Råttmän

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

guuhh va fina! vill ha en!
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Nostalgi! :D
Khamul
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 37
Blev medlem: 2009-03-12 17:49

Inlägg av Khamul »

Det var på de två första bilderna som jag baserade råttmännen....blev förälskad i bild #2 :D

bara lite nostalgisk kuriosa.

//Calle
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Vilka områden har råttmannabefolkning i ereb?

Ön Caranor, Arkhaz, Garrika...några fler?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Nargurs skogar, Berendiens skogar, Aidnes skogar...skogar? :?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9015
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

I Nargur finns råttlingarna på flera ställen, exempelvis nordöst om Elbisiska Högåsbergen mot Sem Dihr floden där många stora nästbon kan hittas. I staden Nharag invid själva Trasimosjön lever också en större koloni och den ungråtta som inte letat sig hit har gått miste om det mest grundläggande för en sann äventyrssökande råttling.

Bild
Khamul
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 37
Blev medlem: 2009-03-12 17:49

Inlägg av Khamul »

Om man får ha ett finger med i spelet så skulle jag ju gärna se dem i Berendien.

//Khamul
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Hur trivs råttmän och kattmän med varandra? :D
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9015
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Khamul skrev:Om man får ha ett finger med i spelet så skulle jag ju gärna se dem i Berendien.
Absolut. Tänker du att de finns i skogarna så som de kan göra lite varstans i Ereb (tror inte vi sagt något annat) eller ser du före dig någon spesifik plats/region dår råttlingarna är mer vanliga?
Snibben skrev:Hur trivs råttmän och kattmän med varandra?

Bortsett från den uppenbara katt-och-råtta frågeställningen kan man ju undra i sammanhanget hur olika "djurfolk" ser på varandra och sin plats under Altors månar och gudar?
Khamul
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 37
Blev medlem: 2009-03-12 17:49

Inlägg av Khamul »

birkebeineren skrev:
Khamul skrev:Om man får ha ett finger med i spelet så skulle jag ju gärna se dem i Berendien.
Absolut. Tänker du att de finns i skogarna så som de kan göra lite varstans i Ereb (tror inte vi sagt något annat) eller ser du före dig någon spesifik plats/region dår råttlingarna är mer vanliga?
Snibben skrev:Hur trivs råttmän och kattmän med varandra?

Bortsett från den uppenbara katt-och-råtta frågeställningen kan man ju undra i sammanhanget hur olika "djurfolk" ser på varandra och sin plats under Altors månar och gudar?
Jag ser dem leva i skogarna runt omkring Kandra, ser dem som en del av Kandras stadsbild som tex köpmän, hantverkare, men även någon fallen råttman under Tjuvkungen Otes mantel :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jo någon enstaka råttman som krydda i Kandra, men de får inte bli för många, då tycker jag det är bättre att låta det vara fallet i någon annan Berendisk stad.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9015
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Vill minnas att tjuvkungen Ote engång verkade i Entika (samtidigt som Kandras stadsmästare studerade i staden) och han kan kanske ha haft följe av några råttlingar när han sen etablerade sig i Kandra?

Dessa jobbar kanske fortfarande med Ote eller så har de börjat ett litet konkurerande tjuvgille, möjligens har någon rentutav blivit laglydig kandrabor med en hållhake på tjuvkungen?
Khamul
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 37
Blev medlem: 2009-03-12 17:49

Inlägg av Khamul »

birkebeineren skrev:Vill minnas att tjuvkungen Ote engång verkade i Entika (samtidigt som Kandras stadsmästare studerade i staden) och han kan kanske ha haft följe av några råttlingar när han sen etablerade sig i Kandra?

Dessa jobbar kanske fortfarande med Ote eller så har de börjat ett litet konkurerande tjuvgille, möjligens har någon rentutav blivit laglydig kandrabor med en hållhake på tjuvkungen?

Jag skall ta mej en funderare på detta. :)
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

birkebeineren skrev:
Snibben skrev:Hur trivs råttmän och kattmän med varandra?

Bortsett från den uppenbara katt-och-råtta frågeställningen kan man ju undra i sammanhanget hur olika "djurfolk" ser på varandra och sin plats under Altors månar och gudar?
I de olika människosamhällena antar jag att man fogat sig efter de gällande sociala normerna. Vargmannen vet att det inte är ok att äta upp en knubbig halvlängdsman eller råttling och låter det bero. De Jordiska bosjotnar som i sällsynta fall rör sig bland människorna skippar humanoider på menyn för att slippa bli lynchade av hämndlystna jordukaerlar.

I övrigt tror jag att det går att utläsa någolunda vad man tycker om andra folk baserat på egna dygder och kunskaper. Bland de starka vargmännen ser man nog ner på klena råttlingar, medans råttlingarna i smyg fnissar åt de klumpia vargmännen. Kattmännen fnyser åt alla de gruppinriktade svaga folken eftersom de vet att ensam är stark. Flockarna suckar åt de starkas individualisterna och ser dem som ett fattigt folk utan riktiga värderingar. etc

Men för en rikare och mer nyanserad bild så är det väl intressnant att dissikera varje enskilt folkslags syn på andra i respektive tråd :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Skriv svar