DoD91 - Mod för små/smidiga kombatanter

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Simpa
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 1
Blev medlem: 2019-08-16 15:50

DoD91 - Mod för små/smidiga kombatanter

Inlägg av Simpa » 2019-08-16 15:59

Jag förbereder för att spelleda DoD91 och är lite konfunderad att det är lika lätt att träffa typ en liten snabb älva som det är att träffa ett långsamt troll med parkinsons.
Det går ju givetvis att reglera med CL-bonus eller -avdrag.
Hur brukar ni göra? Jag har någon slags fundering att motståndarens SMI alltid påverkar CL i att träffa med ett vapen. Typ att varannan poäng SMI över 10 innebär -1 CL i att träffa, och tvärt om att man får +1 CL för varje 2 SMI under 10 (dvs +1 CL vid motståndares smidighet 8, +2 vid motståndares smidighet 6, +3 vid smidighet 4 osv.)
Man borde ju egentligen ta med STO men det blir för bloated tycker jag.
Det går ju också att höfta och bedömma inför varje gång, men jag tycker det kan vara ganska bra att ha något återkommande.

Har ni tänkt på detta något?

Användarvisningsbild
Grisodlar'n
Barbisk Hövding
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: DoD91 - Mod för små/smidiga kombatanter

Inlägg av Grisodlar'n » 2019-08-16 19:16

Simpa skrev:
2019-08-16 15:59
Jag förbereder för att spelleda DoD91 och är lite konfunderad att det är lika lätt att träffa typ en liten snabb älva som det är att träffa ett långsamt troll med parkinsons.
Det går ju givetvis att reglera med CL-bonus eller -avdrag.
Hur brukar ni göra? Jag har någon slags fundering att motståndarens SMI alltid påverkar CL i att träffa med ett vapen. Typ att varannan poäng SMI över 10 innebär -1 CL i att träffa, och tvärt om att man får +1 CL för varje 2 SMI under 10 (dvs +1 CL vid motståndares smidighet 8, +2 vid motståndares smidighet 6, +3 vid smidighet 4 osv.)
Man borde ju egentligen ta med STO men det blir för bloated tycker jag.
Det går ju också att höfta och bedömma inför varje gång, men jag tycker det kan vara ganska bra att ha något återkommande.

Har ni tänkt på detta något?
Jo, ibland har jag tänkt på det. I Call of Cthulhu 7:e upplagan har de ju Build som modifierar träffchanser, t ex att det är lättare att träffa en blåval än en blåmussla. Men i DoD-91 så har jag aldrig husreglat något liknande, även om jag har tänkt på det. När jag tänkte på det så var det mest i strid med vilda djur. Även stora djur som lejon, tigrar och björnar har ju en förmåga att kunna undvika attacker. Björnar gör det kanske mer med ren råstyrka (att de t ex slår undan jägarens spjut) men de har alla reflexer som får människor att ligga steget efter i en strid. Jag tror att färdigheten Undvika skulle kunna lösa lite av dina bekymmer. Introducera färdigheten och ge älvorna ett högt FV i Undvika, kanske?

Skriv svar