birkebeineren skrev:
Staden ?? ligger i floddeltat och får ta emot mycket handel från just Fjärrkamsun och andra delar av den östra kamsunkusten, purpurkusten och blodkusten för vidare handel i Valgusjön (och därmed Vahla och Norra Ereb).
Stad och stad. Jag tänker mig ökenkustens handelsplatser mer som handelstationer med ett fåtal fast boende och byggnader. Komissionärerna från handelalliansen, lite anställd kamsunsk lokalbefolkning ca 100 - 150 personer vid lågsäsong. Vid högsäsong samlas Ökenkamsunerna, handlare från allaiansen, Blåkamsuner, Kanthianer och Jianer på dessa platser för att utföra tullfri handel. Man bor oftast i tält eller tillfälliga byggnader som men rest så länge man är på platsen.
Menar du samma stad här, och ligger den vid Kalsalsjön eller Valgussjön?
Kalsalsjön. Kamsunkusten ligger i södra Kamsun och Kamsunska lenkusten i Norra (den går mellan Blåkamsun (kalsaliska kamsun) och Kanth. De bägge fårgetecknena är för att jag inte kom på något namn för städerna i nordöstra Kamsun.
Tänker mig dock att staden är en kolonistad för Handelsalliansen. Förelsår att den heter S'Alui och är under två månader varje höst en av Altors största färgmarkander (färgämmnen) - indigo från Blåkamsun, purpur från Porpuria, gyllengul pucherit och cinnoberrött från Jian, svart från galläpplen i Tandakaj, grönt från ormbunkar växandes i Vahla, orange minium från Kanth och många fler färger säljs och köps här. Övriga tiden på året är det en en liten byhåla.
I vår värld skulle det kanske kallas mikrober men i Altor kanske blodalger? Det får oavsett gärna vara lite mystisk, vilket borde passa med att det kommer från Irendor med sina rykten om hemskheter och lämningar från tiden före Gudarnas Vrede. Giftigheten låter bra.
Tänker mig lite mer nasty än alger. Bakterier eller Protozoer (urdjur tex amöbor), sånt som gör dig riktigt sjuk. Visst kan man bli sjuk av alger men små djur är nästan värre. I Altor är är det naturligtvis så att man tycker det är blod med undantag för en del lärde. När dessa djur sköljs upp på stränderna bildas en slemmig massa kallad blodslem, vilket de som bor där har räknat ut färgar havet rött. Porpurerna åker upp till blodhavet och samlar in detta blodslem för att senare raffinera det till purpurfärgämnen. Det går åt nästan två tunnor blodslem för att färga 1meter tyg, men färgen är mycket beständig (Är inte den berömda yndariska mattan purpurfärgad?)
Det kan ju vara flera olika stammar som lever i någon form av konfederation. Jag har dock inte haft någon tanke bortom Kamsun (förutom Jian). Men de måste vandrat in från öster någon gång efter kamsunerna?
Jag tänker mig Porpura som en liten statsbildning, under ledning av en drottning. Porpurerna får kämpa hårt för att hävda sig mot mäktigare kamsunska statsbildningar men har än så länge lyckats. Detta kan mycket väl ha med att göra att porpurerna har blivit särskilt skicklig på att hantera det röda vattnet och utvinna färg, gift och alkemiska ingredienser.
Geografisk tänker jag mig Porpura omfatta södra och västra sidan av bergen mellan Purpurhavet och Blodhavet, en bit av kusten västerut fram till dit du ritat in handelsvägens början, samt några (men inte alla) av öarna som sträcker sig ut mellan de två haven.
OK. Jag förstår vart du menar.
Jag har ännu inte tänkt några större tankar om Fjärrkamsun, mer än att det är långt bort även för en kamsun från Främre Kamsun.
Mellan Porpura och Fjärrkamsun, samt det stora området i inlandet mot Kamsunska högländerna, funderar jag på att låta följande idé befinna sig:
Stenskogen
Enorm förstenad skog där få om ens några växter eller varelser existerar. Skogen en av de lämningar efter Gudarnas Vrede som EA-boxen kort omtalar. Jag har alltid undrat vart dessa finns?
Bra, min enda tanke har varit att det är till stor del ett setrilt område, antagligen öken. Stenskogen passar bra in här.
De Kamsunska högländerna är dock inte sterilt.
Det Kamsunska höglandet är Kamsunernas urhem, eller åtminstone det äldsta hem man känner till. Några legender säger att man vandrade in österifrån men många Äldste menar att denna vandring började i just i de västraste delarna höglandet. Kamsunerna hävdar att de själva lärt sig bronsgjutningens konst, utan inblandning från andra, och det kan mycket väl tänkas att det är så då det Kamsunska höglandet är rikt på tenn - varifrån de fick kopparen är dock okänt.
Kamsunerna i Höglandet är inte rika borgare och köpmän i vackra städer utan herdar och bönder i små byar. Byarna styrs oftast av ett äldsteråd av män och ett äldsteråd av kvinnor. De stora hjordarna av krullpälslamor och skruvhornsgetter vallas gemensamt av byarna men varje man vet exakt vilka djur som tillhör hans familj. Av Krullpällslamornas ulI vävs vackra och värmande tyger. I bergen finns det dock varelser som vill denna boskap illa. Förutom varg, björn och örn finns det även mantikoror, det sägg även att det finns Rockfåglar i bergen.
Terassodlinarna ger ett litet tillägg till kosten med främst grönsaker men även tåligare spannmål som korn och råg.
Då bergen har gott om tenn utgör detta en av de få exportvaror härifrån. Uppköpare rör sig från västraste högländerna mot öster där transporterna går ut via kamsunkusten i söder eller ökenkusten i norr.