Dvärgar

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Dvärgar

Inlägg av Albrekt »

Skulle det kunna vara en bra idé att kanske koncentrera de magiska koncept som pratats om när det gäller dvärgar till nidabergsdvärgarna? Ja, alltså sådana saker som inte riktigt specificerats ännu. Jag är ingen expert, men tänker sådana saker som Röstmagi och/eller dvärg-Symbolism och/eller magiska tatueringar, och liknande.

Jag gillar att använda sånt som forumet redan snackat om, men där inget starkt konsensus funnits ännu. Och jag tror ( :? ) det funnits idéer om dvärgar i forumet som vissa tyckt kännas lite "för mycket". Dessa skulle kunna koncentreras till nidabergskulturen för att på så sätt inte förändra hela dvärgkulturen. Vad tros?

Bara en lite oinformerad idé. :oops:
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Dvärgar

Inlägg av birkebeineren »

Bra funderingar Albrekt, även om du är lite otydlig. :wink:

Nu är det ett tag sen dvärgar diskuterades men jag antar att åsikterna är ganska lika nu som då. Det finns olika åsikter om hur dvärgar är och skall beskrivas. Forumets lösning har varit att försöka behålla både det urprungliga och många av de nya idéerna/tolkningarna. Det har gjorts en slags uppdelning där grynnerbergskulturen och dvärgar som utvandrat därifrån passar med beskrivningen i Monster och Män, övriga mer "barbariska" dvärgar och de mer detaljerade förslagen från forumet får gälla på nordadvärgskulturern och dvärgar därifrån. Båda dvärggulturerna är samtidigt dvärgar och har många saker gemensamt. Det finns även platser där kulturerna är blandade.

Jag har i min tanke med dvärgarna i Nidabergen tänkt att dessa dvärgar tillhör grynnerkulturen men att de är lite mer neutrala och dessutom ganska vanliga ute bland andra folkslag. Detta för att det utöver källmaterialsdvärgar och forumstolkade dvärgar även skall finnas dvärgar som är lite varken eller och således tolkningsbara för SL och Spelare.

Magi mer grynnerkultur och religion mer nordadvärgskultur kanske? Eller tvärtom? Väldigt lite är skrivet om båda delarna, generellt är lite skrivet om dvärgarna. Röstmagin har getts en lös koppling till Drylo och Klomellien men där finns en salig blanding av det mesta och magiskolan borde således vara ganska anpassningsbar om någon vill ge den en större kulturell koppling. Dvärgsymboler och tatueringar tror jag har varit uppe till diskussion men hittar inte det just nu. Kanske vissa nordadvärgar uppe i Kardbergen gillar sådant? Religiös mystik finns förövrigt hos dvärgarna i Kûldkres enligt Peters forumsbeskrivning och har åtminstonde i mitt huvud fått prägla nordadvärgarna lite.

Att nidabergsdvärgarna knyts till magiska koncept, vilka dessa nu kan vara, skulle krocka lite med min vision. Vill just undgå saker som kan kännas "för mycket". Den här geomagiska företeelsen eller religösa uppfattningen, som helt var tänkt som en nertonad krydda, passar då möjligtvis inte så bra i Nidabergen. Växtfärgning, skäggflätor och knappa mera vägen att gå? ...kompletterad med hederliga dvärgyxor modell standard?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Re: Dvärgar

Inlägg av anders »

Föreslår följande tillägg till https://erebaltor.se/wiki/index.php?tit ... -_ordlista:

m-t-r

mi-tê-rah ädel

m-t-r-l

mi-tih-ra-îl ädelsilver (“dvärgstål”, förvanskat till "mithril" av de lärde)
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Dvärgar

Inlägg av Albrekt »

Ser bra ut, så vitt jag kan förstå av grundyrsk logik... :?

:D
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Re: Dvärgar

Inlägg av anders »

Jag skille otroligt gärna vilja göra lite skillnad på olika dvärgkulturer. I Ereb verkar det ju som att vi har tre huvudgrupper bland dvärgar: Grynnerdvärgar, Nidadvärgar och Norddvärgar. Vad säger ni? Skulle vi kunna prata lite om vad som skiljer dessa grupper åt - både till utseende, kultur och kanske till och med förmågor?
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Dvärgar

Inlägg av skaraborgarn »

Ja vad äter de små gynnarna egentligen till frukost?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Re: Dvärgar

Inlägg av anders »

Det är ju inte mycket om dvärgarnas kronologi på wikin... Allt det står just nu är:
Ca. 7000 f.O.
Dvärgar bosätter Grynnerbergen och Östra Nidabergen.

6837 f.O.
Första mötet med alver sker i Landori.

3700 f.O.
Bronssgjutningen upptäcks.

1700 f.O.
Järnsmidet upptäcks.

1539-1534 f.O.
Järnkriget utkämpas mot människorna i Krun och förloras.

419 e.O.
Dvärgarnas Marsch.
Var kom norddvärgarna ifrån? Kom de också från Grynnerdvärgarna, eller var det en annan "invandringsvåg" ("undervandringsvåg")?
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Dvärgar

Inlägg av birkebeineren »

Finns mer under "arbetsartikeln" för Dvärgiska vandringar

Det som hittils tänkts om Nordadvärgarna finns i nästan allt i wikin tor jag. Beskrivningen av riket Kûldkres är särskilt intressant.

Sen är inte mycket skrivet här om Grynnerdvärgarna men de är tänkt att följa beskrivningen i Monster och Män i Ereb Altor. Om någon kunde tänka sig skriva in dettsa här vore det en kulturgärning. :)

Nidadvärgarna är tänkta som en variant av Grynnerdvärgarna men som vi nyligen var inne på i den här tråden är de inte helt utredda. Förslag välkomnas.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Re: Dvärgar

Inlägg av anders »

birkebeineren skrev: 2022-01-15 18:56 Nidadvärgarna är tänkta som en variant av Grynnerdvärgarna men som vi nyligen var inne på i den här tråden är de inte helt utredda. Förslag välkomnas.
Ja, om de haft sitt eget rike i Nidabergen i över 7000 år lär de nog ha lite av sin egen prägel vid det här laget!! :lol: (Men jag förstår att de inte varit helt avklippta från Grynnerbergen, men det torde ta veckor, om inte månader, att resa under jord mellan rikena.)
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Dvärgar

Inlägg av skaraborgarn »

Dvärganrna har åtminstone delvis lyckas tillverka järnvägar under marken?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Dvärgar

Inlägg av birkebeineren »

Ett utkast till särdrag:

Nordadvärgar
-mer indivdualistiska, klarar sig själva, kan lite om det mesta
-många självlärda hantverkare
-vördar gudarna ute i naturen (gärna i obyggt berg)
-duktiga krigare som kan hantera oförutsedda faror
-sällan skriv och läskunniga (endast de skolade är det)
-föredrar byteshandel, både varor och osmält guld
-kläder gärna i skinn och päls, ofta egentillverkade
-skrockfulla och övertroiska, mycket förklaras som ”bergsandar”
-inga skolade magiker, men prästerna kan runmagi
-Bergstagna vanligt, dessa är djupt respekterade


Grynnerdvärgar
-mycket duktiga på en eller några få saker, kan sitt hantverk
-strikt system av mästare-gesäll-lärling
-vördar gudarna i vackert byggda tempel
-strider utmärkt i grupp, taktikkunniga
-kan läsa och skriva sedan skolad barndom
-handlar varor mot mynt, skickliga förhandlare
-vackert och skickligt tillverkade kläder och utrustning
-viktigt med mysterier och ritual, ortodox religionsutövning, stenfast tro
-skolade magiker, Röstmagi
-de Bergstagna få, men mycket vördade


Nidadvärgar
Egentligen tillhörande Grynnerdvärgarna och denna kultur men har utvandrat i nyare tid och blivit mer öppna mot omvärlden.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Re: Dvärgar

Inlägg av anders »

Vad tycker du att det betyder att Nidadvärgarna är mer öppna till omvärlden? Skulle du t.ex. säga att:

-de klär sig ibland i enlighet till mer mänsklig moden (ibland med lite komiska resultat)
-vissa dvärgar har lämnat bergen och börjat bosätta sig i människosamhällen, men fortfarande med starka band till sitt dvärgarike
-de talar fler ovanjordiska språk
-de har börjat bryta sig från de mer strikta dvärgtraditionerna
-sysslar mer med handel än Grynnerdvärgarna
-inte lika strikta vad gäller mysterier och ritual, mer pragmatiska

Är det lite så du tänker?
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Dvärgar

Inlägg av birkebeineren »

Lite så jag tänker. Förutom det där med klädseln kanske. Våga säga det till en dvärg med stor yxa och långt skägg att hen har konstig stil!? :evil:
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Re: Dvärgar

Inlägg av anders »

birkebeineren skrev: 2022-01-16 23:22 Lite så jag tänker. Förutom det där med klädseln kanske. Våga säga det till en dvärg med stor yxa och långt skägg att hen har konstig stil!? :evil:
Nä, det skulle jag nog hålla för mig själv.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Re: Dvärgar

Inlägg av anders »

Så man kan kanske sammanfatta de tre stora dvärgkulturerna i Ereb så här?

Grynnerdvärgarna
Region: Grynnerbergen, Klommellerbergen, Aidnebergen, Kopparbergen (på Palamux) och Mörkrets Berg.
Kännetecken: Fantastiska smeder och hantverkare, religiösa, dvärgisk högkultur, röstmagi, handlar inte ofta med människor, stark hierarki.

Nidadvärgarna (Ursprungligen Grynnerdvärgar)
Region: Nidabergen, Erebos.
Kännetecken: Världsliga, öppna för andra kulturer, mindre religiösa, pragmatiska, mer beresta, handlar gärna med människor, klädsel påverkad av mänskliga traditioner.

Norddvärgarna
Region: Kardbergen, Orghin, Marjura, Rung (på Trinsmyra).
Kännetecken: Nära berget, mer tillbakadragna, fler Bergtagna, skrockfulla, ingen magi (annat än runmagi), något primitivare och vildare, idkar byteshandel.
Senast redigerad av anders den 2022-01-18 17:56, redigerad totalt 1 gånger.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Skriv svar