Sida 1 av 2

Skriva äventyr tillsammans?

Postat: 2020-03-08 16:12
av skaraborgarn
Vad sägs om att skriva äventyr tillsammans?
Två, tre personer borde väl kunna hitta på något.

Re: Skriva äventyr tillsamans?

Postat: 2020-03-15 06:45
av Grisodlar'n
skaraborgarn skrev: 2020-03-08 16:12 Vad sägs om att skriva äventyr tillsammans?
Två, tre personer borde väl kunna hitta på något.
Jag skulle kunna tänka mig någon form av samarbete, absolut. Någon mer?

Re: Skriva äventyr tillsamans?

Postat: 2020-03-15 09:38
av skaraborgarn
Vore kul om man var tre eller fyra, sedan blir det lite för mycket folk.

Re: Skriva äventyr tillsamans?

Postat: 2020-03-15 14:31
av skaraborgarn
Den oheliga alliansen på Caddo

Jag börjar lite försiktigt så får någon haka på.
Två mäktiga magiker har tagits till fånga på Caddo. Den ene är nekromantiker och den andre animist. Myndigheterna förhör magikerna. Men slutet kan ju bara bli ett och de styrande har bestämt att de båda ska brännas samtidigt vid lämpligt tillfälle.
Myndigheterna vill med detta säga att an anser all magi är dålig magi sedan kan en vara blomsterfåne och den andre likskändare.

Men magikerna har lärjungar och det är här RP kommer in i bilden. Några av RP får vara animister och de andra nekromantiker. Detta är en ohelig allians.
Nu är det nog så att de flesta RP är rationella och inser att samarbete är ena sättet. Därför kan det vara lämpligt att SL har med två viktiga SLP i gruppen som ska befria de två. Dessa två är förvisso inte lika mäktiga som de som väntar på bålet men de är skickligare än RP. Tyvärr så avskyr dessa varandra och RP får ägna en del tid att få dem att hålla sams.

Nu får någon hoppa in och ha lite synpunkter.

Re: Skriva äventyr tillsamans?

Postat: 2020-03-18 18:35
av Grisodlar'n
skaraborgarn skrev: 2020-03-15 14:31 Den oheliga alliansen på Caddo

Jag börjar lite försiktigt så får någon haka på.
Två mäktiga magiker har tagits till fånga på Caddo. Den ene är nekromantiker och den andre animist. Myndigheterna förhör magikerna. Men slutet kan ju bara bli ett och de styrande har bestämt att de båda ska brännas samtidigt vid lämpligt tillfälle.
Myndigheterna vill med detta säga att an anser all magi är dålig magi sedan kan en vara blomsterfåne och den andre likskändare.

Men magikerna har lärjungar och det är här RP kommer in i bilden. Några av RP får vara animister och de andra nekromantiker. Detta är en ohelig allians.
Nu är det nog så att de flesta RP är rationella och inser att samarbete är ena sättet. Därför kan det vara lämpligt att SL har med två viktiga SLP i gruppen som ska befria de två. Dessa två är förvisso inte lika mäktiga som de som väntar på bålet men de är skickligare än RP. Tyvärr så avskyr dessa varandra och RP får ägna en del tid att få dem att hålla sams.

Nu får någon hoppa in och ha lite synpunkter.
Jaha, här bränner du igång med hela intrigen på en gång. :lol: Men den är helt ok. Det där med mäktigare SLP än RP kan däremot ställa till en del problem under själva spelandet, även om de nu ligger i luven på varandra och gnabbas. Det kan lätt bli så att spelarna vänder sig till dessa mäktigare SLP, frågar om råd, låter dem fatta beslut, etc. Är det inte bättre att de två är lite sämre än RPna men avskyr varandra ändå och kan komma att spoliera alla planer om de får hållas. De kan ju vara riktigt inkompetenta klantarslen. Men däremot bör de vara viktiga på något annat sätt, t ex vara släkt med magikerna som ska brännas på bål? De kanske är de enda som förstår dalkiska i sällskapet också? Eller så besitter de någon slags viktig information? Jag vet inte. Här kanske person nummer 3 kan komma in med en idé?

Re: Skriva äventyr tillsamans?

Postat: 2020-03-18 22:21
av skaraborgarn
Ja jag bränner på. Tar det flera dagar att skriva en kommentar så....
Man kan tänka sig att de två SLP jag beskrev är lärlingar och inte så bra i magi men hetsiga. Dock så är de från Caddo båda två och gruppen är beroende av dem.

Re: Skriva äventyr tillsamans?

Postat: 2020-03-19 08:27
av birkebeineren
För att brodera ut och nyansera lite föreslår jag följande:

En nekromantiker har blivit avslöjad som magiker på Caddo och blivit fängslad av myndigheterna. Nekromantikern kommer att ställas för riksrätten i huvudstaden Arno där alla brott rörande magi avgörs. Blir det fällande dom är straffet döden genom avrättning med spjut (gällande lag på Caddo).

En animist beger sig till Caddo för att befria nekromantikern men blir också fängslad.

Animisterna vet inte varför en av deras magiker har försökt frita en nekromantiker bara att så efter allt att döma har skett. Därför det ovanliga samarbetet med nekromantikerna. Men animisterna vill gärna veta mer och vill därför befri båda magikerna.


Sen kommer RP in på scen:

RP kan vara magiker själv, antingen som bekanta, gamla kollegor eller tidligare lärlingar till de fängslade magikerna. Eller de kan vara icke-magiker. Oavsett så anlitas de av ett magikerakademi, förslagsvis Animisternas Hus i Kra (östra Zorakin), för att befria magikerna och får med sig i undsättningsstyrkan två medelmåttiga magiker tillhörande respektive magiskola. Dessa magiker kan vara yngre lärlingar eller kollegor till de fängslade magikerna och trots sina brister besitter de viktig kunskap som magikerakademin tror behövs för att lyckas med uppdraget.

Äventyret kommer sen primärt handla om att ta sig till Caddo, undgå att avslöjas med sitt syfte att vara där, lokalisera de fängslade magikerna, göra en fritagning och sen ta sig bort från Caddo.


Komplikationer:

RP vet bara vart en av magikerna befinner sig men inte den andra, och inte vem som är vem.
Båda kommer dock med all sannolikhet att fraktas med beväpnad eskort till Arno. Platsen den ena magikern befinner sig på kan antingen vara staden Pallin som ligger en bra bit bort från Arno eller det kan vara i den lilla byn Lóma lite närmare Arno (båda finns beskrivan i wikin).

Nekromantikerns lärling/kollega är extremt mistänksam mot att RP skall försöka befria animisten och inte nekromantikern men är å andra sidan den enda (bortsett från eventuella RP) som kan prata dalkiska.

Animistens lärling/kollega är varmt etinstrogen och även om Caddo följer den dalkiska grenen av Lysande Vägen där magi är förbjuden bör Läran som Odo förespråkade i övrig följas noggrant. Kanske är besöket på Caddo ett perfekt tillfälla för att missionera lite för den aidniska grenen som tillåter magi?

Sen den stora frågan: Varför har nekromantikern i första handen begett sig till Caddo och vad gjorde att en animist följde efter?

Re: Skriva äventyr tillsamans?

Postat: 2020-03-19 10:12
av skaraborgarn
Ingen av vare sig animisten eller nekromantikern känner varandra utan det är av ren slump. En av dem kan ha manat på Caddo på grund av skeppsbrott, den andre kanske håller på med någonting lurt och skumt. Förslagsvis hämta något magiskt som finns på ön som lämnats för länge sedan.

Re: Skriva äventyr tillsamans?

Postat: 2021-03-22 06:32
av Albrekt
Anledningen att animisten kommit för att rädda nekromantikern är att nekromantikern är animistens oäkta barn. :shock: Båda de inblandade akademierna är helt ovetande om detta och misstänker det inte ens.

Animisten hade i sin ungdom ett förhållande med en pampisk flicka, något som sågs som inte bara opassande utan rent av skamligt i hans egen sociala miljö. När romansen resulterade i ett barn gjorde han det minst hedervärda och övergav både flicka och son. När han senare i livet ångrade sitt fega beteende lärde han sig att hans son inte bara blivit en äcklig nekromantiker, utan även att denne tydligen dyrkar, hur otroligt det än verkar (han själv är LV), den förhatlige Hemaquiel! Nej, det är för mycket. Han kunde bara inte återta kontakten. Det förblir en hemlighet.

Nekromantikern växte upp med kunskapen att hans far övergett honom och modern. Saknad och sorg övergick sakta i ett glödande hat mot fadern. Detta fick honom att söka sig till nekromantin i trots mot allt det fadern stod för. Det är också detta som får honom att ty sig till Hemaquiel, trots att han växte upp som andedyrkande pamper. Pappa var LV och Hemaquiel är anti-LV. Bring it!. :evil:

När animisten nås av nyheten att hans son med högsta sannolikhet kommer att avrättas på Caddo bubblar ånger och decenniers lidande till ytan och hans stolthet veknar. Utan att berätta för någon om sina planer ger han sig av för att rädda sin son. Han är beredd att överge sin karriär och till och med dö i detta försök att inte bara rädda sonen, men att sona vad han ser som sina egna brott mot mänsklig anständighet och Etins lagar.

Nekromantikern fantiserar fortfarande om att en dag förödmjuka och till och med dräpa sin far, men även han har mjuknat själsligt med åren som gått. Han har funnit mening i nekromantin och ser dess roll som en nödvändig del av världens balans. Han har också kommit att förstå Hemaquiel som en gudom som inte bara finns för att sätta en nagel i ögat på Etin, utan som står för självförverkligande, personlig frihet och naturlig skönhet.

Om animisten fritas först kommer denne att vilja frita sonen, kosta vad det kosta vill, även om detta skulle vara ett självmordsuppdrag. Han kommer inte ge upp tills sonen är fri eller död, eller tills han själv stupar.

Om nekromantikern fritas först kommer han att bli chockad när han hör att hans far försökt frita honom. Han är kluven: hälften av honom vill slå ihjäl fadern själv, den andra halvan vill inget hellre än att försonas. Ingen del av honom vill se fadern dödas nesligt av magi-hatande ölänningar. Hur han reagerar när han väl står öga mot öga med sin far får SL bestämma.

Hur konfrontationen går (om den händer) kommer kanske i mycket bero på hur och om RPna lyckats påverka nekromantikern genom lite freudiansk terapi vid lägerelden, eller om de lyckas medla på annat sätt. :mrgreen:

Re: Skriva äventyr tillsamans?

Postat: 2021-03-22 10:06
av skaraborgarn
Intressant tanke. Men hur ska rollpersonerna agera, två mäktiga magiker som grälar och gråter i värsta Norendramat och de sitter emellan?

Re: Skriva äventyr tillsamans?

Postat: 2021-03-22 11:19
av Albrekt
skaraborgarn skrev: 2021-03-22 10:06 Intressant tanke. Men hur ska rollpersonerna agera, två mäktiga magiker som grälar och gråter i värsta Norendramat och de sitter emellan?
Alternativt livsuttömer nekromantikern pappa innan de hinner säga "hej". Upp till SL hur mycket drama man vill ha...

:twisted:

Re: Skriva äventyr tillsamans?

Postat: 2021-03-22 11:34
av skaraborgarn
Nja det blir inte riktig bra rollspel.
Någon med höga FV i Övertala får rycka in.
Spendera minst två HP så är de sams.

Kan vi inte hitta på en nitisk häxjägare som tvingar de två att samarbeta?

Re: Skriva äventyr tillsamans?

Postat: 2021-03-22 11:55
av Albrekt
Jo. Vi har ju inte ens börjat förklara varför nekromantikern kom till Caddo? Om han letade efter en artefakt, så finns det ju självklart andra intressenter med i spelet. Vilka är dessa? Denna artefakts bevarande/förstörande måste också vara så uppenbart viktigt att RPna ser sig tvungna att stanna i Caddo även efter att de två fängslade magikerna är fritagna. Detta trots att RPna vet att som bevisade magiker eller åtminstone magiker-sympatisörer befinner de sig nu bakom fiendens linjer!

En häxjägare från Arno tycker jag definitivt ska vara med på ett hörn. En riktig veteran som skickas ut av exarken så fort han hör att en hel hop magiker är lösa i landet (inklusive RPnas räddningspatrull). Han har säkert några unga soldater med sig också.

Re: Skriva äventyr tillsamans?

Postat: 2021-03-22 12:24
av skaraborgarn
Var gömmer man bäst en magisk mackapär? Svar på Caddo så ingen avundsjuk kollega kommer och tar den. Lite som att gömma något på en sjöbotten där det finns pirayor.

Häxjägaren kan vara en som har agg till både nekormanten och animisten.

Re: Skriva äventyr tillsammans?

Postat: 2024-07-24 16:27
av skaraborgarn
Kan vi inte försöka hitta på äventyr där rollpersonerna är kattmän, serpenter, vargmän eller stenbitare?