Vargmän

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
ilmarinen
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 95
Blev medlem: 2007-03-10 09:43
Ort: Linköping

Inlägg av ilmarinen »

Bra text!
Jag har lagt upp texten om vargmän på wikin: http://www.erebaltor.se/wiki/index.php? ... rgm%C3%A4n. Det är bara att redigera på.
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

Så vitt jag kan se så är du vije typ färdig med vargmännen
ett toppenjobb
och vad blir det nu då kanske Minotaurerna :lol:
det hade varit roligt om nån kunde pynta till dom lite
The Artist Formerly Known as Boris
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Väldigt bra Vije!
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Så... Vije

Är du färdig med Vargmännen?
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Jo, det är jag väl... skulle jag tro. Jag hade väl några småsaker jag ännu tänkte peta med men det faller väl nog ganska inom ramarna för att vara färdig.

Men åsikter och tankar är förstås välkomna ännu.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Så det är dags att läsa wikin nu då och kommentera? för det är väl så det här är tänkt att fungera eller?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Hear ye, hear ye!

"Vargmän" ser ut att vara färdigt, så jag vill uppmana alla användare att kolla igenom materialet på wikin för extra granskning.

Läs om vargmän här

När materialet anses som komplett, kommer en PDF att skapas, för att sedan hamna i ett filarkiv för nedladdning.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Mycket snyggt :) Vargmannatexten är både välskriven, full av inspirerande äventyrståtar och vad jag kan se helt konsistent mot tidigare material.

Det enda jag kan anmärka på är att "ursprunget" med "en uråldrig ras lika gammal som människan" kanske är lite tunnt. Vore det inte fräckare om de flesta tror att vargmännen är förvildade människor som blivit vargiska genom sitt bestialiska leverne? Det kanske t.o.m. är sant 8)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Har nu läst igenom det hela. härlig läsning.
Frågor:
* 30 000 st räcker det? vet att frågan diskuterats tidigare so no big deal.
* Varför är köttberoendet och jägarlivsstilen hinder mot metalbrukoch skrivkonst? Fyll gärna ut förklaringen.
* Stambehörighet? menar du Stamtillhörighet? (4e raden under Stam.)
* Seder och bruk. 2 st 3e raden. Kanske lite väl häftigt att ha drakorm och isjätteskallar som glödlådor. ser hellre normala djurs stora skallar, stor björn, bergslejon, krokodil m.m. (Naturligtvis med några unika supervargmän vid Mefamirs sjöstrand och i norr.)
* Grynnerpasset var ligger det och hur fungerar det i förhållande till Muren?

Annars endast lite stavfel som jag skall försöka rätta åt dig.

Superbra annars. Äventyrsintrigerna imponerar, kan inte du skriva lite äventyr till siten 8) .
Senast redigerad av Mikael den 2007-04-24 16:08, redigerad totalt 1 gånger.
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

Tycker också att det är tipptopp
en liten skit sak info rutan från början rubrik språk där står det att de kan lära sig att tala människo språk. Känns lite överflödigt

Jag vill ha stora Minotaurer :P
The Artist Formerly Known as Boris
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Tack för all superb feedback!

Peter: Ursprunget är inget jag själv är särskilt nöjd med heller faktiskt. Svalde det snällt då det var officiellt stuff.
Faktum är att jag faktiskt gått i liknande tankar ang. vargmännens (och djuriska halvfolk överlag) ursprung, inspirerad av Briors skriverier på Svavelvinterforumet om just hur man kan tänkas förändras av utanförskap till samhälle och civilisation.

Frågan är väl hur långt man vågar dra dethela. Bara lämna det öppet och antyda om rykten och mänskors vidskepliga och skrämda antaganden, eller mer eller mindre slå fast at det är så det är?
Om inte folk blir upprörda över brott mot officiellt material så tänker jag ta och väva in nåt i den stilen. Tycker det är spännande och mycket passande till hela temat med balans mellan mänskligt och varg.

Mikael:
- 30 000 är kanske lite lite, men den siffran nämns ju aldrig i texten. Kanske uppemot 100 000 egentligen skulle stämma bättre?
30 000 betyder ca 300 flockar på dryga 80 stammar i hela Ereb/världen.

- Köttberoendet tänkte jag mig att påverkar samhällsformen och den tekniska nivån genom att köttet och villebrådet aldrig producerar överskott s.a.s. Dvs flockens all tid går åt till att fixa mat.

- Menar antagligen stamtillhörighet... :wink:

- Hade en bild i huvudet av en enorm pyrande skalle som det tar minst 3 män att bära. Fråga inte varför :)
Kraniet av det mäktigaste bytet liksom. Skall se över det.

- Jag trodde Grynnerpasset var ett etablerat namn. Mellan Hynsolges norra delar och Torsborg, typ.

Boris: Du har rätt, skall ändra den texten. (Eller ändra det själv, det är väl det som är meningen :) )
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

vije: lämna två eller tre kortfattade "teorier", dels den officiella, dels förvildade människor och dels något annat fräckt (lykantropi? moder jord? förbannelse? etc)
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

vije skrev:
Boris: Du har rätt, skall ändra den texten. (Eller ändra det själv, det är väl det som är meningen :) )
Såklart tänkte inte på det. Har liksom mest bara tyckt en massa om andras texter o inte tänkt att jag kan påverka :wink:
The Artist Formerly Known as Boris
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

vije skrev:Tack för all superb feedback!

- Jag trodde Grynnerpasset var ett etablerat namn. Mellan Hynsolges norra delar och Torsborg, typ.
Det kanske det är, men jag har aldrig hört det förut. Någon annan? Jag har räknat in området i Lirslätten då avståndet mellan bergskedjorna är är betydande.
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Grynnerpasset finns på Spelknepes karta.

Men borde jag kanske byta till Lirslätten?

Orterna som nämns i brevet från Torsborg är helt påhittade, dvs "Passen vid Dyrntagg" och "Kragmas torvsänka" - Krockar med något?
Skriv svar