Sharger

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Ja Angyoner finns, men personligen så stör jag mig på Hoth-bilderna jag ser hela tiden. För min del får de gärna hålla sig enbart till Jih-pun och kanske Orghin, men inte i Ereb.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Svårt att inte tänka Hoth men har alltid tyckt det finns lite lama och kenguru i angyonen också. Hursomhelst, shargerna tycker jag gärna kan få använda angyoner men kanske då i Orghin endast (den kontinenten är rätt stor och obeskriven). Kanske shargerna också kan hittas i norra Akrogal, exempelvis på den halvö som finns längst i nordväst?

http://www.erebaltor.se/kartor/altor/03 ... _clean.jpg

Tycker det är svårt att tycka något om shargerna endast utifrån det lilla som står i Monster & Män, de behöver liksom utvecklas lite...
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Shargernas tunnhårighet (eller avsaknad av hjässhår) känns mysko med tanke på att de lever i kalla klimat. Om de absolut ska ha kala hjässor, kan man inte tänka sig att det är fråga om någon slags rituell rakning?
lawisendro
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 78
Blev medlem: 2010-07-18 21:29

Inlägg av lawisendro »

Grisodlar'n skrev:Shargernas tunnhårighet (eller avsaknad av hjässhår) känns mysko med tanke på att de lever i kalla klimat. Om de absolut ska ha kala hjässor, kan man inte tänka sig att det är fråga om någon slags rituell rakning?
En gammal ritual som gudarna krävde för evigheter sen, kanske? Ungefär som judarna INTE rakar sig runt hela huvudet för att markers tillhörighet till sin gud/ eller i detta fall; kanske gudar... :?:

Ps. Det första en kille sa i min rollspelsgrupp när han såg angyonen var: "titta en tauntaun!" Så jag håller med.
Nungwam concedû
Mitt motto på Jori
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

lawisendro skrev:
Grisodlar'n skrev:Shargernas tunnhårighet (eller avsaknad av hjässhår) känns mysko med tanke på att de lever i kalla klimat. Om de absolut ska ha kala hjässor, kan man inte tänka sig att det är fråga om någon slags rituell rakning?
En gammal ritual som gudarna krävde för evigheter sen, kanske? Ungefär som judarna INTE rakar sig runt hela huvudet för att markers tillhörighet till sin gud/ eller i detta fall; kanske gudar... :?:
Ja, något i den stilen. Något slags tecken på underdånighet.
lawisendro
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 78
Blev medlem: 2010-07-18 21:29

Inlägg av lawisendro »

Jag har en idé på varför, men jag skulle vilja veta om shargerna orginerade i Orghin eller Ereb och till vilken kontinent de senare reste.

Den åldrade shargen om detta:
I uråldriga tider, långt innan vi gav oss iväg över nordliga hav för att finna ett nytt hem. Som ett tecken på vår totala underdånighet gentemot gudarna predikade de äldste att gudarna krävde ett tecken i form av helrakade hjässor, och att männen skulle bära stora skägg. De hårlöst skäggiga skulle alla kunna se att de tjänade och fruktade sina gudar som ingen annan. När vissa gav sig av från förfädernas hemvidder behöll de detta tecken, så väl som tron på sina gamla gudar, i norr slog de sig ned, och lever där än idag...

Jag knåpade ihop den på tre minuter, om du undrar varför den kan låta hemsk... :oops: ... en vad tycks om den idén? :D
Nungwam concedû
Mitt motto på Jori
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

mera! go for it! :)
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Jag instämmer. :D

Vad tycker ni om shargernas begränsade mörkersyn, förresten? Enligt Monster och Män i Ereb Altor har de ett visst mörkerseende, men inte i klass med alvers eller dvärgars. Det känns som om deras goda syn och mörkerseendet är lite påklistrat för att göra folkslaget lite mer speciellt. Är Shargerna av människosläkte eller inte? Om de har bättre syn och mörkerseende än andra människofolk så varför? Rör det sig om något slags förbund med gudarna?
lawisendro
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 78
Blev medlem: 2010-07-18 21:29

Inlägg av lawisendro »

Håller med Grisodlar'n, mörkersynen känns ditlagd som en "unik" egenskap. :?

Den åldrade shargen om deras mörkersyn:
Av gudarna gavs vi en mäktig gåva, en syn som genomborrar dunklet, detta gavs vi så bytesdjuren skulle vandra i godan ro medan vi jägare såg dem, men de inte oss. Den välsignelse kom oss väl till pass. Den gav oss mat att äta, kläder på kroppen och bytesvaror att ge för de som andra än i dag kallar metall.
Nungwam concedû
Mitt motto på Jori
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

lawisendro
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 78
Blev medlem: 2010-07-18 21:29

Inlägg av lawisendro »

Hallå hallå igen, Lawisendro är på ANIMERA DÖD-spree!

Det vi har avgjort är so som följer:

Sharger finns upp i Orghin, där de rider på Angyoner och änvänder karsonbisons.

De stammar som lever i östra Barbia nyttjar visents.

Deras mörkersyn är en välsignelse från Gudarna för att hjälpa dem i jakt.

Deras rakade hjässor och skägg av episka proportioner är en rituell rakning/ utebliven rakning.

------
En idé är att de i krig med varandra/andra raser nästan utrotades, och därmed fick lite hjälp av Gudarna så att de inte skulle dö ut. Nu för tiden är shargerna långt ifrån att dö ut, men är sällsynta och skygga!

What ya think?
Nungwam concedû
Mitt motto på Jori
Tjalve
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 3
Blev medlem: 2012-01-30 23:41

Inlägg av Tjalve »

Sharger för lite tankarna mot Umli, en halvdvärg/halvmänniska i Sagan om ringen rollspelet. Vet inte om de nämns ytterligare i Tolkiens böckerna men inget som jag minns.
Vad gäller mörkerseende så kan en mer naturlig förklaring vara att de äter mycket vitamin A rik mat som isbjörns lever. Vet inte om midvintermörker finns på Altor men om det gör det är det ju ganska bra med mörkerseende. Lever man långt från ekvatorn har solen svårt att nå fram på vintern och artificiella ljuskällor kan vara sällsynt på tundran. Likaså kan deras kala hjässa vara ett sätt att tillgodogöra sig vitamin D från solen.

Angyoner omnämns som tämligen fega djur med stark flyktinstinkt i MBII. Om detta stämmer är de ju ganska dåliga riddjur för ett krigiskt folk. Hade nog sett att de använde myskoxar,även fast vår världs myskoxar är lite för små för att rida på.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Sharger

Inlägg av skaraborgarn »

Är de människor eller är de bara människolika som exempelvis alver, dvärgar och halvlängdsmän?
Håret är glest för att det blåser mycket.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Sharger

Inlägg av gtjorgo »

Vi använde dem inte ofta men då de dök upp så skulle vi nog placera dem nära människor men inte fullt ut människor. Lite som högmän eller liknande typer.

Hur är samspelet med orghinerna och sanithsiderna jäntemot shargerna? Är orghiner mer bofasta vilket kan innebära problem med den shargiska nomadbefolkningen kring betesmark, sötvattentillgång och varma källor?


(En av mina mest framgångsrika hjältar var förövrigt sharg. ”Eleb underkäksmosare”. Satte alla hjältepäng på att höja fysik som jag minns det. Han var förbjuden rent religiöst från att använda andra vapen än de han fått från ”fru köld”, hans stams gudomliga sändebud. Detta innebär att han lufsade runt med en bronsyxa med bräckligt BV hela tiden och oftast brottades med sina motståndare.. )
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Sharger

Inlägg av skaraborgarn »

Spännande karaktär. De borde kunna tas för människor även om deras kvinnor rimligen måste skilja sig mer från andra människor kvinnor än männen. Hår betyder nog mycket även i EA.
Skriv svar