Lindskiarnar

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Det behövs ju inte sägas mer än att Lindskiarna dyker upp (även om det väl nämns i Ivanhoe att de vandrat ned fran bergen.) Möjligen kan medstridande människor nämnas (kanske inte just som tillbedjare: det kan vara outtalat om de är följeslagare; trälare, tillbedjare eller bara allierade).

En kort och lakonisk kommentar kunde räcka, följt med konstaterandet att Lindskiarna är ett mysterium, och en länk till tre teorier. Vi borde nog isf skriva om vara tre varianter till "in game"
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Fraxinus skrev:Tja, det kan ju faktiskt lösa det!

Det finns två teorier som ingen egentligen kan säga vilken som är sann. Den ena utgår från Peters idé om Resar. Den teorin har flera anhängare bland erebs lärde men förkastas av andra som aburd, befängd eller rent av kättersk (blotta tanken på att ett rese-släkte ska ha haft en civilisation och dessutom en högkultur som överglänser många mänskliga är hårresande... :evil: ).

Dessa framkastar istället en motteori om ett magiskt gryningsfolk från före den första konfluxen. Vilket den andra falangen himlar med ögonen över. (Allt som är okänt och "magiskt " och som inte går att förklara "måste" ju vara från gryningstiden! :roll:)

Och så finns det ju givetvis den där Jerome Monardes synnerlig fantasifulla teori om ett magiskt folk som stammar från växtriket! Deras så kallade telepati är då inget annat än ett synnerligen avancerat kemiskt signalsystem. Ett femte sinnessystem som inte människor (ens magiker?)kan uppfatta. Sådant finns bland alla växter om än i mer primitiva former.

Förändrad text

Enligt denna teori livnär de sig dessutom nästan enbart på att dricka vatten. Huvuddelen av födan får de genom fotosyntes i huden. Kanske finns det särskilt mineralhaltiga källor i Pharynx som tillgodosåg Lindiskiarnarna med de nödvändiga mineralämnena genom att dricka. Kanske är deras boplatser beroende av sådana mineralhaltiga källor.

Givetvis är det ingen som tar den teorin på allvar. (Författare själv gillar den dock. :wink: )

Jag är väldigt förtjust i min teori...men det blir kanske lite bökigt med tre stycken. Det är kanske enklast om vi håller oss till två huvudteorier.

Nämligen Birkes och Peters.

Sedan kan man eventuellt helt kort nämna att det finns en tredje teori ( Om man inte bakar in den på något sätt i Birkes idé).
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

2 teorier och en liten anteckningom att Botanikern J.M när en tredje teori.
I Wikin är Jerome en länk till Monster&Män delen, och där hittar vi Jerome samt åtskilliga citat ur hans böcker, (ur vilka det ofta citeras i texter om olika nationers flora) inklusive det om Lindskriarna
:?:
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Jag kan nästan se det framför mig. Hur de Lärde på institutionen för Svartfolk- och Resestudier i Lycéet i Pendons antropologiska fakultet har funnit sin våta dröm om en strålande högkultur bland dessa folk. Samt hur de frenetiskt försöker försvar sin teori mot sina meningsmotståndare från historiska och teologiska fakulteten. Forskare som slåss i talarstolarna, bombarderar varandra med rutten frukt och fåfängt försöker hugga ner varandra med sin fjäderpennor.

Och så sitter där en skinntorr botaniker och upptäcksresande som lägger fram sin egen teori.
Senast redigerad av Fraxinus den 2008-01-14 14:14, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

"Liber Styganthropus" av flera välrenomerade styganthropologer (Zorakin)
Omfattande verk sammanställt i Pendon. Anses vara en komplett etnografi över svartfolken. Kapitlet om Vättarna (författat av Birak Tarfatiern, Laritius Berendiensis och Relve från Caddo) anses särdeles välskrivet och tillförlitligt.
(sinkadus 15)
saxat från "betydande verk-tråden från Övrigt.

Ja det ser ju ut att finnas ett gäng styghantroper som gärna vill framlägga banbrytande teorier. Enligt dem kan ju till och med Lindskriaren vara ngn slags "missing link" i kedjan som för resarna in bland svartfolken, då många av forumets teorier annars vill ha dem därifrån... :wink:
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Rena äventyrsuppslaget förresten.

Olika "vetenskapliga" fakulteter utlyser expeditioner upp till Aidnebergen för att undersöka legenden om att ett fåtal Lindiskiarnar flydde upp i bergen och kanske överlevde.

Syftet med expeditionen: Hitta lämningar efter dem som kan bringa klarhet i dispyten och om det mot all förmodan visar sig att det fortfarande finns en population kvar, införskaffa en Lindiskiarnare och medföra den till Pendon (det skulle jag vilja se RP gå i land med :twisted: ).

Aber 1) Ett antal expeditioner som alla hyser agg mot varandra startar samtidigt. Dessa hyser inga skrupler om att lägga händerna på eventuella bevis med nästan all till buds stående medel. Samt säkerhetsställa att motparterna inte får dem.

Aber 2) Ett antal ömtåliga och besvärliga Lärda följer med de utvalda äventyrarna för att övervaka expeditionens framgång.
Senast redigerad av Fraxinus den 2008-01-14 14:27, redigerad totalt 1 gånger.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Fraxinus skrev:Jag kan nästan se det framför mig. Hur de Lärde på institutionen för Svartfolk- och Resestudier i Lycéet i Pendons antropologiska fakultet har funnit sin våta dröm om en strålande högkultur bland dessa folk. Samt hur de frenetiskt försöker försvar sin teori mot sina meningsmotståndare från historiska och teologiska fakulteten. Forskare som slåss i talarstolarna, bombarderar varandra med rutten frukt och fåfängt försöker hugga ner varandra med sin fjäderpennor.

Och så sitter där en skinntorr botaniker och upptäcksresande som lägger fram sin egen teori.
Dessa debatter är förmodligen ett ökänt folknöje. :)
...ett medföljande mänskligt folk kan vi också ta med. Deras roll i det hela är kanske oklart men de verkar ha haft rollen som tillbedjare och präster. De har sannolikt också fyllt ut Lindiskiarnars led med soldater. Ungefär som Riddare (Lindiskiarnar) och fotfolk (människostammen).
Precis så jag tänkte, och att det var de beridna zorakierna och kardierna som var de enda som kunde rå på de högvuxna lindskiarnarna. Vem som ledde styrkorna, de mänskliga parynkierna eller lindskiarnarna själva är en av tvistefrågorna bland de lärde.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Fafnir skrev:
"Liber Styganthropus" av flera välrenomerade styganthropologer (Zorakin)
Omfattande verk sammanställt i Pendon. Anses vara en komplett etnografi över svartfolken. Kapitlet om Vättarna (författat av Birak Tarfatiern, Laritius Berendiensis och Relve från Caddo) anses särdeles välskrivet och tillförlitligt.
(sinkadus 15)
saxat från "betydande verk-tråden från Övrigt.

Ja det ser ju ut att finnas ett gäng styghantroper som gärna vill framlägga banbrytande teorier. Enligt dem kan ju till och med Lindskriaren vara ngn slags "missing link" i kedjan som för resarna in bland svartfolken, då många av forumets teorier annars vill ha dem därifrån... :wink:
Jag tror ju nu inte pa Styganthropolgi some en altorisk vetenskapsgren. Lindskiarna kallas naturligt resar eftersom de är jätteliknande.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Givetvis finns vetenskapen "styghantropologi" i ereb.

Sedan måste vi ju som vi tidigare debatterat lämna så pass öppet att varje enskild SL kan avgöra om Styghantropologi är en exakt vetenskap (såsom den kan tolkas enligt monsterboken och ovanstående verk) eller om det är en högst opålitlig vetenskap baserat på lösa (ibland fullkomligt osannolika) teorier grundat av uppblåsta lärda med för mycket fritid och en allt för god relation till den lokale kungens skattkammare (såsom mycket av våra texter läggs fram :twisted: )
Om du samlar 10 styghantroper i ett rum så kommer dom garanterat ha tio åsikter om vad som är vad.
Ber du dessa tio debattera eventuella släktskap mellan "resar" (Styghantropus Magnus), Resar (våra resar), Lindskiran och svartfolk som är sannolikheten stor att debatten slutar i blodvite.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Fraxinus skrev:Här diskuterater vi en lösning på Lindiskiarnarna och jag tycker vi kommit en god bit på vägen genom att lämna frågan öppen och istället lanserar två huvudteorier. Med tanke på Lindiskiarnarnas omtumlande historia i Ereb och den tid som gått sedan de försvann i Aidnebergens (och historiens) dimmor är det ganska naturligt att de Lärde i Aidne har så olika åsikter om den saken.
Rörande förespråkare för den Äldre teorin så kan man ju spekulera i hurvida dessa lärde vet något om historien kring det gravvalv som döljer sig någonstans djupt under Grynnerbergen? Kan vara interessant när väl diskussionen "Nidländsk Rening" tas upp!!! :shock:
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Om du samlar 10 styghantroper i ett rum så kommer dom garanterat ha tio åsikter om vad som är vad.
Ber du dessa tio debattera eventuella släktskap mellan "resar" (Styghantropus Magnus), Resar (våra resar), Lindskiran och svartfolk som är sannolikheten stor att debatten slutar i blodvite.
Och sannolikt går endast en ut ur det rummet levade (om ens någon)! :shock:

Här diskuterater vi en lösning på Lindiskiarnarna och jag tycker vi kommit en god bit på vägen genom att lämna frågan öppen och istället lanserar två huvudteorier. Med tanke på Lindiskiarnarnas omtumlande historia i Ereb och den tid som gått sedan de försvann i Aidnebergens (och historiens) dimmor är det ganska naturligt att de Lärde i Aidne har så olika åsikter om den saken.

Ändrat

Eh....hrm. Ja, det var mitt fel att det blev så märkligt följd på diskussionen. Jag tyckte att jag gjort ett onödigt inlägg och tog bort det men Birke tyckte annorlunda så för att inte skapa förvirring så lade jag in det igen. :oops:

Hmmmm.... nu blev det riktigt förvirrat!!!! :?
Senast redigerad av Fraxinus den 2008-01-14 17:01, redigerad totalt 5 gång.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Hur gick det där till? :shock:

Jag lyckas citera ett inlägg innan det postas, åtminstonde om man ser på tiden för inläggen?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Och du svarar innan jag frågat! :D
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Måne är det någon form av tidhopp eller tidsförskjutningar som skapats av Erebaltors konfluxer eller magiflöden som skapar oreda på forumet idag! :wink:
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Det är väl inte sa konstigt: lite förskjutningar i tidsrymdskontinuiteten bara.

Okej, da är jag med pa hur ni menar med dessa valdsamma styganthropolger. Om jag skall skriva om min text som prosa blir det nog en lantlig sagesman, som inte ägnar sig at slika finesser. Däremot skulle han säkert klara sig utmärkt i ett ordinärt styganthropologiskt symposium med sin starka höger och sin tjurnacke... :P
Skriv svar