Yeti

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Yeti

Inlägg av skaraborgarn »

Snömannen, yetin beskrivs i Monsterboken 2.
Den har väl sällan eller aldrig varit med i något äventyr. Den har ju Karisma så teknisk sett borde den kanske rentav kunna användas som RP?

Är det något som har erfarenheter av yeti i spelet?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Yeti

Inlägg av Mikael »

Slumptabellmöte. Kommer inte ihåg hur det slutade.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Yeti

Inlägg av skaraborgarn »

Mikael skrev: 2020-02-19 18:20 Slumptabellmöte. Kommer inte ihåg hur det slutade.
Det verkar som det finns mer yeti i Tibet än i Ereb Altor...
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Yeti

Inlägg av Grisodlar'n »

Jag skapade en köttätande, primatvariant av yetin en gång i tiden...

TANDAKAJISK VILDMAN (Uluth-Akh)

Tandakajiska folksagor och Vahla-alvernas legender är i stort sett de enda källorna som berör vildmannen från Tandakaj. I de tandakajiska berättelserna är vildmännen (Uluth-Akh) storväxta, håriga kannibaler som sägs leva bland Abhora-bergens snötäckta toppar och snårskogarna kring bergsmassivets fot. De flesta i regionen har dock inte sett kannibalvarelserna livs levande, utan endast gigantiska fotspår, handavtryck, en handfull ben eller hårrester. I diverse sägner finns en populär ramsa som sägs skydda mot de tandakajiska vildmännen. Den måste ljudas tre gånger av den vandrare som inte vill hamna i vildmännens grytor:

I na kupha zur mguu
I na bradga zur kemba
Bek mir parda Uluth-Akh
Nudh za omguu zur khab-ast
(Mina lår äro smala
Min märg äro torr
Skona mig Uluth-Akh
Tills jag vandrar fet på din stig)


Vahla-alverna känner dock till att varelsen i själva verket är en enorm, allätande apa (se nedan) och betraktar den som vilket vilddjur som helst.

Utseende
Det är inte svårt att se varför den tandakajiske vildmannen är såpass fruktad som den är. Alla skräckhistorier om denna håriga, bestialiska gigant verkar stämma vid en första anblick. När varelsen står på bakbenen tornar den upp inför sitt potentiella byte med sin kroppslängd på tre meter (10 fot). T o m på alla fyra i sin vanliga knoggång så är den högre än de flesta människor. Dess massivt byggda och vagt gorillaliknande kropp väger in strax över 500 kg (1100 skålpund). Med dessa kroppsmått är den till och med större än regionens största björnar. När den står upp och blottar sina väldiga huggtänder med ett avgrundsvrål så inser alla betraktare att en fullvuxen Uluth-Akh är en formidabel motståndare.

Varelsens kropp är täckt av en brungul, långhårig päls men dess anlete och delar av det väldiga bröstet är hårlöst och mörkt. Skallen har små öron, platt näsa, framåtskjutande käkar och påminner om både gorilla och orangutang, men på håll är det lätt att se hur folk i regionen har misstagit besten för att vara en jättelik vildman. De primitiva men människoliknande dragen förstärks av varelsens blick som rymmer ett mått av intelligens och slughet.

Uppträdande
De tandakajiska folksagorna om Uluth-Akh har alla fel på en springande punkt – den tandakajiske vildmannen är ingen hårig och primitiv människojätte utan är i själva verket Altors kanske största apa. Den är en marklevande allätare som äter bambu, frukt, rötter, svamp och liknande men drygar ut kosten med jakt på alla slags byten den kan fånga (inklusive olyckliga resenärer). Den är duktig på att ta sig fram i bergig terräng och kan även använda enklare verktyg som t ex pinnar när den kalasar på myror, påkar för slag mot träd och stenar för kast när den visar aggression.

Kunskap om tandakajiska vildmän
Områdeskännedom (Tandakaj)/Zoologi. Vissa berättelser om Uluth-Akh nämner dess vedervärdiga odör. Myskstanken är ett säkert tecken på att man befinner sig i vildmannens domäner.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Yeti

Inlägg av skaraborgarn »

Man skulle nog kunna ha med en yeti om man gjorde om den till en bigfoot.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Yeti

Inlägg av birkebeineren »

Grisodlar'n skrev: 2020-03-15 07:10 Jag skapade en köttätande, primatvariant av yetin en gång i tiden...

TANDAKAJISK VILDMAN (Uluth-Akh)

Tandakajiska folksagor och Vahla-alvernas legender är ...
Tycker jag vi spikar direkt. :D

Och om det inte stämmer helt i alla avseenden beror det troligen på brister i källmaterialet de annars mycket kunninga lärde vid Kunskapsakademin i Marukand borta i Handelalliansen vid Kalsalsjöns stränder i östra Akrogal haft tillgång till.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Yeti

Inlägg av Grisodlar'n »

birkebeineren skrev: 2020-03-15 15:58
Grisodlar'n skrev: 2020-03-15 07:10 Jag skapade en köttätande, primatvariant av yetin en gång i tiden...

TANDAKAJISK VILDMAN (Uluth-Akh)

Tandakajiska folksagor och Vahla-alvernas legender är ...
Tycker jag vi spikar direkt. :D

Och om det inte stämmer helt i alla avseenden beror det troligen på brister i källmaterialet de annars mycket kunninga lärde vid Kunskapsakademin i Marukand borta i Handelalliansen vid Kalsalsjöns stränder i östra Akrogal haft tillgång till.
Ja, det har ju gnabbats en hel del bland Marukands lärde ända sedan mago (magister) Jymold Durr Emfefen (anagram för Don Jeffrey Meldrum enligt da internetz) återvände efter en årslång expedition I Tandakaj. Detta med en näve hår (från en bergsget enligt vassa tungor), den tandakajiska skyddssången ovan, en handfull ögonvittnesskildringar och ett tvivelaktigt fotavtryck i undermålig gypsus från Sugd.
Skriv svar