Caddo

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9084
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Det verkar se bra ut anders. :) Saknar dock relationen med Klomellien och Nya Arno?
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

anders skrev:Jag har skrivit en del om Caddos relationer till ett urval av andra lände i och omkring Ereb... Ni som är ämnesansvariga (och ni andra), läs igenom följande och låt mig veta om ni tycker att jag summerat situationerna korrekt.

Regil - Jag behöver din hjälp för att definiera Caddos och Kardiens nuvarande relation. Hur kan den sammanfattas?


Zorakin
Relationen mellan Caddo och Zorakin är minst sagt komplicerad. Historiskt sett har man alltid haft mycket med varandra att göra, både på gott och ont. De båda länderna idkar flitig handel, och har mer eller mindre blivit beroende av varandra. Bl.a. får Caddo hälften av sin spannmål från Zorakin, som kallats ”Caddos kornbod”. Stora delar av Caddos metallimport kommer från dvärgarna i Aidnebergen, med vilka dalkerna upprättat en stadig hadelsrelation i den nybyggda staden Ereno norr om Fristaden. I och med en Stora Schismen komplicerades ländernas relation ytterligare. Det finns fortfarande idag flera sympatisörer till den dalkiska vägen i Zorakin, och ett antal caddiska munkar missionerar i det fördolda. Starkast är de caddiska sympatierna i hertigdömet Luksilo, som består av 20% utvandrade dalker. Andra hertigdömen (inte minst Salamora) ser på detta med stor misstro, och en viss inbördes konflikt kokar under ytan. Den zorakiske kungen vill absolut inte stöta sig med Caddo då detta skulle störa dennes intäkter. Exarken i Ekeborg är inte imponerad av den zorakiske kungens velighet, och skulle hellre se honom ta i med hårdhandskarna mot de dalker som hånar fastlandskyrkans auktoritet.

Felicien
Caddo och Felicien har aldrig varit goda vänner, och just nu ligger det värre till än vanligt. Felicien har på senare år, ekiperade som pirater, anfallit och plundrat flera av Caddos handelsskepp. Då Caddo fått reda på att det är Felicien som ligger bakom attackerna har de brutit de få diplomatiska kontakter som fanns, och förbereder sig nu på en rejäl väpnad konflikt. Caddo har ingått militärallians med Berendien och (med viss ovilja) sin ärkekonkurrent Erebos, och det tycks vara en tidsfråga innan Kopparhavet blir skådeplatsen för ett kolossalt sjöslag.

Erebos
Erebos har varit det land som Caddo oftast hamnat i käbbel med. De båda länderna konkurrerar om handeln på Kopparhavet, och exporterar dessutom liknande varor. Ständigt försöker man överträffa varandras kontrakt med fastlandet, och när inte det fungerar har man ibland tagit till andra, mindre eftersträvansvärda metoder. För tillfället har Caddo och Erebos motvilligt ingått en allians med varandra, då Feliciens räder mot handelsskepp på Kopparhavet drabbat båda länderna. Det betyder inte på något sätt att relationerna blivit varmare, och både dalker och ereber är mycket fördomsfulla mot varandra.

Morëlvidyn
Relationen till Morëlvidyn har alltid varit allt annat än god. Trots att riksrådet i Arno många gånger försökt förhandla med Morëlvidyns många härskare har det varit svårt då man aldrig riktigt vetat vem man ska vända sig till. En hövding avlöser en annan, och förhandlingarna är tillbaka där de började. Trots att man försöker idka handel med vissa morëlviska städer har det visat sig mycket besvärligt, då många transporter blir kapade innan de ens når målet. Värst är Caddos relation till de morëlviska piratankorna som härjar i Kopparhavet. Inte sällan har dessa vildsinta och giriga fjäderfän plundrat och bränt byar längs Caddos sydkust, och dalker både fruktar och hatar dem innerligt.

Berendien
Berendien har alltid varit omtyckt av Caddo. Inte bara har man goda handelsförbindelser, Berendien har också tillåtit dalkiska soltempel i ett antal städer. Dalkiska solmunkar tillåts missionera, men framgången har varit begränsad då de Unga Gudarna är mycket populära. Under hotet från Felicien har Caddo och Berendien ingått en formell militärallians, och många dalkiska legosoldater är nu stationerade på Tolanhalvön. Dessutom ska sägas att de flesta av Caddos handelshus har kontor i antingen Entika, Kandra eller Lindaros. Dalkerna handlar en hel del spannmål och timmer från Berendien, och säljer i utbyte vin och ylle. En dalkisk ambassad är belägen i Entika.

Krun
Caddos relation till Krun är mycket, mycket gammal. När dalkerna först kom till Caddo var krunierna de första formella handelspartnerna. Det finns antaganden om att den så typiska dalkiska arkitekturen med kupoltak ursprungligen kom via Krun från Akrogal. Dalkiskan har ett antal kruniska lånord, och detsamma kan sägas om det kruniska språket. Caddo handlar mycket kryddor och metaller (framför allt guld) från Krun. I gengäld säljer man navigationsutrustning, vin och livsmedel. Relationen mellan de båda länderna är, trots kulturella och religiösa olikheter, mycket god. Caddo har både permanenta diplomatiska och kommersiella representanter i Krun, främst i Stabul

Trakorien
Caddo har både stor respekt och avsky för det trakoriska öriket. Man beundrar dess långt gångna handelsverksamhet och ingenjörskonst, men ser med vämjelse på den dekadens och avgudadyrkan som pågår. De dalkiska handelsmän som är vana vid andra kulturer störs inte mycket av detta, men många präktiga och självgoda dalker förfasar sig över Trakoriens livsföring. Caddo och Trakorien har haft starka handelsförbindelser sedan lång tid tillbaka. Bland annat handlar Caddo salt från Palamux och säljer fartyg och sjöfartsinstrument till Paratorna. Det finns även några få dalkiska munkar som förgäves försöker få paratornerna att ändra sitt leverne och betänka den store profeten Odos ord, men det har hittills varit utan något som helst mätbart resultat.
Förtydligande om Zorakien. Den zorakiske kungen vill absolut inte stöta sig med Caddo då detta skulle störa kungens intäkter OM INTE Caddo på något sätt innebär ett hot mot kungens position eller blandar sig i Zorakiens inre angelägenheter.

De båda arméer stod placerade mot varandra beredda till strid. Den dalkiske kommendanten för Hertigen av Gredelmarks Caddiska "legosoldater" red fram till hertigens följe. Han lutade sig fram och sade något till hertigen Thamas. Kommandorop ljöd bort hos Salamoras armé.

Denne hade intagit en försiktigare position sedan det förra slaget. Salamora hade mer trupp den här gången och det verkade som om han tänkte skicka fram sitt infanteri först den här gången för att mjuka upp den Luksiliska sidan innan han satte in sitt överlägsna kavalleri. Hertigarna av Gredelmark och Yttersol litade framförallt på sitt infanteri, sina dalkiska bågskyttar och de bistra dalkiska svärdsmännen som placerats som center. Kavalleriet hölls i bakgrund för att sättas in som sista resurs eller om en blotta uppenbarade sig i Salamoras led.

En spänd väntan dröjd sig kvar, banéeren smattrade, männen svor elller skruvade sig orolig. De dalkiska svärdmännen i mitten gjorde unisont en mässande bön på sitt märkligt sjungande språk. En svala flög över hären.

Något fångade plötsligt den dalkiske kommendantens uppmärksamhet. Han skickade i väg en av sina spejare. Spejaren kom snart tillbaka och rapporterade. Snart kunde alla män i båda härerna höra det. Ett muller som tycktes komma bortom de kulliga betesmarkerna i väster. Mullret stegrades till ett tydligt taktfast marscherande från tusentals fötter. Och så kom de plötsligt fram över kullarnas krön. Led efter led av välrustat infanteri. Med främmande rustningar. Med spjut, bredsvärd och stora fyrkantiga välvda sköldar (scutata). Med halvöppna hjälmar, någon form av ringbrynja på överkroppen och metallskenor på benen. Leden ringlade sig framåt och formerade sig i fyrkantiga formationer som i sin tur tycktes tillhöra två större enheter. Leden som kom ner för kullarnas krön tycktes aldrig ta slut och formationerna fylldes på med allt mer och mer män tills de utgjorde var sin likartad formation.

På flankerna på de båda första enheterna dök det nu upp ytterligare infanteri rustade som vanliga landsknektar. Med långa spjut, långsköldar, vadderade rustningar kombinerat med ringbrynja och kittelhjälmar. Dessa formerade sig i traditionella långsträckta led.

När de sista männen inrättat sig i formationerna hördes kommandorop. De båda infanteriformationer vände sig nu åt varsitt håll, fokuserade var sin av de båda första arméerna. Långa spjut fälldes samfällt ner i beredskapsläge. Sköldar höjdes, överlappandes varandra.

Bakom trupperna skymtade man bågskyttar som lunkade fram bakom var sin huvudformation.

Så följde några minuters paus där de båda första arméernas soldater och riddare hann tänka många tankar om vad dessa främmande soldater kunde betyda och där mången började skruva oroligt på sig och febril aktivitet rådde bland de båda första arméernas ledning. En hastig och grov bedömning sade de soldater som hade någon kunskap i matematikens gåtor att den nya arméen måste bestå av flera tusen man kanske upp emot 10000 man bara i infanteri.

Slutligen hördes ett stort muller från hundratals hästar och en stor riddarhär red upp mitt i mellan de båda infanteriformationerna. Baneren slog och smällde i vinden.

Draken på Zorakiens stora riksvapnen flög längst fram, följt av hertigdömet Pharynx, hertigdömet Dreverike, hertigdömet Amtefjärd och hertigdömet Slättebos banéer samt en mångfald av grevliga banéer från Grindanu.

Kungens här hade kommit. Över fältet vilade nu en tryckt stämning.
Senast redigerad av Fraxinus den 2007-12-23 13:26, redigerad totalt 14 gång.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1678
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Tack för förtydligandet Fraxinus! Och till birke:

Klomellien
Caddo har sedan 340 eO haft en fast koloni i det som idag kallas Klomellien. Besittningen grundades av en tillfällighet då ett caddiskt handelsfartyg förliste utanför Klomelliens kust. Dalkerna bosatte sig och grundade en oberoende stadsstat kallad Nya Arno. Idag är kontakterna mellan Caddo och Nya Arno mycket goda. Alla större dalkiska handelshus har representanter i den klomelliska kolonin, och den dalkiska kyrkan har byggt en ståtlig tados och utsett tre bontisâler i Nya Arno. Man har också förlagt ett mindre kompani justinerriddare i området. Dessutom är det inte ovanligt att nya dalkiska solriddare skickas till Nya Arno på exercis. Den dalkiska stadsstaten i Klomellien är inte speciellt involverad i handel, utan livnär sig främst på fiske och jordbruk. Man har ett eget ”riksråd”, som dock har mycket god kontakt med riksrådet i Arno – där en representant från Nya Arno också är välkommen som ”observatör”.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

anders skrev:Jag har skrivit en del om Caddos relationer till ett urval av andra lände i och omkring Ereb... Ni som är ämnesansvariga (och ni andra), läs igenom följande och låt mig veta om ni tycker att jag summerat situationerna korrekt.

Regil - Jag behöver din hjälp för att definiera Caddos och Kardiens nuvarande relation. Hur kan den sammanfattas?
Arvfiender utan anledning att vara fiender?
Det finns ingen egentlig konkurrens situation mellan länderna, caddo exporterar vin, kryddor, sidentyger (?, min idé) till Kardien (se tidigare inlägg), handeln åt andra hållet: spannmål, ull, järn, koppar, pälsverk. caddo är en sjönation och Kardien riddarland. Man har allt att vinna på att bara vara varandras vänner. men, det är man inte. Echterna hatar dalker. Detta eftersom man är kättare. Inte nog med det, man har dessutom "stulit" LV alla heligaste platser (det är det här som är den stora stötestenen, kanske har Kardier varit bannlysta från caddo efter invasionen), mördat sin kung (det är i varje fall vad man säger i kardien) och låtit pöbeln ta makten. Echterna ser med förakt ner på de ärelösa dalkerna. För tillfället är situationen lugn och förhållandena mellan de båda länderna snarare på väg att förbättras, mycket tack vare den moderate kardiske kungen. kardiska pilgrimmer har återigen börjat resa till caddo för att åse profetens grav etc. eller?

Så, sammanfattning: echterna avskyr dalker, men har egentligen ingen anleding att göra det längre. vad dalkerna tycker om de magiälskande echterna är upp till dig.

Det här blev väl inte riktigt wiki-mässigt, om du vill kan jag ordna till det, men jag vill först ha feedback från dig så att vi drar åt samma håll.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1678
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Regil skrev:
anders skrev:Jag har skrivit en del om Caddos relationer till ett urval av andra lände i och omkring Ereb... Ni som är ämnesansvariga (och ni andra), läs igenom följande och låt mig veta om ni tycker att jag summerat situationerna korrekt.

Regil - Jag behöver din hjälp för att definiera Caddos och Kardiens nuvarande relation. Hur kan den sammanfattas?
Arvfiender utan anledning att vara fiender?
Det finns ingen egentlig konkurrens situation mellan länderna, caddo exporterar vin, kryddor, sidentyger (?, min idé) till Kardien (se tidigare inlägg), handeln åt andra hållet: spannmål, ull, järn, koppar, pälsverk. caddo är en sjönation och Kardien riddarland. Man har allt att vinna på att bara vara varandras vänner. men, det är man inte. Echterna hatar dalker. Detta eftersom man är kättare. Inte nog med det, man har dessutom "stulit" LV alla heligaste platser (det är det här som är den stora stötestenen, kanske har Kardier varit bannlysta från caddo efter invasionen), mördat sin kung (det är i varje fall vad man säger i kardien) och låtit pöbeln ta makten. Echterna ser med förakt ner på de ärelösa dalkerna. För tillfället är situationen lugn och förhållandena mellan de båda länderna snarare på väg att förbättras, mycket tack vare den moderate kardiske kungen. kardiska pilgrimmer har återigen börjat resa till caddo för att åse profetens grav etc. eller?

Så, sammanfattning: echterna avskyr dalker, men har egentligen ingen anleding att göra det längre. vad dalkerna tycker om de magiälskande echterna är upp till dig.

Det här blev väl inte riktigt wiki-mässigt, om du vill kan jag ordna till det, men jag vill först ha feedback från dig så att vi drar åt samma håll.
Jag tycker att det låter helt rätt, Regil. Wikifiera på du! Karder har nog aldrik riktigt förbjudits att besöka Caddo eller de heliga platserna, men de kan mycket väl ha diskriminerats, hånats och varit ständigt eskorterade under vissa delar av historien...
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

1. Jo Vit Fläck Terrorist Jorpur är inte spikad direkt. Tänkte mig dock att det var i det riktiga Jorpagna de stora striderna stod. Vi får återkomma till det.
Jo, även om det gäller Jorpagna är det väl inget som är 100%-igt spikat vad jag vet, och bör därför utelämnas i Caddotexterna i mitt tycke. Det kan ju skrivas in vid ett senare tillfälle om det skulle behövas...
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

befolkning:
Känner mig helt säker på at Caddos befolkningsiffra diskuterades någonstans, Adragoor tyckte att den borde höjas, någon som vet i vilken tråd?

Skulle vilja säga: hold your horses! Innan vi drar igång den karusellen. Att ensidigt höja Caddos invånarantal kommer att leda till att öviga länders befolkning också justeras. Det vore bättre om ett helhetsgrepp togs på ämnet med en livlig debatt innan.

Ereb är inte europa, det är en vildare och kanske mer primitiv plats med stora obefolkade områden, civilisationen är begränsade områden som alla gränsar till vildmark. jag kan tänka mig att ereb inte är lika uppodlat som europa var år 1300 då befolkningsiffran stod högt. jag har försökt att tydliggöra det när jag jobbar med Kardien och lägga in mer skog i beskrivningarna av landskapen.

Å andra sidan så är befolkningsiffrorna ändå fjuttigt små, men jag tror att om vi höjer dem så är det något som vi bör diskutera, kanske inte så mycket för vad det innebär att höja dem som för vad det innebär att låta dem stå oförändrade.

Tänkbara reviderade siffror:
Caddo 2 milj
Kardien 3 milj (landet är ju stort om sverige, men sakanar subarktiskt klimat)
Zorakin 7 milj

Något sådant, tycker att det är Zorakin som behöver den högsta ökningen, erebs frankrike.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1801
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

startar ny tråd om befolkningsrevidering...
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1678
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Här följer en översiktskarta över Ísetinis Úggo. Lägg märke till att varje avdelning på kartan inte nödvändigtvis avbildar ett rum, utan en sektion. Dormitoriet (markplan, 11), t.ex., ser ut som ett enda rum på kartan men består egentligen av nästan femtio separata kammare.


Ísetinis Úggo

Bild

(Kartor finns i wikin: http://erebaltor.se/wiki/index.php?titl ... _.C3.9Aggo /Admin.)

Markplan
Utanför huvudbyggnaden:
1. Stall och lada
2. Vattenkvarnen
3. Vakthuset
4. Trägårdshuset
5. Smedjehuset

Huvudbyggnaden:
6. Entréhallen
7. Audienssalen
8. Gästrum
9. Scriptorium (Studierum)
10. Armarium (Rustkammare)
11. Dormitorium (Solriddarnas och novisernas sovsalar)
12. Lavatorium (Avträden och tvättrum)
13. Riarkkammare
14. Riddarociotten
15. Riddarsalen
16. Tjänstefolkets kammare
17. Trädgården (Övningsplats)
18. Köket
19. Refektorium (Matsal)
20. Stormästarens gemak
21. Infermatorium (Sjuksal)
22. Bibliotek
23. Vaktstuga och östra ingången
24. Gårdsplanen

Bild

Andra våningen:
1. Adminitratorium
2. Luminorium (Kupolrummet)
3. Vakternas matsal
4. Bibliotek
5. Vaktstuga och vapenkammare
6. Portvakthuset

Bild

Tredje våningen:
1. Vakternas sovsalar
2. Bibliotek
3. Vindsförråd

Bild

Källarvåningen och katakomberna:
1. Vaktrum
2. Sanctorium (Heligt förråd)
3. Vinkällare
4. Matkällare
5. Solmunkarnas kammare
6. Inclosurium (Bönekammare)
7. S:t Justinsalen
8. Riddarkatakomberna
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Bild
Antar att det ska stå "vingårdarna i övre högra hörnet, men stämmer det? ser lite mysko ut.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Mikael
Admin
Inlägg: 5406
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Anders: Ser toppen ut! (Vilket? Alltihopa naturligtvis!) Morëlvidyn också!

Fraxinus: Ooooohhhh den scenen kommer jag använda!!! Sögs rätt in på slagfältet...bilder från Kingdom of Heaven blixtrade förbi.

Bergdahl: Nej precis, inget är spikat, men förslag har lagts. Tänkte bara att man i kronologin kunde lägga in en lös hänvisning om att religinsstrider förekommit i jorpagna med dalkiskt deltagande i samband med schismen. Men om vi lägger in det när Jorpagna blir klart så funkar det väl då med antar jag.

Befolkning...i rätt tråd. :oops:
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1678
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Fafnir skrev:Antar att det ska stå "vingårdarna i övre högra hörnet, men stämmer det? ser lite mysko ut.
Tack Fafnir... Ett "n" hade fallit bort.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Anders: Är du färdig med alla bilder och all text nu? :) Isåfall börjar jag med layouten.

Önskar en sista bild av dig: Caddos flagga/sköldvapen. Eller rent av den typiska dalkiska solen.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Kardien:
Caddo och Kardien är arvfiender. Detta har sin upprinnelse i den stora schismen 272 eO. Kardierna jar sedan dess kännt sig bestulna på "sina" heliga platser. Dett har lett till ett krig då Kardien 292 eO invaderade Caddo. Sedan dess har relationerna varit oavbrutet fientliga. Framförallt echterna ser med förakt ner på de kätterska dalkerna som har avfallit från den rätta tron, mördat sin kung (en vanlig missupfattning) och stulit den Lysande vägens mest heliga platser. Idag är relationen mellan de båda länderna fortfarande fientlig, men något mindre frostig, mycket tack vare den moderate kardiske kungen. Fri handel råder, men dalkiska köpmän är systematiskt missgynnade och betalar högre tullar än andra. Då Caddo producerar mycket som efterfrågas i Kardien (örter, marmor, vin, parfym) och säljer ännu mer än handeln ganska omfattande, men vin säljs under stort hyckleri med beteckningen "hynsolgiskt" då de arroganta adelsmännen inte nedlåter sig till att dricka dalkiskt vin. Kardier har åter igen börjat besöka de heliga platserna på Caddo i större skaror.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

wikifierad
Skriv svar