Jätte- och Resefolk?

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Spelknepe skrev: Jag tycker du är på rätt väg Bergdahl, men jag är personligen inte riktigt nöjd, för frågan jag ställer är: Tillhör Dekkadorel-Gnubbt svartfolk eller jättefolk?
Själva poängen är att man inte behöver göra det. Det ger ingen extra information att sätta dem i ett fack. Faktum är att kör man med nyckelord får man MER information. (Aha. Tolgulder är BÅDE resefolk och människofolk)
Spelknepe skrev: Precis som det finns olika sorters människor (långa, korta, gulhyade, mörkhyade, rödhyade) så borde det finnas olika sorters reser (stora med stubbat hår, korta med stripigt hår) som skiljer en rese från en rese. Men den klassas fortfarande som en rese.
Spelknepe: det finns inte olika _sorters_ människor. Det finns bara _människor_. Vill inte låta som en hippie, men så är det. Vad du pratar om är utseende, och sådant varierar från person till person. Så just den liknelsen faller.
Spelknepe skrev:
Kategorier är för enkelhetens skull. Det blir överskådligt om man får lättare att hitta och orientera sig.
Inte egentligen: det går alldeles utmärkt att orientera sig via nyckelord.
Per se borde man kunna lista rese BÅDE under Resefolk och Jättefolk - om man nu vill göra en lista över alla beskrivningar som ligger under dessa rubriker.

Vad man sedan skall skriva om mer konkret är upp till författaren: vissa kanske vill skriva mer allmänt om jättelika varelser (och då även prata om stenfolk och svartfolksinslagen), andra kanske vill prata om en specifik population. Jag tycker att det är jättekonstigt om människor beskrivs per nation, medan ickemänskliga folkslag beskrivs i sin helhet - som om det inte fanns kulturella skillnader. Det är det jag menar när jag talar om att gå ifrån ett taxonomiskt tankesätt: beskriv företeelserna så som de yttrar sig i världen, inte efter en pseudovetenskaplig och fyrkantig kategorisering - som inte har så mycket med speluppleveslen att göra.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

för frågan jag ställer är: Tillhör Dekkadorel-Gnubbt svartfolk eller jättefolk?
Då läste du inte mina inlägg tillräckligt bra. Jag skrev att man om man vill kan kategorisera dem efter deras första nyckelord. Alltså Dekkadorel-Gnubbt skulle vara ett storvuxet svartfolk, resar kanska vissa kallar dem andra för stororcher osv. Tolgulderna däremot skulle kategoriseras som människofolk, och vara ett storvuxet människofolk som vissa kanske skulle kalla resar andra för jättar osv. Det skulle alltså inte bara finnas nyckelord för svartfolk utan även för alla andra folkslag... Man kan ju även beskriva speciella individer. Tormuld Åskhammare, med nyckelordet: Jättefolk, som är en jätte som strövar omkringkring i Jordashur och trakterna däromkring, med sin stora hammare. Han är hög som en fullvuxen tall och har ett ymnigt skägg bla, bla... sedan kan denna jätte fungera som inspiration när jag vill ha en jätte som ställer till oreda på de cervaliska slätterna osv.
Håller vi rese till svartfolk så behöver vi inte krångla med nyckelord, som för övrigt inte finns bland de andra släktena som djurfolk, människofolk eller älvfolk.
Som sagt nyckelorden har alla, både grupper och individer... även älvfolk, stenfolk osv.

Svanmön Grinhilda snyggiskogen, kanske har nyckelorden: Älvfolk, Djurfolk, medans tomten Knake Långskägg har nyckelorden: Småfolk, Älvfolk alternativt Älvfolk, Småfolk osv...
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Peter:
Själva poängen är att man inte behöver göra det. Det ger ingen extra information att sätta dem i ett fack. Faktum är att kör man med nyckelord får man MER information. (Aha. Tolgulder är BÅDE resefolk och människofolk)
Ser fortfarande inte fördelen med att använda sig av nyckelord. Och jag tycker bara det är mer förvirrande. Människor ÄR människofolk, alver ÄR älvfolk, dvärgar ÄR stenfolk, så låt resar VARA svartfolk och inte "svartfolk, jättefolk".

Men som jag har påpekat innan. VI kan göra en biologisk indelning och kalla resar för "Svartfolk". Men vad folket i praktiken kallar de för kan vara vad som helst. Vad ser du för nackdel i detta?
Spelknepe: det finns inte olika _sorters_ människor. Det finns bara _människor_. Vill inte låta som en hippie, men så är det. Vad du pratar om är utseende, och sådant varierar från person till person. Så just den liknelsen faller.
Jag är övertygad om att du förstår precis vad jag menar.
Inte egentligen: det går alldeles utmärkt att orientera sig via nyckelord
Jo, det går säkerligen utmärkt. Men nyckelord är nytt, och även något nytt som vi måste plantera bland alla de som inte har en aning om vad nyckelord ÄR. Kategorier ÄR enklare för det är redan etablerat och befintligt. Sen så har vi ju kommit överens om att inte ändra i materialet om det inte är direkt dåligt... och det är det ju inte.

Bergdahl:
Alltså Dekkadorel-Gnubbt skulle vara ett storvuxet svartfolk, resar kanska vissa kallar dem andra för stororcher osv
Men vi pratar ju egentligen om samma mål fast i olika utföranden. Själva poängen jag ser som, är vad folk kallar det. Och i den nuvarande katagoriseringen så är det lika fullt möjligt att nå fram till, som av användadet av "nyckelord". Rese ÄR svartfolk, men i beskrivningen av resarna så kan man ju med enkelhet påpeka att de kallas för "stororcher", eller vad man nu vill. I efaro kallas de för Ökenjättar, fast den biologiska etiketten är fortfarande rese.

Och den jätte du använder i Jorduashur går alldeles utmärkt att använda i Cereval. Du kan välja att utgå från svartfolk:rese eller jättefolk:jätte.
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

en fråga det här med nyckelord
är det ungefär som i D&D
det finns väl nått sånt där
The Artist Formerly Known as Boris
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Spelknepe skrev: Men som jag har påpekat innan. VI kan göra en biologisk indelning och kalla resar för "Svartfolk". Men vad folket i praktiken kallar de för kan vara vad som helst. Vad ser du för nackdel i detta?
Att informationen fortfarande presenteras och läses som att det finns väl avgränsade befolkningsgrupper. Jag tror helt enkelt att det är svårt att ge de olika arketyper och grupper vi har att göra med här en levande och engagerande presentation om de är uppdelade i fack.
Jag är övertygad om att du förstår precis vad jag menar.
Nej, det gör jag inte. Du får gärna förklara. För du kan väl inte rimligtvis vilja att vi skall dela upp alla erebs människor i ljushåriga, mörkhåriga och fräkniga?
Jo, det går säkerligen utmärkt. Men nyckelord är nytt, och även något nytt som vi måste plantera bland alla de som inte har en aning om vad nyckelord ÄR. Kategorier ÄR enklare för det är redan etablerat och befintligt.
Nyckelord är ganska intuitivt, och kräver ingen presentation: som alla som använt wikipedia o dyl vet.

Sen så har vi ju kommit överens om att inte ändra i materialet om det inte är direkt dåligt... och det är det ju inte.
För det första handlar det här inte om direkta ändringar i materialet, bara att vi inte presenterar de olika resliga bestarna och småväxta svartfolken på samma sätt som i monster-modulerna. För det andra så är det direkt dåligt. Redan när jag började spela drakar och demoner satt jag och kliade mig bakom örat över alla likartade svartfolk, och undrade vad stenfolken hade gemensamt. Den gamla indelningen är klumpig, och haltar.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Spelknepe, ibland undrar jag om du inte vill förstå eller om du bara är så fruktansvärt rädd för förändringar... hur hade Drakar och demoner sett ut om man aldrig gjorde några förändringar, antagligen hade det inte utvecklats nämnvärt sedan den första utgåvan...

Iaf... DU får ju dina kategorier. Vad är det som är så himla svårt med nyckelord att inte en "normalbegåvad individ" efter en förklaring skulle kunna förstå sig på dem?

Kategorierna som en kompromiss skulle då vara ett sätt att underlätta för den som söker efter en viss sak att hitta detta. Låt oss säga att jag vill ha något svartfolksaktigt, då kollar jag under kategorien Svartfolk, där alla våra beskrivna grupper och individer finns med svartfolk som sitt första nyckelord. Låt oss vidare säga att jag vill ha ett storvuxet svartfolk, då kollar jag efter någon av de beskrivna grupperna eller individerna som har jättefolk som sitt andra, tredje, osv nyckelord... svårare än så behöver det inte bli.

Att använda oss av nyckelord ger oss möjligheten att lämna beskrivandet av generisk orch, generisk svartalf osv, vilket ju är så tråkigt. Vi kan istället låta fantasin flöda och ge beskrivningar av enskilda svartfolksgrupper, liknande människornas nationaliteter, men även zooma ända ner till individnivå. Vi kan ju självklart inte beskriva alla grupper och individer, men de vi beskriver kan sedan fungera som inspirationsmaterial för vidare skapande av t.ex svartfolk när de behövs någon annan stans... svårare än så är det inte.

Utöver detta är ju det här med nyckelord ett bra sätt att ge en liten fingervisning om de beskrivnas attribut utan att använda oss av något regelsystem, vilket vi ju skall undvika.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Peter skrev:
Spelknepe skrev: Jag tycker du är på rätt väg Bergdahl, men jag är personligen inte riktigt nöjd, för frågan jag ställer är: Tillhör Dekkadorel-Gnubbt svartfolk eller jättefolk?
Själva poängen är att man inte behöver göra det. Det ger ingen extra information att sätta dem i ett fack. Faktum är att kör man med nyckelord får man MER information. (Aha. Tolgulder är BÅDE resefolk och människofolk)
Utifrån det resonemanget, vilket naturligtvis har sitt värde, borde man istället helt enkelt skippa etiketterna helt och hållet? Problemet blir då om en författare slänger sig med uttryck som vätte, rese, troll, svartfolk, lortingar, stenfolk osv. De begreppen bör ju då definieras, tex i wikin. Svartfolk definieras idag genom att det är en kategori där orch, troll, rese osv ingår. Skall erkännas att detsamma naturligtvis kan komma att gälla för nyckelorden.
Spelknepe skrev:Jo, det går säkerligen utmärkt. Men nyckelord är nytt, och även något nytt som vi måste plantera bland alla de som inte har en aning om vad nyckelord ÄR. Kategorier ÄR enklare för det är redan etablerat och befintligt.


Människors indelning efter ras eller inte bör lämnas utanför forumet då det är en allt för känslig fråga med allt för tydliga paralleller till vår värld.
Men i Ereb är människor (självmant uppdelade i etniciteter, det är så etnicitet uppstår) bara ett av människofolken. Rubriken bör alltså vara Människofolk – Människa, Tolgulder, Neanderthal… detta har snuddats på tidigare där då alla människolika varelser (dvärg och jätte) ev. skulle hamna här. Det är ur det perspektivet man får se på folken, i Ereb till skillnad från vår värld finns andra människofolk. På samma sätt är det med Svartfolk, Stenfolk osv.

Jag ser inte att det blir någon större skillnad vare sig vi har nyckelord eller inte, så det kan väl vara med. Att vissa varelser hamna under flera kategorier må också vara hänt så länge det finns en prio.1. Nya kategorier/nyckelord måste dock ges innehåll. Vad är resefolk då? Varför? Vad skiljer dem från övriga folk?
Bergdahl skrev:
för frågan jag ställer är: Tillhör Dekkadorel-Gnubbt svartfolk eller jättefolk?
Då läste du inte mina inlägg tillräckligt bra. Jag skrev att man om man vill kan kategorisera dem efter deras första nyckelord. Alltså Dekkadorel-Gnubbt skulle vara ett storvuxet svartfolk, resar kanska vissa kallar dem andra för stororcher osv. Tolgulderna däremot skulle kategoriseras som människofolk, och vara ett storvuxet människofolk som vissa kanske skulle kalla resar andra för jättar osv. Det skulle alltså inte bara finnas nyckelord för svartfolk utan även för alla andra folkslag... Man kan ju även beskriva speciella individer. Tormuld Åskhammare, med nyckelordet: Jättefolk, som är en jätte som strövar omkringkring i Jordashur och trakterna däromkring, med sin stora hammare. Han är hög som en fullvuxen tall och har ett ymnigt skägg bla, bla... sedan kan denna jätte fungera som inspiration när jag vill ha en jätte som ställer till oreda på de cervaliska slätterna osv.
Håller vi rese till svartfolk så behöver vi inte krångla med nyckelord, som för övrigt inte finns bland de andra släktena som djurfolk, människofolk eller älvfolk.
Som sagt nyckelorden har alla, både grupper och individer... även älvfolk, stenfolk osv.

Svanmön Grinhilda snyggiskogen, kanske har nyckelorden: Älvfolk, Djurfolk, medans tomten Knake Långskägg har nyckelorden: Småfolk, Älvfolk alternativt Älvfolk, Småfolk osv...
Det här är bra. Så länge man inte snackar ren biologi för då blir det fel.
Spelknepe skrev:Men vi pratar ju egentligen om samma mål fast i olika utföranden. Själva poängen jag ser som, är vad folk kallar det. Och i den nuvarande katagoriseringen så är det lika fullt möjligt att nå fram till, som av användadet av "nyckelord". Rese ÄR svartfolk, men i beskrivningen av resarna så kan man ju med enkelhet påpeka att de kallas för "stororcher", eller vad man nu vill. I efaro kallas de för Ökenjättar, fast den biologiska etiketten är fortfarande rese.

Och den jätte du använder i Jorduashur går alldeles utmärkt att använda i Cereval. Du kan välja att utgå från svartfolk:rese eller jättefolk:jätte.
Så har jag också uppfattat det.
Peter skrev:Den gamla indelningen är klumpig, och haltar.
Håller med.
Bergdahl skrev:Att använda oss av nyckelord ger oss möjligheten att lämna beskrivandet av generisk orch, generisk svartalf osv, vilket ju är så tråkigt. Vi kan istället låta fantasin flöda och ge beskrivningar av enskilda svartfolksgrupper, liknande människornas nationaliteter, men även zooma ända ner till individnivå. Vi kan ju självklart inte beskriva alla grupper och individer, men de vi beskriver kan sedan fungera som inspirationsmaterial för vidare skapande av t.ex svartfolk när de behövs någon annan stans... svårare än så är det inte.
Jo det har vi efter lååång och het debatt väl kommit fram till att de generiska beskrivningarna av svartfolken begränsas till namn och storlek. Vättar, svartnissar och alfer är oftast små. Detsamma gäller även för andra varelser, dvs att de blir roligare om man tar med individbeskrivningar. Vargman (Hurra!) är ett utmärkt exempel. Vargmän blev inte tråkigare, tvärt om. Vargmän, Djurfolk, Människofolk? Men tex låt säga att bland jättefolket är skillnaderna större än hos svartfolken. Att bortse från att Cyklopen har ett öga eller att Tolgulder bara råkar vara ett resligt släkte av ”människoart” är inte lika lätt. (Hade det inte varit för Trakorien hade jag betraktat Tolgulder som små jättar. Högmän tycker jag för övrigt är tråkiga då de tog bort Tolguldernas unikhet, och de ju ändå endast är små jättar eller stora människor, samma problem som med de mindre svartfolken.)
Bergdahl skrev:Utöver detta är ju det här med nyckelord ett bra sätt att ge en liten fingervisning om de beskrivnas attribut utan att använda oss av något regelsystem, vilket vi ju skall undvika.
Håller med. Jag tycker inte nyckelord nödvändigtvis stör så länge förvirring och frågor kan undvikas.
Senast redigerad av Mikael den 2007-08-16 14:01, redigerad totalt 3 gång.
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

Jag skulle nog villa se att de olika raserna är uppdelade efter de gudar som har skapat dom
Moderjord skapade älvfolken därför hör de ihop
"Terra" skapade stenfolken, dvärgar, jättar å de andra
och de det som för samman dom
The Artist Formerly Known as Boris
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Boris skrev:Jag skulle nog villa se att de olika raserna är uppdelade efter de gudar som har skapat dom
Moderjord skapade älvfolken därför hör de ihop
"Terra" skapade stenfolken, dvärgar, jättar å de andra
och de det som för samman dom
Fast det där är ju bara myter (förutom möjligen i älvfolkets fall)
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

Peter skrev:
Boris skrev:Jag skulle nog villa se att de olika raserna är uppdelade efter de gudar som har skapat dom
Moderjord skapade älvfolken därför hör de ihop
"Terra" skapade stenfolken, dvärgar, jättar å de andra
och de det som för samman dom
Fast det där är ju bara myter (förutom möjligen i älvfolkets fall)
Varför de?
The Artist Formerly Known as Boris
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Sen får det ju konsekvenserna att vi genom vår uppdelning säger vilka gudar som är riktiga och vilka som inte är det, eller iaf vilka religioner som har fel när det säger att just deras gud skapade dem. Jag har hellre det hela lite öppet.

Ser hellre kategoriseringen (om vi nu bestämmer att ha en sådan) som bara ett spelhjälpmedel och inte direkt något som är bundet till Ereb. Alltså att oknyt och illvillingar kategoriseras efter sitt första nyckelord, det nyckelord som viktigast i definitionen av dem.

Sen så ser jag inte bara nyckelorden som biologiska, utan de kan lika väl vara beteenderelaterade... Säg att vi t.ex. tar Peters lervättar från svartfolkstråden, då skulle de kunna ha nyckelorden: Svartfolk, Stenfolk... där stenfok inte innebär att de är besläktade med dvärgarna utan att de ser bergen och underjorden som sitt element... typ... :P
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Boris skrev:
Peter skrev:
Boris skrev:Jag skulle nog villa se att de olika raserna är uppdelade efter de gudar som har skapat dom
Moderjord skapade älvfolken därför hör de ihop
"Terra" skapade stenfolken, dvärgar, jättar å de andra
och de det som för samman dom
Fast det där är ju bara myter (förutom möjligen i älvfolkets fall)
Varför de?
Tja skulle LV definiera så är Etin skapare av människor, medans alla andra är hemaquail eller hans djävlars skapelser...kanske.

Pronblemet som jag ser det är att det blir antingen för godtyckligt då olika folk tror på olika gudar och det är osäkert på vilket som är rätt. för subjektivt.

Om man nu inte ser det som ett problem så måste Vi de grå eminenserna besluta vad som är sant, inte bara vilka myter som är vanligast, och därmed spika en uppsättning gudar på ett sätt som i alla fall inte jag vill se.

Som jag ser det är redan dagens indelning subjektiv och ev osann, liksom histroiebeskrivningen, och upp till SL att besluta vad han anser sant eller inte. Jag brukar därför försöka det lysa igenom vem som berättar eller delar in folk för att utrymmet för "sannare" lösningar skall finnas.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Bergdahl skrev:Ser hellre kategoriseringen (om vi nu bestämmer att ha en sådan) som bara ett spelhjälpmedel och inte direkt något som är bundet till Ereb. Alltså att oknyt och illvillingar kategoriseras efter sitt första nyckelord, det nyckelord som viktigast i definitionen av dem.

Sen så ser jag inte bara nyckelorden som biologiska, utan de kan lika väl vara beteenderelaterade... Säg att vi t.ex. tar Peters lervättar från svartfolkstråden, då skulle de kunna ha nyckelorden: Svartfolk, Stenfolk... där stenfok inte innebär att de är besläktade med dvärgarna utan att de ser bergen och underjorden som sitt element... typ... :P
Låter bra!
Men en fråga eller fler, hjälp mig nu. Vad kategorierna grundar sig på får vi naturligtvis slå fast, och där är som jag ser det "biologi" (Trakoriska biologers indelning av arter och raser) bättre kandidat än beteende eller hemvist (eller gudar). Men det går naturligtvis. På vilket sätt blir kopplingen till andra nyckelord fördelaktig? Motsvarar nyckelord 2 av beteende eller hemvist i gamla reglerna?

Sedan är jag tveksam till att lervättarna själva skall få placera sig bland nyckelorden, då tror jag att de hamnar ibland Jättefolken.

Förövrigt säger jag på återseende i nästa vecka. Skall på äventyr i vildmarken...till en förbjuden dal för att söka en påstådd källa till Enki vaktad av mängder av rovdjur (carnivorer, köttätare, ett beteende, indelat i undergrupper av hunddjur, kattdjur, blötdjur, maskar ....)
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Mikael skrev:Tja skulle LV definiera så är Etin skapare av människor, medans alla andra är hemaquail eller hans djävlars skapelser...kanske.
Nej, det där håller jag inte alls med om. Lysande Vägen har aldrig framställts som enbart en människo-religion, och andra raser har alltid varit välkomna. Ingen människo-rasism i den Lysande Vägen. Etin är alltings Skapare. Har inga problem med en halvlängdsmannapräst eller ankmunk. Däremot verkar det som om människor är numerärt överlägsna i LV, men det har snarare att göra med att många andra raser har andra religioner - inte minst alver.

Min fråga med nyckelord är vad som skulle hända om man skulle publicera våra alster på ErebAltor.se i en bok (vilket naturligtvis är ngt av en dröm). Hur skulle då raser ordnas och kategoriseras?
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Sedan är jag tveksam till att lervättarna själva skall få placera sig bland nyckelorden, då tror jag att de hamnar ibland Jättefolken.
Nja, du missförstod nog mig, det var inte tänkt att lervättarna var ett nyckelord utan en grupp individer med någorlunda lika förutsättningar, dessa skulle sedan ha nyckelorden: Svartfolk, och Stenfolk... Vilket skulle innebära att deras kärna, essens, är som svartfolk (vad det nu innebär får vi ju bena ut, liksom med de andra nyckelorden), stenfolk skulle ju kunna innebära att de som jag skrev innan ser berget och underjorden som sitt element, de skapas ju ur lera enligt sina myter och i underjordiska salar känner de sig som hemma osv, det skulle inte innebära att de var skapade av "Terra" eller att de var släkt med dvärgarna t.ex... som sagt om vi skulle köra på något liknande skulle vi ju behöva arbeta fram en god grund att stå på, men jag tror att det skulle kunna bli bra...
Skriv svar