Fil-Tofia

Samlingsplats för alla länder och platser
Jeb
Hynsolgisk Shaman

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Jeb » 2019-04-26 13:58

Tänker förövrigt att tadosen i Fil-Tofia, och hur deras organisation är uppbyggd, kan fungera som exempel gällande för hela Lysande Vägen.
Jag har alltid gillat det som gjorts här tidigare. Aidnsktförsvarstempel och så vidare. Det har fått mig att gilla tanken på att LV är lite som McDonalds. De försöker etablera sig i varenda håla i världen. Alla ställen ser typ likadana ut och är uppbyggda med liknande organisation. Varumärket LV känns igen och blir en del av platsen det finns relativt snabbt. I takt med att deras inflytande eller folkmängden ökas finns behov av större (standardiserade) lokaler och man bygger därför en tados om dess storlek krävs. Allt enligt en systematisk plan att ta över världen. :twisted:

Användarvisningsbild
Snibben
Barbisk Hövding

Inlägg av Snibben » 2019-04-27 19:55

birkebeineren skrev:
2019-04-13 14:29
Tadosen i Fil-Tofia kartlades tidigare men några småfel finns med i kartnyckeln. Lägger till dessa i grönt.
Det är många rum som skall namnges.
Bonitsalens privata refektorium är nr 63 och sedan flyttar man bara ned numren för övervåningen i S:t Avapalatset

För övrigt tänker jag mig att Gamla palatset är ombyggda silos för brödsäd från Imperiets tid ombyggt till palats eftersom de inte användes längre
birkebeineren skrev: Tänker förövrigt att tadosen i Fil-Tofia, och hur deras organisation är uppbyggd, kan fungera som exempel gällande för hela Lysande Vägen.
Det är en enkel organisation med prästmunkar så den borde passa bra.

Jeb
Hynsolgisk Shaman

Inlägg av Jeb » 2019-05-11 14:37

Fil Kvartersvapen.png1. Halvcirkelknivar - dessa används till läderarbeten så kanske det är vanligt här?
2. Tyngder - antagligen för små föremål eller kvantiteter ex. mynt, kryddor ädelstenar eller så kanske man tillverkar tyngder här?
3. Två lejon -
4. Hästskor - kan ha att göra med smeder eller hästhandlare.
5. Nyckel -
6. Vinkanna - här handlas med vin som i vindistribution, inte värdshus.
7. Eklöv -
8. Två oxhuvuden sammanbundna med ett ok - Spedition av något slag

Tofia Kvartersvapen.png9. Hund omgiven av fotanglar -
10. Pilar - med tanke på närheten till skog så har man pilmakare i staden
11. Skepp - Tofiabryggas avpen
12. Ankarjärn - Kanske någon berömd byggnad
13. Rävsvansar -
14. Tuppar - kanske det finns en tuppfäktningsgrop här?
15. Bjällra - bjällermakare.
Jag tycker vi använder kvarteren och de sköldar de blivit tilldelade. Namnen på kvarteren behöver inte exakt spegla sin sköld, men de har inte antagit sin vapensköld utan anledning om än historisk. Kanske fanns det tuppfäktningsgrop vid "tuppkvarteret", men den finns inte kvar. Namnet är fortfarande blabla och skölden är kvar. Jag föreslår att vi sen gör kortare beskrivningar av varje kvarter och pytsar in viktiga byggnader och folk efterhand?

birkebeineren
Admin

Inlägg av birkebeineren » 2019-05-13 21:33

Har skapat en wikiartikel där Fil-Tofia kan beskrivas samlat som en stad: http://erebaltor.se/wiki/index.php?title=Fil-Tofia

Flyttar dit material som framkommit här och länkar till relevanta diskussioner. Blir lite rörigt i början men förhoppningsvis bättre eftervart.

Användarvisningsbild
Snibben
Barbisk Hövding

Inlägg av Snibben » 2019-05-14 08:13

birkebeineren skrev:
2019-05-13 21:33
Har skapat en wikiartikel där Fil-Tofia kan beskrivas samlat som en stad: http://erebaltor.se/wiki/index.php?title=Fil-Tofia

Flyttar dit material som framkommit här och länkar till relevanta diskussioner. Blir lite rörigt i början men förhoppningsvis bättre eftervart.
Ereb Altor har mitt fulla tillstånd att använda mina bilder jag gjort för detta projekt.
Fair use, GNU etc.

Bara att lägga upp i wikin.

birkebeineren
Admin

Inlägg av birkebeineren » 2019-05-26 08:51

Strålande Snibben! :D

Men skulle du själv kunna lägga upp stadskartan (och gärna vapensköldarna)? Gjorde precis ett försök men bilden blir i väldig låg upplösning: http://erebaltor.se/wiki/index.php?titl ... Karta_.png

Skriv svar