Övriga Folkslag

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Magirer: Hmm.. jag är fortfarande inte riktigt med på konceptet? De verkar inte ha något tydligt som skiljer dem från alver konceptmässigt (borttynande, vist, magiskt folkslag). Dessutom tror jag aldrig det riktigt var meningen att de skulle vara ett eget folk med plats i Ereb, utan snarare fräcka magiker med mycket i PSY, om man skall vara lite krass. De förekommer väl bara i monsterboxen, och har ingen direkt koppling till EA?

Givetvis kanske rätt väg är att ge dem lite mer djup: men i så fall behöver de också en vinkel som är deras egen...
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Adragoor skrev:
Det finns ju en hel uppsjö småfolk: tomtar, pysslingar, älvor, svartnissar, illvättar, vättar, irrbloss och kanske så högt upp som halvlängdsmän och svartalfer. Alla hör de till olika folkslag: Svartfolk, ävlfolk etc. Men samtidigt har de mycket gemensamt: skala och närhet till smådjur och natur.

Finns det en hel underflora av småskrymt i ereb altor? Pågår det slitdragna krig, blomstrande handel och storskaliga samhällsbyggen under fot och mellan grästuvorna i den Erebiska myllan? Har älvor, pysslignar och svartnissar sin egen politik, sina egna konflikter och sina egna mikrokosmos liksom i miniatyr i människornas skogar och ängder?

Det vore ju fett
Jo det vore jättecoolt... Vissa av varelserna, som hustomtar och irrbloss kanske har mer specifika uppgifter. Men "krig" mellan pysslingar och älvor där de använder klipulver och andra irriterande saker på varandra hade varit rätt kul för rollpersoner att hamna i när ett lite mindre episkt äventyr önskas...
Det här ska vi komma ihåg när det blir småttingaranas tur. Klart det finns en undervärld!
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Jag hittade nyss följande text om pysslingar i Nicoluvius bok "Folklifwet i Skytts Härad i Skåne wid början av detta århundrade - barndomsminnen" (Denna bok från mitten av 1800-talet är mig veterligen den första etnologiska folklivsskildringen på svenska.)

"Pysslingar bodde under och i gamla träd. Mångfaldiga sägner gingo och troddes om dem. På ljungen mellan Skanör och Falsterbo står ett gammalt äppleträd, under hwilket ett pysslingfolk, en skomakarefamilj, bor. Ofta ser man än i denna dag, huru i wackert wäder små lintyg och andra linne-persedlar äro upphängda här och der i trädet att torka. Jöns Påhlsson, med hwilken läsaren gjort bekantskap, skar en gång en gren af detta träd, för att sätta sig i respekt hos några kalfwar, och kände genast - (att jag må bruka hans egna ord) - "en sådden pinsle i sine inwelwer, a han motte be om förlådelse; men, når han gjort ded, weddrede han sej strajs." En sjöman i Falsterbo, som fått hastiga uppbrottsordres och ej hade sin skodon i ordning, sade på skämt, att han skulle låta laga sina stöflor af skomakaren under äppelträdet, då han for förbi. Följden blef, att, när han om qwällen kom till det stället, for han wilse, och körde hela natten rundtomkring trädet. Spåren efter vagnen skall ännu wara att se."

Vist är pysslingar och deras busiga trick kul... :lol:
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Givetvis kanske rätt väg är att ge dem lite mer djup: men i så fall behöver de också en vinkel som är deras egen...
Det är därför de behöver diskuteras... Någon annan som har idéer eller kommentarer?
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Peter skrev:De här känns som de kan vara intressanta att beskriva:
Kentaur
Jätte
Minotaur
Kattman
Reptilman

Övriga känns som att de antingen är monster, eller är enstaka udda existenser, eller inte är särskilt förankrade i Ereb (har någon någonsin spelat Magir :P ?)

Alla ovan utom Kattman är ju dessutom SLP-raser och saknar väl civiliserade samhällsformer: däremot torde de alla ha stamsamhällen (liknande vargmännens?)

Eller är jag ute och cyklar?
I så fall cyklar jag med dig :)

Högman, magir, raggman och skogsman känns alla som att de lika väl kunde vara mänskokulturer istället. (Om de alls skall med, de verkar faktiskt väldigt krystade, anonyma och utan poäng. De saknar också förankring i Ereb)

Håller med Peter om att om de skall med så behöver de en klar raison détre. Adragoors tankar var ju inte tokiga alls, men jag tycker kanske att alverna bör få behålla sin särställning som de äldsta folken.

Karkionen kunde kanske komma med på Peters lista..?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Håller med Peter om att om de skall med så behöver de en klar raison détre. Adragoors tankar var ju inte tokiga alls, men jag tycker kanske att alverna bör få behålla sin särställning som de äldsta folken.
Både älvfolken, dvärgarna och människorna skapades runt 9000 f.O... Och vi vet att det fanns intelligenta varelser före den första konfluxen. Magirerna ser ut att passa rätt bra som just en kvarleva från den tiden... De minns dock ingenting av det idag och är oerhört fåtaliga...
Man skulle kunna göra magirerna till något... och jag kan tänka mig att skriva ngt kort om dem. (Själv gillar jag dem och har använt mig av dem...) Eftersom de inte inverkar på Ereb i stort står det ju dock varje SL fritt att plocka bort dem utan några större problem...

En tanke till: Att allt har en raison d'être är på ett sätt viktigt, men det bör inte drivas in absurdum. Har allt en orsak till att finnas i vår värld? Visst, allt passar in i ett sammanhang, men det är inte riktigt samma sak. Om man hela tiden tänker "Det finns alver därför att vi behöver dem till ditten eller datten, det finns drakar därför att vi behöver dem till ditten eller datten, osv. osv.", blir hela världen rätt orealistisk och krystad. Vissa varelser har ett klart syfte, andra har det inte. Tänker man snarare "det finns magirer - var finns de och vilka är de?" är man inne på ett bättre spår.
Det faktum att det växer bokar i skogen utesluter ju inte att det också växer björkar där... Båda arterna passar in i liknande ekologiska sammanhang, men finns båda två ändå. Hade man haft samma tankesätt som när det gäller magirer skulle man ju behöva stryka t.ex. björken därför att det redan finns bokar... Det är i viss mån mångfald som skapar realism, inte enfald...
Alltså, det faktum att alverna är ett gammalt folkslag utesluter inte magirer. Magirerna kan mycket väl existera även om det finns alver...
Kan inte folk komma med lite fler förslag på vilka magirerna egentligen är istället för att bara förkasta dem...?

Själv tycker jag att magirerna och raggmännen är tillräckligt olika människor för att vara egna "raser". Högmännen däremot och skogsmännen verkar ju knappt skilja sig från människor alls. (förutom grundegenskapsvärden)
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Hur kan det komma sig att t.ex. halvlängdsmän får finnas kvar förresten... De är ju lika olika/lika människor som magirer, och skulle därför vara ett människofolkslag... Vilket syfte fyller halvisarna? De bor i hålor och gillar att odla. Det tycker jag låter som en sak som vilket människofolk som helst skulle kunna göra. Detta betyder att det enda som särskiljer halvisarna från människor är deras längd... (Bara för att göra en jämförelse)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Är ni nu inne på att avskaffa folkslag och raser osv igen? Den som känner för att skriva ett bestarium med fördjupade beskrivningar om officiella varelser, gör det. De som ingen gillar kommer ingen skriva om, men vi behöver väl inte ta något BESLUT om att vissa inte har rätt att existera? Jag förstår att de vikitgaste varelserna som har ett STORT inflytande på Ereb borde beskrivas, men liksom Magi börjar vi nu komma nära regelverket, som vi väl fortfarande är överens om att vi inte skall bestämma om?
felix falk
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 48
Blev medlem: 2007-03-13 15:20

Inlägg av felix falk »

Kom inte här och kom om att avskaffa några halvlängdsmän, de var med i monsterboken 1. :D
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Kom inte här och kom om att avskaffa några halvlängdsmän, de var med i monsterboken 1.
Jag vill absolut inte avskaffa... Jag propagerar för att ha kvar saker... Därav mitt långa inlägg ovan... :)
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Är man intresserad av en varelse så skriver man om den. Om texten blir dålig gör man om den eller låter helt enkelt bli att ha med den i PDF:en. Enkelt.
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Givetvis skall vi inte förbjuda någon varelse. Klumpigt uttryckt av mig, sorry.

Tanken med listan ovan var väl (som jag tänkte mig det) kanske närmast att lyfta fram de varelser som är intressanta att beskriva ur en allmänerebisk synvinkel. Dvs med tanke på helhetens utformning. Och i det sammanhanget ser jag inte mänskovarelserna som nödvändiga. (För precis som Adragoor skriver så är flera av dem sgs mänskor)

Problemet med raison d'être (tack för stavhjälpen :wink: ) är väl lite att just det varit Erebs stötesten och något som dethär projektet skall råda bot på. Och jag tror att det inte behöver vara alldeles enkelt att baka in alla udda existenser (vackra botaniska liknelser till trots :wink: ) i det hela utan att råka ut för många dubletter eller krystningar. Därav bara min tveksamhet inför oändliga mängder fantastiska inslag. Visst blir det ju sedan fråga om subjektiva prioriteringar och tycken, men Gunthers sammanfattning löser ju dethela...

Du skall absolut inte låta min surgubbsinställning hindra dig från att skriva, Adragoor. Panga på, magirerna kan bli hur spännande som helst och jag ser fram emot att läsa om dem. (Och jag är utmärkt bra på att byta åsikt :D)
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Problemet med raison d'être (tack för stavhjälpen ) är väl lite att just det varit Erebs stötesten och något som dethär projektet skall råda bot på.
Det är helt sant. Vi ska integrera de olika spridda och löst förankrade företeelserna i världen i stort. Problemet med vissa varelser är ju att de helt enkelt inte har fått särskilt mycket textutrymme... Och vi får inte stryka som galningar - då förlorar Ereb lite av sin charm... Även om det är önskvärt med sammanhang tycker jag personligen även att det är önskvärt med balanserad mångfald. Försvinner mångfalden och det oväntade försvinner en stor del av Ereb... (Men detta har vi ju redan tagit upp i tidigare trådar...)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Personligen så är det ett ganska irriterande faktum rent grundegenskapsmässigt sett att Magirerna är så överjävliga på PSY, liksom Högmännen är bara överjävliga och Raggmännen är överjävligt starka. Men nu ska vi se bort från detta...

Jag ser inte Magirer som ett etablerat folkslag på Ereb, däremot inte sagt att de kan finnas någonstans på Altor. Skulle man inte kunna placera dem tillsammans med Högmännen i Akrogal, och där skapa en schysst balans av Magirerna? Eller ska vi baka in alla raser på Ereb?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Jag ser inte Magirer som ett etablerat folkslag på Ereb, däremot inte sagt att de kan finnas någonstans på Altor. Skulle man inte kunna placera dem tillsammans med Högmännen i Akrogal, och där skapa en schysst balans av Magirerna? Eller ska vi baka in alla raser på Ereb?
Nej, magirerna är väl inte etablerade ngnstans?
Min tanke var att magirerna ska bakas in som ett mycket ovanligt folkslag i Ereb. (Ett par hundra finns kvar på hela kontinenten, fördelade på ett par tre bosättningar). Normalt håller de sig undan från världen. De använder t.o.m. magi för att dölja sina bosättningar eftersom de är rädda för "den mänskliga smittan". Detta är f.ö. en av de få saker de använder magi till trots sina fantastiska psyken. Magirerna är nämligen rädda för att använda för mycket magi och därigenom dra på sig gudarnas vrede.
På Akrogal däremot finns fortfarande ett gäng magirer i ett litet rike ngnstans i de centrala delarna av kontinenten.
Skriv svar