Halvlängdsmän

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Efter en längre tids mardrömmar och återkommande andnödsattacker har jag förlikat mig med tanken på att det i de krunska bergen springeromkring små krullhåriga typer med fez. :shock: Men nu ställer jag mig frågan, hur praktiskt/logiskt är det egentligen med fez när man lever på såpass hög höjd? Borde det inte bli kallt om öronen för de små rackarna. Eller är det tänkt att fezen åker fram vid alla festligheter som de ställer till med?
felix falk
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 48
Blev medlem: 2007-03-13 15:20

Inlägg av felix falk »

Fez, hör ju värmen till. På vintern har man således på sig den inomhus, utomhus har man "Kullbucken" den strutformade pälsmössan. De riktigt hårda herdarna fryser dock hellre om örsnibbarna än tar av sig fezen. Man har ju hår, eller en liten halsduk som kan skydda hörselstrutarna mot isblandat regn.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Så länge maniplar av HLM INTE finns att hyra eller marscherar omkring med katapulter så gör det väl inget att några av dem kan kriga. Naturligtvis i självförsvar. För att tona ner det hela kanske Kullen-hlmarna/terro Oros-hlms förmåga att erövra områden strykas. Även om det skulle kunna vara så behöver det inte skrivas ut.
Senast redigerad av Mikael den 2007-04-19 09:50, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Ett alternativ till fezen skulle kunna vara en frygisk (furgisk :P ) mössa
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Peter: Den frygiska mössan är MYCKET bättre en Fez. När jag ser en halvlängdsman med Fez så tänker jag på den där anden i reklamen på TV, irriterande och endast löjlig...

Jag röstar på den frygiska mössan!
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Spelknepe skrev:Peter: Den frygiska mössan är MYCKET bättre en Fez. När jag ser en halvlängdsman med Fez så tänker jag på den där anden i reklamen på TV, irriterande och endast löjlig...

Jag röstar på den frygiska mössan!
Furgisk mössa :P

Jag tycker även att fezen är ruskigt fräck :D
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Då tycker jag att vi gör det enkelt. I de östra delarna av Ereb så är det mer populärare bland HLM att bära Fez, medan den Furgiska mössan bärs mer av de centrala och västra HLM. :)
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Spelknepe skrev:Då tycker jag att vi gör det enkelt. I de östra delarna av Ereb så är det mer populärare bland HLM att bära Fez, medan den Furgiska mössan bärs mer av de centrala och västra HLM. :)
För det första ser jag fram emot att höra vad Felix Falk tycker om min frygiska idé.

För det andra så var fezen var aldrig påtänkt till något annat än just Krun.
felix falk
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 48
Blev medlem: 2007-03-13 15:20

Inlägg av felix falk »

Jag får smurfvarning av den frygiska mössan.
Tycker dock att huvudbonaderna ska skilja mer än att alla öst har ditten och alla i väst har datten.
I Kardien, Zorakin är baretten och yllemössan vanlig.
Sen kan det ju vara så att tillskillnad mot människor gillar inte HLM att bära huvudbonad, då de trivs bäst när håret svallar fritt på skulten och deras krulliga kalufser utgör en hatt i sig.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Ja, det blir nog lite smurfvarning på HLM med furgiska mössan, men kanske kan krunierna som lever på högre höjder ha annamat den furgiska mössan. Sen så tycker jag absolut att HLM skall ha huvudbonader.
Fez, hör ju värmen till. På vintern har man således på sig den inomhus, utomhus har man "Kullbucken" den strutformade pälsmössan. De riktigt hårda herdarna fryser dock hellre om örsnibbarna än tar av sig fezen. Man har ju hår, eller en liten halsduk som kan skydda hörselstrutarna mot isblandat regn.
Jag gillar det här, så jag gör en helomvändning och ger tummen upp för allt som har med fezen att göra, även om jag gäran ser några frösna kortisar med "kullbucke" på det krunska höglandet emellanåt.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Ålrajt: men om woad-målade HLM använder furgisk mössa? De skulle kunna bo i jättesvampar :shock:

Okej, jag erkänner, när ni nämner det är ju smurffaktorn där. Tänkte inte på det :oops:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Peter skrev:Ett alternativ till fezen skulle kunna vara en frygisk (furgisk :P ) mössa
Så nu passar den frygiska mössan mäster Peter? :P Jag hade ju velat ha den på dina slättlevande västnargurer!

En frygisk mössa är självklart en furgisk mössa och om inte havlingarna vill ha den så kan de ju vika ner pälsfodrade öronlappar på sin fez?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

birkebeineren skrev:
Peter skrev:Ett alternativ till fezen skulle kunna vara en frygisk (furgisk :P ) mössa
Så nu passar den frygiska mössan mäster Peter? :P Jag hade ju velat ha den på dina slättlevande västnargurer!

En frygisk mössa är självklart en furgisk mössa och om inte havlingarna vill ha den så kan de ju vika ner pälsfodrade öronlappar på sin fez?
Oj! Det hade jag helt glömt :oops:

He he, ibland är man trilsk. Ber om ursäkt. Fast anledningen till att en furgisk mössa verkade bra var att den är så otippad på halvlingahuven (tills jag insåg att det får dem att se ut som smurfar)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Peter skrev:Oj! Det hade jag helt glömt :oops:

He he, ibland är man trilsk. Ber om ursäkt. Fast anledningen till att en furgisk mössa verkade bra var att den är så otippad på halvlingahuven (tills jag insåg att det får dem att se ut som smurfar)
Det är lungt! :)

...och titta; det heter redan furgisk mössa! :D
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Några av er missuppfattar Felix tror jag. Hans idéer om huvudbonader, jordbruksprodukter, bostäder och slungsvingande är beskrivningar av lokala grupper, inte hela folket/arten som sådan. Att man har fez i krun betyder inte att man har det i Hynsolge.
Skriv svar