Zorakin

Samlingsplats för alla länder och platser
Jeb
Hynsolgisk Shaman

Re: Zorakin

Inlägg av Jeb » 2018-12-10 06:41

Jag ber om ursäkt för att jag inte varit inne här på sistone. Jag har haft en väldigt tuff höst på jobbet och är på gränsen till överarbetad. Har fått lägga fokus på arbete och vila. Måste fortsätta med det ytterligare några veckor innan jag kan lägga tid här igen. Än en gång mina ursäkter.
När livet i Ereb går för det verkliga. Det är då du ska presentera ursäkter. :D Jag tror alla förstår och har överseende.
Angående Slättebo så är det mycket riktigt ett av de yngre hertigdömena. Etablerat från ett markgrevskap efter Zorakiska inbördeskriget. Dess historia innebär samtidigt att det finns förhållandevis gott om fria bönder och småadel. Ibland kan det vara svårt att se någon skillnad på dessa.
Kan fria bönder vara fogdar om min fråga går att begripa?
Malmfyndigheter kontrolleras av lite olika parter. I Pharynx är kungafamiljen en av de stora ägarna och prospektörerna. I Slättebo är det både adel, hertigen, fria bergmän av både raxorisk och pennisk härkomst (ofta formerade runt en liten stad/köping) och kyrkan som kontrollerar fyndigheter.
Vem inom kyrkan är det som styr den skutan? Ska man få effektiv gruvdrift krävs lite kunnande. Är det en munk som blivit gruvchef eller en gruvchef som blivit munk?

birkebeineren
Admin

Re: Zorakin

Inlägg av birkebeineren » 2019-01-14 09:07

Kort tid efter Stora Schismen 278-281 eO inom Lysande Vägen utbröt ett inbördeskrig i Zorakin. Det utkämpades mellan den nyligen avdöde zorakiska kungens tre söner: Borodrik II, Iberiko Bastarden och Valien IV den store.

En lite ostädat artikel finns här i wikin: http://erebaltor.se/wiki/index.php?titl ... rdeskriget

Någon med vidare idéer och förslag till utvecklingar? Årtalet för krigets utbrott är lite oklart, antingen utlöst 284 eO av någon ännu okänt anledning eller 292 eO som troligen har att göra med det årets krig mellan Kardien och Caddo som gjorde att många dalker flydde till Zorakin. En händelse under kriget var också att Iberiko Bastarden som stöttade den dalkiska grenen av LV efter schismen, i motsättning till sina bröder som stöttade den aidniska grenen, lät göra om det tidigare markgrevskapet Slättebo till ett självständigt hertigdöme. Kan det möjligtvis ha varit så att nordvästra Zorakin var en av de viktiga skådeplatserna för kriget och att markgreven som blev hertig stöttade Iberiko och hans caddiska tro?

Fraxinus, huvudsakligen dina påhitt så om du har några åsikter vore det uppskattat!

Skriv svar