Ransard

Samlingsplats för alla länder och platser
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Funkar för mig!
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Klaner wikifierade. Tar mig an den övriga sammanställningen så snart månen står rätt... ;)
508 eO
Den narimska kungadottern gifter sig med vortiger Argald ”Griptämjare” av Ransard.
513 eO
Under ”Vargavintern” härjar svartfolkens vargar i hela Kard. Narim får hjälp av ransarderna med förnödenheter.
515 eO
Införlivat med Ransard efter ett beslut av narimska kungen.
(betyder detta att den narimska kungen fortfarande har kvar sitt ämbete men underordnar sig vortigern?)
Funderingar: Enligt de hyffsat tvetydiga källorna tycks det finnas en vortiger i varje område. Gauland är både självständigt och införlivat i Ransard. :?
Vidare så är giftemål mellan folken vanligare i källorna än i det ransard som kommit att växa fram. Vad tros om ngt liknande;
En ran kan bara födas av ransk kvinna. Således kunde exempelvis den narimska kungadottern inte föda fram raner. Detta är ett pris Vortigrar har gjort genom åren. Band mellan folken måste knytas och då kan landets fader behöva göra uppoffringen.
Detta förhindar inte att ranska barn kan födas ur vortigerns säd. Att ta sig en ransk kvinna för avelns skull är inte ovanligt. En sardisk vortigerhustrus avkomma måste inte heller gå lottlös. Med arv efter sin mor kan han nå hödt inom sardernas led. Kanske kan det tom finnas sardiska småvortigar över de nominellt självstyrande områdena? Detta är då det enda undantaget när en ran och en sard kan få en avkomma. Att i de vanliga leden försöka samma lek, leder ju enligt tidigare spekulationer till döden.

Vad tros?
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Har vi ngt namn på den stora skogen i östra ransard? Förslag annars kan vara:
Vitterveden
Molmården
Dunkeldjupne
Svarteskog
Kardskogen

Vidare omnämns Tarfatbergen. Är det det lilla bergspartiet på gränsen mellan sydland och alerien?

Slipar lite på kartan :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Tror att den heter kardskogen i källorna. fast det kanske bara är delen i jordashaur?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9059
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Tror inte källorna säger något om skogen utom att i regionen Kard så ligger Kardskogen. Alver i Kardskogen står det om i EA-SL under Jorduashur och Ransard och i EA-Kampanj står det under Erebs allmäna historia och under den politiska konflikten Ransarderröjet.

Jag föreslår helt enkelt Kardskogen för både delen i Jorduashur och delen i Ransard. Kollar vi på kartan så är även den västliga delen av Kardbergen precis vid gränsen mellan länderna (och där det halvautonoma Narim/Gauland ligger) täckt av skog. Bergen är här förmodligen inte så höga och bergsidornas dalar är skogbevuxna. Kardborna och eventuella geografer från sydliga länder kanske i dagligt tal delar upp skogen i södra Kardskogen och norra Kardskogen. I Palinor talar man ofta om Alermarks skogar men avser då skogen i Alerien som genom historien varit ett ständigt tvisteområde och även under lång tid varit en del av den palinoriska ordensstaten som grevskapen Alermark och Müle. Dessa områden som åtminstonde det senaste århundradet varit under Alerisk kontroll kom att hamna under Ransard när Alerien ockuperades 605 eO.

Bild

Kartan har jag gjort till en text jag ännu inte skrivit klart angående Alerien-Ransard-Palinor men nu föll det sig naturligt att ändå posta den. Tanken är att gränsen mellan Alerien och Palinor har skiftat under historien och att under en period då Palinor var mäktigare upprättades två grevskap som sedan har blivit erövrade av Alerien (som nu sedan helt nylig har blivit ockuperad av Ransard).
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Bra jobbat Birke:) Ska bli kul att se texten. Så Kardskogen it is. Då talar man ibland om Norra, respektive södra Kardskogen. Och Jordiska respektive ransardiska kardskogen.

Skogen tycks enligt källorna vara glesare i ransard än vad jag först trodde, till skillnad från dem i stort outforskade jordiska kardskogen.

Lite mystik vill jag dock ha kvar även i ransards skogar :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

birkebeineren skrev:Det går sakta för mig men här har ni iallafall utkastet till något av vad jag försöker få ihop. Planen är att ge bakgrunden till de olika narguriska kulturerna i Kard som berör Palinor. Lär bli material relevant för Ransard också.

Den första notisen berör egentligen inte Palinor men följde med för att ge sammanhang.

18-24 e.O.
Det stora frihetskriget utkämpas i västra Kard mellan Ransard och upprörare i Belgoth. Ransarderna segrar och stora delar av de västbelgothiska klanerna utvandrar mot Ljusna i söder.


24-63 e.O.
De östbelgothiska klanerna som inte deltog i Stora frihetskriget, upproret mot Ransard, drabbas mycket hårt av det nya styre som nu införs i gamla Belgoth. Att söka sig till Ljusna dit västklanerna utvandrat är uteslutet för de stolta belgotherna som inser sitt misstag att stå utanför kriget.

63 e.O.
Brandnatten. En månmörk höstnatt brinner östbelgotherna ner sina byar efter att ha tömt alla förråd och dödat de ransardiska garnisonerna. Samlade går de österut upp i bergen och lämnar sitt gamla hemland för att aldrig återvända.

64 e.O.
Efter en lång vintermarsch uppe i bergen där de kämpar mot svartfolk, kyla och arga narimer når östbelgotherna Kardbergens sydöstra sluttningar. Framför dem ligger Erebs öppna inland som belgothernas förfäder för niohundra år sedan korsade under den Fjärde narguriska vandringen.

Plockar över från Palinortråden för att inte kapa slutspurten med ranska manövrar :)

Jag tycker att det ser bra ut, skapar djup och fyller luckor i historien.
Frågor: Jag antar att det inte är samtliga östra belgoths klaner som utvandrar? Det skulle ju göra Belgoth ganska tomt.
Vi måste hitta ett käckt namn på hädelsen. En så stor nesa måste ju ha uppmärksammats av historieberättarna. Inte nog med att de ärelösa klanerna först knöt näven i fickan, därefter anföll de i lönndom och sist av allt så flydde de din fosterjord hals över huvud (ransk vinkling...)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Grymt snyggt, ser fram emot att ta del av den spännande historien runt Alermark och Mule
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9059
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Fafnir skrev:Vidare omnämns Tarfatbergen. Är det det lilla bergspartiet på gränsen mellan sydland och alerien?
Tarfatbergen är ett namn från vättarnas historia som jag tidigare funderade på att försöka vrida till att ligga i Kard. Vet dock inte hur bra den iden var...

Kanske vi kan låta berget/bergsområdet vara Swartkozen som omtalas här: http://www.erebaltor.se/wiki/index.php? ... ita_gripen
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Filat lite på Birkes eminenta belgotiska öden för ransards historias räkning.

Åsikter?

18-24 e.O.
Det stora frihetskriget utkämpas i västra Kard mellan Ransard och upprörare i Belgoth. Ransarderna segrar och stora delar av de västbelgothiska klanerna utvandrar mot Ljusna i söder.

24-63 e.O.
De östbelgothiska klanerna som inte deltog i Stora frihetskriget, upproret mot Ransard, drabbas mycket hårt av det nya styre som nu införs i gamla Belgoth. Ranerna styckar upp marken och fördelar den bland de egna stormännen. De belgothiska klanerna fråntas all egentlig makt. Att söka sig till Ljusna dit västklanerna utvandrat är uteslutet för de stolta belgotherna som inser sitt misstag att stå utanför kriget.

63 e.O.
Brandnatten. En månmörk höstnatt brinner östbelgotherna ner sina byar efter att ha tömt alla förråd och dödat de ransardiska garnisonerna. Samlade går de österut upp i bergen och lämnar sitt gamla hemland för att aldrig återvända. Händelsen är också kämd som ”den östbegothiska nesan” eller ”den stora flykten”.

64 e.O.
Efter en lång vintermarsch uppe i bergen där de kämpar mot svartfolk, kyla och arga narimer når östbelgotherna Kardbergens sydöstra sluttningar. Framför dem ligger Erebs öppna inland som belgothernas förfäder för niohundra år sedan korsade under den Fjärde narguriska vandringen. Inga straffexpeditioner utgår då man menar att de hederslösa östbelgotherna straffat sig själva mer genom att lämna den heliga fädnersjorden än vad ransardisk lag någonsin skulle kunna. Inget annat än nesan kvarstår när östbelgotherna vandrar ut ur den ransardiska historian för att smida sina nya öden i österled.


Det stora frihetskriget utkämpas i två faser. Frihetskriget 1f.O-10e.O och efter åtta års fred, Västbelgothiska resningen 18e.O-24e.O
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9059
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Fafnir skrev:Frågor: Jag antar att det inte är samtliga östra belgoths klaner som utvandrar? Det skulle ju göra Belgoth ganska tomt.
Vi måste hitta ett käckt namn på hädelsen. En så stor nesa måste ju ha uppmärksammats av historieberättarna. Inte nog med att de ärelösa klanerna först knöt näven i fickan, därefter anföll de i lönndom och sist av allt så flydde de din fosterjord hals över huvud (ransk vinkling...)
Kanske inte alla men jag tänkte mig åtminstone stora delar av befolkningen. De belgother som stannade kvar lär ha behandlats ganska hårt av ranerna och sen när det gamla Belgoth kom att benämnas som regionen Nordland flyttade antagligen sarder in och blev den nya befolkningen. Kanske finns några av belgothernas ättlingar kvar som minns sitt ursprung och kanske till och med som en potentiell upprorskandidat mot ranernas styra i ett en gång ockuperat land?

De belgother som utvandrade mot öst har jag vidare tänkt att dels bosatte ett område i dagens Palinor och dels blev en del av riket Timolerien som ett drygt hundraår efter utvandringen bildades i Kardbergen (minns att timolerierna är ättlingar av västbelgother som bebott Ljusna). Mer om detta kommer bara jag samlat tankarna och årtalen.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9059
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Passar utmärkt med min historia! :)
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Härligt. Den ransardiska historien blomstrar och utvecklas :)

Här ett förslag ang min post tidigare på sidan;

Om Ran-Sardiska allianser och blodsförbindelser:

Historiskt var det vanligt mellan förbindelser mellan de olika folkslagen i det som kommit att bli Ransard. Någon gång under perioden 50-30 f.O beslutas dock att de olika folken inte får blandas, för att hålla blodet rent. En ran kan nu endast framfödas av en ransk kvinna och äktenskap mellan folken förbjuds i enlighet med vad som kom att kallas ”Blodslagen
Då allianser vanligen förekom genom giftermål mellan släkter insåg man dock en svaghet i planen. När den mäktige kung Nobarg närmade sig ranerna i ett önskemål om allians och erbjöd sin enda dotter, Timrins hand i äktenskap med Vortigern Hanric insåg man till fullo bristen. Det var en stark allians som erbjöds och att neka den stolta kungens generösa erbjudande kunde leda till krig. Flera belgothiska ädlingar ansåg ranerna som ett hot och förespråkade att man skulle kasta ut uppkomlingarna. Man beslutade då att en Vortiger kunde äkta en icke-ran av strategiska och politiska själ. En vortigers sardiska gemål skulle då kunna ånjuta full respekt av sitt folk, men aldrig kunna benämna sig ran eller framföda raner. Då det anses av vikt att Vortigern skall kunna avla ranska stridsmän även framledes får en ickeransk vortigergemål också finna sig i att Vortigern ska kunna ta sig en ransk frilla. Inte alltid särskilt populärt, men heller inte ovanligt bland kungadömen ereb över, vare sig då eller idag.

Historiskt var förbindelsen mellan Hanric och Timrin det första blandäktenskapet efter blodslagens instiftande.
Ett annat känt exempel är Argald Griptämjares giftemål med den Narimske prinsessan Eowen.

I exemplet med den mer nyligen regerande Caorm Alvvän finns dock flera underliga omständigheter. Caorm sägs ha mördats av sin timoriska älskarinna. Detta kan dock röra sig om rena smutskastningskampanjer. En timorisk prinsessa skall ha uppvaktats av änklingen Caorm i ett försök att lugna den forna adeln i det nu ransardstyrda timoriska riket. Många försök av oliktänkande klaner har redan tidigare gjorts att misstänkliggöra Caorms samröre med alver. Argald har dock effektivt sopat undan det mesta av ryktesspridningen om hans far och klargjort för alla och envar att det är trakorierna som legat bakom och bökar runt i den heliga ransardiska jorden med sina smutsiga fingrar.
Senast redigerad av Fafnir den 2012-02-25 10:52, redigerad totalt 1 gånger.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

En hel bunt med gamla godingar har nu hamnat på wikin:

http://www.erebaltor.se/wiki/index.php?title=Ransard
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Strålande jobb Fafnir!
Skriv svar