Ankor

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Re: Ankor

Inlägg av Peter »

birkebeineren skrev: 2021-01-13 09:43 Någon tanke om vart i Ereb Altor fjäderfäktning förekommer? Är det allmänt utbrett eller huvudsakligen i vissa delar? Bland alla ankfolk eller bara hos vissa?

Kring Kopparhavet och kanske särskilt Erebos där både fäktning och annan stridskonst är vanligt kan var ett alternativ? Kanske Caddo eller Morëlvidyn? Finns även ankor omtalade i bortre Efaro som vi inte vet så mycket om? Trakorien ett annat ankiskt område, och den lite halvt tillhörande Staden O där det kanske också finns ankor?

Bruna ankor med sin krigerska tradition kan vara närliggande att tänka sig, men även svartankor?
Erebos känns spontant rätt, och jag tänker nog spontant att det är de vita ankorna som briljerar i fjäderfäktning. Det är en borgerlig kampform för gesäller, studenter och stadsadel!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Ankor

Inlägg av birkebeineren »

Då tycker jag vi låter Erebos vara näste för fjäderfäktning. :)

Men enbart för ankor, eller kan det tänkas att människor utvecklat en variant? Kanske med en slags remförsedd anordning på underarmarna som simulerar uppspärrandet av fjädrar?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Re: Ankor

Inlägg av Peter »

birkebeineren skrev: 2021-01-19 22:00

Men enbart för ankor, eller kan det tänkas att människor utvecklat en variant? Kanske med en slags remförsedd anordning på underarmarna som simulerar uppspärrandet av fjädrar?
Precis detta :) band runt armarna med fastsurrade fjädrar
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Ankor

Inlägg av Grisodlar'n »

Har ankorna i Altor befjädrade armar? Jag kan inte komma ihåg någon liknande illustration.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Ankor

Inlägg av birkebeineren »

Grisodlar'n skrev: 2021-01-24 23:00 Har ankorna i Altor befjädrade armar? Jag kan inte komma ihåg någon liknande illustration.
Frågan om hur ankors händer ser ut kom upp här: viewtopic.php?p=7484#p7484

Dunklädda händer utan naglar eller klor var konklusionen. Då kan dun- och fjäderklädda armar vara en logisk följd. Men hur långa fjädrar? Användning av lösfjädrar som prydnad har varit diskuterad och då kan kanske fjäderförlängning vara nyttjad av fjäderfäktare? Eller så har ankor naturligt lite längre fjädrar på delar av ärmarna som en likhet med vingar? De kan burras/spännas upp och de kan även plockas bort. Fjädrar vid näbb och ögon plockas av vissa ankor enligt vad vi sagt tidigare och då skulle de även kunna göras på andra delar av kroppen.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Re: Ankor

Inlägg av Peter »

birkebeineren skrev: 2021-01-25 08:57
Grisodlar'n skrev: 2021-01-24 23:00 Har ankorna i Altor befjädrade armar? Jag kan inte komma ihåg någon liknande illustration.
Frågan om hur ankors händer ser ut kom upp här: viewtopic.php?p=7484#p7484

Dunklädda händer utan naglar eller klor var konklusionen. Då kan dun- och fjäderklädda armar vara en logisk följd. Men hur långa fjädrar? Användning av lösfjädrar som prydnad har varit diskuterad och då kan kanske fjäderförlängning vara nyttjad av fjäderfäktare? Eller så har ankor naturligt lite längre fjädrar på delar av ärmarna som en likhet med vingar? De kan burras/spännas upp och de kan även plockas bort. Fjädrar vid näbb och ögon plockas av vissa ankor enligt vad vi sagt tidigare och då skulle de även kunna göras på andra delar av kroppen.
Ja, de har ju inte vingar, så det rör sig om fjäderbeklädda armar där fjädrarna kan spännas ut
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Ankor

Inlägg av birkebeineren »

Angående de bruna ankorna, hur ser deras samhällen ut? Vi verkar ha bestämt att de likt vitankorna lämnat den större klanstrukturen som svartankorna behållit och heller lever i mindre familjer. Men bor de helt separat från de andra eller kan det tänkas att brunankfamiljer lever bredvid vita familjer (och även svarta klaner)? Kanske förekommer båda varianterna, både egna samhälle och blandade?

Eller har brunankornas en helt annan samhällsordning, att de lever i en sorts vandrande legosoldatsförband och bor där de får anställning som krigare och väktare, antingen hos andra ankor eller ibland även hos människor?

Om vi nu skall försöka sammanställa en ank-pdf skulle jag vilja att vi fyller på med lite ankmaterial och gärna mer om brunankorna. Inte mycket är sagt om de bruna men en liten referens i källorna är att de kämpat mot felicier i norra Soluna (EA-SL s.38).
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Ankor

Inlägg av skaraborgarn »

Trodde främst att bruna ankor lever med eller vid andra ankor främst då de vita. Svarta ankor är ju ofta ganska tuffa och borde väl inte ha behov av de brunas krigiska sinnelag på samma sätt.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Ankor

Inlägg av Mikael »

Jag har föreställt mig bruna ankor som fåtaliga och utspridda, med undantag för några mindre samhällen där de dominerar. Normalt lever de parallellt med vita - lite som vitt civilsamhälle jämte brun krigarkast. De blir naturligtvis inte alla krigare, liksom inte alla vita blir handelsmän, men det är traditionen.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Ankor

Inlägg av skaraborgarn »

De vekar inte ha det dödsförakt som svartankorna har när de exempelvis bordar ett fartyg.
Men vad har de för stridsteknik? De är ju inte överdrivet starka och kan bara använda lätta vapen.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Ankor

Inlägg av Mikael »

Just att de har stridstekniker är nog det som står ut. De kan kanske inte svinga mycket tyngre vapen än de svarta, även om de är robustare och säkert har bättre tryck bakom sin attack. De är utbildade i vapentekniker till skillnad från de svarta som endast har grundläggande kunskap, som byggs på med sporadisk erfarenhet. En vältränad brun anka kan säkert hantera flera svarta ankor i strid. Där de svarta överväldigar i antal och vildsinthet, har de bruna skicklighet och kyla som gör dem likvärdiga sina mänskliga krigarkollegor - trots sin lägre styrka.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Ankor

Inlägg av skaraborgarn »

Bruna ankor är mer disciplinerade. Svartankor slåss mest till sjöss och där är aggressiva anfall med höga förluster en vanlig taktik.
Bruna ankor som slåss mot människor på land måste vara smarta. De kan knappast stå emot tungt kavalleri som anfaller. Horder av svartfolk som kommer dräglandes med kroksablar och annat i högsta hugg är nog inte heller lätt för en anka att klara av.

Bruna ankor kan vara bra vid belägringar. Dels för att man inte behöver vara överdrivet stor om man försvarar en fästning, här är litenheten nästan en fördel då det blir mindre träffyta.
Men även som belägrare kan de vara användbara. De kräver inte lika mycket mat som sina kollegor om belägringen drar ut på tiden. De kan simma och det är väl bra om det finns en vallgrav eller om borgen/fästningen ligger vid något vatten typ sjö eller hav.
Ett belägringstorn fylld med ankor som stormar fram vid murkrönet är kanske motsvarigheten till de svartas äntring av skepp?
Ankor är nog lite för små för att sköta krigsmaskiner.

Strid i bebyggelse borde de vara användbara vid samt träsk och skog.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Ankor

Inlägg av birkebeineren »

Att de bruna ankorna är modiga, skickliga och disciplinerade krigare vet vi. Att de är dugliga på taktik och att de är de ankorna som främst använder olika stidskonster kan också passa bra in. Men vad jag mera var ute efter med min fundering är hur de brunas samhällen är organiserade. Vi vet att de är fåtaliga och kan lägga till att även om de ibland lever helt själv så är det vanligare att de bor tillsammans med vita ankor (undantagsvis även med svarta). Vi kan också lägga till att även om de flesta bruna ankor är krigare så är troligen inte alla det. De tre olika ankfolkens pirater, handlare och krigare lär alla behöva någon som förser dem med mat, husrum och utrustning. Antingen några av deras egna eller från andra folkslag. Troligtvis sker detta i någon sorts kombination beroende på vart i Altor det handlar om.

Om vi vill göra en variant så skulle vi kunna låta det vara så att de bruna ankorna är extra benägna att bara välja sin kulturs föredragna yrkesval och således alltid är beroenda av andra folkslag, oftast vita ankor men ibland även andra folkslag. Detta skulle då även kunna tänkas bidra till deras fåtalighet och göra att det helt enkelt inte uppstår särskilt stora bruna anksamhällen. Att inte prioritera familjeliv och andra yrkesval utan alltid välja en krigares liv kan också tänkas bidra till att det inte kläcks så många bruna ankbarn. Vidare, taget i beaktning ankornas typiska säregenhet att låta sina barn uppfostras av föräldrarnas syskon kan det vara ett problem att skaffa många barn om det inte finns så många andra bruna ankor som kan vara fosterföräldrar. Eller så låter vi bara de bruna vara som de andra ankorna, att de flesta har det typiska yrket men inte alla. Att de är färre än de andra behöver inte bero på något speciellt.

Vet inte helt vad jag tycker om min egna idé här, den dök upp när jag skrev...
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Ankor

Inlägg av skaraborgarn »

Bruna ankor kanske inte är bofasta om de lever i helt bruna samhällen. De får resa runt och se var de behövs.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Ankor

Inlägg av Grisodlar'n »

Det kanske har framförts tidigare, vad vet jag, men vad sägs om att bruna ankor inte är en separat "ankart" utan att vissa ankpar helt enkelt "välsignas" av Goffre och föder ällingar som är bruna till skruden? De är ju betydligt mer sällsynta än vita och svarta ankor. Varför det? Kan man tänka sig att dessa bruna ällingar (eller vad ankors barn nu ska kallas) skickas iväg till någon för ankor helig ort för att drillas i diverse vapenkonster?
Skriv svar