Kalklanden

Samlingsplats för alla länder och platser
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Kalklanden

Inlägg av Mikael »

Tycker idén med glas var bra. Den kör vi på.

Kanske idén med slavar, men då snarare inflytande och dominans på Oxpiskarleden och slavhandeln Bohr-Ba till O. De har redan en stort inflytande och viktig stol i Staden O. Alla större ätter har slavtradshus, karavanbeskydd, avtal med nasarna, etc.

Övriga handelsleder kontrolleras snarast av Mirel eller är inte särskilt vältrafikerade för intressanta tullintäkter då de går genom så farliga områden. Mer för den desperate eller girige som inte kan tänka sig den mer säkra, men mer kostsamma, handeln via sjötraden. Att tullbelägga dessa leder flyttar nog bara än mer handel till kopparhavets skepp. Kan ha lokal betydelse för lokala herrar, men inte för rikets ekonomi.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Kalklanden

Inlägg av Snibben »

Visst kan man producera glas här. Man måste bara importera kvartssand och bränsle. Glas består av 65-74% kvartssand och sedan smält- och stelningsmedel (glasbildare, flussmedel och stabilisator). Kalk är tydligen ett stelningsmedel vilket är ca 10% eller mindre av glasmassan. Så om man tillverkar glas i Klaklandet måste man importera både sand och soda samt naturligtvis en massa brännbart trä för att smälta glaset.

Inte så att jag är emot men kalk är en så liten del av produktionen så jag funderar på varför man placerat den här? Är det besläktat med att man driver stora kalkugnar i området?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Kalklanden

Inlägg av Mikael »

Sand, kisel och kvartssand finnas gott om också, turligt nog finns här dessutom stora natronbäddar från forntiden. :)

Värre med bränslet. Hmm. Håller de karga skogarna i väst och syd på att avverkas till kalhyggen? Har man redan tidigare i historien, senaste tusen åren, kalhugget många av de skogar som omgärdade Kalklanden? Är glasproduktionen hotad och nya källor för bränsle behövda? Är detta källa till politisk oro?
Eller har städerna förlagts där de ligger pga av gasfyndigheter man lyckats tämja i ugnar?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Kalklanden

Inlägg av birkebeineren »

Läser på vidare om glastillverkning, mycket intressant, och hittar att venetianerna använde kvartssand från botten av älven Po. Kanske finns det kvartssand nere i botten av Kalklandens djupa kanjoner? Bränslet är då en vidare fråga men om vi kan tillåta oss en "elementarisk" lösning så skulle vi kunna låta det finnas extremet heta källor runt om på kalkslätterna där inte bara värmen kan utnyttjas vid glastillverkning utan även brinner kalk i en slags naturliga kalkugnar? Det hela blir kanske lite konstruerad men det kan fungera om vi vill. :)

Annars så tänkte jag att Kalklandens (eventuella) glastillverkning byggde mycket på hantverkskunskap som råkade finnas just här och inte endast på den goda tillgången på kalk. Verkar ha varit lite så i Venedig.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Kalklanden

Inlägg av birkebeineren »

Såg ditt svar nu Mikael. Gas istället för elementarvärme?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Kalklanden

Inlägg av Mikael »

Politik
Kalklanden är alltså ett löst sammanhållet kungadöme där antika ätter intrigerar om makten. De främsta ätterna är samlade i ett adelsråd som biträder kungen. Monarkens hov är ambulerande och huvudstad är någon av storstäderna i 1-3 år beroende på monarkens humör och stadens tillgångar. Ätten Trastamara har nyligen förlorat första platsen och kungatiteln till släkten Bobadilla.

Traditionerna är gamla och i många delar kvarlevor från det jordiska imperiets dagar. En berest jorpagner skulle känna igen mycket hemifrån.
Någon ny kejsare önskas dock inte, en kung räcker. Det är en aristokratiskt sofistikerat och mycket ceremoniell kultur. Man ser ner på sina grannar "barbarerna" som man manipulerar på olika vis för att upprätthålla sin position och balansen i området. Trakorien ses som närområdets mäktigaste land som måste hållas god relation med, men anses vara ett plumpt, rått, vulgärt och smaklöst land. Söderns kungadömen i Aidne och Jorpagna har man goda relationer med och kan i viss mån uppskatta, men anser även dessa riken inte tillräckligt fina eller sofistikerade.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Kalklanden

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev: 2022-01-05 15:00 Såg ditt svar nu Mikael. Gas istället för elementarvärme?
Även om kalkländerna tycks ha hög kunskap om att förslava andar och elementar, så gillar jag mer gasugnar. Man har inte lyckats finna någon bra metod för transport av gasen, utom i små mängder i inälvsbalonger. De stora mängder som behövs för ugnarna tappas direkt vid källan. Städerna (eller kanske bara en eller två?) har vuxit kring dessa naturliga gaskällor och gas leds direkt in i stora verk för tillverkning av glasmassa. Kanske?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Kalklanden

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev: 2022-01-05 16:11 Politik
Kalklanden är alltså ett löst sammanhållet kungadöme där antika ätter intrigerar om makten. De främsta ätterna är samlade i ett adelsråd som biträder kungen. Monarkens hov är ambulerande och huvudstad är någon av storstäderna i 1-3 år beroende på monarkens humör och stadens tillgångar. Ätten Trastamara har nyligen förlorat första platsen och kungatiteln till släkten Bobadilla.
Då behöver vi väl en monark? Kanske en kvinnlig sådan?
Mikael skrev:Traditionerna är gamla och i många delar kvarlevor från det jordiska imperiets dagar. En berest jorpagner skulle känna igen mycket hemifrån.
Någon ny kejsare önskas dock inte, en kung räcker. Det är en aristokratiskt sofistikerat och mycket ceremoniell kultur. Man ser ner på sina grannar "barbarerna" som man manipulerar på olika vis för att upprätthålla sin position och balansen i området. Trakorien ses som närområdets mäktigaste land som måste hållas god relation med, men anses vara ett plumpt, rått, vulgärt och smaklöst land. Söderns kungadömen i Aidne och Jorpagna har man goda relationer med och kan i viss mån uppskatta, men anser även dessa riken inte tillräckligt fina eller sofistikerade.
Tycker jag låter helt rätt.

Kan det kanske tänkas att kalklänningarna har mycket mera gemensamt med den gamla palamoxiska adeln från Klavykiska rikets dagar än krämaradeln som nu styr Trakorien? Jag har i ett pågående försök till att redogöra för staden Os tidiga historia funderat kring en tidigare handel och kulturell utväxling mellan klavyker och kalklänningar. Numera finns ju inte Klavykiska riket men en del gamla band skulle kunna finnas kvar till ön Palamux. Exakt hur dessa band ser ut är lite oklart än men om vi kan säga att de finns kan jag försöka vidareutveckla idéerna. Min Oska historia är ingenting radikalt utan mera ett försök till att reda ut och binda samman vissa trådar med material. Postar i tråden för Staden O bara jag får lite ordning. Kändes plötsligt lite bråttom nu när Kalklanden börjar beskrivas. :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Kalklanden

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev: 2022-01-05 16:17 Även om kalkländerna tycks ha hög kunskap om att förslava andar och elementar, så gillar jag mer gasugnar. Man har inte lyckats finna någon bra metod för transport av gasen, utom i små mängder i inälvsbalonger. De stora mängder som behövs för ugnarna tappas direkt vid källan. Städerna (eller kanske bara en eller två?) har vuxit kring dessa naturliga gaskällor och gas leds direkt in i stora verk för tillverkning av glasmassa. Kanske?
Funkar för mig.
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Kalklanden

Inlägg av Albrekt »

birkebeineren skrev: 2022-01-04 23:46 Eller köper kalklänningarna upp slavar från Nargur som de sen säljer vidare till Trakorien i staden O?
Kanske har en eller två narguriska stammar detta som sitt traditionella straffsystem, alla förbrytare och krigsfångar säljs alltid till Kalklandens slavhandlare? Detta leder till en aldrig sinande strid ström av hel- och halvbarbariska slavar. :?:
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Kalklanden

Inlägg av birkebeineren »

Det är tänkt att det är de ganska löst beskrivna "strövnargurerna" som lever på slättlanden mellan Nargur och Mirel som handlar med slavar. Slavarna kommer från nargurerna inne skogen eller från rivaliserande slättstammar. Att några strövnargurer även satt i system att sälja sina egna förbrytare som slavar kan mycket väl passas in. Strövnargurerna är inte lika enade som många andra nargurfolk och de skiljer sig även åt stammarna sinsemellan.

Från nordligaste Trasimo går den såkallade "Slavleden" mot Mefamir och vidare västerut. De flesta skogsnargurer som tas som slavar fraktas denna vägen.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Kalklanden

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev: 2022-01-05 23:06 Kan det kanske tänkas att kalklänningarna har mycket mera gemensamt med den gamla palamoxiska adeln från Klavykiska rikets dagar än krämaradeln som nu styr Trakorien? Jag har i ett pågående försök till att redogöra för staden Os tidiga historia funderat kring en tidigare handel och kulturell utväxling mellan klavyker och kalklänningar. Numera finns ju inte Klavykiska riket men en del gamla band skulle kunna finnas kvar till ön Palamux. Exakt hur dessa band ser ut är lite oklart än men om vi kan säga att de finns kan jag försöka vidareutveckla idéerna. Min Oska historia är ingenting radikalt utan mera ett försök till att reda ut och binda samman vissa trådar med material. Postar i tråden för Staden O bara jag får lite ordning. Kändes plötsligt lite bråttom nu när Kalklanden börjar beskrivas. :)
Tror jag absolut. Relationerna med Trakorien går tillbaks till Klavykerrikets dagar då man kulturellt stod varandra närmre.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Kalklanden

Inlägg av gtjorgo »

Hur är det med religionen i kalklandet? Visst har de samma kult som på de trakoriska öarna (med mindre fokus på Shamash och Kastyke såklart). Eller har jag gjort en feltokning? Vore kanske intessant om det fanns fler joriska arvtagare som inte lyssnat på profeten Odo i Ereb. :)
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Kalklanden

Inlägg av Albrekt »

gtjorgo skrev: 2022-01-06 23:29 Vore kanske intessant om det fanns fler joriska arvtagare som inte lyssnat på profeten Odo i Ereb. :)
Håller med! :P
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Kalklanden

Inlägg av birkebeineren »

Gärna det joriska panteonet i Kalklanden. Inte nödvändigtvis enbart men som det största.
Skriv svar