Tolgulder

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Tolgulder

Inlägg av Baldyr »

Från Högmän-tråden:
Baldyr skrev:
Jan Erik Söderman skrev:Tolgulder
Tolgulderna är uppenbarligen betydligt ljusare än andra högmän som beskrivs som mörka i hårväxten. Detta kan eventuellt ha att göra med en beblandning med tidiga västnargurer. Kanske Belgotherna. Lämnar dock tolgulderna till folk som är mer experter på Trakorien än vad jag är.
Jag vet inte om jag ska titulera mig som någon "expert", men jag råkade just läsa om tolgulderna och hittade därefter denna postning genom sökfunktionen.

Enligt Trakorien-modulen är tolgulderna väldigt bundna vid sin hemtrakt - det verkar vara själva marken som de känner sig bundna till. De gillar inte heller att segla. Oavsett så jag har litet svårt att se hur dessa jättekrigare skulle vara besläktade med andra jättefolk på Erebs fastland. (Såvida inte öarna var en del av fastlandet för tiotalet tusen år sedan.)

Antingen har de blivit placerade på ön Palamux av sin skapare - eller så har de ett helt annat ursprung. Det skulle kunna vara övernaturligt - eller som en anpassning till nya livsvillkor. Kanske jagade man bytesdjur i mastodontformat och därmed blev själva allt större med tiden.

Jämför gärna benfynden av de så kallade hobbitarna på ön Flores. Det verkar nämligen att när djurlivet blev allt mindre (människorna jagade bland annat elefanter) så blev även människorna själva mindre. (Hobbiten var visst endast en meter hög!) Det är ett välkänt fenomen att arter som blir isolerade på en ö krymper i storlek - och i en fantasyvärld kan man tänka sig det omvända, visst?
/Baldyr
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

Vi diskuterar urbefolkningar på ön Palamux i Trakorien-tråden, men jag tänkte ta upp tolgulder-spåret här istället.

Jag noterade i källorna att tolgulderna är fästa vid sina hemtrakter, liksom nomadfolket huelerna av tradition inte lämnar slätten. (Om det gäller Fokaleslätten eller även omfattar Moskorien framgår inte tydligt, men jag gissar att huelerna hållit sig till Fokale.) Därmed har man inte heller haft någon egentlig kontakt med varandra, även om man på grund av den geografiska närheten bör varit medvetna om varandras existens. De båda folken blir dock arvsfiender i samband med att jorer-ättlingar anländer från västra Palamux och lägger under sig Moskorien och Fokale. Huelerna hamnar i krig med klavykerna, som nykomlingarna kallar sig, medan tolgulderna allierar sig med de senare. Man kan ju spekulera i huruvida det fanns någon form av fientlighet sedan tidigare i bakgrunden, men det må oavsett vara förlorat i historiens dimmor.

Eftersom det vore önskvärt att alla mänskliga urbefolkningar på Palamux (och dit räknas även tolgulderna) delar ursprung, så kan man ju undra hur två så olika folk som tolgulder och hueler kan ha uppkommit. Det finns dock fler gåtor, så som varför de bördigare lågländerna på södra Palamux verkar (så gott som) obefolkade innan jorernas ankomst. De kargare och bergiga regionerna i norr verkar ju befolkade sedan tidigare, liksom den varma och karga Fokaleslätten (innan klavykerna införde konstbevattning).

Min teori är alltså att Palamux i sin forntid hyste en högkultur av något slag, men att denna gick under för att lämna få spår efter sig tusentalet år före jorernas ankomst. Detta lämnar därför de områden som tidigare befolkades av denna forna högkultur (tillfälligt) obefolkade. Kargomiterfolken på norra Palamux har inte hunnit sprida sig söderut ännu, liksom huelerna av vidskepelse håller sig till Fokale. Tolgulderna däremot är ensamma på bergssluttningarna i sydvästra Moskorien. Men hur hamnade de där?

Mitt förlag, slutligen, är att tolgulderna är överlevare från den urgamla högkulturen, fast man glömt bort det mesta av sitt ursprung. Hur hänger deras ursprung då ihop med resten av de inhemska folken på Palamux? Man kan ju tänka sig att urfolket som anlände till Palamux delades upp i olika stammar och med tiden folkslag. Ett av folken, tolguldernas förfäder, var mera framgångsrika än sina grannar, och byggde (möjligen på magisk väg) upp en högkultur som sträckte sig från Laabne i väster till Nastrôl i öster. (Jag har tänkt inkludera lämningar efter forna folkslag i ett arbete om bergslandet Nastrôl.) Huelernas förfäder blev däremot förslavade av de mera avancerade stammarna, vilka själva blev högresta och stolta med tiden. (Jätteväxten kan ha magiskt ursprung.) Jämför crurerna och kvurerna. Kargomiterna kan ha varit fientligt inställda stammar vilka man dock inte lyckades kuva.

När högkulturen (vilken vi kallat den "urlaabniska kulturen" i Trakorien-tråden) slutligen föll så utrotades herrefolket - av någon anledning. Man kan ju tänka sig en sjukdom som endast drabbade det högväxta folket (kanske på grund av deras förändrade fysionomi) eller så återanvände gudarna ett av sina standardstraff, nämligen att inga barn längre kunde födas. Av ytterligare någon anledning försvann även de synliga spåren efter jättefolkets högkultur, förutom vissa byggnadsverk så som zigguraterna. Tolguldernas stamfäder besparades dock gudarnas vrede, exempelvis för att vissa individer tagit avstånd ifrån sitt folks hädelser. Eller så var man bara immuna mot den farsot som dödade resterande befolkningen. Från dessa enstaka individer härrör hur som helst dagens tolgulder, som inte själva anser sig vara besläktade med vare sig hueler eller kargomiter (eller jättar för den delen).

Vad tycks?

/Baldyr
Skriv svar