Djurfolk

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Djurfolk

Inlägg av birkebeineren »

Vilka djurfolk finns det i Altor?

I wikin är för närvarande följande listade:
  • Ankor
    Dinosaurider
    Fågelmän
    Kattmän
    Kentaurer
    Minotaurer
    Reptilmän
    Råttmän
    Serpenter
    Vargmän
Finns det flera?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Djurfolk

Inlägg av birkebeineren »

Sen en fundering som dök upp: Hur omtalar vi djurfolkens kvinnor och män? Är det en idé att konsekvent använda honor och hanar för att ge både särprägel och enhetlighet till denna typ av humanoider?
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Djurfolk

Inlägg av Albrekt »

birkebeineren skrev: 2021-07-26 06:22 Sen en fundering som dök upp: Hur omtalar vi djurfolkens kvinnor och män? Är det en idé att konsekvent använda honor och hanar för att ge både särprägel och enhetlighet till denna typ av humanoider?
Min känsla här är att speciellt eftersom djurfolk (i alla fall Ankor, Kattmän, Råttmän och Vargmän - och kanske Mintaurer) är populära RP, verkar termerna "hanar" och "honor" opassande. Det känns underligt att en anka eller minotaur som levt bland människor hela sitt liv t.ex. skulle hänvisa till sig själv som "hona" eller "hane" och tycka att det är OK.

Jag kan dock tänka mig att Altors människor använder sådana termer när de diskuterar djurfolken "in-game". Så i en mandelmunks avhandlig (speciellt om denne har begränsad egen erfarenhet av folken i fråga) skulle dessa termer definitivt kunna hittas.

Eller det kanske har att göra med hur pass människoliknande, eller "civiliserad", kulturen är? Så en nargurisk barbar-råttman kanske kallas "råtthane", medan en krunsk bankir-råttman kallas "man"?
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Djurfolk

Inlägg av birkebeineren »

Låter som ganska bra konklusioner. Information om folkslag i wikin ges ju i lite semi-vetenskaplig ordlyd så att låta mandelmunkarna ha etablerat en lärd tradition som inte nödvändigtvis stämmer helt överens med verkligheten (varken den i vår värld eller den i Ereb) borde vara passande.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Djurfolk

Inlägg av Mikael »

Gränsdragningen är svår. Hamnskiftare anser vi inte är djurfolk, så hajmän, svanmöer osv faller bort. Kentaur tror jag räknas till älvfolken så borde inte heller vara djurfolk eller?
Insektoider och Raugoner räknas väl till djurfolk.
Vart räknas Yetin och sedan finns det väl något annat apfolk i någon källa?
Araknoiderna från Sinkadus 2 bör dock vara med.

Vi körde alltid med "Skaven", du väljer själv ditt djur som tillhör unik lite grupp djurfolk från avlägsen vildmark. Vildsvin, björn, gärna hög STY. (Var väl lite som muterad djur i Mutant) Fungerade bra tills någon vill spela amöba och annan en elefant. :x Därefter lades Skaven ner...

Hos oss finns också de primitiva och ovanliga "Fiskfolken" - inte hamnskiftare utan humanoider med permanenta drag av fisk eller andra havsdjur. Än så länge har de enbart stötts på i Trakoriens märkliga övärld. Men, jag föreställer mig Davy Jones besättning kommandes på Flygande Magillern i Kopparhavet. :wink:
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Djurfolk

Inlägg av Snibben »

Mikael skrev: 2021-07-27 11:46 Kentaur tror jag räknas till älvfolken så borde inte heller vara djurfolk eller?
Nej, Kenaturerna är sitt eget folk på Altor och räknas som djurfolk. Kanske en och annan lärd mandelmunk stoppar in dem i älvfolksfacket eftersom Satenu är deras enda talade språk.
Mikael skrev: Insektoider och Raugoner räknas väl till djurfolk.
Mikael skrev: Araknoiderna från Sinkadus 2 bör dock vara med.
Insekkts- och spindelfolk känns mer som sin egen grej. Djurfolk är ett samlingsnamn för olika raser som inte kan läggas till Människofolk, Älvfolk, Stenfolk eller Svartfolk. Dessutom uppvisar de kulturprestationer som kan jämföras med dessa. Insektoiderna har dessutom ett helt annat sätt att tänka kollektivt. Jag tycker att de borde kanske räknas som någon form av monster eller kanske monsterfolk.
Mikael skrev: Vi körde alltid med "Skaven"...
Råttmän har funnits på Altor sedan Monsterboken II (1987) och Monster och Män i Ereb Altor (1989).
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Djurfolk

Inlägg av skaraborgarn »

Tycker lite synd att man inte kan spela insektoid. Vore intressant att vara så känslobefriad som möjligt.
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Djurfolk

Inlägg av Albrekt »

skaraborgarn skrev: 2021-07-27 21:34 Tycker lite synd att man inte kan spela insektoid.
Varje SL kan väl göra som den vill, eller? :?
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Djurfolk

Inlägg av birkebeineren »

Snibben skrev: 2021-07-27 15:14
Mikael skrev: 2021-07-27 11:46 Kentaur tror jag räknas till älvfolken så borde inte heller vara djurfolk eller?
Nej, Kenaturerna är sitt eget folk på Altor och räknas som djurfolk. Kanske en och annan lärd mandelmunk stoppar in dem i älvfolksfacket eftersom Satenu är deras enda talade språk.
Detta har varit uppe till debatt på Lycéeplan i Pendon och rådande konsensus är att trots sin språktradition kategoriseras kentaurerna som djurfolk. Förespråkare för att använda benämningen hästmän vann dock inga framgångar.
Snibben skrev: 2021-07-27 15:14
Mikael skrev: Insektoider och Raugoner räknas väl till djurfolk.
Mikael skrev: Araknoiderna från Sinkadus 2 bör dock vara med.
Insekkts- och spindelfolk känns mer som sin egen grej. Djurfolk är ett samlingsnamn för olika raser som inte kan läggas till Människofolk, Älvfolk, Stenfolk eller Svartfolk. Dessutom uppvisar de kulturprestationer som kan jämföras med dessa. Insektoiderna har dessutom ett helt annat sätt att tänka kollektivt. Jag tycker att de borde kanske räknas som någon form av monster eller kanske monsterfolk.
Förslag (på forumet i det här tillfället) har lagts fram att de myrlika insktoiderna som beskrivs i Monsterboken kallas myrider eller jättemyror. Dessa myrider kategoriseras tillsammans med raugoner (eller mördarkrabbor som de också kallas) som Insektoider. Jättespindlar skulle även kunna läggas till här, med föreslaget namn som gartovider (inspirerad av jättespindeln Gartov i Barbia-modulen). Jättespindlarna har jag förövrigt låtit kallas kingelmyrd i Nargurs skogar. Mycket otäcka.

Araknoiderna är mera kluriga. Jag tror jag skulle sortera dem som djurfolk?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Djurfolk

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev: 2021-07-27 11:46 Vart räknas Yetin och sedan finns det väl något annat apfolk i någon källa?
Någonstans har yetin klassats som älvfolk tror jag men detta korrigerades i ett Sinkadusnummer.

I wikin har jag låtit yetin kategoriseras av mandelmunkarna som tillhörande Övriga folkslag och undergrupperingen Mänfolk. Här finns även det aplika grottfolket alegar.
Mikael skrev: 2021-07-27 11:46Hos oss finns också de primitiva och ovanliga "Fiskfolken" - inte hamnskiftare utan humanoider med permanenta drag av fisk eller andra havsdjur. Än så länge har de enbart stötts på i Trakoriens märkliga övärld. Men, jag föreställer mig Davy Jones besättning kommandes på Flygande Magillern i Kopparhavet. :wink:
Dessa varelsers existens skulle kunna läggas till som en ny teori på Lycèplan?
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Djurfolk

Inlägg av skaraborgarn »

Albrekt skrev: 2021-07-28 04:48
skaraborgarn skrev: 2021-07-27 21:34 Tycker lite synd att man inte kan spela insektoid.
Varje SL kan väl göra som den vill, eller? :?
Ibland är jag en riktig regelbitare!
Tjalve
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 3
Blev medlem: 2012-01-30 23:41

Re: Djurfolk

Inlägg av Tjalve »

Vet inte om det tagits upp men hur fungerar fortplantningen för djurfolk? Tänker mest på ankor och reptilmän, är det däggdjur eller lägger de ägg? Står ju att ankor lämnar bort sina avkommor till föräldrarnas syskon för uppfostran. Tänker man att det är ägg, nykläckta eller nyfödda som lämnas bort. Förstår att ruvande kanske är lite svårt men åtminstone reptilmän kan man ju tänka lägger äggen i en kompost som håller värmen tills de kläcks.
För reptilmän och dess närbesläktade tycker jag äggläggning passar bäst. Ankor kanske är lite mer tveksamt eftersom de är mer civiliserade. Finns det mer information om detta någonstans?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Djurfolk

Inlägg av birkebeineren »

Om ankor har det sagts att de lägger ägg som de senare ruvar ut. Även att vissa välbeställda ankor anlitar "ruverskor" för att utföra just denna syssla. Tyvärr har det inte formulerats i färdig text ännu och finns därför inte i wikin.

Att ankor låter sina barn uppfostras av andra står det om i wikin:
De svarta har splittrade familjer som sällan ser sina fäder, men producerar många barn. De vita har en trygg kärnfamilj och satsar stort på utbildning för sina ca. sex barn. De bruna får sällan mer än tre barn under sin livstid, och uppfostrar dem till starka individer i en farlig värld. Typiskt för alla tre ankraserna är dock att föräldrarna ytterst sällan uppfostrar sina egna ungar, utan de uppfostras av andra släktingar av samma generation. https://erebaltor.se/wiki/index.php?title=Ankor#Familj
Om reptilmän tror jag ingen sagt något tidigare men att de lägger äggen i en slags varm kompost tycker jag låter som en bra idé. :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Djurfolk

Inlägg av birkebeineren »

Om Minotauer finns följande intressanta text: https://erebaltor.se/wiki/index.php?tit ... tplantning
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Djurfolk

Inlägg av skaraborgarn »

Reptilmän är med lite då och då men dinosaurioider är aldrig med. i Monsterboken " nämndes de men inte bland de humanoida raserna utan bland djuren.
Skriv svar