev:Kollat igenom lite nu men har inte hel koll på hur systemet isig funkar, väljer man fler livsvägar där också eller är det en man kör på?
Man fick ju inte speciellt mycke färdigheter att välja mellan vilket jag tycker är lite trist, man blir för specialliserad. En krigare kan enbart krigarfärdigheter etc.
I Burning Wheel går man normalt igenom flera olika Livsvägar, men man kan naturligtvis repetera valda Livsvägar. Det finns en hel drös med färdigheter och liknande, så om man blandar friskt bland RPns Livsvägar så får man ju definitivt tillgång till fler färdigheter. Om man bara kör Hantverkare i 6 Livsvägsperioder så blir man ju väldigt skicklig, men också väldigt specialiserad. Känns inte det logiskt? Jag tycker det iallafall.
Vill man som spelare ha en stridsduglig RP med en smula annorlunda färdigheter, så kan man ju t ex båda välja rent militäriska Livsvägar och t ex Livsvägar från samhällets skuggsida, den undre världen.
En barbarjägare kan bli spejare i någon armé och på så sätt få tillgång till andra färdigheter som rör strid och det militära. Samma spejare kan sedan bli karavanvakt och få större kännedom om omvärlden, etc.
Postat: 2011-11-01 12:44
av Tobald Lättfot
Hejsan alla,
Ber om ursäkt för min frånvaro.
Hur går vi vidare? Skall vi kanske helt sonika ta Grisodlar´ns Livsvägar, lägga in dem i GoogleDocs och lägga in de Färdigheter vi tycker passar?
Och samtidigt även börja spåna lite på Specialiseringar och Förmågor?
Om ingen annan gör det så skapar jag ett doc på Torsdag/Fredag som får ligga till grund. (kraftigt "inspirerat" av innehåll i denna tråden
)
Postat: 2011-11-01 21:27
av Alendor
gör så =)
Postat: 2011-11-05 14:45
av Tobald Lättfot
Hejsan alla,
Sorry, tåget var ersatt med buss, då går det inte att "jobba" de 1.5h de tar för mig att komma hem. Jobbar så smått med det under helgen.
Lägger upp det oavsett under måndagen.
Postat: 2011-11-05 15:01
av Grisodlar'n
Tobald Lättfot skrev:Hejsan alla,
Sorry, tåget var ersatt med buss, då går det inte att "jobba" de 1.5h de tar för mig att komma hem. Jobbar så smått med det under helgen.
Lägger upp det oavsett under måndagen.
Ok, låter bra