Lindskiarnar

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Hur det nu än ligger till med fakta kring lindskiarnarna så är bilderna mycket mycket snygga! Gillade både kläderna och svärden. :D

...tänk om man kunde få se en zorakisk riddare faktisk lyckas fälla en av varelserna? :wink:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Dubbeltpostade
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Skitsnygga bilder, inte minst den sista! Däremot är jag inte lika förtjust i svärden. Känns lite manga av någon anledning. Skulle vara bättre med "normala" Aidne-svärd - eller kanske claymore och flamberge...
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
jadelotuz
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 177
Blev medlem: 2008-01-14 16:00
Ort: Ed

Inlägg av jadelotuz »

Jo jag funderade också på det ett tag. Men så ville jag ge Lindskiarn "egna" svärd. Egen "design". Å, de är starka och har två tummar, vad kan väll passa då, jo ett tungt svärd i brons. Ett riktigt slitstarkt massivt vapen ... som under fredstid kan agera Järnvägsräls för Malmvagnar :P

Första ideen jag fick var en större variant av Conans svärd (dvs med nedre delen av klingan trubbig, greppvänlig), men senare kom ett Panga svärd (Lite som en Machete fast kantig spets å lite bredare klinga) upp i mitt huvud.
Draget som jag ser som Lindskiarnskt är iaf svärdspetsen som jag tyckte skulle vara platt eller rak.

Men jag kan se om jag kan testa några andra "varianter" :)

(Btw: ser det lite Manga-aktigt ut? mm jag ä lite Manga skadad. Många vapen å rustningar jag designade under åren till Ereb Altor har fått en del Manga influenser, har oftast tom efterlysts för att det ser grymmare ut ... inte lika tråkiga! :) men men)
".. de är klokt att vara eftertänksam före ..."
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Dom där bilderna gillar jag stakt som Lindskiarner, kan hålle mad om svärden kanske är lite för Manga men ja tycke som jadelotuz att dom kanske ska va lite kraftigare än vanliga svärd.
Kanske lite mer i stil med Vikinga-svärden fast större?
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jadelotuz! Skitsnygga bilder! Helt rätt vibbar för Lindskiarna...som jag plötsligt börjar gilla lite grand. :D
Användarens profilbild
Ahnìon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 121
Blev medlem: 2007-12-25 22:43
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Ahnìon »

jadelotuz skrev:Första ideen jag fick var en större variant av Conans svärd (dvs med nedre delen av klingan trubbig, greppvänlig), men senare kom ett Panga svärd (Lite som en Machete fast kantig spets å lite bredare klinga) upp i mitt huvud.
Draget som jag ser som Lindskiarnskt är iaf svärdspetsen som jag tyckte skulle vara platt eller rak.
Snyggt! Mja, kanske lite manga för min smak när det gäller svärdet, men i övrigt mycket trevligt.

En större variant av Conan-svärdet skulle nog passa riktigt bra. Det är rentav en ganska logisk utveckling från svärdet lindskiarnen i Monsterboxen har. Själva greppbiten på bladet får nog växa lite också, efter som lindskiarnarna har rätt massiva händer, men formen känns rätt. Vad det gäller rak spets, så... tja, så länge det är en symmetrisk spets (d.v.s. claymore, inte katana) så varför inte?
Ingen kan förneka stridsgaffelns överlägsenhet!
Användarens profilbild
jadelotuz
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 177
Blev medlem: 2008-01-14 16:00
Ort: Ed

Tjoflöjt!

Inlägg av jadelotuz »

Angående Lindskiarn svärden (som i det stora hela käns som en rätt liten detalj) ... Så ska jag se om jag kan få in ett nytt svärd :) Men tänkte man kunde proba lite först.

Bland annat så, när jag menade rak udd så menar jag något i stil med såhär (och även i det fallet som redan finns representerad).

Rak variant
Bild

En något mer klassisk variant, men rätt flak endå
Bild

Jämfört med original versionen då som finns tidigare i tråden :)
Personligen skulle jag nog använda denna variant, eller variationer av denna (kan mycket väl se att de varierar lite). Men det är sant, den kanske är lite mycket manga. Det vore kanske om man "smalade" ner den lite (bredden på klinga), samt lade till det där "grepp" området vid fästet. Nu har iofs denna rätt fet Hjalte, grepp å lagomt stor svärdsknapp för att kompensera iaf "lite" framtunghet å altså får ett bättre avvägt vapen.

Btw, lindskiarn i monsterboxen har väll ett klassiskt "Generic" rakt tvåhandsvärd? (har jag för mig iaf, har inte boken själv).

(dock kvarstår saken att det blir jobbigt att editera in ett nytt svärd, får se om jag årkar göra en ny innan Påsk, ... midsommar!? ;) )

Mikael: Jo jag håller med, fick nått slags ryck (kärlek) för lindskiarn också när jag började rita dem. Mer än jag tänkt på dem förrut iaf, vet inte hur det kommer sig ... är rätt nöjd dock. Tycker jag fick till "stämningen" på dem rätt hyfsat.
Senast redigerad av jadelotuz den 2008-01-22 22:51, redigerad totalt 1 gånger.
".. de är klokt att vara eftertänksam före ..."
Användarens profilbild
Ahnìon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 121
Blev medlem: 2007-12-25 22:43
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Tjoflöjt!

Inlägg av Ahnìon »

jadelotuz skrev:Btw, lindskiarn i monsterboxen har väll ett klassiskt "Generic" rakt tvåhandsvärd? (har jag för mig iaf, har inte boken själv).
Svärdet i Monsterboxen ser faktiskt mer ut som ett brett bastardsvärd med en relativt (dock inte extremt) kort parerstång som kröks framåt i hornartade former. Hjalten är definitivt inte lång nog att vara en tvåhandsvariant för någon med så massiva nävar som en lindskiarn.
Lindskiarnen håller dessutom svärdet med en näve mitt på bladet, vilket inte ser så bekvämt ut. Kroppshållningen ger mig dock intryck av att stridsstilen skulle passa väldigt bra med ett grepp längst ned på bladet.
Ingen kan förneka stridsgaffelns överlägsenhet!
Användarens profilbild
Ahnìon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 121
Blev medlem: 2007-12-25 22:43
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Ahnìon »

Hamnade visst i ett ritprogram.

I min hjärna ser det alltså ut något dylikt:
Bild
Ingen kan förneka stridsgaffelns överlägsenhet!
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Fenomenala bilder Jadelotuz! :D Mera bilder, mera! :D
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Jadelotuz, jag tror inte du behöver ändra svärdet jättemycket för att de flesta ska bli nöjda. Den sista bilden ovan se lysande ut. Det enda du behöver göra är att "förlänga" udden lite, och ta bort skriften och mönstren (de runda knapparna) på klingan (vilka får svärdet att se lite "mekaniskt" ut).

Men återigen vill jag ge rosor. Enormt snygga bilder! Älskar dina lindiskiarner!! :D
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jadelotuz, glöm inte att lägga in bilderna på Bildbanken också så blir de lättare att hitta.
Användarens profilbild
jadelotuz
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 177
Blev medlem: 2008-01-14 16:00
Ort: Ed

Inlägg av jadelotuz »

Ok! tackar allihop.

Ahnion
Det svärdet ser överkomligt ut, altså finns möjlighet att jag kan modda den lite åt det hållet :) å den passar relativt bra in på min "tidiga" bild på hur de skulle se ut.

Anders
Mm, möjligt. Tänkte försöka fixa till den senaste udden, samt lite av det jag kan muckla in på bilden av Ahnions förslag. I övrigt tycker jag symbolerna käns OK, de är juh trotts allt "hantverkar" som gör skön "Konst" :)

btw ... förlänga udden hur då. spetsigare, eller längre klinga (efter blodrännan eller med den också).

Knapparna är mer hål. dvs utborrat för att göra det lättare eller någe. Men det går nog att täppa till. i övrigt så kan det nog bli bra.

Mikael
Japp will do, när alla ä nöjd med Lindskiarnbilden :) (typ strax)
".. de är klokt att vara eftertänksam före ..."
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

jadelotuz skrev: btw ... förlänga udden hur då. spetsigare, eller längre klinga (efter blodrännan eller med den också).

Knapparna är mer hål. dvs utborrat för att göra det lättare eller någe. Men det går nog att täppa till. i övrigt så kan det nog bli bra.
Spetsigare... Och täpp till hålen (och ta bort skriften) så har vi fått oss ett riktigt koolt lindiskiarnsvärd. Tycker jag. :)
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Skriv svar