Klomellien

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Upptäckte precis att Södra styrkan inte alls är min idé utan faktisk officiellt material. Står omtalad i stämningstexten för Klomellien i EASL. I Södra styrkan ingår flera tornförsedda stridsklomuller varav en äv de äldsta kallas Bat’thuzar. Förövrigt är bilden till denna stämningstext precis så jag ser före mig både klomuller och stridstornen de kan utrustas med. :)
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1186
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Ah, åter till källorna - och man frågade sig redan då hur man garderade sig mot en så uppenbar akilleshäl hos klomullerna...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Du tänker på risken för att en stridsklomull dyker? Jag tror att den knappt existerar, annars skulle rimligtvis inte praxisen med att sätta torn på deras ryggar ha uppstått. Stämningstexten i EA-boxen som ger intryck av att en dykning höll på att hända måste då förklaras på något sätt. Antingen så försöker soldaten som berättar göra sin historia mer spännande än den var (järnkarpen bet visserligen av ena betselstyrlinan men gamle erfarne Bat’thuzar gjorde inte annat än att stanna upp och sävligt vänta på att en ny riggades, bara med undantag för att vrida huvudet lite åt sidan så att han kom åt lite frestande vass invid flodbrädden att äta och precis så mycket att det blev lite mer krångligt att fästa en ny lina i betslet än det kunde varit om han legat helt stilla) eller så är han helt oerfaren när det gäller stridsklomuller och trodde faktisk att det var fara på färde (soldaten verkar inte vara av den mest komptenta sorten då han avslöjar att patrulltjänstgörning ofta tillfaller den som inte kan sköta sin tjänst på rätt sätt). I övrigt tycker jag texten och det som kan utläsas kan få stämma bra. :)
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1186
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Ja, det låter rimligare. En skadad klomull kanske skulle dyka, men de är inte så lätta att skada, och de flesta knektar ser det som tabu.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Jag håller med om att det nog är en utmaning att skada en Klomull så pass att den dyker (även om det skett någon gång).
Jag brukar jämföra med stridselefanter historiskt. Dessa var tydligen svåra att skada med pilar då deras hud var för tjock för att penetrera. Istället användes kastspjut och då helst tyngre (vilket förkortar kastlängden. Elefanter kunde också skrämmas av oljud och eld men det var nog inte så himla enkelt att få dem att darra…). Alexander den store lär ha sänt ut modigt folk med yxor som kapade hälsenan på elefanten men jag vet inte om detta mest är fantastisk historieskrivning från grekerna. Så värdelösa kan elefanterna inte ansetts vara av honom då han i freden med den indiske kungen gav den senare självständighet emot tribut just i form av stridsrlefanter.
Klomuller lär ha ännu tjockare hud än elefanter och då har vi ännu inte berört själva skalet. De är i så fall lättare att angripa besättningen på klomullerna gissar jag. Klomullen slåss nog inte själv utan pådrivning och är nog en mäktig pjäs att erövra..
Att kapa klomullernas hälsenor är nog svårt då de dels har tjockare hud än elefanter men framförallt slåss i vatten. På land rör de sig dock sakta så kanske en inte omöjlig taktik. Generellt lär de vara som svagast på land.
De är även kallblodiga och skräms inte lika enkelt (är min fördom).
Dykning lär djurens skötare/förare försöka träna bort även om en sådan reflex aldrig går att radera helt.
Om det är tabu att skada dem vet jag inte. Däremot kanske det är onödigt svårt?
Med det sagt klomullerna är absolut i mina ögon väldigt högt värderade hos nästan alla Klomellier, både praktiskt som symboliskt.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1186
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Att skada en klomull är ju ren kapitalförstöring - de ska erövras, inte dödas, det fattar till och med mercanierna.

Orcherna är kanske ett undantag, men de är ju inte mycket för vatten heller (Brikho är väl den enda av de elva stadsstaterna som inte förlitar sig på vattenvägar).
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Ja det stämmer nog kring Brikho. Alla andra är i stort sett beroende av vattenvägarna för sin ekonomi.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Vore det en kul grej att skapa en mötestabell för färd längs Maure och på Jaggarack?
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Klomellien

Inlägg av skaraborgarn »

Ja det kan vara kul.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Det finns isåfall förlagor att eventuellt inspireras av, exempelvis i modulerna Barbia och Krilloan.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1186
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Bra ide.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Kan något i stil med det här vara en början?
Mötestabell längs Maurefloden

Triskiska pirater på plundringsräd

Mercansk flodpatrull på spaningsuppdrag

Magillersk jaktsällskap på väg att korsa floden

Hisskovitisk handelsskepp

Migrerande klomuller som helst inte vill störas

Pilgrimer från Melorgh osäkra på rätt färdväg

En sanzisk flodvakt i behov av hjälp

En flock vargmän på vandring som korsar floden med sitt jaktbyte

Halvlingar från Sanzas som lastar en pråm med matvaror

En övergiven flodbåt med en flagga som visar ett pentagram i silver mot purpurfärgad bakgrund och ett gyllene öga i mitten (Bozsa)

En mercansk handelsklomull som fastnat på en sandbanke

Kungen av Blerkburg i behov av ny båt

En död reptilman flyter förbi

En representant från Klomelliska folkräkningskontoret som vill notera härkomst och hemvist

En drivande pråm utan dragdjur och besättning men fylld med last
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1186
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

En av de mystiska folkräknarna! Om de dyker på slumpvisa förbipasserande så förstår jag att de är sällsynta...

Förslag på tillägg: en och annan orch mår alla listor bra av - de behöver inte vara aktiva plundrare (de kanske fiskar) men lite opportunism drygar alltid ut kassan.

En addisk riddare som är sur över att behöva jobba som tulltjänsteman tar med sin trupp ut sin frustration på alla resande och deras eventuella varor.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Bra. Fler förslag!
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1186
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Några möten för folk som går längs med stranden…

Det prasslar i buskarna. Om inte RP är mycket uppmärksamma så märker de inget. Det är ett gäng svartalfer som är ute och jagar sjöfågel. De vill inte träffa folk (såvida inte någon av RP råkar vara svartalf). Om de blir upptäckta flyr de i den riktning där det inte finns RP – till nöds hoppar de i Maure och simmar iväg.

Marken rör sig. Det är 5 % risk att det är en hungrig tunnelmask, annars håller Maures instabila strand bara på och åker ut i vattnet. Slå SMI-slag eller lär er simma i rustning!

En fet halvling sitter på en stubbe och röker. Han svarar med enstaka ord på frågor: ”Röker” ”Flod”, typ. Om RP blir irriterade och aggressiva lägger han en illusionistbesvärjelse av något skrämmande, till exempel en basilisk.
Skriv svar