Råttmän

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Låter bra Fafnir, och du får hemskt gärna utforma en början till detta i wikin! :)
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Gjorde en test i wikin under alver: http://www.erebaltor.se/wiki/Alver

Vad tros? Nu är jag ingen wikiwizard direkt, så det finns säkert ett både enklare och snyggare sätt att lösa det på...

Börjar iaf tillsvidare wikifiera den del av råttmännen som Wade påbörjat :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Påbörjat en första wikifiering...
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Tycker det ser bra ut Fafnir, visade ditt förslag/exempel i en ny wikitråd: viewtopic.php?t=626
Khamul
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 37
Blev medlem: 2009-03-12 17:49

Inlägg av Khamul »

ang Skavens...råttfolket är EJ skavens, de är snälla och omtänksamma och rädda om sina nära och kära!

//Calle, Råttmännens pappa :D
Khamul
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 37
Blev medlem: 2009-03-12 17:49

Inlägg av Khamul »

Manzonla skrev:Trådnekromantikern slår till igen...

Jag gillade faktiskt råttmännen när de kom - gjorde till och med en råttmansanimist som rollperson en gång, som efter åldersmodifikationen på grundegenskaperna fick STY noll... Så det var synd att de inte fanns med i Monsterboxen, men kanske var det för att alla automatiskt skulle associera dem med skavens.

Själv hade jag alltid intrycket att de var inspirerade, för att inte säga direkt tagna, från noodnik-folket i Ensamma Vargen 2 (Eld över vattnet), som kom ut före Monsterboken 2; jag vet inte om det har något samband, men till och med namnskicket verkade stämma, om jag minns rätt hette noodnikhövdingen i EV2 Ghasghiss eller något liknande. Och de var tjuvaktiga men tämligen snälla och beskedliga varelser med gullig dialekt, inte alls som de smutsiga skavens. Så jag hade inga problem med att se dem som möjliga vänner till alverna.

Någon som råkar veta något om noodnik-kopplingen? Vem var det som konstruerade råttmännen till att börja med?
det stämmer helt och hållet, iden kommer ifrån Ensamma Vargen...

//Calle, råttmännens pappa :D
Khamul
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 37
Blev medlem: 2009-03-12 17:49

Inlägg av Khamul »

måste säga att jag får en tår i ögat av allt intresse för mina små vänner :)
Khamul
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 37
Blev medlem: 2009-03-12 17:49

Inlägg av Khamul »

råttmän i kloaker??? visst kan en liten tjuvaktig råttfolksfalang ha ett tillhåll i ett kloaksystem...men det hör ju inte till vanligheten så att säga...
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Välkommen Khamul, råttmännens fader (kanske något att slänga in i deras skapelsemyt!? :) ).

Vad sägs om att plocka upp facklan där Wade lämnade den?
Khamul
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 37
Blev medlem: 2009-03-12 17:49

Inlägg av Khamul »

Mikael skrev:Välkommen Khamul, råttmännens fader (kanske något att slänga in i deras skapelsemyt!? :) ).

Vad sägs om att plocka upp facklan där Wade lämnade den?
tackar Mikael!

skall se om jag hittar gamla anteckningar :)
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

Fantasktiskt för alla erebiter att du hittat hit, Khamul! Ska bli jättekul att få kött på råttmänsbenen! :D :D

Finns de i större koncentration i något Ereb land eller utgör de alltid mindre än en procent av befolknngen?
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Khamul skrev:råttmän i kloaker??? visst kan en liten tjuvaktig råttfolksfalang ha ett tillhåll i ett kloaksystem...men det hör ju inte till vanligheten så att säga...
När det gäller råttmännen i Arkhaz tänkte jag mig att dessa skulle ha tagit till staden under det Jorpagniska imperiets era som slavar för att hålla efter kloakerna som under årens lopp vuxit till ett labyrintiskt virrvarr av trånga gångar. Med tiden kom råttmännen bli en del av staden och idag är de en erkänd del av den fria befolkningen med monopol på skötseln av kloakerna. Dessa råttmän är alltså inga "skavens" utan råttmän som levt i många generationer i Arkhaz och blivit vana vid stadens tempo och miljö, samt ett liv i kloakerna. Men som du skriver, de hör ju inte till vanligheten när det gäller råttmän.
Khamul
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 37
Blev medlem: 2009-03-12 17:49

Inlägg av Khamul »

Bergdahl skrev:
Khamul skrev:råttmän i kloaker??? visst kan en liten tjuvaktig råttfolksfalang ha ett tillhåll i ett kloaksystem...men det hör ju inte till vanligheten så att säga...
När det gäller råttmännen i Arkhaz tänkte jag mig att dessa skulle ha tagit till staden under det Jorpagniska imperiets era som slavar för att hålla efter kloakerna som under årens lopp vuxit till ett labyrintiskt virrvarr av trånga gångar. Med tiden kom råttmännen bli en del av staden och idag är de en erkänd del av den fria befolkningen med monopol på skötseln av kloakerna. Dessa råttmän är alltså inga "skavens" utan råttmän som levt i många generationer i Arkhaz och blivit vana vid stadens tempo och miljö, samt ett liv i kloakerna. Men som du skriver, de hör ju inte till vanligheten när det gäller råttmän.
tycker det låter som en mkt bra ide´ :D
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Har ett tag funderat på att låta den nuvarande vävmästaren i Garricka vara en Råttman vid namn Limik. Råttmännen kanske följde med Sydnargurierna under den tredje vandringen och har sedan bott med Triskerna i egenskap av nötsamlare och skickliga fiskenäts reparatörer? Kanske en liten grupp flyttade över gränsen och rullar tobaksblad "Sandzas style" (dvs i cigarrer)?

Då Triskeroligarken Reghuel av Cudda stormade Garricka och vävargillet lämnade den fallna stadsstaten behövde oligarken fingerfärdigt manskap som kunde ta över där mästarna lämnat. Han beordrade Limiks förfäder att se över väveriproduktionen och titeln som "Uthlat vagirohet" (den som vakar över ullen) har sedan dess gått i arv från fader till äldste son inom familjen.

De allra flesta som arbetar på triskernas väveri-manufakturer är dock människor. Endast "Uthlat vagirohet" och några av dem som sköter vissa broderidetaljer är av råttmännens folk.

Relationen med råttmännen hos triskerna liknar den man har till halvlängdsmännen. Man respekterar deras kunskaper och fingerfärdiga flit men man har samtidigt svårt att ta dem seriöst. Dock skyddar triskerna dem ofta från andra statdsstater då man ser dem som "sina" personliga mobboffer. Lite likt ett äldre syskon slår vakt om sin pinade lillebrors rättigheter. Det skall även sägas att antalet råttmän i Klomellien är mycket litet och de flesta trisker har aldrig och kommer aldrig stöta på en "råttgubbe"

Är hela tanken frän eller löjlig?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Råttgubbar i Klomellien, absolut!

Diskussion finns här: viewtopic.php?p=27035#27035
Skriv svar