Re: Ankhrviken
Postat: 2023-07-17 17:33
Spelledarperson
Vassmannen
Utseende: Vassmannen är en äldre humanoid anka med fjädrar som har antagit en silvergrå ton med åldern. Han har vänliga, djupa ögon som utstrålar en visdom som bara kommer med år av erfarenhet. Hans klädsel är enkel och praktisk bestående av vasskläder och naturmaterial för att smälta in i omgivningen. Han bär ofta en lång (dubbelt så lång som honom själv!), robust stav som har inristade symboler och mönster.
Personlighet: Vassmannen är en vis och eftertänksam person, som har valt att leva ett enkelt och tillbakadraget liv i harmoni med naturen i Krystalerna. Han är ödmjuk och har ett djupt respekt för alla levande varelser. Hans neutrala ögon ser världen utan fördomar och han betraktar politik och maktspel med en distanserad och objektiv syn.
Bakgrund: Vassmannen har en lång och gåtfull historia som sträcker sig långt tillbaka i tiden. Hans verkliga ålder är okänd för de flesta, men det sägs att han har levt i Krystalerna i flera hundra år. Han har valt att leva ensam och i anonymitet för att kunna ägna sig åt sin animistiska magi och sin hemlighetsfulla förmåga att använda sjöarna som magiska speglar.
Magiska förmågor: Som en animistmagiker har Vassmannen en stark koppling till naturen och dess magiska energi. Han har en nära relation med Krystalernas vattenelementarer och kan kommunicera med dem genom tankens kraft. Han använder sjöarna i Krystalerna som magiska speglar för att se platser och händelser över hela världen, men hans förmåga är strikt neutral och han avstår från att agera på känslor eller personliga motiv.
Motivation: Vassmannens främsta motivation är att skydda och bevara naturen i Krystalerna och världen som helhet, och hans högsta mål är att försvara de beboeliga delarna av världen emot södra halvklotets elddemoner och isherrarna i norr. Han ser sin roll som en väktare och vårdare av de kristallklara sjöarna och deras magiska krafter. Han delar gärna med sig av sin visdom och kunskap till dem som kommer med respekt och ödmjukhet, men begär alltid tribut.
Hemligheter och legend: Vassmannens legendariska insats för att avstyra en barbarisk invasion för flera hundra år sedan är en välkänd sägen i Ankh-Castellum. Ingen levande i dag kan bekräfta eller dementera sanningsgraden i denna legend, vilket skapar en mystik kring Vassmannens bakgrund och motiv, och han själv svarar inte på sådana världsliga frågor.
Roll i äventyret: Vassmannen fungerar som en viktig resurs och rådgivare för spelarna. Han ger dem värdefulla insikter om regionen Krystalerna, dess invånare och dess mysterier. Spelarna kan söka hans hjälp för att lösa problem, avslöja sanningar och förstå de olika fraktionerna som verkar i området. Dock är det upp till spelarna att vinna hans förtroende och bevisa att de kommer med ärlighet och goda avsikter.
Slutsats: Vassmannen är en intressant och komplex karaktär som har djupa kopplingar till naturen och dess magi. Hans neutrala och objektiva syn på världen gör honom till en viktig och tillförlitlig allierad för spelarna, men också en gåtfull och enstörig figur som bär på hemligheter från en lång historia. Han ger äventyret en unik dimension av mystik och visdom, och hans närvaro kommer att forma spelarnas val och handlingar på en unik och oväntad väg.
Vassmannen
Utseende: Vassmannen är en äldre humanoid anka med fjädrar som har antagit en silvergrå ton med åldern. Han har vänliga, djupa ögon som utstrålar en visdom som bara kommer med år av erfarenhet. Hans klädsel är enkel och praktisk bestående av vasskläder och naturmaterial för att smälta in i omgivningen. Han bär ofta en lång (dubbelt så lång som honom själv!), robust stav som har inristade symboler och mönster.
Personlighet: Vassmannen är en vis och eftertänksam person, som har valt att leva ett enkelt och tillbakadraget liv i harmoni med naturen i Krystalerna. Han är ödmjuk och har ett djupt respekt för alla levande varelser. Hans neutrala ögon ser världen utan fördomar och han betraktar politik och maktspel med en distanserad och objektiv syn.
Bakgrund: Vassmannen har en lång och gåtfull historia som sträcker sig långt tillbaka i tiden. Hans verkliga ålder är okänd för de flesta, men det sägs att han har levt i Krystalerna i flera hundra år. Han har valt att leva ensam och i anonymitet för att kunna ägna sig åt sin animistiska magi och sin hemlighetsfulla förmåga att använda sjöarna som magiska speglar.
Magiska förmågor: Som en animistmagiker har Vassmannen en stark koppling till naturen och dess magiska energi. Han har en nära relation med Krystalernas vattenelementarer och kan kommunicera med dem genom tankens kraft. Han använder sjöarna i Krystalerna som magiska speglar för att se platser och händelser över hela världen, men hans förmåga är strikt neutral och han avstår från att agera på känslor eller personliga motiv.
Motivation: Vassmannens främsta motivation är att skydda och bevara naturen i Krystalerna och världen som helhet, och hans högsta mål är att försvara de beboeliga delarna av världen emot södra halvklotets elddemoner och isherrarna i norr. Han ser sin roll som en väktare och vårdare av de kristallklara sjöarna och deras magiska krafter. Han delar gärna med sig av sin visdom och kunskap till dem som kommer med respekt och ödmjukhet, men begär alltid tribut.
Hemligheter och legend: Vassmannens legendariska insats för att avstyra en barbarisk invasion för flera hundra år sedan är en välkänd sägen i Ankh-Castellum. Ingen levande i dag kan bekräfta eller dementera sanningsgraden i denna legend, vilket skapar en mystik kring Vassmannens bakgrund och motiv, och han själv svarar inte på sådana världsliga frågor.
Roll i äventyret: Vassmannen fungerar som en viktig resurs och rådgivare för spelarna. Han ger dem värdefulla insikter om regionen Krystalerna, dess invånare och dess mysterier. Spelarna kan söka hans hjälp för att lösa problem, avslöja sanningar och förstå de olika fraktionerna som verkar i området. Dock är det upp till spelarna att vinna hans förtroende och bevisa att de kommer med ärlighet och goda avsikter.
Slutsats: Vassmannen är en intressant och komplex karaktär som har djupa kopplingar till naturen och dess magi. Hans neutrala och objektiva syn på världen gör honom till en viktig och tillförlitlig allierad för spelarna, men också en gåtfull och enstörig figur som bär på hemligheter från en lång historia. Han ger äventyret en unik dimension av mystik och visdom, och hans närvaro kommer att forma spelarnas val och handlingar på en unik och oväntad väg.