Uppväxthändelser, Livsvägar & Livsvägshändelser, etc
Postat: 2010-11-05 11:51
I de regler jag håller på att knåpa ihop, så har jag tänkt att ha med Uppväxthändelser och Livsvägshändelser. Systemet påminner starkt om det som t ex finns i Mutant Chronicles (där det kallas Uppväxthändelser och Särskilda händelser). I viss mån påminner det också om Särskilda förmågor i Dod 4.0.
Uppväxthändelser är händelser som ägt rum under rollpersonens tidiga år. Det kan också röra sig om medfödda eller tidigt utvecklade talanger och förmågor (t ex Vild magi). För en människa skulle det handla om livsperioden upp till 14-15 års ålder ungefär.
Livsvägshändelser är något liknande, men har starkare relation till rollpersonens valda Livsvägar (ersätter Yrken). Livsvägssystemet är för övrigt inspirerat av Lifepaths från Burning Wheel och Bakgrunder från Mutant Chronicles.
Vad jag skulle vilja ha lite synpunkter på är huruvida slumpmässiga händelser är önskvärda eller inte? Eller ska händelser kunna köpas för t ex Bakgrundspoäng? Själv tycker jag att slumpmoment kan vara rätt kul, så länge det inte förstör spelarens bild av den rollperson han vill försöka skapa. Jag har skissat på några tabeller som kan användas. De innehåller inga extrema resultat i stil med Handikappad, Benskörhet eller liknande och målet är att de ska vara hyfsat anpassade till Livsvägskategorin.
Ett mellanting mellan slump och fria köp är t ex att tillåta omslag av oönskade resultat för en viss kostnad i BP. Vad tycker ni rent allmänt? Är slumpresultat förkastliga? Bör alternativa metoder finnas med i reglerna? Vad skulle vara tänkbara alternativa metoder?
Uppväxthändelser är händelser som ägt rum under rollpersonens tidiga år. Det kan också röra sig om medfödda eller tidigt utvecklade talanger och förmågor (t ex Vild magi). För en människa skulle det handla om livsperioden upp till 14-15 års ålder ungefär.
Livsvägshändelser är något liknande, men har starkare relation till rollpersonens valda Livsvägar (ersätter Yrken). Livsvägssystemet är för övrigt inspirerat av Lifepaths från Burning Wheel och Bakgrunder från Mutant Chronicles.
Vad jag skulle vilja ha lite synpunkter på är huruvida slumpmässiga händelser är önskvärda eller inte? Eller ska händelser kunna köpas för t ex Bakgrundspoäng? Själv tycker jag att slumpmoment kan vara rätt kul, så länge det inte förstör spelarens bild av den rollperson han vill försöka skapa. Jag har skissat på några tabeller som kan användas. De innehåller inga extrema resultat i stil med Handikappad, Benskörhet eller liknande och målet är att de ska vara hyfsat anpassade till Livsvägskategorin.
Ett mellanting mellan slump och fria köp är t ex att tillåta omslag av oönskade resultat för en viss kostnad i BP. Vad tycker ni rent allmänt? Är slumpresultat förkastliga? Bör alternativa metoder finnas med i reglerna? Vad skulle vara tänkbara alternativa metoder?