Människor

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Sese Hesuoni

Inlägg av Mikael »

Adragoor skrev:En liten fundering som jag har haft är var Sese Hesuoni egentligen ligger? Är det området sydost om Mefamirs sjö, eller längre norrut?
Jag uppfattar informationen mellan Palinor och Nargurs skogar snarast som öster om och nordost om Mefimors sjö. Norr om floden Irhus och Trasimo, men söder om Menhe-Dihz när den korsar slätten i norr. Skogen sätter gränsen i väster och konkurensen med Palinors nomader i öster. Detta skulle då utgöra folkets kärnområde. (Området har minsakats något då Palinor är något större på kartan än i EA, vilket jag iofs inte har något emot.)
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Sese Hesuoni

Inlägg av Adragoor »

Mikael skrev:
Adragoor skrev:En liten fundering som jag har haft är var Sese Hesuoni egentligen ligger? Är det området sydost om Mefamirs sjö, eller längre norrut?
Jag uppfattar informationen mellan Palinor och Nargurs skogar snarast som öster om och nordost om Mefimors sjö. Norr om floden Irhus och Trasimo, men söder om Menhe-Dihz när den korsar slätten i norr. Skogen sätter gränsen i väster och konkurensen med Palinors nomader i öster. Detta skulle då utgöra folkets kärnområde. (Området har minsakats något då Palinor är något större på kartan än i EA, vilket jag iofs inte har något emot.)
Isf borde språket i Palinor även vara influerat av Hisit förutom västnarguriska dialekter och jori. Eller finns en tydlig gräns mellan de narguriska nomaderna i Palinor å ena sidan och hisit-talande nomader å andra sidan? Är det troligt att en sådan gräns finns? Mellan västnarguriska och hisit lär visserligen inte finnas men sasuiterna lär inte respektera Palinors östgräns och den gränsen kan nog inte direkt försvaras från intrång. Den är ju rätt lång och Palinor är rätt glesbefolkat. Det troligaste är därför att en del av Palinors befolkning åtminstone ibland utgörs av sasuiter, i synnerhet eftersom Palinors östgräns inte följer ngn flod eller annan geografi.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Sese Hesuoni

Inlägg av Mikael »

Adragoor skrev:
Mikael skrev:
Adragoor skrev:En liten fundering som jag har haft är var Sese Hesuoni egentligen ligger? Är det området sydost om Mefamirs sjö, eller längre norrut?
Jag uppfattar informationen mellan Palinor och Nargurs skogar snarast som öster om och nordost om Mefimors sjö. Norr om floden Irhus och Trasimo, men söder om Menhe-Dihz när den korsar slätten i norr. Skogen sätter gränsen i väster och konkurensen med Palinors nomader i öster. Detta skulle då utgöra folkets kärnområde. (Området har minsakats något då Palinor är något större på kartan än i EA, vilket jag iofs inte har något emot.)
Isf borde språket i Palinor även vara influerat av Hisit förutom västnarguriska dialekter och jori. Eller finns en tydlig gräns mellan de narguriska nomaderna i Palinor å ena sidan och hisit-talande nomader å andra sidan? Är det troligt att en sådan gräns finns? Mellan västnarguriska och hisit lär visserligen inte finnas men sasuiterna lär inte respektera Palinors östgräns och den gränsen kan nog inte direkt försvaras från intrång. Den är ju rätt lång och Palinor är rätt glesbefolkat. Det troligaste är därför att en del av Palinors befolkning åtminstone ibland utgörs av sasuiter, i synnerhet eftersom Palinors östgräns inte följer ngn flod eller annan geografi.
Det var vad jag menade med att det var konkurensen med andra folk snarare än en ritad gräns som satte stopp för folkets kärnland. De får gärna vara enströingar som undviker andra grupper i möjligaste mån och att det är därför de lyckats bevara sin kultur och språk unikt.
Med dem färdas småfolk med fladdermusvingar, likt älvorna, men som inte är älvfolk. Kan detta vara en mystisk relation till de utomaltoriska karkionerna?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Har insett nu att landet och folket inte hade samma namn. Sese var slätten Sasúit är folket.

På jori heter området Priglasili ("grön slätt"), det kanske är vad som skall stå på kartan? Adragoor där har du ett jori ord med färg i. :)
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

vilken grupp tillhör kargomiterna och bergsfurstarnai Nastrôl på palimux? Är de isbarbarer från orghin sk tjuger eller är det från yndar? Kanske en egen grupp....utvandrande d(r)yler?
Säkt med skeckerna på paratorna?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Har vi fastslagit ett släktskap mellan de från Magilre kända dylerna och mirelerna i Mirel? :?

Nu tänker jag inte nödvändigtvis på blod men huvudsaklig på språk, tillhör mireliska och dylska samma språkgrupp/familj? Både folken är kända sedan 900-talet fO i ungefär samma delar av västra Ereb.
Är det förresten skilnad på befolkningen i det historiska Mirellien (som Kejsardömet Jorpagna underkuvade) och dagens Mirel?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

birkebeineren skrev:Har vi fastslagit ett släktskap mellan de från Magilre kända dylerna och mirelerna i Mirel? :?

Nu tänker jag inte nödvändigtvis på blod men huvudsaklig på språk, tillhör mireliska och dylska samma språkgrupp/familj? Både folken är kända sedan 900-talet fO i ungefär samma delar av västra Ereb.
Är det förresten skilnad på befolkningen i det historiska Mirellien (som Kejsardömet Jorpagna underkuvade) och dagens Mirel?
Det är ju inte helt omöjligt med ett språkligt släktskap i min värld iaf...
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Länken mellan Dylerna i väster och Mirelerna i öster är säkert flera folk, men vad sägs om Dryler för området väster om Kalklanden/Staden O?
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

Kan någon snabbt förklara skillnaden igen mellan dyler och dryler? Eller är de samma sak? Är de två folk (eller tre med mirelerna?) som brukade vara ett innan de separerades?

Jag håller på och tåtar med Mercana i Klomellientråden. Om dylerna är ett barbarfolk som lever runt Klomellerbergen och kulturellt fortsätter ut mot Kalklanden, Staden O och Mirel, så måste de (om jag förstått historien rätt) ha skurits itu av de svartfolk som vällde in och fyllde Melasherbergen och Klomellerbergen efter jorernas fall, i och med den Tredje Konfluxen.

Som jag förstår det, så är denna isolering det som senare ger Brikho sin raison d'être som klomellisk unionsmedlem, som beskyddare och upphållare av en ny (sedan tredje konfluxen) och betydelsefull handelsled mellan Mercana och Staden O.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Dyler är de människor som i Magilre-modulen beskrivs som landets urbefolkning. De fanns uppe i Klomellerbergen då jorerna invaderade på 930-talet fO.

Drylo är den geografiska region som innefattar Magilre, Klomellien och resten av halvön som likt ett T sticker ut i Västerhavet (den högra biten är Vit fläck Drylo).

Ordlikheten mellan dyler och Drylo har därför gjort att vi kopplat samman folket och regionen, dock utan att reda ut några detaljer. Att Mikael skrivit "dryler" gissar jag endast varit ett slarvfel?

En koppling mellan dyler och mireler finns inte i några källor men har dykt upp som ide i olika trådar. Jag tycker att vi gör det till ett avlägset släktskap som syns i språken och språkgränsen går ungefär där Mikael föreslår.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Tycker Birkes förslag låter bra (han höll ju med mig :wink: )

(och nej inget stavfel, bara ett hittepåfolk för att finna en möjlig länk. :oops: )
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Behöver åsikter om hur vi benämner vissa länders befolkning?

Hynsolge
hyner? (har användt som historisk namn)
hynsolger?
hynsolgier?
?

Cereval
cerer? (har användt som historisk namn)
cerevaler?
cerevalier?
cerevallier?
cerevalbor?
?

Jorduashur
jorder? (har användt som historisk namn)
jordukaerlar?
jordaker?
jorduashurer?
?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Från Jorduashurtrådens tidiga dagar:
Mikael skrev:Hur är det nu?
Jorder = den ursprungliga narguriska folkstammen
Jordiskt = kulturellt härörande från stammens traditioner
Jordukaerlar = landets barbariska infödingar
Jorduashurskt = härörande från det många hundra år gamla riket som än existerar i någon mån
Jorduashurer, cerevaler och hynsolgier (vad står det i källorna?) känns som benämningar som används av främlingar på ländernas folk, i huvudsak dess människor. I Jorduashurs fall är detta i princip det samma som jorduakaerlarna och jorduashurer brö därför undvikas till fördel för jorduakaerlarna tycker jag. I Cerevals fall finns stadsborna, bönderna och nomaderna (och kanske trollen) som alla kan räknas till cerevaler. I Hynsolge bör väl en del halvlängdsmän, ankor och andra minoriteter kanske räknas in. (Exempelvis är morelvidynerna som består av pirater av mycket blandad härkomst, slavar, de svarta ankorna, morelverna.)
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

trakorier är även ett praktexempel på en grupp olika folk som klumpas ihop väldigt godtyckligt.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Jag tycker helt ärligt att man borde bara ha en typ av människa på altor. Det är väl bra :twisted:
Alla är jorer. Varför ha tråkiga efarer och felicier eller furgier när alla kan vara jorer.

Det går ju för alla andra raser så varför inte människan 8)

Seriöst 8)
Skriv svar