Råttmän

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Wade
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 24
Blev medlem: 2007-06-18 15:38
Ort: Umeå

Råttmän

Inlägg av Wade »

Råttman
(Rattus sapiens)

Tanken med råttmännen är att återuppliva folkslaget igen. Efter att ha kommit in i ereb 1987 i Monsterboken II försvann dom efter 1990 iochmed Monsterboxen.

Min tanke är (förtillfället) att behålla grunderna som läggs fram i Monsterboken II och utöka det något.

Råttmännen är ett litet folkslag utan några egna nationer eller stadsbildningar och så (tycker jag) att det ska förbli.

Kom med förslag och sunpunkter!!! har du information om råttmännen eller bara någon lustig episod då du kommit i kontakt med råttmännen som du vill dela med oss andra

Nedan följer ett utdrag ur råttmännens historia.

Råttmännens historia

Tidig historia /Myt
Legenden berättar om hur råttmännen i tidernas begynnelse skapades av den store guden Kaan till sin avbild. Kaan var en av de lägre gudarna tillsammans med bl.a. Wal. Efter Kaan sett hur Wal lyckats skapa ankorna gav han sig på att försöka med samma sak. Resultatet blev mindre lyckat och hans första skapelse blev förvisat ner under bergen för att undvika att bli avlivat av de högre gudarna. Kaans andra försök blev mer lyckat och, med de högre gudarnas tillåtelse, sattes de första råttmännen till världen.

Djupt inne i Narguls skogar byggde råttmännen upp sin första stad, som fick namnet Kaan. Under ledning av den store Nibbnubb frodades folket och deras antal tiodublades under kort tid.

Råttmännen bredde ut sig över allt större områden och tillslut hamnade de i konflikt med ett annat folk, svartnissarna, som också levde och frodades i Narguls skogar. Under de långa kriget dödades både Nibbnubb och hans tronarvinge Ghassis och Kaan plundrades av svartnissarna.

De överlevande råttmännen hade inget annat val än att lämna sitt kära hem bakom sig och fly söderut undan svartnissarnas förföljelse. Många av de flyende kom att bosätta sig i skogs områden söder om Narguls skogar.

Tidighistoria
Under järnets ålder kom råttmännen i kontakt med människor och alver som levde i områdena söder om Nargurs skogar och påbörjade en fredlig existens med dessa. Råttmännen, som alltid varit ett samlarfolk, övergick under denna tid till att bli ett jägar/samlarfolk. Råttmännen började också utnyttja sina skickligt snidade träkonstverk som en handelsvara med andra folk, vilket resulterade i att råttmännen fick tillgång till järn och bronsföremål.

I sin kontakt med alverna lärde sig en del råttmän att använda animist magi och flera av råttmännen började dyrka moderjord vid sidan av sin gud Kaan.

Under kejsartiden började flera av de små råttkolonierna att bruka handel med kejsardömet och många av råttmännens dugliga äventyrare och jägare kom att jobba som spejare och vägvisare åt expeditioner norrut från kejsardömet.

Efter 3e konfluxen upplever råttmännen en ”alvianisering” av sin kultur. I det kaos som uppstår efter köttbitarnas framfart isoleras råttmännen i stort från Kopparhavskulturerna och det mesta av deras handels och kultur utbyte kommer från alverna. Moderjord och Kaan dyrkas vid sidan av varandra.

Under mörker tiden söker sig råttmännen närmare alvernas bosättningar för att få ökat skydd från svartfolk och barbarer, en del av råttmännen emigrera också längre söderut och bosätter sig längst Kopparhavskusten där ett fiskarsamhälle växer fram.
Wade
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 24
Blev medlem: 2007-06-18 15:38
Ort: Umeå

Inlägg av Wade »

Seder och bruk
Råttmännen är ofta jordbrukare, samlare eller jägare. För länge sedan var råttmännen uteslutande samlare som levde å vad naturen gav, men efter flykten undan svartnissarn till de mer tätbefolkade landen i söder blev råttmännen tvungna att anpassa sig och blev då naturligt jägare och jordbrukare.

Många bland råttmännen behärskar träsnidandets vackra konst och deras mest eftertraktade handelsvara har sedan länge varit deras vackra konstföremål av trä. bland råttmännen finns även många dugliga läderslöjdare.

Råttmännen lever tillsammans i små stammar på 10 till 50 individer. Stammen leds oftast av en stark ledare och hans närmaste man. Stammens äldsta individ brukar också ha stort inflytande på beslut som fattas. Före konfluxen de råttmännen på marken i stora rishögar med konstruerade gång och rum system, Men efter deras kontakt med alverna under mörker tiden övergick fler och fler stammar till att bo i trädkojor likt alverna.

Fysiologi
Råttmännen är små, honorna blir mellan 50 oh 70 cm och hanarna någonstans mellan 60 och 90cm. Kroppen är något päronformad vilket skapar en kort och stabil kroppstyp. Benen är korta och stabila medans armarna är något längre och slankare. På en kort och stabil nacke sitter det lilla råttliknande huvudet med smal nos och små, mörka ögon. På toppen av huvudet sitter de två öronen som, likt en katts!, kan vridas och vändas på. Hela råttmannen är täckt i kort och sträv päls, ofta brun eller svart. Honorna har ofta någon form av täckning med vit eller gul päls invävd i huvudfärgen.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag har svårt att se Råttmän utanför sina skogssamhällen. Jag har också svårt att se hur människor kan ha annat än negativ inställning till råttfolket, förutom i de länder där råttan är en av gudarna eller så. Kontakten med människor bör vara begränsad. Samhällen oftast gömda. Svartnissarna konkurrerar om samma utrymme och har blivit ärkefienden. (Skulle förklara varför inte människor eller andra svartfolk blivit det, och varför Råttmännen inte utrotats som en pest.) Kontakten kan finnas sporadiskt med vissa skogskulturer som Narguri, eller med skogslevande klaner och familjer. Kanske samrbete med någon pälsjägare i Mirel eller skogsvaktare i Zorakin? Kontakterna med kejsardömet bör också ha varit indirekta, även om naturligtvis vissa äventyrliga Råttmän alltid nyfiket sökt sig till den stora världen.

Det finns en historia om hur Silveralverna hjälpte några Råttmän i strid med svartfolk. Råttfolket bosatte sig sedan på den flygande ön. (Monster&Män?).

Råttmännen har väl också ett borttappat svärd som de söker, en riktig svartnissebane...(M&M? Sinkadus?)

Under O4Ö var en RP en igelkott ( 8) ibland är det andra djurfolk som dyker upp) som blev en varråtta. Han försökte vid något tillfälle förföra en Råttkvinna, men hade ingenframgång. Varråttikotten fördrevs från gruppen av en annan RPs ransarder, som dock råttikotten senare dödade med en perfekt träff och flera HP i skrevet på ransardern. Varråttikotten återkom sedan i 5K på fiendens sida som spion, SPOILERVARNING
lurades att para sig med Raugonhonan ( :shock: ) innan hon åt upp honom. Hade raugonen bara stått något närmare konfluxen än Arn hade östra Ereb invaderats av igelkotttaggiga skalbaggar spridandes en schysst lykantripp.
(Minns jag detta rätt Gurthang?)
Senast redigerad av Mikael den 2007-06-20 10:09, redigerad totalt 1 gånger.
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

Mikael skrev:Jag har svårt att se Råttmän utanför sina skogssamhällen. Jag har också svårt att se hur människor kan ha annat än negativ inställning till råttfolket, förutom i de länder där råttan är en av gudarna eller så. Kontakten med människor bör vara begränsad. Samhällen oftast gömda. Svartnissarna konkurrerar om samma utrymme och har blivit ärkefienden. (Skulle förklara varför inte människor eller andra svartfolk blivit det, och varför Råttmännen inte utrotats som en pest.) Kontakten kan finnas sporadiskt med vissa skogskulturer som Narguri, eller med skogslevande klaner och familjer. Kanske samrbete med någon pälsjägare i Mirel eller skogsvaktare i Zorakin? Kontakterna med kejsardömet bör också ha varit indirekta, även om naturligtvis vissa äventyrliga Råttmän alltid nyfiket sökt sig till den stora världen.
Nja jag vet inte, måste människor se på råttmännen på de viset
visst i vår värld så skulle vi nog göra det men på ereb finns det så mycke värre skadedjur än råttor typ drakar, Ransarder och Nostrihlbor :wink:

som du ser har jag inga riktigt skarpa argument :? men själv har jag aldrig sett på råttmen på de viset
Äh jag vet inte riktigt gillade bara inte riktigt din beskrivning; men sånt e livet
The Artist Formerly Known as Boris
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Mikael skrev:Jag har svårt att se Råttmän utanför sina skogssamhällen. Jag har också svårt att se hur människor kan ha annat än negativ inställning till råttfolket, förutom i de länder där råttan är en av gudarna eller så. Kontakten med människor bör vara begränsad. Samhällen oftast gömda. Svartnissarna konkurrerar om samma utrymme och har blivit ärkefienden. (Skulle förklara varför inte människor eller andra svartfolk blivit det, och varför Råttmännen inte utrotats som en pest.) Kontakten kan finnas sporadiskt med vissa skogskulturer som Narguri, eller med skogslevande klaner och familjer. Kanske samrbete med någon pälsjägare i Mirel eller skogsvaktare i Zorakin? Kontakterna med kejsardömet bör också ha varit indirekta, även om naturligtvis vissa äventyrliga Råttmän alltid nyfiket sökt sig till den stora världen.
Jag tror visst att människorna kan se råttmännen i positiv dager: kan de det i Narnia kan de det i Ereb :P Kanske deras vackra träsniden har öppnat folks ögon för råttmän som kulturbärare.


Mikael skrev:Det finns en historia om hur Silveralverna hjälpte några Råttmän i strid med svartfolk. Råttfolket bosatte sig sedan på den flygande ön. (Monster&Män?).
Monsterboken, tror jag. Har även för mig att detta inte är Ereb Altor, utan att namnen som nämns är generiska/inte känns igen. Jag kan ha fel...
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Afvskrift från Monster och Män sid 7
Sedan 531 eO befolkas Caranor även av råttmän. Det hela har sin grund i ett fälttåg som skogsalver och silveralver genomförde mot en ondskefull nekromantiker i norra Ereb. I samband med belägringen av magikerns borg befriade alverna en råttfolksstam, kallad Idri som hade hållits som slavar. Råttmännen deltog sedan i själva stormningen och kunde infiltrera fästet genom dess avloppskanaler. I tacksamhet över detta erbjöd Caranors ledning de 55 överlevande att slå sig ned på caranor som alvernas vänner. Råttfolket accepterade med glädje erbjudandet. De byggde en egen by Idrit, på en avskild plats på ön. Vid början av 600-talet lever där ca 100 råttmän som livnär sig på jakt och jordbruk.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Ondskefull nekromantiker i borg i norra Ereb, låter väl som dina trakter Mäster Peter? :)
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Monster & Män var det.

Jag tycker att det är väldigt viktigt att inte råttmän blir skavens.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Psipo skrev:Monster & Män var det.

Jag tycker att det är väldigt viktigt att inte råttmän blir skavens.
Skavens är råttmän i Warhammer eller hur? Okunnig om hur de är... :oops: Trots detta måste jag i tonåren fått namnet skavens någonstansifrån. Min igelkott ovan bakades nämligen in under "skavens - djurfolken", eller de otroligt otroligt unika djurfolk som inte förekom i Monsterböckerna, bilder från högstadiet blinkar förbi. Hade glömt var "skavens" kom ifrån...trodde i mitt högmod jag kommit på det eller nått. :?
Wade
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 24
Blev medlem: 2007-06-18 15:38
Ort: Umeå

Inlägg av Wade »

jag håller helt med Psipo. Råttmännen får inte bli skavens. Just därför vill jag få fram hur nära råttmännen står alver och människor, att råttmännen är "snälla"

tänker mig att råttmännen psykiskt påminer om en glad ekorre eller en skogsmus.

Nu när ni nämne det med siveralverna kommer jag ihåg att jag det;) kommer självklart att innarbetas om siveralverna kommer att finnas kvar...har inte hunnit igenom alvtråden. någon som kan uppdatera mig i den frågan?

Mikael
Var också inne på att göra råttmännen mer mystiska. Monsterboken nämner ju att dom bor "djupt inne i skogar över hela ereb"

att människorna skulle vara avigt instälda till råttmännen har jag aldrig tänkte mig (eftersom de övriga "snälla" djurfolkslagen" inte nödvändigtvis har svåra relationer med människor) känner spontant att en sådan generalisering "alla människor skyr råttmännen som pesten" gör råttmännen "skavenlika". Dock inte sagt att vissa kulturer inte kan avsy dom.

det magiska svärdet heter Sakkinis och användes av Ghassis (nibbnubbs son) under svartnissekriget. Svartnisse hövdingen Marglush sägs vara den siste som sågs med svärdet efter han tagit det från den döde ghassis.

Vet inte om det är något som behöver följa med från mosterboken II i detalj.....vad tycker ni?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag tänkte mig råttmännen mer som missförstådda godingar (i motsats till elak), pga sitt utseendemässiga koppling till råttor och möss. Mobboffer helt enkelt som gömt sig undan de elaka storingarna. Naturligtvis behöver det inte vara så.

Monsterboken II är väl ursprungliga källan? Bör användas.

Svärdet osv kan ju vara en myt eller del i ett äventyrsuppslag.

Hur reagerar Råttmännen när de hör en råttfångares flöjt? Eller när "råttgubben" i Nohstril svingar sin stav? :)
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Finns det varråttor, och vad är i så fall råttmännens förhållande till dessa? Är råttorna ett folk i förskingringen, eller har de sitt eget rike. Det vore snyggt om de faktiskt har en hel del kultur, så att man slipper hela kloakråttetanken s.a.s. I Narnia är ju råttorna chevalreska mästerfäktare, men så långt behöver vi hoppeligen inte gå :)
Wade
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 24
Blev medlem: 2007-06-18 15:38
Ort: Umeå

Inlägg av Wade »

"Efter Kaan sett hur Wal lyckats skapa ankorna gav han sig på att försöka med samma sak. Resultatet blev mindre lyckat och hans första skapelse blev förvisat ner under bergen för att undvika att bli avlivat av de högre gudarna."

tänkte att det eller något liknande stycke i skapelsmyten kunde insperera till varråttor. Gillar dom skarpt.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Fast Wal tror jag att vi undviker/stryker.

Lite FÖR mycket humor

Kom vi inte överrens om något sådant?
Wade
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 24
Blev medlem: 2007-06-18 15:38
Ort: Umeå

Inlägg av Wade »

verkar Wal(t) försvinna från ankornas historia ska han ju väck här också:)
Skriv svar