KAP 2. ROLLPERSONEN: FRAMSLAGNINGSMETOD (BP)

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Att resurser är kopplat till Socialt Stånd är väl spikar sen läge.
Men nu går ju ju imot digsjälv ser det ut som när du förs säger att man inte ska kunna påverka Socialt Stånd vid rollpersonsskapandet men sen att man ska kunna va adel om man vill?
Jag är helt för att man kan va Adling men då bör man ju va nå lägre för annars får man ju sådan hög Resursnivå att man kan köpa nästan allt, bästa vapnen o rustning (som trots allt är det som ger mest påverkan i spelet när det gäller Utrustning).
För att redigera mit tidigare inlägg så kan ju Resurs-nivåer gå över klassr så att en Adling kan ha lägre än en Borgare så man kan va rik utan en titel.

Spikar 15 =)
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Vad jag menade är att det Sociala stånd man väljer kommer att vara så gott som oförändrat under resten av rollpersonsskapandet (om vi inte lägger in någon riktigt dramatisk Händelse). Tidigare, när jag var inne på att använda mer slump, så hade jag tänkt att Socialt stånd skulle slumpas benhårt. Men jag har ändrat mig.

Även om hård slump är ultrarealistiskt (ingen bestämmer sina föräldrar), så kommer det att skapa situationer där SL och spelaren ändå åsidosätter slump, och väljer Socialt stånd för att det passar just den tänkta kampanjen bättre. Därför tycker jag att man lika gärna kan välja fritt vad för Socialt stånd RPn ska ha. SL har naturligtvis sista ordet, som vanligt. Det är dessutom långt ifrån alla som vill spela adelsmän, även om de troligen får högre Resurser, finare rustning och allt det där.

Vi kan ju också begränsa de valbara stånden, så att man inte får skapa högadliga RP, annat än om SL finner det nödvändigt för kampanjen.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Grisodlar'n skrev:Vad jag menade är att det Sociala stånd man väljer kommer att vara så gott som oförändrat under resten av rollpersonsskapandet (om vi inte lägger in någon riktigt dramatisk Händelse). Tidigare, när jag var inne på att använda mer slump, så hade jag tänkt att Socialt stånd skulle slumpas benhårt. Men jag har ändrat mig.

Även om hård slump är ultrarealistiskt (ingen bestämmer sina föräldrar), så kommer det att skapa situationer där SL och spelaren ändå åsidosätter slump, och väljer Socialt stånd för att det passar just den tänkta kampanjen bättre. Därför tycker jag att man lika gärna kan välja fritt vad för Socialt stånd RPn ska ha. SL har naturligtvis sista ordet, som vanligt. Det är dessutom långt ifrån alla som vill spela adelsmän, även om de troligen får högre Resurser, finare rustning och allt det där.

Vi kan ju också begränsa de valbara stånden, så att man inte får skapa högadliga RP, annat än om SL finner det nödvändigt för kampanjen.
Precis, och gör vi sen att det ställs lite krav eller nå, ha en beskrivning av dom olika Sociala Stånden och vad dom innebär så är det ju som sagt sen upp till SL om han vill tillåta spelare att välja dom högre klaserna.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

(börjar leta rätt på hammaren)
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Socialt stånd väljs fritt av spelaren men SL godkänner. SPIKAT
Socialt stånd ger ett grundvärde i Resurser (som dock kan förändras). SPIKAT
Startålder för Livsvägar? 15 år. SPIKAT
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Grisodlar'n skrev:Socialt stånd väljs fritt av spelaren men SL godkänner. SPIKAT
Socialt stånd ger ett grundvärde i Resurser (som dock kan förändras). SPIKAT
Hmmm, låt gå.
Men jag tar med mig kofoten in i vår tråd om Socialt Stånd....
(vi är väl inte sämre än att vi kan ändra oss)
Grisodlar'n skrev: Startålder för Livsvägar? 15 år. SPIKAT
Jag slog ner denna med en dorn, dvs den går nog aldrig att dra upp...
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Tobald Lättfot skrev: Hmmm, låt gå.
Men jag tar med mig kofoten in i vår tråd om Socialt Stånd....
(vi är väl inte sämre än att vi kan ändra oss)
Exakt. Allt är bara preliminärt för att komma vidare.
Skriv svar