Lindskiarnar

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Användarens profilbild
jadelotuz
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 177
Blev medlem: 2008-01-14 16:00
Ort: Ed

Inlägg av jadelotuz »

Intressant tråd här. Jag har alltid lite smått gillat Lindskiarn, mest pågrund av deras rätt "luddiga" beskrivning. Jag implementerade faktiskt Lindskiarn en smula i mitt spelande (angående en tidigare fråga om någon faktiskt stött på Lindskiarn i DoD förrut). Jag försökte dock behålla en dunkelhet runt dem fortfarande så ... De som spelade vet fortfarande inte om det verkligen var Lindskiarn de träffade på, eller inte :)

enligt VindTornets Kollektopedia (av Magistrator Balthazar) så står det så här om Lindskiarn (altså ... Min version) lite sammanfattat.

...

Lindskiarn är en gammal ras, hur gammal är inte riktigt bevisligen tillfreds ännu. Lindskiarn skapades dock av "de äldre" för att agera tjänarfolk, i allehanda uppdrag. Deras natur är såleds Magisk, baserad på den gamla-magin. Dock inte helt klart från vilken magiska sfär. Hvit antyder diverse trovärdiga teser om att det skulle vara Demi-Animistiskt.

Bevis för deras Magiska natur kan man hitta genom att de är allergisk mot järn. De har stort motstånd mot magi då de är magi. Deras kroppar och fysik verkar vara en förlaga för människan, med sina enkla detaljer, två tummar och bastanta solida fötter och ben. Som om de var grovhuggna prototyper.

....

Lindskiarn kriget var ett stort misstag, som främst var Lindskiarns fel. De hade sedan länge förlorat sina herrar, och låg - av ännu inte riktigt klara själ - i flera år i någon Apatisk stasis, dolt i en magisk plats. När detta bröts så tog de sig ner till "Aidne bergen", sedan ner till Zorakin för att söka sina herrars hem. När så dessa fromma, trofasta och lojala folk såg sina forna herrars hem, vara överbelemat med tvåbenta varelser, såg de det som en invasion och gjorde sitt bästa för att bekämpa denna farson.
Det var inte förren ett tag senare de riktigt börjat inse hur världen stod till, att deras världordning faktiskt var förlorad och historia. Det nya folket, Människor, var nu landets herrar. Lindskiarn tog beslutet att lämna kriget, vilket även ledde till krigets abrupta slut.

Med ny insikt om att de nu var ensamma, ett folk som numera var tvungna att skapa sig en ny värld, drog de sig undan för att göra just detta. Lindskiarn har dock aldrig egenltigen varit annat än tjänare, så den nya ordningen har tagit dem lång tid att smälta.

Sedan lindskiarnkriget har Lindskiarn utvecklats ... men de är en utrotningshotad ras, som är fullt medveten om det också. Jag har haft turen att ha fått tala med ett fåtal Lindskiarn under mina dagar. Men mer om det i mina personliga memoarer.


...

Någe sånt. Får se om jag orkar plocka fram någe mer från mina gamla papper å kladd. Å om det ens behövs. Ni verkar juh redan ha 3 versioner ;)
".. de är klokt att vara eftertänksam före ..."
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Den tolkning skulle kunna kopplas ihop med min teori om de sarkofagvilande varelserna från den Första Skapelsen som uppväcktes av parynkierstammen och dets kultledning. :)
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

På wikin kanska man bara kan skriva att:

Föga är känt om Lindskiarna, deras ursprung, historia och eventuella forsatta existens.

Inte mycket står att finna i historiska skrifter heller och det som ändock finnes nedpräntat är oerhört motstridigt. Än idag framkommer nya teser och teorier, av varierande djup och trovärdighet.
Det har på senare tid blivit ett ganska populärt ämne att fördjupa sig i av de lärda, då det är oerhört svårt att med belägg motbevisa de alltmer osannolika teorier som framlägges.

Då inga säkra fakta går att framställa väljer vi därför att återge ordagrant de få historiska texter som står att finna, samt sammanfatta de nuvarande mest populära teorier:

(Följt av alla teorier och citat.)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Hear, hear!!!!! :)
Användarens profilbild
jadelotuz
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 177
Blev medlem: 2008-01-14 16:00
Ort: Ed

Inlägg av jadelotuz »

På wikin kanska man bara kan skriva att:
Fanfir, det låter som en grymt skön lösning :), det är iaf en kul ide som ger tillgång till lite - så kallat - fluff. Dvs "stämnings" texter, notiser, känslan de lärda kanske känner inför ämnet osv :)
Den tolkning skulle kunna kopplas ihop med min teori om de sarkofagvilande varelserna från den Första Skapelsen som uppväcktes av parynkierstammen och dets kultledning. Smile
Birkebeineren: Japp, jag såg det också när jag läste ditt förslag. Det var därför jag ville bidra med min. Jag mins inte hur mycket av min som är inspirerad av "verklig" fakta från böckerna, kan inte heller avgöra om du hämtat mycket eller lite från böckerna, jag mins helt enkelt inte. Men när jag såg din så tänkte jag ... hmm det där går nog att kombinera med min gamla grej om Lindskiarn.

Jag hade tydligen rätt eftersom du håller med. De ä juh Biff lixom! Tummen upp. :)
".. de är klokt att vara eftertänksam före ..."
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Vad säger ni andra? Ska vi wikifiera mitt förslag?
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Fafnir skrev:Vad säger ni andra? Ska vi wikifiera mitt förslag?
Definitivt, jag tycker det är idealt! Faktum är att jag gärna ser fler sadana här "öppna" lösningar :D
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Fafnir skrev:Vad säger ni andra? Ska vi wikifiera mitt förslag?
Gör så!
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Fafnir skrev:Vad säger ni andra? Ska vi wikifiera mitt förslag?
wikify!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Förresten Fafnir, lägger du in teorierna också eller skal vi respektive passa in våra egna alster?
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Eftersom jag av naturen är lat, så lägger jag bara in min egen text :wink:

Övrig text tänkte jag att respektive upphovsman editerar efter eget huvud så att den passar in i det nu spikade konceptet. Gärna med hänvisningar till ursprung.

Ändringar av dessa texter antar jag att vi i vanlig ordning debatterar här först, om något skulle se tokigt ut (,annat än rena stavfel och så...)

Notera att Lindskirarna hör till de första verelserna som får relativt mycket textmassa wikifierad, undantaget alver, solandar och lite allmänt om svartfolk... :wink:
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Nu finns dom på wikin, redo att emotta massiv motsägelsefull inormation och dessinformation... :wink:
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
jadelotuz
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 177
Blev medlem: 2008-01-14 16:00
Ort: Ed

Inlägg av jadelotuz »

Ok. ser bra ut :)

ska se om jag kan bearbeta min text. Apropå Wikin. Äre bara att editera (dvs vilka har rättigheter) eller äre nån Admin som gör detta?

Jag postar väll förslaget här först iofs.

Å det kommer kanske någon bild också, om det är någon som är intresserad. (ska skanna, men måste få tag i en skanner först, :)
".. de är klokt att vara eftertänksam före ..."
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Mindre ändringa kan alla göra, som stavfle osv. Större förändringar bör man diskutera på forumet först. 8)
Användarens profilbild
jadelotuz
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 177
Blev medlem: 2008-01-14 16:00
Ort: Ed

Sneakpeak!

Inlägg av jadelotuz »

Ok.

Well jag tänkte slänga upp lite bilder, som jag suttit å kladdat ihop. Några skisser å en av mina bilder på Lindskiarn :)

Först, en skiss ... Mönstrena på kroppen var en ide jag fick att de kanske har nån slags tatoo, eller målar sig, å jag skissade också ett litet Lindskiarn plagg, kom lixom å tänka på att om de nu är så jädra bra konstnärer å hantverkare, varför kutar de då omkring nakna, eller i höftskynken (käns lite wierd) ... :)

Bild

Nästa bild är en liten action-bild. Ville se dem i strid lite samt få någon referens till storleken, att de skulle se stora ut, well nån slags scen med Lindskiarn blev det iaf, en liten skiss.

Bild

Sedan tog jag å försöka göra en mer bearbetad bild (de ovanför är små skisser i ett litet skisshäfte, blev inte så stort).

Bild

Kritik å synpunkter vore önskvärt. Sedan får vi se om det blir någe mer Lindskiarn.

EDIT: Åh! några övriga noteringar angående designen. Armarna är rätt kraftiga, speciellt underarmen å handleden. Tyckte det passade då det matchar deras fötter. Så varför inte.
Fötterna är klart elefantinspirerade, mins inte om det står så uttryckligen i Monsterböckerna, men jag har alltid förestält mig dem åt det hället.
Näsan och ansiktet ville jag göra rent, därför tänkte jag mig en näsa med lång näsrygg, samt rätt rak. Kanske borde göra en profilbild för att mer visa det mer i detalj. (Får bli nån annan dag).
Kläder å Mönster på kroppen. Well mönstrena är bara en snygg grej :) men kläder har jag funderat på. Har inte gjort några nu, men som jag noterade tidigare. Lindskiarn borde ha nån typ av kläder. Denna tänker jag mig dock som väldigt simpel i sin konstruktion, kläder som är lätta att ta på och av. Utan massa krimskrams. Möjligen lite "munk" eller "prästaktigt". aja. har inte riktigt gjort några kläder, men man kan se några embryon till Lindskiarn-plagg på skisserna.

Tack för mig så länge.
Senast redigerad av jadelotuz den 2008-01-22 22:50, redigerad totalt 1 gånger.
".. de är klokt att vara eftertänksam före ..."
Skriv svar