Övriga Folkslag

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Nej, magirerna är väl inte etablerade ngnstans?
Min tanke var att magirerna ska bakas in som ett mycket ovanligt folkslag i Ereb. (Ett par hundra finns kvar på hela kontinenten, fördelade på ett par tre bosättningar). Normalt håller de sig undan från världen. De använder t.o.m. magi för att dölja sina bosättningar eftersom de är rädda för "den mänskliga smittan". Detta är f.ö. en av de få saker de använder magi till trots sina fantastiska psyken. Magirerna är nämligen rädda för att använda för mycket magi och därigenom dra på sig gudarnas vrede.
På Akrogal däremot finns fortfarande ett gäng magirer i ett litet rike ngnstans i de centrala delarna av kontinenten.
Låter helt okej för mig. Det är ju upp till varje spelledare ifall man ska tillåta dem som spelbar ras.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Adragoor skrev:Min tanke var att magirerna ska bakas in som ett mycket ovanligt folkslag i Ereb. (Ett par hundra finns kvar på hela kontinenten, fördelade på ett par tre bosättningar).
Låter bra. På den nivån så blir dom mycket coolare.
Adragoor skrev:Magirerna är nämligen rädda för att använda för mycket magi och därigenom dra på sig gudarnas vrede.
Toppenidé! Dom såg väl vad som hände med Densel? 8)
Adragoor skrev:På Akrogal däremot finns fortfarande ett gäng magirer i ett litet rike ngnstans i de centrala delarna av kontinenten.
Det låter bra. Dom kanske letar efter Densel? Det snackades ju om att dom var en väldigt gammal "ras", så dom kan ju mycket väl ha besökt Magikernas stad när det begav sig. Jag säger inte att dom ska komma ihåg detta, men att man kanske väver in sökandet efter noden i deras kultur eller whatever. Dock så bör dom väl ha ett annat syfte med detta sökande än t ex Vicotnik, eftersom dom är rädda för (respekterar?) gudarna. Det kanske handlar om att dom trivs vid feta maginoder?
Användarens profilbild
Didra
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 94
Blev medlem: 2007-03-10 00:15
Ort: Umeå

Inlägg av Didra »

Kan man inte ge de små äckliga magirerna någon pestliknande sjukdom som de bär på men utan att själva drabbas av. Alla de kommer i kontakt med blir smittade vilket gjort dem hatade och jagade av pilbågsskyttar som på behörigt avstånd lobbat pilar på dem tills de knappt finns någon kvar och de som finns gömmer sig i erebs avkrokar.

Men lyssna nu inte på mig då jag som ni kanske förstår inte ger så värst mycket för magirer. Ser dem som en version på star wars yoda och tycker de har föga att göra i ereb :D
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Jag har funderat en smula på vad som skulle kunna göra magirerna fräckare, för mig. Tanken att låta de vara resterna av ett urfolk är nog en god tanke. Kanske man kan beskriva dem som lite klumpiga och "ofärdiga" i utseende och rörelsemönster. De har trubbiga och grunda anletsdrag, och resonerar på ett annat sätt än människor. Deras trötta och ofokuserade blick upplevs vid första ansyn boskapsaktig och död. Men talar man med dem kan man ana en tidlös likgiltlighet som får blodet att isas på den modigaste.

För att tala med EG så har de hög Myndighet (MYN) men ingen Charm (CHA). För att tala med monsterboxen kanske de rent av har ett värde på skräcktabellen.

För att tala med Lovecraft är de rester ur förtidens namnlösa evigheter: som reste mäktiga städer och tempel varav bara ruiner återstår, som tillbad onämnbara guddomar under en azurblå himmel när Altor ännu var nydanat, och för vilka människorna och deras riken bara är en i raden av kortlivade pretendenter.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Peter: Spot on! Det var ungefär så jag tänkte...
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Har heller inte haft så mycket till övers för magirerna, precis som Didra, har jag sett dem som en taskig yodakopia. Men om man får väck det där äckligt puttignuttiga, och utformar dem som Peter föreslår här, kan de nog fungera. Men jag skulle inte sakna dem om de försvann. I mitt tycke finns det bättre saker att lägga energi på.
Yokohama
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 19
Blev medlem: 2007-04-01 09:37
Ort: Umeå

Inlägg av Yokohama »

Raser - sifferexercis för Kobolter.
Jag tycker om Tolkiens Midgård och hur de olika raserna/släktena beskrivs samt hur deras inbördes relationer ser ut. Faran med att skilja raser åt genom att ge dem olika grundegenskaper och förmågor blir att de mest blir ett föremål för koboltspelande(dvs de som väljer ras för grundegenskaper och förmågor).
Jag håller med den person som påpekade att de var de kulturella skillnaderna som skulle försöka beskrivas och att vi på såvis urskiljer raser, släkten eller folkslag.
Min uppfattning är att man kan tillåta typ "jättar" inom exempelvis människorsläktet alltså människor som av någon anledning vuxit sig "jättestora" typ +2 - 2,5m långa och kanske har en dubbel STY och STO men halverad SMI - Om man nu vill kunna göra lite mer extrema Rollpersoner.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Yokohama skrev: Min uppfattning är att man kan tillåta typ "jättar" inom exempelvis människorsläktet alltså människor som av någon anledning vuxit sig "jättestora" typ +2 - 2,5m långa och kanske har en dubbel STY och STO men halverad SMI - Om man nu vill kunna göra lite mer extrema Rollpersoner.
En riktigt bra idé! 8)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Instämmer att alla raserna bör balanseras grundegenskapsmässigt sätt. När jag som yngre var en spelare, så var ju Raggman (jättestark) eller magir (jättepsy) eller kattman (jättesmi) givna val... sen att anpassa dem till en spelgrupp var sekundärt.

Vårt jobb ligger troligtvis mer att lyfta fram varje ras kultur. Sen är det kanske upp till spelledare att sätta grundegenskaper på dessa raser.
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Äter en minotaur kött?

Inlägg av Rickard »

Eden skrev:Frågan måste ju resa, tanken slog mig just efter att jag läst era inlägg; vad äter en minotaur?
Tjurhuvudet resulterar antagligen i platta tänder men är dom då vegetarianer?
Eller äter dom även kött och hur ställer sig dom då till att äta nötkött (en nära släkting så att säga)?
Det är samma frågeställning som om humanoiden anka kan äta en djuret anka. Tja, om människor kan tänka sig äta apor, så bör väl djurhumanoiderna kunna tänka sig äta sina respektive...
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Wade
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 24
Blev medlem: 2007-06-18 15:38
Ort: Umeå

Inlägg av Wade »

"sparkar liv i tråden igen"

Efter att ha skummat tråden och en del av "folkslags" trådarna ser jag inga spår av (kanske därför att dom är utdöda eller för små för att se) de beryktade Råttmännen.

I monsterboken II finns dom med och beskrivs som fiender till svartnissarna. Har själv alltid haft med råttmännen som en stämmningshöjande bakgrundenfaktor (aldrig som RP)

Om folk tycker att råttmännen är värda ett upplivningsförsök tar jag gärna på mig det.

tankar kring detta?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Wade skrev:"sparkar liv i tråden igen"

Efter att ha skummat tråden och en del av "folkslags" trådarna ser jag inga spår av (kanske därför att dom är utdöda eller för små för att se) de beryktade Råttmännen.

I monsterboken II finns dom med och beskrivs som fiender till svartnissarna. Har själv alltid haft med råttmännen som en stämmningshöjande bakgrundenfaktor (aldrig som RP)

Om folk tycker att råttmännen är värda ett upplivningsförsök tar jag gärna på mig det.

tankar kring detta?
Det låter som en utmärkt idé! Hur tänker du dig de små gnagarna? Och pratar vi bara om råttmän, eller även möss, sorkar et al
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Wade: Spännande! Starta en ny tråd under "Folkslag" som heter Råttmän, och presentera dina ideér där!
Wade
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 24
Blev medlem: 2007-06-18 15:38
Ort: Umeå

Inlägg av Wade »

ska plita ner lite av mina tanka under kvällen (sambon är på grillfest) postar under natten.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Peter skrev:Och pratar vi bara om råttmän, eller även möss, sorkar et al
Rodenter heter de väl? :)
Skriv svar