Lindskiarnar

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Lindskiarnar

Inlägg av anders »

Jag har vågat mig på en försiktig omtolkning av lindskiarna... Lite mindre marsmänniska, lite mera rese. Vad tycks?

Bild
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Ahnìon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 121
Blev medlem: 2007-12-25 22:43
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Ahnìon »

Jag är med. Mycket snygg. Gillar speciellt hur du fått fram dubbeltummarna. Tatueringen på huvudet är ett härligt drag. Jag gillar Lindskiarnar, till skillnad från många andra, men de måste få en mer verklig plats i Ereb Altors fauna. De måste ju höra hemma, också!

PS. Kaninen är ursöt! ;) DS.
Ingen kan förneka stridsgaffelns överlägsenhet!
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Ahnìon skrev:PS. Kaninen är ursöt! ;) DS.
Tack! :) Jag kallar kaninen "Odette", efter Odette_Pippins67c. 8)
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

När jag först läste om dem hade jag tankar/misstankar att de kan var någon form av magiska varelser då de skyr järn och endast slåss med bronsvapen. Samt att de kanske delvis är sprungna ur växter (rentav träd?). De kom norr ifrån över Aidnebergen till det som i dag är Zorakien de byggde fantastiska palats och byggnader där stora fönster vätter mot syd för att fånga in så mycket solljus som möjligt. (Klorofyll i ådrorna?)

Är månne Enlil Talannen skyldig till skapelsen av dessa folk. :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Det finns någon koppling till lindskiarnarna och tiden inna Första Konfluxen, at de är ättlingar till varelser som levde innan Gudarnas Vrede och den Andra Skapelsen.

Vad om det någongång under slutet av Mörkertiden vandrade in ett människofolk over bergen från norr och mycket målmedvetet sökte sig till den plats där den urgamla ruinstaden Pharynx legat sedan innan Kejsardömet Jorpagna och dets legioner tågade in over Aidne. Folket leddes av en grupp magiker som hittat kunskaper om ruinstaden och vad som dolde sig under den. Ur djupa valv grävde de upp stensarkofager med mumifierade varelser från den Första Skapelsen, varelser som inte var menade for denna tid - lindskiarnar. Magikerna animerade dessa till ett skenliv och såg som sitt mål att återskapa den värld då magien var mäktig och konsten var stor. Pharynx återuppbygdes med kunskaper från de mumifierades minnen och magikerna såg sig sina skapelsers potential. De ville börja med Aidne och sedan fortsätta med Altor. Pharynkierna som magikernas folk nu kallade sig började sin erövring och använde linskiarnarna som veritiabla stridsvagnar då deras krigskonst bokstavligen var av en annan värld. Folken rundt ikring, jorer som pamper, flydde trots sin numerära overlägsenhet och lindskiarnarkrigen tog sin början - Aidne skulle alldrig bli sig likt.

Annars kan de ju vara en korsning mellan resa och orghinsk mammut! :P
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

birkebeineren skrev:Det finns någon koppling till lindskiarnarna och tiden inna Första Konfluxen, at de är ättlingar till varelser som levde innan Gudarnas Vrede och den Andra Skapelsen.

Vad om det någongång under slutet av Mörkertiden vandrade in ett människofolk over bergen från norr och mycket målmedvetet sökte sig till den plats där den urgamla ruinstaden Pharynx legat sedan innan Kejsardömet Jorpagna och dets legioner tågade in over Aidne. Folket leddes av en grupp magiker som hittat kunskaper om ruinstaden och vad som dolde sig under den. Ur djupa valv grävde de upp stensarkofager med mumifierade varelser från den Första Skapelsen, varelser som inte var menade for denna tid - lindskiarnar. Magikerna animerade dessa till ett skenliv och såg som sitt mål att återskapa den värld då magien var mäktig och konsten var stor. Pharynx återuppbygdes med kunskaper från de mumifierades minnen och magikerna såg sig sina skapelsers potential. De ville börja med Aidne och sedan fortsätta med Altor. Pharynkierna som magikernas folk nu kallade sig började sin erövring och använde linskiarnarna som veritiabla stridsvagnar då deras krigskonst bokstavligen var av en annan värld. Folken rundt ikring, jorer som pamper, flydde trots sin numerära overlägsenhet och lindskiarnarkrigen tog sin början - Aidne skulle alldrig bli sig likt.

Annars kan de ju vara en korsning mellan resa och orghinsk mammut! :P
Det där är inte alls tokigt, birke! Kan rent av funka!! :D
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Är det bara ja som inte är riktigt nöjd med din tolkning av Lindskiarnar?
Ja tycker den där ser för brutal ut, kantig och kanske lite männskig ut. Ser inte ut att va så stor heller.

Jag gillar nog mer den som finns i Monsterboken. In stor nästintill perfekt människa, slät hud, muskelös men inte upppumpad, reda andletsdrag.
Den där är inte en dålig bild men han ser för brutal ut och någon man nästan kunde vänta sig att träffa på i skogen.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Tja... Brutaliteten kom väl lite som ett resultat av diskussionen som fördes i Svartfolks-tråden om lidskiarnar och resar. Tycker för egen del att lidskiarnen i Monsterboxen/Aidne ser bra mycket mer mänsklig ut (men med mycket märkliga ben!). I övrigt är det ju en tolkningsfråga... Det står att huden är len, men inte att de har rena anletsdrag. Bilden som du syftar på (av Jakob K.) gillar jag personligen inte alls. Jag saknar de motställda tummarna och det brett isärsittande ögonen. Och han ser väldigt go och snäll ut... Som någon man nästan kunde vänta sig att träffa på i ett café i Göteborg. :wink: :D
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

birkebeineren skrev:Det finns någon koppling till lindskiarnarna och tiden inna Första Konfluxen, at de är ättlingar till varelser som levde innan Gudarnas Vrede och den Andra Skapelsen.

Vad om det någongång under slutet av Mörkertiden vandrade in ett människofolk over bergen från norr och mycket målmedvetet sökte sig till den plats där den urgamla ruinstaden Pharynx legat sedan innan Kejsardömet Jorpagna och dets legioner tågade in over Aidne. Folket leddes av en grupp magiker som hittat kunskaper om ruinstaden och vad som dolde sig under den. Ur djupa valv grävde de upp stensarkofager med mumifierade varelser från den Första Skapelsen, varelser som inte var menade for denna tid - lindskiarnar. Magikerna animerade dessa till ett skenliv och såg som sitt mål att återskapa den värld då magien var mäktig och konsten var stor. Pharynx återuppbygdes med kunskaper från de mumifierades minnen och magikerna såg sig sina skapelsers potential. De ville börja med Aidne och sedan fortsätta med Altor. Pharynkierna som magikernas folk nu kallade sig började sin erövring och använde linskiarnarna som veritiabla stridsvagnar då deras krigskonst bokstavligen var av en annan värld. Folken rundt ikring, jorer som pamper, flydde trots sin numerära overlägsenhet och lindskiarnarkrigen tog sin början - Aidne skulle alldrig bli sig likt.

Annars kan de ju vara en korsning mellan resa och orghinsk mammut! :P
Jag gillar det här!!!!!!!! Strålande Birke! Och mycket bra bild anders! Skulle möjligen vilja sett honom även i sin civiliserade fredliga natur. Här är han uppenbart på krigståg.
Användarens profilbild
Ahnìon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 121
Blev medlem: 2007-12-25 22:43
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Ahnìon »

Om jag skall tillföra någon kritik är just torson på anders version kanske väl "mänsklig" och den tjocka huden framkommer inte riktigt. I övrigt finner jag den helt överlägsen varianten i MB/Aidne.


För att ge en annan vinkel som gnagt mig sedan jag först läste om dem: finns det inte en hel del likheter mellan lindskiarna och raukkerna?

Vi har en högväxt humanoid med smått idealiserade/utsuddade drag och överlägsen fysiologi. Den är mycket aggressiv, dyrkar striden som en gudom, men också stillsam och intelligent. Den föredrar stora vapen och har ett mystiskt ursprung.

Skillnaderna är att raukken har "mänskligare" drag (hår, öron, et.c.) och röda istället för blå ögon. Frågan är om man inte skulle kunna sätta in raukken i rollen som den återuppväckta varelsen, och anta att förändringarna i utseendet beror på mumifiering och revitalisering.

I vilket fall är jag helt med på återuppväckningen. Frågan är vad som hänt med dem sedan.
Senast redigerad av Ahnìon den 2008-01-09 22:31, redigerad totalt 1 gånger.
Ingen kan förneka stridsgaffelns överlägsenhet!
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Fraxinus skrev:Jag gillar det här!!!!!!!! Strålande Birke! Och mycket bra bild anders! Skulle möjligen vilja sett honom även i sin civiliserade fredliga natur. Här är han uppenbart på krigståg.
Jo, men skulle någon få för sig att skriva lite om lindskiarnarnarnarne så kan jag ju kunna ta och rita en till i lite fredligare och mer civiliserade sammanhang. Annars är de ju bland människor mest kända som stridvagnar har jag fått för mig...
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

anders skrev:
Fraxinus skrev:Jag gillar det här!!!!!!!! Strålande Birke! Och mycket bra bild anders! Skulle möjligen vilja sett honom även i sin civiliserade fredliga natur. Här är han uppenbart på krigståg.
Jo, men skulle någon få för sig att skriva lite om lindskiarnarnarnarne så kan jag ju kunna ta och rita en till i lite fredligare och mer civiliserade sammanhang. Annars är de ju bland människor mest kända som stridvagnar har jag fått för mig...
Citat direkt ur Aidneboken (Går det bra eller ska jag ta bort det?):

-"Än mer förvånad över lndiskiarnarnas sinnelag blir man om man studerar dem lite närmare. Man kan lätt tro att ett så aggressivt folk är barbarisk och saknar kultur, men sannigen är raka motsatsen. De konstskatter som hittades i det övergivna Pharynx betraktades som ovärderliga och tydde på att de var mycket skickliga hantverkare och konstnärer. Endast dvärgarnas allra finaste smide kunde mäta sig med lindiskiarnarnas och endast de mest framstående alverna kunde prestera konstverk i klass med deras."
Senast redigerad av Fraxinus den 2008-01-09 22:45, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

anders skrev:Tja... Brutaliteten kom väl lite som ett resultat av diskussionen som fördes i Svartfolks-tråden om lidskiarnar och resar. Tycker för egen del att lidskiarnen i Monsterboxen/Aidne ser bra mycket mer mänsklig ut (men med mycket märkliga ben!). I övrigt är det ju en tolkningsfråga... Det står att huden är len, men inte att de har rena anletsdrag. Bilden som du syftar på (av Jakob K.) gillar jag personligen inte alls. Jag saknar de motställda tummarna och det brett isärsittande ögonen. Och han ser väldigt go och snäll ut... Som någon man nästan kunde vänta sig att träffa på i ett café i Göteborg. :wink: :D
Jo jo, bilden i sig är väl kanske inte bra med en hel del fel men den hintar iaf i den rikting ja ser dom.
Dom har ingen spår av ålder, alla ser ut som unga män, perfekta krigare.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Håller med om att ansiktena är viktiga. Skulle inte sakna om de saknade mun, ju slätare destå bättre. (Telepati behöver ingen mun.)
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Den svunna civilisation som spelarna snubblar på i "Helvetesfortet" kanske går att sammankoppla? Var inte dom storvuxna krigare i en högcivilisation. Enda tjommen man mötte var mumie vill jag minnas, så om ögonen satt brett isär och dom hade motsatta tummar var väl inget att spekulera i vid tillfället.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Skriv svar