Halvlängdsmän

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Otvin Käkslite skrev:Enter... Lunnehoben!
Hihi. Häftig bild. :)
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Inlägg av Otvin Käkslite »

Jag känner att mina photoshopkunskaper ligger lite i lä i jämförelse med vissa andra användare här på forumet.

Jag kan ju säga att lunnehoben inte är en förminskning av originalet på 15000x15000 punkter =P

Tack för komplimangen nonetheless :D



//M
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Lunnehoben är klockren! Nu börjar halvisarna få en egen form. Felix, antecknar du?
felix falk
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 48
Blev medlem: 2007-03-13 15:20

Inlägg av felix falk »

ja
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

felix falk skrev:ja
Toppen! Raka besked. :wink:
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Ja riktigt bra bild!
Jag kan ju säga att lunnehoben inte är en förminskning av originalet på 15000x15000 punkter
Det är lika kul att berätta hur overkligt stora bilder man jobbar med! Nuvarande kartan ligger på 21000 x 21000, och ska jag göra hela världen så slutar det med 21000 x 42000 (sjukt!) :)
felix falk
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 48
Blev medlem: 2007-03-13 15:20

Inlägg av felix falk »

I Berendien vid Silverflodens källa återfinns en av rikets största halvlängdsbosättningar, Salsamalandersnäs. I en vid halvcirkel kring källan återfinns cirkus 5000 individer uppdelade i sex byar"städer", Våtningen, Sällsamheten, Grythyttan, Hullebo, Näset och Svartsot.
Befolkningen i Salsamalandersnäs känner en stor samhörighet med Berendien och ser sig alla som Berendier. De är kronobönder vilket i betydelsen gör att just deras skatt når direkt till Entika och kungens skattkista.
Förutom att producera Berendiens finaste och rakaste gurkor, som kan syltas, saltas och läggas in är halvlängdsmännen i Salsamalandersnäs mycket berömda för sitt glas.
I Svartsot och Våtningen görs vackra blå och gröna glasbuteljer, Hulleboborna gör främst glaspärlor, i Sällsamheten görs linser till optikernasskrå i Entika och i Grythyttan arbetar många med det blyinfattade fönsterglasets hemligheter.
I Näset återfinns en liten hamn där glasen packas i träullsinredda lårar och skeppas ut.

Området runt Salsamalandersnäs är relativt lätt försvarat, hagtornshäckar, björnbärssnår, slånbärsbuskar och svartvildros är planterat som en yttre försvarmur och gräns mot de närmsta mänskliga bosättningarna som ligger mist två dagsresor bort.
Dessutom finns en väldrillad brandförsvarsstyrka i bosättningen, sextiotre man från varje by( 63 som symboliserar de sandkorn som de unga Gudarna gav halvlängdsmännens förfäder att göra en pärla av).

Brandförsvaret är också tänkt att skydda bosättningen från andra yttre hot, de drillas i skuggkamp, försåtminering, slungteknik och att hantera Salsamalanderspiken, en lång stör med en halvmåneformad spets(utformad med hopp om att få hjälp av nattens gudinna).

I byarna odlas gullvete, som ger två skördar om året, silvergurka av finaste sort och de så kallade mullebrukarna skördar ringrova, brödknöl och saffransrot.

Västarna hos den manliga delen av befolkningen går i rött, med brandgula och senapsgula ödlor broderade i tyget. Ett vackert tyg som uteslutande produceras av tolv kvinnor i Sällsamheten.
Alla knappar är av glas.
Senast redigerad av felix falk den 2007-04-04 08:50, redigerad totalt 1 gånger.
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Trevligt!
Jag tycker du har det :D Helt klart igenkänningsbara halvländsmän ,men med en egen smak.

Lite mera mull mellan tårna kanske?
felix falk
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 48
Blev medlem: 2007-03-13 15:20

Inlägg av felix falk »

Ju mer icke påverkade av människor, desto mer mull mellan tårna.
Mikael
Admin
Inlägg: 5400
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Fina grejor! Här händer det saker skall jag säga. 8)
felix falk
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 48
Blev medlem: 2007-03-13 15:20

Berendiska halvlängdsmän

Inlägg av felix falk »

Vid sjöstranden, i skogsbrynet till Bedanskogen ligger det för människor okända samhället Grummel.
Här bor ett femhundratal individer som skördar ekollon och kastanj, mullar brandrot och svartpära. Grummelborna är också mycket skickliga simmare. Därför plaskar de gärna omkring i sjön, ljustrar brax, karp och blålystrad bolm.
Grummelborna är inte okända för sina halvlängdskusiner i övriga delar av Berendien, men många tycker att kusinerna i skogsbrynet är lite väl skogstokiga. Däremot älskar de alla de mycket vackra brädspel som tillverkas av flitiga små Grummelfingrar. Här görs både Huskbräde, det alviskt inspirerade Ellimiir och Rendisktschack.

Av den blålystrade bolmen och av beskbrunskivlingen tillverkar Grummelborna ett mycket starkt hallucinationsframkallande gift som i generationer har stryckts på de taggsnår som omger och skyddar bosättningen.
Därav har fötts en legend bland människobyarna i söder att Bedansjön och skogsbrynet är förhäxat(det är lättare att skrämma personer som är förgiftade av synförvrängande droger).

Västarna som bärs i Grummel är fiskfjällsmönstrade, grönblå.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Felix: Är detta något du skulle vilja kartofiera? :)
felix falk
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 48
Blev medlem: 2007-03-13 15:20

Inlägg av felix falk »

I de Krunska bergen bor ett halvlängdsfolk något mer aggressivt än övriga halvlängdsfolk, måhända är det den tunna luften som gjort dem ettriga och snara till vrede.
Deras byar utgörs av småstenhyddor, klädda av de allra vackraste små handknutna mattor i en uppsjö av färger. Deras odlingar hittar man uppbyggda på platåer, där de odlar allt från snövete till krunskknödel.
Men främst är detta halvlängdsfolk herdar, i deras hjordar hittar man både pälsget, vinterlöpare och runsktfår. Det är av dessa djurs ull som man sen gör de vackra mattorna och även andra tyger.

Deras byar ligger otillgängligt och skyddas av en uppsjö listiga fällor allt från förnedrande gyttjepölsfällor, till stenskred med stör dödlig utgång.
Det vanligaste vapnet bland dessa vilda halvlingar är stavslunga.

Folkets västar är svarta med blomstergirlanger, dessutom har de fez.
Männen har slokmustasch.
Mikael
Admin
Inlägg: 5400
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

felix falk skrev:I de Krunska bergen bor ett halvlängdsfolk något mer aggressivt än övriga halvlängdsfolk, måhända är det den tunna luften som gjort dem ettriga och snara till vrede.
Deras byar utgörs av småstenhyddor, klädda av de allra vackraste små handknutna mattor i en uppsjö av färger. Deras odlingar hittar man uppbyggda på platåer, där de odlar allt från snövete till krunskknödel.
Men främst är detta halvlängdsfolk herdar, i deras hjordar hittar man både pälsget, vinterlöpare och runsktfår. Det är av dessa djurs ull som man sen gör de vackra mattorna och även andra tyger.

Deras byar ligger otillgängligt och skyddas av en uppsjö listiga fällor allt från förnedrande gyttjepölsfällor, till stenskred med stör dödlig utgång.
Det vanligaste vapnet bland dessa vilda halvlingar är stavslunga.

Folkets västar är svarta med blomstergirlanger, dessutom har de fez.
Männen har slokmustasch.
Toppen.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

felix falk vilka Krunska berg hade du tänkt dig att dessa halvlängdsmän skulle bo i? Med tanke på att det skall vara tunn luft där borde det ju vara ett rätt högt berg och då finns det ju inte så många att välja på. Annars tycker jag det låter riktigt bra och jag skall försöka skriva in deras existens i mina texter om Krun. Du kanske ska tona ner på antingen Fezen eller slokmustaschen, blir lite för mycket av det goda, :wink: i mitt tycke.
Skriv svar