Karrlochträsken
Postat: 2023-02-10 19:27
Karrlochträsken
Vi befinner oss i Karrlochträsken i västra Ereb. Ett enormt område i västra Mirels gränsområde mot viken Rahm Nakra och Västerhavet. I norr övergår träsken i Mörknaskogen som utgör södra delen av Ljusnahalvön. Mefamirs sjö har sitt utlopp genom Karrlochträsken. Handelstaden Mirhamn ligger strax utanför träskets östra delar.
Karrloch är ett vidsträckt område som vid havet börjar i en skärgård som övergår i ett floddelta som blir mer och mer sankt och träskliknande ju längre österut man kommer. Genom hela detta rinner Karrlochfloden som börjar i Mefamirs sjö som sägs ha kontakt med det stora underhavet. Tidvattnet från det salta havet är i enständig kamp mot det söta flodvattnet och träsket har bräckt vatten i varierande grad. Vid högvatten två gånger per dygn genomsköljs hela Karrlochområdet av saltvatten som når nästan till Mirels västra gräns. Vid vårfloden och höstfloden genomsköljs hela området ut till sista öarna i skärgården av sötvatten från Mefamirs sjö. Detta söta och salta ger upphov till en unik miljö av flora och fauna.
Det är sparsamt bebott med civiliserat folk. Det finns inga städer, däremot befästa byar och gårdar, ensliga hus och någon enstaka handelsutpost. Pirater, reptilmän och andra kreatur finns det gott om. Den vilda naturen gör området till en högborg för naturdyrkan och druider finns det gott om. På Karrlochfloden går flatbottnade handelsfartyg mellan Västerhavet och Mirhamn och Erebs inre. Det är en farlig resa med hot från skiftande sandbankar, ändrade flöden, nedfallna träd, reptilmän och pirater.
Folket i träsket samlar regnvatten från trädens kronor och håligheter. Vissa träd har naturliga skålformade blad. En van samlare kan samla in ca 50-100 liter/h, och kan tjäna 0,5-1sm/100 liter beroende på regn/torrperiod.
Det är en farlig trakt som ändå attraherar folk som bland annat jagar Lindormar och kullerormar som lägger sina ägg i sankmarkerna. I låglanden finns också rikligt med piggtäckta vattensvin, myrslok och högresta ibishägrar. I träden huserar en stor trädblodigel som faller på sina offer med ett måsliknande tjut. Under vattnet lever spindelrankan som far upp när man trampar på dem. I träsken lever också stammar av reptilmän som istället jagar jägarna...
Omgivning
Utanför träskets östra ände,längs floden mot Mefamirs sjö ligger staden Mirhamn. Det är landet Mirels största stad och handelsplats; en liten och rörig håla av sjudande nybyggarliv och spirande handel. Mirhamn började växa efter den dåvarande huvudstaden och kungasätet, Am-Korums fall 550 e.O och har blossat upp till rikets centrum, och här håller en ny maktfaktor på att bildas, en som står utanför Mirels klaners direkta kontroll, uppbyggd på guld, lönnmord och kontakter.
Norra delen av Karrloch som övergår i Mörknaskogen var en gång i tiden en del av Karrlochträsken i söder, men har under flera hundra år av landhöjning blivit torrare. Här bor mörkeralver, svarta lodjur bland mörk mangrovegran och stryparrankor.
I söder ligger Ormvidderna, ett vidsträckt gräslandskap som sträcker sig från Ormkusten i väst, Kalklanden i söder och sydvästra Mirel i öst. Det genomkorsas av flera handelsleder. Ormvidderna har i likhet med Ormkusten fått sitt namn från det Ormgräs som här växer i stora bestånd .
Kalklanden; en gammal monarki sydöst om staden O med en historia som går tillbaka till Kejsardömet Jorpagnas provins Mirelien. Landet består av fruktbara floddalar djupt nersprängda i en enorm kalkslätt. Viktiga handelsvägar går över slätten men kalklänningarna har trots det liten kontakt med omvärlden.
Platser
Himmelsplats
En by på en trädlös ö i en glänta mitt i träsket vid huvudvattenleden. En av få platser i träskets centrum där man se himlen obehindrad av trädkronorna. Byn består av ett dussin befästa gårdar som omringar en brygga och ett öppet område på fast mark ca 10m över vattnet. Innanför pallisaderna (vars sydsidor är överväxta med träskhumle) odlas grönsaker, höns, grisar, fruktträd, över taken finns uppspänd segelduk som samlar vatten. De olika gårdarna är mångsysslare (odlar, fiskar, pirat(?) men har även nischat sig: en har smedja, en repar båtar/snickare, en handelsbod, ett värdshus, ett bryggeri som brygger sk Marsköl på träskhumle. Himmelsplats är handelsplats dit träskinvånarna kommer för att möta inköpare från Mirhamn och Staden O kommer för att köpa träskets specialprodukter; såsom sällsynta örter, pälsar, Lindorm/kullerorm, etc. Köpare och säljare lägger till vid den långa brygga/träplattform som sträcker sig längs öns kust och man går från båt till båt och gör upp affärer. Handelsmän lägger till och säljer det mesta; allt från spannmål till verktyg och vapen.
Klanerna Kalmas, Beshlar, mfl
Flera träskklaner (inte att förväxla med de stora klaner som driver hjordar genom Mirel.) som har liknande omständigheter, de är mångsysslare och plundrare. De bor i pallisadomgärdade byar och befästa gårdar på olika ögrupper i träsket/deltat. De flesta är mer eller mindre självförsörjande på livets nödtorft. Deras byar omges ofta av områden där de odlar träskhumle och ris, de jagar och samlar olika nyttigheter inkl sjögräs/alger i saltvatten som torkas/sköljs och äts och nån sorts ris i sötvatten. Klanerna fejdar sinsemellan och stölder och rov sker regelmässigt. På våren och sommaren ger många sig ut ett par månader på rövarstråt.
Malmfälten
Ett område i träsket är näringsfattigt men rikt på myrmalm/sjömalm. Det är framförallt järn men även koppar och andra metaller. Det är röda grova korn som samlas på träskets botten och tidigare sjöbotten som nu höjts pga landhöjning och ligger nu i dagen. Mäster Brontesion från Klomellien har prospekterat och är på väg att starta upp blästbruk och kolmilor. Reptilmännen i området börjar märka att det börjar förgifta området. Reaktionen lär inte vänta på sig…
Svampkastellet
Ligger i utkanten av träsket vid en djup flod och en ordentlig brygga. För 30 år sen kom Herr Regnard med följe. Först byggdes ett befäst stenhus som sjönk ner i träsket, sen byggdes en gård med stenmur som sjönk ner iträsket, sen byggdes ett stentorn som brann upp, föll ihop och sen sjönk ner i träsket. Nu på samma plast står Svampkastellet. En stenborg ca 25m i diameter. Ett befäst stenhus med ett torn(port) i muren, toppad av pallisad, som omger en stenlagd borggård. Här bor Herr Regnard, en utskämd Kardisk Riddare som tvingats i exil med sitt husfolk. Den åldrande rike riddaren försöker upprätthålla ett liv och hus som anstår en Kardisk ädling, trots att Karrlochträsken är helt fel plats för detta. Han har lagt större delen av sin förmögenhet på bygget. Han importerade sten och byggare via skepp. Hans försök att skapa ett feodalt rike i träsket har misslyckats. Odlingarna fallerar, lokalbefolkningen vägrar underkuvas. Många av husfolket har deserterat. Riddarens son väntar bara på att den gamle ska dö så han kan återvända till Kardien och bli bard. Herr Regnard välkomnar alla som kan ge hans hov lite glans eller som kan påminna om det forna livet i Kardien.
Sernaldons torn
Magikern Sernaldon har sitt hemliga torn i träsket. Det sköts av ett par magikerlärlingar samt vakter och tjänare. Här har han sitt magiska tempel, bibliotek och lab. Här utförs magiska experiment på fångar och slavar. Han köper Lindormsdelar/blod och andra exotiska komponenter. Han är allierad med en lokal klan och köper info, bevakning, slavar och plundringsbyte av dem i utbyte mot magiska drycker, besvärjelser etc. Han är ofta på resande fot och har allierade på flera ställen bla Mirel, Staden O, Fristaden. Han kan göra magiska pergament och alkemiska elixir.
Vi befinner oss i Karrlochträsken i västra Ereb. Ett enormt område i västra Mirels gränsområde mot viken Rahm Nakra och Västerhavet. I norr övergår träsken i Mörknaskogen som utgör södra delen av Ljusnahalvön. Mefamirs sjö har sitt utlopp genom Karrlochträsken. Handelstaden Mirhamn ligger strax utanför träskets östra delar.
Karrloch är ett vidsträckt område som vid havet börjar i en skärgård som övergår i ett floddelta som blir mer och mer sankt och träskliknande ju längre österut man kommer. Genom hela detta rinner Karrlochfloden som börjar i Mefamirs sjö som sägs ha kontakt med det stora underhavet. Tidvattnet från det salta havet är i enständig kamp mot det söta flodvattnet och träsket har bräckt vatten i varierande grad. Vid högvatten två gånger per dygn genomsköljs hela Karrlochområdet av saltvatten som når nästan till Mirels västra gräns. Vid vårfloden och höstfloden genomsköljs hela området ut till sista öarna i skärgården av sötvatten från Mefamirs sjö. Detta söta och salta ger upphov till en unik miljö av flora och fauna.
Det är sparsamt bebott med civiliserat folk. Det finns inga städer, däremot befästa byar och gårdar, ensliga hus och någon enstaka handelsutpost. Pirater, reptilmän och andra kreatur finns det gott om. Den vilda naturen gör området till en högborg för naturdyrkan och druider finns det gott om. På Karrlochfloden går flatbottnade handelsfartyg mellan Västerhavet och Mirhamn och Erebs inre. Det är en farlig resa med hot från skiftande sandbankar, ändrade flöden, nedfallna träd, reptilmän och pirater.
Folket i träsket samlar regnvatten från trädens kronor och håligheter. Vissa träd har naturliga skålformade blad. En van samlare kan samla in ca 50-100 liter/h, och kan tjäna 0,5-1sm/100 liter beroende på regn/torrperiod.
Det är en farlig trakt som ändå attraherar folk som bland annat jagar Lindormar och kullerormar som lägger sina ägg i sankmarkerna. I låglanden finns också rikligt med piggtäckta vattensvin, myrslok och högresta ibishägrar. I träden huserar en stor trädblodigel som faller på sina offer med ett måsliknande tjut. Under vattnet lever spindelrankan som far upp när man trampar på dem. I träsken lever också stammar av reptilmän som istället jagar jägarna...
Omgivning
Utanför träskets östra ände,längs floden mot Mefamirs sjö ligger staden Mirhamn. Det är landet Mirels största stad och handelsplats; en liten och rörig håla av sjudande nybyggarliv och spirande handel. Mirhamn började växa efter den dåvarande huvudstaden och kungasätet, Am-Korums fall 550 e.O och har blossat upp till rikets centrum, och här håller en ny maktfaktor på att bildas, en som står utanför Mirels klaners direkta kontroll, uppbyggd på guld, lönnmord och kontakter.
Norra delen av Karrloch som övergår i Mörknaskogen var en gång i tiden en del av Karrlochträsken i söder, men har under flera hundra år av landhöjning blivit torrare. Här bor mörkeralver, svarta lodjur bland mörk mangrovegran och stryparrankor.
I söder ligger Ormvidderna, ett vidsträckt gräslandskap som sträcker sig från Ormkusten i väst, Kalklanden i söder och sydvästra Mirel i öst. Det genomkorsas av flera handelsleder. Ormvidderna har i likhet med Ormkusten fått sitt namn från det Ormgräs som här växer i stora bestånd .
Kalklanden; en gammal monarki sydöst om staden O med en historia som går tillbaka till Kejsardömet Jorpagnas provins Mirelien. Landet består av fruktbara floddalar djupt nersprängda i en enorm kalkslätt. Viktiga handelsvägar går över slätten men kalklänningarna har trots det liten kontakt med omvärlden.
Platser
Himmelsplats
En by på en trädlös ö i en glänta mitt i träsket vid huvudvattenleden. En av få platser i träskets centrum där man se himlen obehindrad av trädkronorna. Byn består av ett dussin befästa gårdar som omringar en brygga och ett öppet område på fast mark ca 10m över vattnet. Innanför pallisaderna (vars sydsidor är överväxta med träskhumle) odlas grönsaker, höns, grisar, fruktträd, över taken finns uppspänd segelduk som samlar vatten. De olika gårdarna är mångsysslare (odlar, fiskar, pirat(?) men har även nischat sig: en har smedja, en repar båtar/snickare, en handelsbod, ett värdshus, ett bryggeri som brygger sk Marsköl på träskhumle. Himmelsplats är handelsplats dit träskinvånarna kommer för att möta inköpare från Mirhamn och Staden O kommer för att köpa träskets specialprodukter; såsom sällsynta örter, pälsar, Lindorm/kullerorm, etc. Köpare och säljare lägger till vid den långa brygga/träplattform som sträcker sig längs öns kust och man går från båt till båt och gör upp affärer. Handelsmän lägger till och säljer det mesta; allt från spannmål till verktyg och vapen.
Klanerna Kalmas, Beshlar, mfl
Flera träskklaner (inte att förväxla med de stora klaner som driver hjordar genom Mirel.) som har liknande omständigheter, de är mångsysslare och plundrare. De bor i pallisadomgärdade byar och befästa gårdar på olika ögrupper i träsket/deltat. De flesta är mer eller mindre självförsörjande på livets nödtorft. Deras byar omges ofta av områden där de odlar träskhumle och ris, de jagar och samlar olika nyttigheter inkl sjögräs/alger i saltvatten som torkas/sköljs och äts och nån sorts ris i sötvatten. Klanerna fejdar sinsemellan och stölder och rov sker regelmässigt. På våren och sommaren ger många sig ut ett par månader på rövarstråt.
Malmfälten
Ett område i träsket är näringsfattigt men rikt på myrmalm/sjömalm. Det är framförallt järn men även koppar och andra metaller. Det är röda grova korn som samlas på träskets botten och tidigare sjöbotten som nu höjts pga landhöjning och ligger nu i dagen. Mäster Brontesion från Klomellien har prospekterat och är på väg att starta upp blästbruk och kolmilor. Reptilmännen i området börjar märka att det börjar förgifta området. Reaktionen lär inte vänta på sig…
Svampkastellet
Ligger i utkanten av träsket vid en djup flod och en ordentlig brygga. För 30 år sen kom Herr Regnard med följe. Först byggdes ett befäst stenhus som sjönk ner i träsket, sen byggdes en gård med stenmur som sjönk ner iträsket, sen byggdes ett stentorn som brann upp, föll ihop och sen sjönk ner i träsket. Nu på samma plast står Svampkastellet. En stenborg ca 25m i diameter. Ett befäst stenhus med ett torn(port) i muren, toppad av pallisad, som omger en stenlagd borggård. Här bor Herr Regnard, en utskämd Kardisk Riddare som tvingats i exil med sitt husfolk. Den åldrande rike riddaren försöker upprätthålla ett liv och hus som anstår en Kardisk ädling, trots att Karrlochträsken är helt fel plats för detta. Han har lagt större delen av sin förmögenhet på bygget. Han importerade sten och byggare via skepp. Hans försök att skapa ett feodalt rike i träsket har misslyckats. Odlingarna fallerar, lokalbefolkningen vägrar underkuvas. Många av husfolket har deserterat. Riddarens son väntar bara på att den gamle ska dö så han kan återvända till Kardien och bli bard. Herr Regnard välkomnar alla som kan ge hans hov lite glans eller som kan påminna om det forna livet i Kardien.
Sernaldons torn
Magikern Sernaldon har sitt hemliga torn i träsket. Det sköts av ett par magikerlärlingar samt vakter och tjänare. Här har han sitt magiska tempel, bibliotek och lab. Här utförs magiska experiment på fångar och slavar. Han köper Lindormsdelar/blod och andra exotiska komponenter. Han är allierad med en lokal klan och köper info, bevakning, slavar och plundringsbyte av dem i utbyte mot magiska drycker, besvärjelser etc. Han är ofta på resande fot och har allierade på flera ställen bla Mirel, Staden O, Fristaden. Han kan göra magiska pergament och alkemiska elixir.