Urträd

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Urträd

Inlägg av Snibben »

Urträd och deras trädmästare.

Har aldrig mött eller låtit mina spelare möta ett urträd i ett äventyr (slogs däremot mot en huorn i SRR). Har vi några idéer om trädens herdar?

Jag tycker att urträd ska vara så fåtaliga att vi ska kunna sätta namn på alla urträd i Ereb (dvs högst 20 - 30). Dessa är mycket mäktiga SLP:s som kan vara god eller onda (enligt MBox finns det också svartträd, urträd som blivit onda). Likadant i Soluna, Akrogal och Samkarna.
Urträd skulle kunna vara en ras som sparades undan konfluxen för att plantera nya skogar. De har vissa minnen från förkonfluxtiden och tycker inte om skövlingen av skogen. De kanske inte hellr är överförtjusta i alver som formar träd efter sitt eget tycke men samarbetar ändå eftersom de är de närmsta allierade de kan får (förutom tokiga animister som de förvandlar till trädmästare)
Blir detta för mycket SR, trots allt är ju urträdens fader Tolkien
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Personligen tycker jag att detta är nästan för mycket tolkien. Detta ÄR enter, MEN

Om vi gör som du säger och inte har några "anonyma" urträd, utan behandlar dem som drakar, då anser jag att de kan flla en intressant funktion.
A fat man brings a cushion wherever he goes
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Inte ytterligare en överlevande ras från pre 1K säger jag. Katastrofen och mystiken kring den som drakarna har tystnadslöfte om, blir snart inte mystisk eller katastrof eftersom ett helt gäng raser fortfarande kilar omkring...

Låt ente...förlåt urträden istället vara en av de absolut första nya varelserna post-1K, dvs Forntidens gryning. Forntidens barn Urträden :? ...som kom efter Urtiden? :roll:
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Vem vet om det över huvud taget existerade träd innan konfluxen? Urträdens uppgift och vilja är väl att bevara och breda ut skogarna, kanske är de upphoven till träd överhuvudtaget?
A fat man brings a cushion wherever he goes
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Ok, ingen förkonfluxvarelse men väl en urtida varelse, född med växterna innan djuren och de intelligenta varelserna klev på altor.

Ett fåtal mäktiga urträd tar hand om större skogar. Skogen är is samklang med uträdet och ett urträd som så kan vara allt i mellan friska välkommnande skogar till mörka täta ogästvänliga. I vissa skogar har urträden blivit svartträd (mörknaskogen och mörkerskogen tex).

Alla träd är inye urträd och kan inte heller röra sig som hos tolkien (friskt stulet från Shakespears King Lear :) ).

Trädmästare? Jag är inte förtjust i denna drakmästarkopia men jag skulle kunna täncka mig att det finns trädmästare som är urträdets tjänare, duktiga animister som studerar hos urträdet.

Urträd i Ereb

Kardskogen - En gran.

Ransards skogar - En tall.

Barbia - En en i ena skogen och en björk.

Nargur - En ek och en rön samt en svartek

Cerskogen - En Ask.

Mörkna - Ett svart mangroveträd. (jupp, det var därför jag undrade)

Landori - En silverlind

Mörkerskogen - En svart bok.

Snoarskogen - En Pil

Summa: 12 st i ereb

Dessa urträd är mycket mer mäktigare än de som beskrivs i MBox (Enligt MB får de ett PSY för varje säsong och STY är PSY x 2. Detta betyder att de flesta av Erebs urträd skulle ha ca 36000 i PSY och 72000 i STY vilket gör dem något oversized. Jag vet att vi inte skall hålla på med regler utan skriver detta för att visa på hur mäktiga ett urträd skulle bli enligt de reglerna.)
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Jag är tvärtemot VÄLDIGT förtjust i trädmästarna. Om något så är det väl drakmästarna som är ripoffs på trädmästarna?

Trädmästare skiljer urträden från tolkiens enter.

Förövrigt behöver inte styrkan vara omotiverad, kanske sitter inte allt i händerna? Ett mäktigt urträd kan, genom att ta spjärn, pressa in rötterna som en maskros som tar sig genom asfalt, bryta sönder en slottsmur.

Man hinner förmodligen hälla all olja man har i borgen över trädet innan dess att muren är borta, men igenom kommer det!
A fat man brings a cushion wherever he goes
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Sopodlare skrev:Jag är tvärtemot VÄLDIGT förtjust i trädmästarna. Om något så är det väl drakmästarna som är ripoffs på trädmästarna?

Trädmästare skiljer urträden från tolkiens enter.

Förövrigt behöver inte styrkan vara omotiverad, kanske sitter inte allt i händerna? Ett mäktigt urträd kan, genom att ta spjärn, pressa in rötterna som en maskros som tar sig genom asfalt, bryta sönder en slottsmur.

Man hinner förmodligen hälla all olja man har i borgen över trädet innan dess att muren är borta, men igenom kommer det!
Vad kom först? Hönan eller ägget? Drakmästaren eller Trädmästaren?

Ok, jag kan mycket väl tänka mig trädmäster men jag vill att det skall vara möjligt för ett urträd att ha fler än en trädmästare. En liten animistkult som utför urträdets vilja tycker jag känns mer rätt.

När det kom till min beskrivning av urträdet vill jag nog snarare visa på att urträden som beskrivs i MBox är väldigt unga ca 6,25 år om man läser dess regler (konstruktören verkar lite förvirrad) 36000 is PSY är väldigt mycket 3600 är också väldigt mycket men känns mer som realistiskt. (OK regler men ibland är det bra att ha något att jämföra med när man tillverkar varelser).
Användarens profilbild
jadelotuz
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 177
Blev medlem: 2008-01-14 16:00
Ort: Ed

Inlägg av jadelotuz »

Spin-off!
Vad skulle hända om det visade sig att Urträdet, "Silverlinden" i Goiana egentligen är ett frö från Tavatenu ... som i sin tur visar sig vara "THE MOTHER OF ALL ... Urträds!" ... altså ett fett urträd i "Sivoa", som har blandade egenskaper med Dryader, eller "Hamadryader".

Bara en liten tanke.

I övrigt.
Har aldrig (så vitt jag kan minnas) mött, eller använt mig av ett Urträd i ett äventyr. Likt många andra har det känts lite bieget plagiat av Tolkien, vist det mästa i DoD är plagiat på allt möjligt mytologiskt. Men just Urträdet kändes lite "corny". Fast, att trolla runt dem lite å göra dem lite "drakaktiga" genom att göra dem större å mäktigare å mer unika, låter inte helt fel. Sedan vet jag dock inte vilka dessa trädmästare är som ni verkar diskutera.

Vilket som så anser jag att man borde bearbeta in Dryader å Hamadryader in i saken. Hamadryader finns inte i EA, utan är mer en grekisk mytoligisk sak, som kort å gott kallas dryader i EA :), dryaderna var faktiskt något annat i grekisk mytologi ... (gjäller att läsa på!).

Nu blidde det underligt här? Vad jag kort menar är att jag gillar att de har 3600 i PSY ;) vilket även skulle kunna vara realistiskt om man tänker sig "urträden" eller vad de heter, som finns i Goiana och Landori (heter det väll?). Trädmästare låter också bra (även om jag inte har mer aning om än att de verkar vara drakmästare ripoffs ;) ...), å sist, så tycker jag att man i samband med Urträd ska bearbeta nån slags gemensam historia med Dryader, eller nått liknande? om inte det kapitlet redan är bearbetat!?
".. de är klokt att vara eftertänksam före ..."
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Var ser ni att urträden får ökat PSY per säsong?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Gillar idén med att urträden är olika "trädarter" i olika skogar, men varför blev det så? Finns det någon koppling mellan Björk och björkskog, eller endast Barbias björkskog?

Sedan tycker jag att Landoris urträd gott kan vara en Lind och inte en silverlind, blir liksom kaka på kaka annars.
Delanoir
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 129
Blev medlem: 2007-08-26 17:27
Ort: Helsingborg

Inlägg av Delanoir »

Jag gillar visserligen tanken på levande träd - men, som det redan påpekats tidigare i tråden, känns konceptet väldigt mycket Tolkien. Visserligen finns det en hel del influenser från Tolkien i Ereb Altor, men jag tycker att det tonas bort mer och mer för att istället ge utrymme för en vidareutveckling och förbättring av det som gör Ereb Altor unikt, spännande och intressant i och med att arbetet på det här forumet växer fram.

Jag personligen känner mig lite skeptisk till att man listar samtliga urträd i Ereb Altor - det känns lite statiskt. Däremot håller jag med om att det endast bör finnas ett litet fåtal av dem, och jag gillade verkligen tanken på olika arter (mangrove-urträdet känns klockrent!). Personligen ser jag gärna att väldigt få överhuvudtaget känner till deras existens - det viskas respektfullt om urträd bland urgamla, halvt bortglömda alviska legender; i någon akademis dammiga källarvalv finns pergamentrullar med fragmentariska passager som omnämner primitiva skogslevande urfolk som dyrkar urträd som naturgudar; långt ute i obygden går rykten om isolerade, halvgalna animisteremiter som tjänar träden och så vidare...

Jag kan även tycka att det blir lite intressant om urträden får en egen agenda - ett tankesätt och en världsåskådning som är helt annorlunda än de humanoida rasernas. De må vaka över samexistensen mellan skogens djur och växter, men märkliga, småväxta humanoiders beteenden begriper de sig inte på. Naturligtvis kan urträden ha skiftande personligheter, tex beroende på vad för slags träd de är och var de växer. Det lämnar utrymme för både lite godare "ekologiska väktare" och mer förvridna existenser som antingen är helt likgiltiga eller direkt fientligt inställda till intelligenta humanoider (Pilträdsgubben goes Cthulhu-mythos, ungefär). Kanske finns det i avägsna, isolerade skogar även primitiva naturfolk som dyrkar urträdet och offrar djur (och kanske männiksor...?) i dess trädkrona i utbyte mot trädets välvilja, jaktlycka etc...?
Som tex på den här bilden:

Bild

(Har tyvärr glömt bort originalbildens namn och upphovsman, och får därför istället länka till en beskuren version från ett skivomslag istället).
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Håller med Delanoir att det är bättre att inte ha en lista, utan bara beskriva hur unikt få de är och att de är av olika "lokala" arter.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Jag har i skriverier om Nargur vid ett par tillfallen ymtat om någoslags kult eller liknade kallad for "Tradmastare". Ursprungligen var tanken att forsoka utveckla dessa till att vara Tradmastrarna från Magiboxen men jag fick inte riktigt fason på det hela och iden foll lite i glomska. Det handlade om att vissa andekunniga nargurer på något vis lyckats ta kontroll over ett Yhgdhrin - ett klantrad (en nargurisk klans doda tar alla boning i samma klantrad som forfaderdandar och bildar ett slags kollektivt minne (och en enorm mangd samlad PSY), se wikin for narmare beskrivning). Dock inte vanliga Yhgdhriner med en klan kring sig som vordar och skyddar det, utan tradmastrarna hittar Trad vars klan blivit forintat (ingen ovanlighet i det barbariska Nargur), gamla, mossiga och med en enorm inneboende kraft och kunskap

MEN, jag kan garna koppla bort dessa klanlosa Yhgdhriner från urtraden och kalla mina tradmastare någonting annat. Gillar egentligen de urtraden som borjat skymtas har.

Tradmastare kan forovrigt kanske vara en slags gemensam beteckning for flera sorters dyrkare/utnyttjare av urtrad i olika delar av Ereb?

De tolv listade urtraden kan mojligtvis vara de som ar kanda av bestiologer och historiker i Ereb?
Användarens profilbild
jadelotuz
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 177
Blev medlem: 2008-01-14 16:00
Ort: Ed

Inlägg av jadelotuz »

Ser att det flängs ord å titlar som "Trädmästare" hit å "trädmästare" dit, så nu frågar jag i klartext? Vad "är" en trädmästare enligt originalet? Dra gjärna en kort summering? Å kanske någon källmaterial referens (sida, bok osv).

För som jag sade tidigare så har jag inte hört talas om dem förrut (eller iaf inte så att jag lagt märke till dem).

I övrigt. Det här med Enter är rätt enkelt. de är SLp varelser, lite generelt å flytande beskrivna, å unika som en drake, där SL egentligen har stor "utrymme" för variation. Som drakar och demoner ... (he! var omedvetet! men de två varelserna är juh ... lite egna). I monster boken står det väll vanlighet på varelser (har jag för mig) mins inte om det följde med till monsterboxen, så sätter man "väldigt ovanlig", eller "unik" tom. Vips. Då får man nån slags trenighet också ... Drakarna, Demonerna och Enterna. Förstörelse, Kaos och Pånyttfödelse. Magin (som kommer lite ur drakarna om man läser Magi boxen), Demonerna och Naturen.

Typ! eller vad tror ni? Små brainstorms här ;)
".. de är klokt att vara eftertänksam före ..."
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

På den här hemsidan hittade jag någon som kopierat Monsterboxens
4:e bok. Gå in på kamapnj och välj Monsterboken Fabeldjur.

http://hem.passagen.se/mayhem/
Skriv svar