Ransard

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1801
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

birkebeineren skrev:Ser bra ut Adragoor, och om Fafnir gillar kan jag börja en västnargurisk kalender med dessa namn som utgångspunkt.
Funderar på om inte det finns en gemensam kalender bland ransarder, jordukaerler och eventuellt palinorer (strövnargurerna) men att ranerna har sin egen, möjligtvis trakoriskinspirerade (från Saphyna?) variant av den.
Vad tros? :?
Det låter bra. Då skapar jag jordiska och palinoriska varianter på namnen vid tillfälle...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9075
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

I avseende att skapa en bakgrund åt västnargurerna i Ransard har jag kladdat lite på Spelknepes karta för att visa den politiska situationen ca år 0, samt gjort ett textutkast till den föregående historien:

http://img371.imageshack.us/img371/3382/sard2or2.jpg

Ur Kards historia

Ca 900 fO
Västnargurier kommer vandrande in från sydöst. De passerar över Herikollas vad, korsar Aleriska sänkan, rundar Tarfatbergen och bosätter sig i de mellersta delarna av västra Kard ute vid kusten. Enstaka vättar är de enda intelligenta varelserna i landet.

Ca 800 fO
Jorderstammen som lärt sig bygga enkla båtar seglar ut på Lerigatt och vidarer mot norr.

Ca 730 fO
Alla de belgothiska klanerna tar sig upp i Otanierrevan och sprider snabbt ut sig kring Mælinska bukten.

657 fO
En liten grupp krigare letar sig upp till västnargurernas länder. De har tjänstgjort i Kejsardömet Jorpagnas legioner och för med sig en överlägsen stridsteknik. Målmedvetet och brutalt söker de sig en bostad som de till slut hittar på ön Ranz. Så fort de lärt sig skeppsbyggarkonst (av tillfångatagna jordiska fiskare från Svalöarna) börjar de plundra de omkringboende folken.

Ca 600 fO
De sardiska stammarna har utvecklat en gemensam kult kring tron på smågudarna vaenir. Detta tros ha sammanhang med att den Tredje konfluxen inte påverkar Kard

Ca 550 fO
Narimerna går österut in i skogarna och fortsätter upp i Kardbergen.

400-talet fO
Svartfolk anländer till Kardbergen från öster och kommer att bli narimernas eviga fiender.


Tyck till! :)

Edit: Ordnade så att bildlanken fungerer igen.
Senast redigerad av birkebeineren den 2008-10-10 07:44, redigerad totalt 1 gånger.
Mikael
Admin
Inlägg: 5406
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Utmärkt Birke.
Jag ser gärna att det finns troll i Kard innan människorna kommer dit, men de kanske håller till i norra Kard.
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Utmärkt initiativ med historisk karta. Då jag studerar länders politiska utveckling tycker jag alltid att de historiskt politiska kartorna förtydligar något otroligt, kolla gärna in en karta över Preussens/Tysklands uppgång.

Mer sådana kartor, mer mer! (det gäller alla länder)
A fat man brings a cushion wherever he goes
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Klistrat från annan tråd:
Och ang ransards import av ädelmetaller...va fanken ska dom med det till? Ransarder tycker jag mig inte se beskrivna, vare sig i EA, av Brior eller enligt egen uppfattning, vara behängda med allsköns krims krams och tingel tangel. Sedan att det slinker med lite guldkedjor och silverringar när man gör vänskapliga besök i Klomellien, Trakorien och Kardien etc, är ju en annan sak. Jag har förövrigt funderingar kring om deras ekonomi skall vara baserad på ädelmetallers råvikt, då jag kan tänka mig att allsköns valutor cirkulerar i landet, dvs att de inte präglar egna mynt. Vad tror ni om det?
/Fafnir
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Metaller de har nytta av är väl i största mån järn och brons? Låt saker beskrivas som "värda ett kilo/skålpund/manshuvud järn av finaste kvalitet" eller liknande.

Vad är viktigast för en ransard? Vad som beskrivs kanske skall beskrivs utifrån vad som är viktigast för ranerna, inte halvfolken och trälarna. Alltså kan järn vara en mycket stark valuta i landet, för att inte tala om saker de kan sälja vidare, som tex trälar.
A fat man brings a cushion wherever he goes
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2451
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Kan det inte vara smidigt som betalningsmedel i det lite ekonomiskt eftersatta Ransard att använda "krimskrams", tex ringar och dylikt vilka dessa krigare lätt kan föra med sig vart de än far? Detta tillämpade germanerna i vår värld under tidig medeltid (hög medeltid uppe hos oss) för att försäkra sig om lojaliteten hos sina hirdmän. Då menar jag inte som enda betalningsmedel i riket, men en erövrad ring eller hals/-armband torde kunna användas om inte för att den ser vacker ut så för dess faktiska värde.
Detta folk som anser sig vara bäst på de mesta, är detta även en syn de har på sig rent estetiskt?
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Men då måste väl metallhalten garanteras på något sätt?

Är dock helt för idéen att de faktiskt värdesätter metaller, bara inte mynt i så hög grad
A fat man brings a cushion wherever he goes
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9075
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Oavsett hur ransarderna sjalva vill ha det så lar de "komma over" en hel del mynt från landerna vid Vasterhavet. Trakorien ar den starkaste maktfaktoren har och deras mynt ar darefter sakert ratt så vanliga; trakiner, decaurer och "marackel". Dessa kan man dock inte helt lita på, som med det mesta annat Kastykes kramare varit i kontakt med, åtminstonde inte i avseendet metallhalt (en del luktar också, bokstavligen!) så om ett sakert varde skal fastslås måste aven ransarderna ha en metod att gora detta på.

Kanske detta, att fastslå mynt och annat adelmetalls ratta varde, ar något som endast vortigern kan gora? Med en avancerad "smältvikt" han snott från dvargarna? De ransardiska kaptenerna ute på sommarens plundringar måste betala tull i adelmetaller (forklarar den såkallade "importen") till Kaphalt innan de kan banka sig hemma vid långborden och hostoffringarna till Aesir?
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Mången intressanta tankar kring de ädlare metallernas vara och icke vara :)

Då ska vi se:

1. Ranerna importerar till trots mot EA, INTE ädelmetaller i dess egentliga mening. De smyckar sig icke med smycken av ädla metaller då detta är för bortklemade veklingar.

2. Ädelmetaller kommer naturligtvis till Ransard ändå såsom plundergods och då i alla upptänkliga former. Guld är guld vare sig det är präglat i mynt eller som kedjor och ringar. Och bortklemade sydbor uppskattar betalning i guld när man idkar handel.

3. Ransard har inga egna mynt. Ädelmetallernas vikt används allt som oftast. Sarder som kan nedlåtas till att handha sysslor som rör ekonomi och handel (mjo, det kan anses som viktigt för landet, men är inget som Aesirs utvalda behöver pyssla med. Dom har betydligt viktigare saker för sig....som att vara bäst på att slåss och...öh...ja, typ det)

4. Ovan nämnda sarder har ofta också en någolunda god kunskap om de olika ländernas valutor och växelkurser etc...

5. Trälar existerar inte i ordets egentliga bemärkelse. De människor som förs med sig Ransard så som trälar räknas som sarder, dvs de sätts i produktion där det lämpar sig.

......

En liten tillbakablick på sarderna i tråden ger att sarderna är ett "fritt" folk. De förväntas göra allt det som den styrande krigarklassen inte rör sig med. Ranerna är nöjda och stolta över sarderna. Sarderna är stolta över att vara det näst högst sående folket på Altor. Man föds som Ran, det går alltså inte bli det. Således finns det ingen möjlighet att avancera från sard till ran. Däremot så rangordnar sarderna sig inbördes. En nyanländ (och sannolikt olycklig, tilltuffsad och rymningsbenägen) utlänning lämnas av ranerna i sardernas vård. De placeras efter sina ursprung vid lämpliga "poster" och övervakas. De har möjlighet att gifta sig med andra sarder. Nyanlända "sarder" ser sig sannolikt som trälar. Men deras avkomma har oftast lätt att se ransard som sitt hemland.
Högt uppsatta sarder agerar ofta rådgivare i de tröttande och föga ärorika men ack så nödvändiga beslut som en Vortiger tvingas spendera dagarna med...

äh, klockan är för mycket och jag svamlar. Kontentan av det hela är väl att jag ska försöka börja pilla lite med ransard igen mellan varven :)
Senast redigerad av Fafnir den 2008-08-19 19:21, redigerad totalt 1 gånger.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Och godmorgon på dig Fafnir....eller godnatt..eller...strunt samma. Det är trevligt att höra av dig igen.

Vi ska förresten ta en öl ihop vill jag minnas. Har du något för dig i helgen? :D
Mikael
Admin
Inlägg: 5406
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Fafnir skrev:Kontentan av det hela är väl att jag ska försöka börja pilla lite med ransard igen mellan varven :)
:D Kul Fafnir! Gott att höra ifrån dig igen!
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

under min gråmulna vistelse på en lekplats i finntorp idag så tog jag min tillflykt till Ransard. Jag skall försöka sammanställa dessa skrynkliga anteckningar och tankar under kvällen...
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Mikael
Admin
Inlägg: 5406
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Hur påverkade Jorduashurs storhetstid Ransard?
Tid: från ca 500- toppen nådd 100 fO, sedan snabbt utför...?
Kolonier: Klomellien och Magilre.

Man hade inte kolonier i det som skulle bli Ransard, men borde gjort strandhugg och plundringståg mot de ransiska, sardiska och begothiska klanerna. Hur gick det till, betalades det tribut till Halle? Vilka spår lämnade jorduashurerna?

Jorduashur står på höjden av sin makt ca år 100 fO, men då uppnår Ransard, Klavykerna och Magilre tillräcklig styrka för att kunna stå emot jorderna. Något annat?
Tankar :?:
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Mikael:

Jag kan tänka mig att mindre skärsmytslingar förekommit mellan raner och jorder under perioder. Jag tror dock att ranerna erbjuder för dålig plundring och för hårt motstånd för att locka till större räder annat än att proviantera...
Jag har även sett dom som broderfolk tidvis, men aldrig längre stunder. Det är nog tufft att vara allierad med folk som anser sig allas övermän...
Eftersom det är grannländer med samma religon antar jag att det åtminstone har funnits ett brett utbyte där...

Jag tänker mig vidare att ranasrdernas båtar är influerade av jordernas...

För omkring tvåhundra-hundra år sedan (inte historian framför mig) så startade väl ransardernas riktiga stormakt med griparnas årtusende. Härigenom är härsmakten för stor för att vara det minsta åtrovärda mål för jordernas plundringsfärder....

(börjar nysta i ev förklaringar...)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Skriv svar